Iso opintolaina pilaa elämäni
Olen 24-vuotias ja minulla on korkeakouluopintojen ja nuoruuden typeryyden jäljiltä 25 000 euroa opintolainaa. Töitä en tule opiskelemaltani alalta ikinä saamaan, joten tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi ammattikoulussa. Valmistun vuoden päästä, ja pystyn tekemään keikkaa opintojen ohessa niin että velkataakka ei enää tästä kasva.
Mutta siellä se vaan verkkopankissa kummittelee. 25 000 euroa.
Tiedän että monella muulla tilanne on huonompi, jos velka koostuu esim. pikavipeistä ja osamaksuista. Minulla on sentään matala korko ja paljon aikaa maksaa laina takaisin. Silti hirvittää, millaiseen liemeen olen toilaillut itseni nuorempana.
Asun HOAS:in solussa ja tässä on se etu että saan jäädä tähän vielä 12 kuukaudeksi valmistumisen jälkeen. Vuokra on vain 249€/kk ja siihen kuuluu vesi ja sähkö, joten jos heti valmistuttuani paiskin töitä oikein urakalla niin saan lyhennettyä lainaa todella mukavasti. Mutta silti maksettavaa jää vielä paljon tulevillekin vuosille.
Onko minulla kohtalotovereita täällä? Miten olette pärjänneet ison opintolainan kanssa?
Kommentit (95)
Sen opintolainan saa anteeksi jos elämässä kaikki ei mene ok. Itse opintolainani hieman yli 16000€ kokonaan anteeksi ja luottotiedot säilyivät.
Mikä on muuten maksimi lainanmaksuaika? Monesti sanotaan, että yleisin kesto on opintojen kesto x 2. Mutta onko mahdollista venyttää tuota aikaa pidemmäksi? Mulla opinnot kestäneet 6 vuotta ja mielelläni maksaisin takaisin esim. 20 vuodessa tuon 6x2 sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 000 eur kuulostaa sinusta nyt isolta.
Mutta kärpäsenpaskahan se on. Kuten huomaat jos joskut ostat esim. asunnon. Saat kertoa tuon kymmenellä jopa.
Se on investointi minkä olet tehnyt koulutukseet. Jotta voisit hankkia enemmän tuloja per tekemäsi työtunti. Lainan maksat pois 5 vuodessa, mutta ilman koulutusta tekisit töitä matalapalkkaisena pahimmillaan 50 vuotta. Eli investointi kannatti.
Ohi aiheen,
25K on iso summa, pk-seudulla asunnot toki maksavat paljon, mutta pienemmillä paikkakunnilla saa asuntoja edullisemmin (esim. n. 50K) vaikka "iso kaupunki" olisikin suht lähellä.
Itse otin pienehkön opintolainan, alkuun maksoin muutaman kympin/kk pois, mutta lopulta säästin ja maksoin loput parissa isommassa erässä pois.
Ap:na tekisin niin, että muuttaisin johonkin paikkaan missä töitä riittää (mielellään vielä pyhä-/yötöitä myös) mutta asuminen on halpaa, kitkuttelisin 1-2 vuotta ja säästäisin "kaiken mahdollisen" --> lyhentäisin lainaa mahdollisimman paljon, ja loput sitten pienellä kk-erällä.
Ymmärrän että moni "elää velaksi" koko ajan (autot, asunnot, jne.) mutta osa ihmisistä (kuten minä) haluaa elää "vapaana", on henkisesti vapauttavaa kun ei ole velkaa mistään/mihinkään.
Niitä rahojaan ei kyllä kannata laittaa mihinkään 50k hintaiseen kosteuspommiin jossain muuttotappiopaikkakunnalla "ison kaupungin" suh. läheisyydellä. Noista ei välttämättä ikinä saa omiaan pois ja vanhoissa taloissa aina jossain vaiheessa edessä kalliit remontit, esim. putkiremontti. Osa noista taloista on jo valmiiksi moniongelmaisia ja kosteusvaurioituneita. Pahimmillaan koko talo menee purkuun, jos osakkaat eivat saa remonttilainaa pankilta eikä ole varaa maksaa pakollisia remontteja ja talon kunnossapitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 000 eur kuulostaa sinusta nyt isolta.
Mutta kärpäsenpaskahan se on. Kuten huomaat jos joskut ostat esim. asunnon. Saat kertoa tuon kymmenellä jopa.
Se on investointi minkä olet tehnyt koulutukseet. Jotta voisit hankkia enemmän tuloja per tekemäsi työtunti. Lainan maksat pois 5 vuodessa, mutta ilman koulutusta tekisit töitä matalapalkkaisena pahimmillaan 50 vuotta. Eli investointi kannatti.
Ohi aiheen,
25K on iso summa, pk-seudulla asunnot toki maksavat paljon, mutta pienemmillä paikkakunnilla saa asuntoja edullisemmin (esim. n. 50K) vaikka "iso kaupunki" olisikin suht lähellä.
Itse otin pienehkön opintolainan, alkuun maksoin muutaman kympin/kk pois, mutta lopulta säästin ja maksoin loput parissa isommassa erässä pois.
Ap:na tekisin niin, että muuttaisin johonkin paikkaan missä töitä riittää (mielellään vielä pyhä-/yötöitä myös) mutta asuminen on halpaa, kitkuttelisin 1-2 vuotta ja säästäisin "kaiken mahdollisen" --> lyhentäisin lainaa mahdollisimman paljon, ja loput sitten pienellä kk-erällä.
Ymmärrän että moni "elää velaksi" koko ajan (autot, asunnot, jne.) mutta osa ihmisistä (kuten minä) haluaa elää "vapaana", on henkisesti vapauttavaa kun ei ole velkaa mistään/mihinkään.
Minkä ihmeen takia? Kyseessä laina, jossa matala korko. Miksi ei maksaisi sitä pois omaa tahtia ja eläisi elämäänsä ihan normaalisti, missä nyt ikinä haluaakaan asua ja on töitä?
Lopulta se on vain rahaa, mutta niitä kitkutteluun menetettyjä vuosia et koskaan saa takaisin. Miksi tehdä tarpeettomasti ongelmia ja omasta elämästä epämiellyttävämpää kuin sen tarvitsee olla? Niin kauan kun se laina tulee maksetuksi ja on pankille ok.
Eihän se auta kuin maksaa pois. Hyvä juttu on se, että pankit ovat hyvin asiansa hoitaneille aika mukavia. Itse olen maksellut huonoimmillaan 30 eur/kk. Enää ei kehtaa muuttaa lyhennystä kun siitä tulee käsittelymaksut, joten nyt maksan 250 eur. Vielä kolme vuotta lusimista ja sitten olen vapaa ❣
Ei se summa sieltä häviä kuin lyhentämällä, mutta nollakorkoaikana ei sitä tarvitse edes kiirehtiä, jos pankki antaa muuttaa suunnitelmaa maksutta (tuskin). Ota vielä joulukuuksi lyhennysvapaata, jos tykkäät laittaa joulua. Maksat vaan korot niin jää vähän lahjarahaa.
Mulla on lainaa jäljellä noin 20t, valmistuin kolme vuotta sitten. Kahdesta eri tutkinnosta eli noin seittemän vuoden lainat tjtn. Huomattava summa katosi jo sillä että valmistuin amk-opinnoistani ajallaan, muistaakseni täysmääräinen kelan hyvitys oli joku noin neljä tonnia.
Ei huoleta tippaakaan, periaatteessa olisi sattumusten myötä jo varaa tuo kerralla pois. Mutta mielummin pistän ne rahan sijoitukseen ja lyhennän hyvin hyvin pienellä tahdilla (satanen kuussa + korot), koska korot on niin matalalla ettei ole järkevää pistää kaikkea heti maksuun. Saan sijoituksista isomman voiton kuin siitä että maksaisin nää heti pois. Jos tilanne muuttuu niin sitten tietty nopeuttaa maksuja pois.
Älä stressaa, opintolaina hoituu kyllä aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen opintolainan saa anteeksi jos elämässä kaikki ei mene ok. Itse opintolainani hieman yli 16000€ kokonaan anteeksi ja luottotiedot säilyivät.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Useimmiten tuo vaatii kyllä luottotietojen menetyksen ja maksukyvyttömyyden vuosikausiksi.
Vissiin myös työkyvyttömyys on jossain määrin peruste.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli lopulta 15 tonnia opintovelkaa, kahdesta eri tutkinnosta. Käytännössä tuhlasin aikanaan kaikki ne rahat leveään elämään, ihan oma moka. Nyt makselen satasen kuussa pois, velkaa on puolet jäljellä. Loputtomalle tuntuu maksaa, mutta ei voi mitään.
Itse opiskelin 80 luvulla joitakin vuosia, ja mielestäni maksoin opintolainan jo silloin pois. Sit yks päivä löysin papereistani kuitin, jossa olin vuonna 2003 maksanut opintolainan lopulta pois. Nyt olen säilyttänyt kuitin siitä, jos vielä yrittävät periä sitä minulta.
Itse asuin opiskelut rintamamiestalon yläkerrassa. Oli vähän ankeeta. Periaatteessa oli huone ja keittiö/olohuone, mutta huone oli niin kylmä, nukuin toisessa huoneessa.
Lainat nostin, laitoin aspiin.
Elin tuilla ja kävin vkonloppuisin mäkissä töissä.
Pääsin harjoittelupaikkaan töihin ja ostin vuoden jälkeen oman asunnon.
Ekana vuonna piti ostaa huonekaluja ja kaikkea muuta. Ostin niitä vähän kerralla ja vuoden päästä lähti lainat rullaamaan.
