Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso opintolaina pilaa elämäni

Vierailija
17.05.2021 |

Olen 24-vuotias ja minulla on korkeakouluopintojen ja nuoruuden typeryyden jäljiltä 25 000 euroa opintolainaa. Töitä en tule opiskelemaltani alalta ikinä saamaan, joten tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi ammattikoulussa. Valmistun vuoden päästä, ja pystyn tekemään keikkaa opintojen ohessa niin että velkataakka ei enää tästä kasva.
Mutta siellä se vaan verkkopankissa kummittelee. 25 000 euroa.
Tiedän että monella muulla tilanne on huonompi, jos velka koostuu esim. pikavipeistä ja osamaksuista. Minulla on sentään matala korko ja paljon aikaa maksaa laina takaisin. Silti hirvittää, millaiseen liemeen olen toilaillut itseni nuorempana.
Asun HOAS:in solussa ja tässä on se etu että saan jäädä tähän vielä 12 kuukaudeksi valmistumisen jälkeen. Vuokra on vain 249€/kk ja siihen kuuluu vesi ja sähkö, joten jos heti valmistuttuani paiskin töitä oikein urakalla niin saan lyhennettyä lainaa todella mukavasti. Mutta silti maksettavaa jää vielä paljon tulevillekin vuosille.
Onko minulla kohtalotovereita täällä? Miten olette pärjänneet ison opintolainan kanssa?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdisti hirveästi 7000 euron opintolaina. En löytänyt mitään töitä valmistumisen jälkeen enkä pystynyt aloittamaan lainan takaisinmaksua silloin kun olisi pitänyt. Valvoin öitäni ja lopulta hain vuoden lykkäystä lyhennyksiin.  Sittemmin onneksi löysin töitä ja aloin lyhentämään lainaa n. 70 € kuukausierissä. Enemmänkin olisin pystynyt, mutta mitäpä tuon kanssa kiirehtimään, ei ole työssäkäyvänä pieni laina paljoa tuntunut menoissa. Enää pari sataa jäljellä.

Lyhenee se laina pienilläkin lyhennyksillä. Opintolainan korot on niin mitättömät, että ei kannata ahdistua ja tuntea painetta mahdollisimman nopean takaisinmaksun suhteen.

Vierailija
22/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloissa oleminen osa modernia elämää. Ei sen opintolainan kanssa kannata stressata. Parin vuoden päästä sulla on 10-15x isompi asuntolaina maksettavana. Niiden lyhennyksien kanssa opintolaina tuntuu ihan taskurahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä tuilla kunnes velat vanhentuu. Ehdit kyllä myöhemminkin työelämään.

Vierailija
24/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.

Mä käytin opintolainat matkusteluun. Elämäni ylivoimaisesti paras sijoitus

Vierailija
25/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla opintolainat meni ulosottoon. Pankki ei suostunut lyhennyksiin ja kaikki työt meni koronan vuoksi. Yritän nyt löytää jonkun uuden ammatin mihin opiskella, mutta ilman että joudun ottamaan enää penniäkään opintolainaa. 

Ja joo ei kannata kuunnella vanhojen kääkkien puheita. Joskus entisaikoina inflaatio ja paljon korkeampi työllisyys piti siitä huolen että opintolainoista ei paljoa tarvinnut murehtia. Nythän koko opintotukijärjestelmää muutetaan koko ajan enemmän ja enemmän lainapainotteiseen suuntaan. Ja samaan aikaan mikään koulutus ei enää takaa etteikö työt voisi loppua, tämä korona oli siitä hyvä osoitus. Esimerkiksi ravintola-ala oli ennen sellainen millä ei työt loppuneet kesken ja moni opiskelija tekikin osa-aikaisesti samalla töitä esimerkiksi tarjoilijana. No, eipä ole tällä hetkellä monellakaan tutulla edes kesätöitä, kun ei mihinkään pääse enää ilman suhteita ja korona vei nekin työpaikat mitä ennen oli. 

Höpö höpö. Opintolainoja ei oltu vielä keksittykään kun inflaatio hoiteli lainat. Itse olen opiskellut 80-luvun lopulla ja silloista rahaa opintolainaa oli 60 k. Lainojen korot huiteli tuolloin jossain 15-20% yleisesti ja lakiin oli kirjattu että valtion takaamaan opintolainan korko saa olla Max 11%. Kun muut korot laski jonnekin 4-6%iin niin vuosia opintolainousta piti maksaa se 11% korkoa.

Vierailija
26/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 13000 opintolainaa, joita lopulta makselin työkkärin rahoilla pois :D

Tiukkaa teki sen kymmenen vuotta, kunnes sain työtä oppisopimuksen kautta - silti puolet oli jo maksettu työttömyyspäivärahalla.

Enää ei ole hirveästi jäljellä lainaa; olisi mahdollista jopa maksaa kertaheitolla pois tuosta säästöjä syömästä.

Vierailija
27/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli lopulta 15 tonnia opintovelkaa, kahdesta eri tutkinnosta. Käytännössä tuhlasin aikanaan kaikki ne rahat leveään elämään, ihan oma moka. Nyt makselen satasen kuussa pois, velkaa on puolet jäljellä. Loputtomalle tuntuu maksaa, mutta ei voi mitään. 

Miksi vain satasen kuussa?

Melkein nollakorkoisen lainan nopea poismaksaminen on yksinkertaisesti järjetöntä. Ymmärrän, että 'lainattomuus' antaa ajatuksen tasolla mielenrauhaa, mutta kyseessä on silloin emotionaalinen päätös. Järjellä sitä ei voi perustella.

Vierailija
28/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole pakko maksaa. Sitä varten siinä on valtiontakaus että jää työttömäksi jolloin Kela maksaa sen pankille takaisin,

Vierailija
29/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella parikymppisellä saattaa olla jopa tuplaten tuo määrä lainaa joka on tullut pikavippejä ottamalla. Mieti vaikka päihderiippuvaisia tai peliongelmaisia. Ja heillä korot ovat niin korkeat että ovat oikeasti korviaan myöten lirussa lainojensa kanssa.

Sinä olet opiskelemassa ammattiin jossa on varmasti työtä, ja tekstistäsi päätellen olet fiksu ja elämänhallinta on kunnossa.

Älä siis todellakaan vajoa mihinkään synkkyyteen tai ahdistukseen tuon lainasi kanssa. Saat sen kyllä maksettua ja tuo että voit asua solussa puoli-ilmaiseksi vielä vuoden valmistumisen jälkeen on aivan lottovoitto.

Vierailija
30/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla opintolainat meni ulosottoon. Pankki ei suostunut lyhennyksiin ja kaikki työt meni koronan vuoksi. Yritän nyt löytää jonkun uuden ammatin mihin opiskella, mutta ilman että joudun ottamaan enää penniäkään opintolainaa. 

Ja joo ei kannata kuunnella vanhojen kääkkien puheita. Joskus entisaikoina inflaatio ja paljon korkeampi työllisyys piti siitä huolen että opintolainoista ei paljoa tarvinnut murehtia. Nythän koko opintotukijärjestelmää muutetaan koko ajan enemmän ja enemmän lainapainotteiseen suuntaan. Ja samaan aikaan mikään koulutus ei enää takaa etteikö työt voisi loppua, tämä korona oli siitä hyvä osoitus. Esimerkiksi ravintola-ala oli ennen sellainen millä ei työt loppuneet kesken ja moni opiskelija tekikin osa-aikaisesti samalla töitä esimerkiksi tarjoilijana. No, eipä ole tällä hetkellä monellakaan tutulla edes kesätöitä, kun ei mihinkään pääse enää ilman suhteita ja korona vei nekin työpaikat mitä ennen oli. 

Mitä tarkoittaa, ettei pankki suostunut lyhennyksiin? Vaativat koko summan kerralla vai? Aika hurjalta kuulostaa, jos noin voi käydä ja kiinnostaisi tietää, millä perusteella voivat evätä lyhennykset.

Vierailija
31/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole pakko maksaa. Sitä varten siinä on valtiontakaus että jää työttömäksi jolloin Kela maksaa sen pankille takaisin,

Ap tuskin jää työttömäksi kun meni lähärikouluun.

Vierailija
32/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteensä miehen kanssa ollut 40 000 opintolainoja. Hyvät ammatit ja kyllähän nuo makselee pois mutta tympäisi kun ei ollut tajunnut aikanaan että laskee asuntolainakapasiteettia...

Vierailija
33/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli lopulta 15 tonnia opintovelkaa, kahdesta eri tutkinnosta. Käytännössä tuhlasin aikanaan kaikki ne rahat leveään elämään, ihan oma moka. Nyt makselen satasen kuussa pois, velkaa on puolet jäljellä. Loputtomalle tuntuu maksaa, mutta ei voi mitään. 

Miksi vain satasen kuussa?

Olen eri, mutta jos on vaikka muuta korkeamman koron lainaa, niin kannattaa niitä lyhentää enemmän ja opintolainaa niin vähän kuin mahdollista. Itse lyhennän opintolainaa 50/kk. Noin 2e on kuussa korot. Enemmän sitten maksan mm. remonttilainaa ja asuntolainaa.

Vierailija
34/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.

Minulla kyllä meni ihan vuokran ja ruokakustannusten kattamiseen..

Vierailija
35/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota... onko sulla ollenkaan käsitystä, että kuinka paljon (tai siis vähän) opintolaina nykyisin on, ja miten paljon maksaa asua ja elää esim. pk-seudulla?

Käytännössä on pakko joko nostaa lainaa tai tehdä töitä, että selviää. Ja töitä ei välttämättä saa, ja lisäksi se hidastaa opintoja.

Vierailija
36/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on muuten minimi yleensä summalle, jolla sitä on mahdollista lyhentää? Entä jos maksaa useamman tonnin kerralla, niin saako lyhennysvapaata?

Vierailija
37/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin itse nuorena tuon enkä ottanut lainaa kuin vasta graduvaiheessa, että sain maksetuksi kunnollisen yksiön, jossa pystyin graduun keskittymään. Sen lainan sitten maksoin vuodessa parissa pois.

Toisin oli frendeillä, jotka oli nostaneet koko opintolainan, mikä oli tarkouttanut vaan enemmän vaatteita, juhlia, ravintolaillallisia ja matkoja.

Munkin elämä oli seikkailullista ja hauskaa, jopa ylellistä omalla tavallaan, esim yöelömä, jossa olin vippi joka paikassa, missä halusin, mutta säästin kaikessa, kävelin matkat jne.

Muut maksoi noi lainojaan tosi kauan.

Vierailija
38/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin itse nuorena tuon enkä ottanut lainaa kuin vasta graduvaiheessa, että sain maksetuksi kunnollisen yksiön, jossa pystyin graduun keskittymään. Sen lainan sitten maksoin vuodessa parissa pois.

Toisin oli frendeillä, jotka oli nostaneet koko opintolainan, mikä oli tarkouttanut vaan enemmän vaatteita, juhlia, ravintolaillallisia ja matkoja.

Munkin elämä oli seikkailullista ja hauskaa, jopa ylellistä omalla tavallaan, esim yöelömä, jossa olin vippi joka paikassa, missä halusin, mutta säästin kaikessa, kävelin matkat jne.

Muut maksoi noi lainojaan tosi kauan.

Mun mielestä opiskeluun kuuluu tietty köyhäily, siinä oppi vain nokkelaksi ja vetämään rajoja. Musta oli vain tyhmiä ne, jotka vaati suuria ja vimpan päälle rempattuja koteja opiskeluajaksi.

Vierailija
39/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota... onko sulla ollenkaan käsitystä, että kuinka paljon (tai siis vähän) opintolaina nykyisin on, ja miten paljon maksaa asua ja elää esim. pk-seudulla?

Käytännössä on pakko joko nostaa lainaa tai tehdä töitä, että selviää. Ja töitä ei välttämättä saa, ja lisäksi se hidastaa opintoja.

Kyllä ei ole pakko. Ihan nostin opintorahan ja asumistuen ja söin aina yliopiston halpaa safkaa ja asuin kimppakämpissä, ostin ja myin kaiken kirpparilla, vanhemmat tuki vähän, mutta siis vain vähän ja pystyivät kuitenkin välillä lainaamaan. Hanttihommia toisinaan. Esimerkiksi ryyppäämällö minimi ja shoppailemalla minimi pääsee pitkälle. Jos olettaa samaa elintasoa kuin vanhempien kodissa tai valmistuneilla ihmisillä, niin stten. Mutta kun ei oleta.

Vierailija
40/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kakkosammatiltani lähihoitaja ja edellisestä tutkinnosta jäi paljon opintolainavelkaa. Älä usko niitä, jotka sanoo että se kannattaa maksaa hitaasti, koska matalakorkoista. Kun valmistut, kannattaa laittaa kukkaronnyörit tosi tiukille ja maksaa sen mahdollisimman nopeasti pois. Se painaa mieltä ja stressaa, lannistaa mielialaa kun se on olemassa ja niitä maksuja pitää maksaa. Rahan pitää tehdä onnelliseksi, ei onnettomaksi. Tsekkaa Dave Ramsey Youtubesta ja ryhdy hommiin, älä lannistu! Olen itse ollut samassa tilanteessa ja selvinnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä