Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan mun lomapalkka lasketaan? Kyselen nyt varmaan tyhmiä

Työläinen
19.05.2021 |

Kun lukee kuukausipalkasta näin:
Lomapalkka, eli loman aikana saatava palkka, on säännöllistä työtä tekevillä aika selvä asia. Kuukausipalkkalaisilla lomapalkka on yleensä sama kuin kuukausipalkka.

Mä olin kuitenkin joulukuun loppuun asti tuntipalkalla ja vasta 1.1 muuttui työsopimus kuukausipalkkaiseksi. Jos mun lomapalkka lasketaan, niin sitten lomapalkka on paljon pienempi kuin viime vuonna. Tein 2019 tuntipalkkaisena paljon ylitöitä ja lomapalkka laskettiin niistä ja oli n.50€/päivä parempi kuin kuukausipalkalla olevilla. Tein viime vuonnakin paljon ylitöitä ja jos niiden perusteella laskettaisiin mun lomapalkka niin menisi varmaan hyvin samoihin kuin viime vuonna.

Nyt sitten jos se lasketaankin kuukausipalkan mukaan kun olen sillä nykyään niin häviän ison summan rahaa. Tuntuu epäreilulta jos lasketaan noin koska kuitenkin olen saanut kuukausipalkkaa vasta vuoden alusta.

En löytänyt netistä tähän vastausta. Toki asiaa voisi kysyä pomolta, mutta en tiedä osaako hänkään siihen vastata. Liitossa varmaan kyllä tiedetään asia.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy oman työpaikkasi luottamushenkilöltä.

Vierailija
2/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy oman työpaikkasi luottamushenkilöltä.

Meillä ei ole luottamushenkilöä kun kukaan ei suostu siihen hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on palkanlaskijan murhe, ei sun.

Vierailija
4/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se selviää työsopimuksestasi tai viimeistään työehtosopimuksesta. Minulla se on 9% suhteessa palkkaan. Jos tienaisin kiinteänä bruttona 1200 euroa kuussa 11 kuukauden ajan, saisin yhden kuukauden lomakorvaukseksi 1188 euroa. Tällä hetkellä se maksetaan minulle palkan mukana.

Vierailija
5/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Kyllä mä haluan tämän tietää koska jos käy niin, että lomapalkka maksetaan kuukausipalkan perusteella niin todellakin haluan tietää onko se silloin oikein! En mene vannomaan, että menisi oikein tuo ilman sanomista.

Vierailija
6/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinun TES sanoo asiasta? Olisikohan sinulla sitten prosenttiperusteinen vuosilomapalkka, kerta olet kesken lomankertymisvuoden muuttunut tuntipalkkalaisesta kk-palkkaiseksi..?

Vierailija
7/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

Vierailija
8/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin häviät rahaa? Voimassa olevan sopimuksen mukaan se lasketaan.

Vierailija
9/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Kyllä mä haluan tämän tietää koska jos käy niin, että lomapalkka maksetaan kuukausipalkan perusteella niin todellakin haluan tietää onko se silloin oikein! En mene vannomaan, että menisi oikein tuo ilman sanomista.

Ota nyt vaan kiltisti yhteyttä siihen palkanlaskijaan, niin saat tietää, millä perusteilla tuo maksetaan.

Vierailija
10/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun TES sanoo asiasta? Olisikohan sinulla sitten prosenttiperusteinen vuosilomapalkka, kerta olet kesken lomankertymisvuoden muuttunut tuntipalkkalaisesta kk-palkkaiseksi..?

Ei löydy tessistä tietoa tästä.

Vierailija
11/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lomakauden voimassa olevan aopimuksen mukaan lasketaan. Et sä mitään rahaa häviä.

Vierailija
12/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Vierailija
13/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sen pitäisi mennä. Tulee vuosilomalaista

Vierailija
14/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin häviän jos lomapalkka on n.50€/päivä pienempi kuin viime vuonna!

Vierailija
15/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TESin palkanlaskennanohjeet. Saat omasta ammattiliitostasi. Tai kysyt siltä palkanlaskijalta, noissa tosiaan kun on TES kohtaisia eroja. Joissakin loma-ajan palkka on oikeasti se palkka, mitä sillon lomaa kerryttäessä on maksettu ja joissakin viimeisimmän palkan mukaan.

Vierailija
16/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lomakauden voimassa olevan aopimuksen mukaan lasketaan. Et sä mitään rahaa häviä.

Mietipä uudestaan tuo, että häviänkö.

Vierailija
17/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt vaan kiltisti yhteyttä siihen palkanlaskijaan, niin saat tietää, millä perusteilla tuo maksetaan.

Meillä ei saa itse ottaa yhteyttä palkanlaskentaan vaan kaikki pitää mennä esimiehen kautta. Ei mulla ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan.

Vierailija
18/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Tätä ri voinut tietää sun aloitusviestistä. Olisihan sun tuntipalkkasopimus voinut päättyä vaikka 15.12. Jotkut myös maksaa kertyneet lomat rahana tuossa välissä.

Vierailija
19/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu töistäsi, niin et häviä mitään!

Vierailija
20/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saa itse ottaa yhteyttä palkanlaskentaan vaan kaikki pitää mennä esimiehen kautta. Ei mulla ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan.

Voi herranen aika.. Ota esimieheen yhteys sitten, hänen tehtävänään on saada tieto sinulle palkanlaskijalta. Miksi musta tuntuu, että tää keskustelu ei johda täällä mihinkään...?