Minimin maksoin, aspissakin kalliimpi korko.
Aika lailla 10 v meni siitä, kun muutti pois lapsuuden kodista, oli tilillä ennen palkkapäivää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.
Tota... onko sulla ollenkaan käsitystä, että kuinka paljon (tai siis vähän) opintolaina nykyisin on, ja miten paljon maksaa asua ja elää esim. pk-seudulla?
Käytännössä on pakko joko nostaa lainaa tai tehdä töitä, että selviää. Ja töitä ei välttämättä saa, ja lisäksi se hidastaa opintoja.
Kyllä ei ole pakko. Ihan nostin opintorahan ja asumistuen ja söin aina yliopiston halpaa safkaa ja asuin kimppakämpissä, ostin ja myin kaiken kirpparilla, vanhemmat tuki vähän, mutta siis vain vähän ja pystyivät kuitenkin välillä lainaamaan. Hanttihommia toisinaan. Esimerkiksi ryyppäämällö minimi ja shoppailemalla minimi pääsee pitkälle. Jos olettaa samaa elintasoa kuin vanhempien kodissa tai valmistuneilla ihmisillä, niin stten. Mutta kun ei oleta.
Mä en ryypännyt yhtään ja shoppailuakin erittäin harvoin..... ei edes harrastuksia. Silti opinnot venyi (masennus), en saanut hyvitystä koska valmistuminen viivästyi. Opiskelin alalle missä piti olla töitä, lopulta lyhensin vuosia opintolainaa. Nyt opiskelen uutta ammattia ja on toinen laina. Vähän ärsyttää, mutta minkäs sille voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Jättää lyhennykset maksamatta 3 kk ajaksi jolloin pankki irtisanoo lainan joka siirtyy kelan haltuun. Kelalta tulee postia missä kysytään miten toimitaan? Teet vapaamuotoisen selvityksen tilanteestasi ja tarvittavat liitteet mukaan. Sitten vaan odottamaan päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla opintolainat meni ulosottoon. Pankki ei suostunut lyhennyksiin ja kaikki työt meni koronan vuoksi. Yritän nyt löytää jonkun uuden ammatin mihin opiskella, mutta ilman että joudun ottamaan enää penniäkään opintolainaa.
Ja joo ei kannata kuunnella vanhojen kääkkien puheita. Joskus entisaikoina inflaatio ja paljon korkeampi työllisyys piti siitä huolen että opintolainoista ei paljoa tarvinnut murehtia. Nythän koko opintotukijärjestelmää muutetaan koko ajan enemmän ja enemmän lainapainotteiseen suuntaan. Ja samaan aikaan mikään koulutus ei enää takaa etteikö työt voisi loppua, tämä korona oli siitä hyvä osoitus. Esimerkiksi ravintola-ala oli ennen sellainen millä ei työt loppuneet kesken ja moni opiskelija tekikin osa-aikaisesti samalla töitä esimerkiksi tarjoilijana. No, eipä ole tällä hetkellä monellakaan tutulla edes kesätöitä, kun ei mihinkään pääse enää ilman suhteita ja korona vei nekin työpaikat mitä ennen oli.
Mitä tarkoittaa, ettei pankki suostunut lyhennyksiin? Vaativat koko summan kerralla vai? Aika hurjalta kuulostaa, jos noin voi käydä ja kiinnostaisi tietää, millä perusteella voivat evätä lyhennykset.
Itselläni eivät ole suostuneet lyhennyksen pienentämiseen joten makselen 150 euroa kuussa toimeentulotuestani. 75 euroa olisi vielä jotenkin järkevä mutta tuo 150 tekee todella tiukkaa. Maksamatta ei voi jättää koska Kela laittaa ulosottoon koska eivät halua että toimeentulotuki valuu lainan lyhennykseen.
Minulla 15 000 opintolainaa maksamatta. Joka kuukausi maksan toimeentulotuesta 96 euroa. Rahaa ei jää mihinkään harrastuksiin, kunnon kenkiin, ravitsevaan ruokaan, mihinkään yksityiseen terveydenhuoltoon yms.
Itselleni on käynyt niin, että olen sairastunut fyysisesti ja käytännössä osatyökykyinen. En kuitenkaan "pääse" edes osatyökyvyttömyyseläkkeelle, koska sen kriteerit on niin kovat. Pitäisi olla joku kaikenkattava jatkuvia sairaslomia aiheuttava sairaus tms.
Töitä minun on hyvin vaikeaa saada, sellaisia joissa terveyteni ei menisi edelleen huonommaksi ja joista oikeasti suoriutuisin. Uusiin opintoihin ei myöskään terveys riitä. Tällaisiin limbo-tiloihin Suomessakin voi ihminen joutua. Olen alkanut esim. ymmärtämään, miksi jotkut naiset ovat ajautuneet seksialalle.
Ohi aiheen,