Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso opintolaina pilaa elämäni

Vierailija
17.05.2021 |

Olen 24-vuotias ja minulla on korkeakouluopintojen ja nuoruuden typeryyden jäljiltä 25 000 euroa opintolainaa. Töitä en tule opiskelemaltani alalta ikinä saamaan, joten tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi ammattikoulussa. Valmistun vuoden päästä, ja pystyn tekemään keikkaa opintojen ohessa niin että velkataakka ei enää tästä kasva.
Mutta siellä se vaan verkkopankissa kummittelee. 25 000 euroa.
Tiedän että monella muulla tilanne on huonompi, jos velka koostuu esim. pikavipeistä ja osamaksuista. Minulla on sentään matala korko ja paljon aikaa maksaa laina takaisin. Silti hirvittää, millaiseen liemeen olen toilaillut itseni nuorempana.
Asun HOAS:in solussa ja tässä on se etu että saan jäädä tähän vielä 12 kuukaudeksi valmistumisen jälkeen. Vuokra on vain 249€/kk ja siihen kuuluu vesi ja sähkö, joten jos heti valmistuttuani paiskin töitä oikein urakalla niin saan lyhennettyä lainaa todella mukavasti. Mutta silti maksettavaa jää vielä paljon tulevillekin vuosille.
Onko minulla kohtalotovereita täällä? Miten olette pärjänneet ison opintolainan kanssa?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole pakko maksaa. Sitä varten siinä on valtiontakaus että jää työttömäksi jolloin Kela maksaa sen pankille takaisin,

Siskolla meni ulosottoon vaikka oli työtön. 

Vierailija
62/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.

Tota... onko sulla ollenkaan käsitystä, että kuinka paljon (tai siis vähän) opintolaina nykyisin on, ja miten paljon maksaa asua ja elää esim. pk-seudulla?

Käytännössä on pakko joko nostaa lainaa tai tehdä töitä, että selviää. Ja töitä ei välttämättä saa, ja lisäksi se hidastaa opintoja.

Kyllä ei ole pakko. Ihan nostin opintorahan ja asumistuen ja söin aina yliopiston halpaa safkaa ja asuin kimppakämpissä, ostin ja myin kaiken kirpparilla, vanhemmat tuki vähän, mutta siis vain vähän ja pystyivät kuitenkin välillä lainaamaan. Hanttihommia toisinaan. Esimerkiksi ryyppäämällö minimi ja shoppailemalla minimi pääsee pitkälle. Jos olettaa samaa elintasoa kuin vanhempien kodissa tai valmistuneilla ihmisillä, niin stten. Mutta kun ei oleta.

Jaa, että hanttihommia toisinaan ja vanhemmat auttoi/lainasi, ja myit (vanhempien kustantamia?) tavaroita. Eli et sitten elänyt vain opintotuilla kuitenkaan?

Jos opintotuki on n.550e, ja soluasunnon huoneestakin saa pulittaa helposti 400e (Helsingissä). Niin sillä 150 eurolla sitten kustannat ruoan, oppimateriaalin, bussilipun, muut kulut?

Opintotuki on 250 e ja todella harvalla tuntemistani (olen itsekin opiskelija) kattaa asumistuen kanssa edes vuokraa. Joten kyllä on pakko joko käydä töissä tai nostaa lainaa. Ja vaikka jollain jäisikin rahaa 150 e on silti mun mielestä tosi vähän rahaa kuukaudelle kun ottaa huomioon laskut, ruuan ja kai sitä jotain muutakin haluaisi ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Välttäkää sen auton hankkimista ja pyöräilkää, sillä säästää jo opintolainan kokoisen summan ihan muutamassa vuodessa. Lisäksi pysytte hyvässä kunnossa. 

Omat vanhempanikin hankkivat ensimmäisen autonsa vasta reilusti päälle kolmekymppisinä.

Ei me autosta puhuta, vaan opintolainasta. Minulla se meni ihan pelkästään elämiseen. Opintotuki ja asumislisä riitti vuokraan ja jotain piti syödäkin. Pyöräilin minäkin paikasta toiseen kesät talvet.

