Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan mun lomapalkka lasketaan? Kyselen nyt varmaan tyhmiä

Työläinen
19.05.2021 |

Kun lukee kuukausipalkasta näin:
Lomapalkka, eli loman aikana saatava palkka, on säännöllistä työtä tekevillä aika selvä asia. Kuukausipalkkalaisilla lomapalkka on yleensä sama kuin kuukausipalkka.

Mä olin kuitenkin joulukuun loppuun asti tuntipalkalla ja vasta 1.1 muuttui työsopimus kuukausipalkkaiseksi. Jos mun lomapalkka lasketaan, niin sitten lomapalkka on paljon pienempi kuin viime vuonna. Tein 2019 tuntipalkkaisena paljon ylitöitä ja lomapalkka laskettiin niistä ja oli n.50€/päivä parempi kuin kuukausipalkalla olevilla. Tein viime vuonnakin paljon ylitöitä ja jos niiden perusteella laskettaisiin mun lomapalkka niin menisi varmaan hyvin samoihin kuin viime vuonna.

Nyt sitten jos se lasketaankin kuukausipalkan mukaan kun olen sillä nykyään niin häviän ison summan rahaa. Tuntuu epäreilulta jos lasketaan noin koska kuitenkin olen saanut kuukausipalkkaa vasta vuoden alusta.

En löytänyt netistä tähän vastausta. Toki asiaa voisi kysyä pomolta, mutta en tiedä osaako hänkään siihen vastata. Liitossa varmaan kyllä tiedetään asia.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

No kyllä vaan pitää. Lomarahathan ne nimenomaan vaikuttaa sun tilanteessa, loma-ajan palkka on yksiselitteisesti kk-sopimuksen mukainen, miten se voisi olla joku muu?

Vuosilomalaki 10 §

Vierailija
42/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ap:n palkka muuttuisi kesken vuoden erilaiseksi? Tuo tuntipalkkalaisten laskentasääntö tarkoittaa sellaista henkilöä, joka on ennen lomaa tuntitöissä (jolla on sopimus tuntityöstä), mutta jos on kuukausipalkalla, niin loman ajalta saa samaa säännöllistä kuukausipalkkaa kuin muutenkin.

Se ei ole koskaan sama säännöllinen kk-palkka vaikka on kk-palkalla.  Lomapalkka lasketaan aina omalla tavallaan, tietyllä kertoimella, kuukausipalkkaisilla.

Lomapalkasta menee myös aina suurempi määrä veroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käsittää miten kujalla ja lukutaidotonta työssäkäyvät ihmiset on...

Vierailija
44/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tessistä. Esim. kaupan alalla loma-ajan palkka on kuukausipalkkasi jaettuna 25:llä, minkä jälkeen kerrotaan saatu luku lomapäivien lukumäärällä. Täysi lomaviikko kuluttaa 6 lomapäivää, vaikka työskentelisitkin tavallisesti viisi päivää viikosta (tai vähemmän). Kaupan alalla lomaraha on puolet loma-ajan palkasta, ja se lisätään lomapalkan päälle.

Vierailija
45/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan tes:stä.

Ainakaan julkisella puolella lomapalkka ei ole aina suoraan yks yhteen kk-palkan kanssa, vaan se lasketaan tietyllä tavalla.

Kysykää vaikka keltä palkanlaskijalta niin noin se vaan menee, ainakin julkisen puolen KVETS mukaan.

Vierailija
46/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lomapalkka on sun kuukausipalkka eli loman ajalta saat ihan samaa palkkaa kuin saisit muutenkin, siinä ei oteta huomioon mitään aikaisempia tuntipalkkoja. Työsopimuksesi alkoi vuoden alusta, joten aikaisemmilla palkoilla ei ole merkitystä.

Lomakertymä ei ala vuoden alusta.

Lomakertymällä ei ole mitään tekemistä loma-ajan palkan kanssa, jos ennen lomaa on kuukausipalkalla. Silloin aikaisemmat lisät jne. eivät vaikuta, koska eihän ap saisi niitä, jos olisi loma-ajan töissä. Loma-ajan palkassa lisiä maksetaan vain silloin, jos ap loman takia ne menettäisi. Nythän ei ole niin, palkka on ihan sama, oli lomalla tai ei.

Vierailija
47/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan julkisella puolella lomapalkka ei ole aina suoraan yks yhteen kk-palkan kanssa, vaan se lasketaan tietyllä tavalla.

Kysykää vaikka keltä palkanlaskijalta niin noin se vaan menee, ainakin julkisen puolen KVETS mukaan.

Olen ollut 9 vuotta julkisella töissä kuukausipalkalla, ei ole mitään erillistä loma-ajan palkkaa, ihan saman summan saan kuukaudessa, olinpa lomalla tai en.

Vierailija
48/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lomapalkka on sun kuukausipalkka eli loman ajalta saat ihan samaa palkkaa kuin saisit muutenkin, siinä ei oteta huomioon mitään aikaisempia tuntipalkkoja. Työsopimuksesi alkoi vuoden alusta, joten aikaisemmilla palkoilla ei ole merkitystä.

Lomakertymällä ei ole mitään tekemistä loma-ajan palkan kanssa, jos ennen lomaa on kuukausipalkalla. Silloin aikaisemmat lisät jne. eivät vaikuta, koska eihän ap saisi niitä, jos olisi loma-ajan töissä. Loma-ajan palkassa lisiä maksetaan vain silloin, jos ap loman takia ne menettäisi. Nythän ei ole niin, palkka on ihan sama, oli lomalla tai ei.

Kyllä sillä on. Jos työaikamuoto vaihtuu lomanmääräytymisvuoden aikana niin loma-ajan palkka lasketaan prosenttiperusteisena ellei tessissä ole vuosilomalain 10§:stä poikkeavaa määräystä asian suhteen. 

Vierailija
49/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saan kuukausipalkkaa, mutta myös lisiä koska kyse kolmivuorotyöstä.

Vierailija
50/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ap:n palkka muuttuisi kesken vuoden erilaiseksi? Tuo tuntipalkkalaisten laskentasääntö tarkoittaa sellaista henkilöä, joka on ennen lomaa tuntitöissä (jolla on sopimus tuntityöstä), mutta jos on kuukausipalkalla, niin loman ajalta saa samaa säännöllistä kuukausipalkkaa kuin muutenkin.

Se ei ole koskaan sama säännöllinen kk-palkka vaikka on kk-palkalla.  Lomapalkka lasketaan aina omalla tavallaan, tietyllä kertoimella, kuukausipalkkaisilla.

Ei mene suurempi määrä veroa, koska kumulatiivista verokorttia ei enää ole.

Näin palkanlaskijana arvostaisin kyllä, jos ap kysyisi asiaa palkanlaskijalta. Tai jos palkanlaskentaan ei voi olla suoraan yhteydessä, niin esimiehen kautta selvittää asia. 

Vierailija
51/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se on 9 vuoden ajan ollut ihan sama summa kuin kuukausipalkka muutenkin. Lomapalkka todella lasketaan omalla laskentasäännöllään, mutta se lopputuloksena on aina ihan sama palkka kuin kuukausipalkka olisi muutenkin! Lomapalkasta maksetaan veroja tismalleen sama summa kuin tuloista muutenkin!

Tässä esimerkki Erton sivulta:

Esimerkki: Työntekijän kuukausipalkka on 2000 euroa kuukaudessa. Hänen työaikansa on 37,5 h/vko siten, että hän tekee töitä maanantaista perjantaihin. Työntekijä pitää vuosilomaa maanantaista 4.7.–23.7. sunnuntaihin. Tämä loman osa kattaa siis 18 arkipäivää joka on 15 työpäivää.

Yhteensä työntekijä saa heinäkuussa palkkaa 2000 euroa (loma-ajan palkka 1440 euroa + loput heinäkuun palkat 560 euroa = 2000 euroa).

Eli yllättäen loma-ajan palkan lopputuloksena on ihan samapalkka kuin olisi muutenkin ja ihan samalla vero% kuin muutenkin.

Vierailija
52/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 9 vuotta julkisella töissä kuukausipalkalla, ei ole mitään erillistä loma-ajan palkkaa, ihan saman summan saan kuukaudessa, olinpa lomalla tai en.

Jos työaika muuttuu kesken lomavuoden, lomapalkka maksetaan keskimääräisen työaikaprosentin mukaan. Säännöllisessä vuorotyössä olevalle maksetaan lisäksi lomalisä.

Vierailija
53/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuvittelisin, että tienattu loma vuoden loppuun asti maksetaan sen työsopimuksen mukaan. Ja on outoa jos ei ole maksettu, sun tuntipalkkasopimus päättyi varmastikin kun siirryit kuukausipalkkalaiseksi. Sitten alkuvuosi menee uuden työsopimuksen mukaan. Piditkö tienatut lomat pois silloin vuoden lopussa? Mä kysyisin ekana palkkiksesta miten aikovat.

No en tietenkään pitänyt mitään lomia tuolloin pois kun kerran sain vakituisen paikan paikasta jossa olin jo töissä tuntipalkkaisena sijaisena. Miksi ihmeessä olisin pitänyt talvella lomaa ja syönyt kesälomasta osan? Mitään ei ole vielä maksettu enkä ole kesälomaa pitänyt vaan pohdin asiaa etukäteen. 

Jokainen kk lasketaan voimassa olevan sopimuksen mukaan. Eli saat lomapäiviä ja lomaraha määräytyy 1.4-31.12 tuntipalkkalaisena ja 1.1.-31.3. kk-palkkalaisena. Ne määräytyy tehdystä työstä/kk, ei niitä katsota jälkikäteen, että mitäs me sulle leivotaan nyt lomarahaksi.

Tää nyt ei pidä miltään osin paikkaansa. Ei myöskään ollut kyse lomarahasta vaan loma-ajan palkasta. 

No kyllä vaan pitää. Lomarahathan ne nimenomaan vaikuttaa sun tilanteessa, loma-ajan palkka on yksiselitteisesti kk-sopimuksen mukainen, miten se voisi olla joku muu?

Vuosilomalaki 10 §

Niin?

Vierailija
54/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin häviät rahaa? Voimassa olevan sopimuksen mukaan se lasketaan.

No tietenkin häviän jos lomapalkka on n.50€/päivä pienempi kuin viime vuonna!

Sulle maksetaan se mikä sulle kuuluu, et sä voi hävitä mitään mitä sulla ei ole ollut/mikä sulle ei kuulu. Sä saat lomarahat siitä mitä sä olet ansainnut. Outo ajatus kaikkiaan. Miksi sä edes suostuit kk-palkkalaiseksi? Ensi vuonna sä taas koet hävinneesi jotakin?

Ai miksikö suostuin kuukausipalkkalaiseksi? No olisiko vaikka siitä syystä, että sain vakituisen työpaikan ja tällä työnantajalla vakituiset saa kuukausipalkkaa! 

Vierailija
55/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle maksetaan se mikä sulle kuuluu, et sä voi hävitä mitään mitä sulla ei ole ollut/mikä sulle ei kuulu. Sä saat lomarahat siitä mitä sä olet ansainnut. Outo ajatus kaikkiaan. Miksi sä edes suostuit kk-palkkalaiseksi? Ensi vuonna sä taas koet hävinneesi jotakin?

Ai miksikö suostuin kuukausipalkkalaiseksi? No olisiko vaikka siitä syystä, että sain vakituisen työpaikan ja tällä työnantajalla vakituiset saa kuukausipalkkaa! 

No mikä ongelma sit asiassa on?

Vierailija
56/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosilomalaki 10 §

Niin?

Niin. Sieltä löytyy vastaus ap:n kysymykseen. 

Vierailija
57/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida tietää tekstiään kun ei siihen vastaa.

Vierailija
58/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä ongelma sit asiassa on?

Voi hyvää päivää! Mieti kuule sitä!

Vierailija
59/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida tietää tekstiään kun ei siihen vastaa.

Tessin tiedän kyllä, mutta mä en ala sitä tässä kertomaan. Selvitän asian muualta. Jatkakaa te pätemistä ja opettele sä kirjoittamaan.

Vierailija
60/85 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta TES ei sano asiasta mitään, niin lue ap vuosiloma laista, mitä siellä sanotaan. Sieltä se vastus löytyy.