Vierailija
64/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit AMK:ssa? Vai yliopistossa?

Espanjalaista filologiaa.

-ap

Itse osaan vain vähän mutta sillä vähälläkin taidolla olisi ollut kovasti kysyntää työelämässä.

Vierailija
65/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pahimmillaan 20 000 e opintolainaa. Pienillä erillä olen maksellut takaisin. Ei siitä kannata murehtia. Elämä maksaa aina jotain. Joko maksaa sen sillä hetkellä tai myöhemmin. Pankin kanssa voi tehdä minimiveloitussopimuksen ja silloin erät on tosi pieniä. Kestää tosin pitkään maksella, mutta ei kaada taloutta.

Vierailija
66/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.

Tota... onko sulla ollenkaan käsitystä, että kuinka paljon (tai siis vähän) opintolaina nykyisin on, ja miten paljon maksaa asua ja elää esim. pk-seudulla?

Käytännössä on pakko joko nostaa lainaa tai tehdä töitä, että selviää. Ja töitä ei välttämättä saa, ja lisäksi se hidastaa opintoja.

Kyllä ei ole pakko. Ihan nostin opintorahan ja asumistuen ja söin aina yliopiston halpaa safkaa ja asuin kimppakämpissä, ostin ja myin kaiken kirpparilla, vanhemmat tuki vähän, mutta siis vain vähän ja pystyivät kuitenkin välillä lainaamaan. Hanttihommia toisinaan. Esimerkiksi ryyppäämällö minimi ja shoppailemalla minimi pääsee pitkälle. Jos olettaa samaa elintasoa kuin vanhempien kodissa tai valmistuneilla ihmisillä, niin stten. Mutta kun ei oleta.

Jaa, että hanttihommia toisinaan ja vanhemmat auttoi/lainasi, ja myit (vanhempien kustantamia?) tavaroita. Eli et sitten elänyt vain opintotuilla kuitenkaan?

Jos opintotuki on n.550e, ja soluasunnon huoneestakin saa pulittaa helposti 400e (Helsingissä). Niin sillä 150 eurolla sitten kustannat ruoan, oppimateriaalin, bussilipun, muut kulut?

Opintotuki on 250 e ja todella harvalla tuntemistani (olen itsekin opiskelija) kattaa asumistuen kanssa edes vuokraa. Joten kyllä on pakko joko käydä töissä tai nostaa lainaa. Ja vaikka jollain jäisikin rahaa 150 e on silti mun mielestä tosi vähän rahaa kuukaudelle kun ottaa huomioon laskut, ruuan ja kai sitä jotain muutakin haluaisi ostaa?

150e kuukaudessa ei riittäisi mitenkään! Joka päivä kampuksella syöminen maksaa kuukaudessa noin 50e, kuukauden kausilippu bussiin 40e. Ai niin ja itsellä menee lääkkeisiin n. 30e kuussa. Siinä onkin jo 120e edestä pakollisia menoja. Noh, ei tarvitse varmaan avata miten mahdotonta tuolla summalla pärjääminen olisi.

Vierailija
67/95 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki ehdottaa ettei kannata maksaa lainaa takaisin vaan antaa mennä ulosottoon? Kela ja sossu sitten auttaa. Just, no ketkähän ne viime kädessä oikeasti maksaa? Verotuloilla me katetaan. Ja jos ei ole verotuloja tarpeeksi niin nostetaan tuloveroprosentia. Siitä alkaa kauhee ininä kun on niin korkeat verot.

Jokainen hoitakoot omat velkansa, ei yhteiskunta voi jokaisen mokia korjata.

Vierailija
68/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olisi kannattanut käydä opettajan pedagodiset opinnot

Vierailija
69/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on matalakorkoisinta tässä yhteiskunnassa vastikkeetta saatavaa lainaa. Tuet erikseen, mutta ne miellän ensisijaisesti tarvitseville.

Jos et selviä opintolainoista, se kertoo mielestäni myös taloudenhallinnasta millaista se on tai olisi voinut olla myöhemmin tulevaisuudessa.

Vierailija
70/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en bilettänyt, vaan ostin pörssiosakkeita, jotka myin (voitollisesti) ja käytin asunnonostossa omarahoitusosuuden maksamiseen.

Vierailija
71/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sillä saa hyvät valmiudet työskentelyyn pikaruoka-alalla.

Vierailija
72/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole pakko maksaa. Sitä varten siinä on valtiontakaus että jää työttömäksi jolloin Kela maksaa sen pankille takaisin,

Siskolla meni ulosottoon vaikka oli työtön. 

Miksi maksut laiminlyöneen pitäisi saada kaikki ilmaiseksi? Menkööt vaikka roskia keräämään, jotta veka tulee kuitattua!

Vierailija
73/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 000 eur kuulostaa sinusta nyt isolta. 

Mutta kärpäsenpaskahan se on. Kuten huomaat jos joskut ostat esim. asunnon. Saat kertoa tuon kymmenellä jopa. 

Se on investointi minkä olet tehnyt koulutukseet. Jotta voisit hankkia enemmän tuloja per tekemäsi työtunti. Lainan maksat pois 5 vuodessa, mutta ilman koulutusta tekisit töitä matalapalkkaisena pahimmillaan 50 vuotta. Eli investointi kannatti. 

Vierailija
74/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mihin tuosta työllistyy?

Vierailija
75/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, mikä on se peruste, jolla pankki voi kieltäytyä lyhennyksistä? Ketjussa on nyt useampi kertonut, että meni ulosottoon kun pankki kieltäytyi lyhennyksistä. Sitten taas osa on maksanut minimilyhennystä tt-tuesta, tai pienistä tuloista. Osa saanut takaisinmaksua lykättyä. Miten tämä oikein menee? Voiko pankki siis vaatia maksamaan koko summan kerralla, jolloin se menee ulosottoon?

Vierailija
76/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mihin tuosta työllistyy?

Ihan yhtä hyvin kuin jotain muinaisesta kirkkorussästä väittelemällä.

Vierailija
77/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mihin tuosta työllistyy?

Filologiasta voi työllistyä esimerkiksi kieltenopettajaksi, kielenkääntäjäksi tai esimerkiksi johonkin espanjalaiseen yritykseen, joka haluaa toimistoon/aspaan henkilön, jolla hyvä espanjan sekä suomen kielitaito (mm. maahantuonti). Jos haluaa opettajaksi, sivuaineena kannattaa tehdä pedagogiset opinnot, jos kääntäjäksi, niin kääntämisen opintoja. Jos taas haluaa yritysmaailmaan, esimerkiksi markkinointia.

Vierailija
78/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valmistunut 16 vuotta sitten. Vielä on 9000€ opintolainaa jäljellä. Työttömänä olen sitä maksellut. Uutta alaa lähdin muutama vuosi sitten opiskelemaan, ja kun pääsin siihen vaiheeseen, että olisin alkanut saamaan keikkatöitä uudelta alaltani, tuli korona, joka teki meistä koko pandemian suurimpia pahiksia. Eli emme saa tehdä töitä, vaikka asiakkaat haluaisivat palveluitamme ostaa.

Vierailija
79/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mikä on se peruste, jolla pankki voi kieltäytyä lyhennyksistä? Ketjussa on nyt useampi kertonut, että meni ulosottoon kun pankki kieltäytyi lyhennyksistä. Sitten taas osa on maksanut minimilyhennystä tt-tuesta, tai pienistä tuloista. Osa saanut takaisinmaksua lykättyä. Miten tämä oikein menee? Voiko pankki siis vaatia maksamaan koko summan kerralla, jolloin se menee ulosottoon?

Noin yleisesti ottaen kuukausilyhennysten laiminlyönti johtaa lainan irtisanomiseen ja loppusumman vaatimiseen kertasuorituksena parin viikon maksuajalla.

Vierailija
80/95 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti ottaen kuukausilyhennysten laiminlyönti johtaa lainan irtisanomiseen ja loppusumman vaatimiseen kertasuorituksena parin viikon maksuajalla.

Ok, kiitos tästä. Aloin jo pelätä, että pankki voi esim. työttömyyden tai pienien tulojen takia vaatia koko summaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi