Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso opintolaina pilaa elämäni

Vierailija
17.05.2021 |

Olen 24-vuotias ja minulla on korkeakouluopintojen ja nuoruuden typeryyden jäljiltä 25 000 euroa opintolainaa. Töitä en tule opiskelemaltani alalta ikinä saamaan, joten tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi ammattikoulussa. Valmistun vuoden päästä, ja pystyn tekemään keikkaa opintojen ohessa niin että velkataakka ei enää tästä kasva.
Mutta siellä se vaan verkkopankissa kummittelee. 25 000 euroa.
Tiedän että monella muulla tilanne on huonompi, jos velka koostuu esim. pikavipeistä ja osamaksuista. Minulla on sentään matala korko ja paljon aikaa maksaa laina takaisin. Silti hirvittää, millaiseen liemeen olen toilaillut itseni nuorempana.
Asun HOAS:in solussa ja tässä on se etu että saan jäädä tähän vielä 12 kuukaudeksi valmistumisen jälkeen. Vuokra on vain 249€/kk ja siihen kuuluu vesi ja sähkö, joten jos heti valmistuttuani paiskin töitä oikein urakalla niin saan lyhennettyä lainaa todella mukavasti. Mutta silti maksettavaa jää vielä paljon tulevillekin vuosille.
Onko minulla kohtalotovereita täällä? Miten olette pärjänneet ison opintolainan kanssa?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelitko minkä tutkinnon?

Vierailija
2/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaako yhtään, että me sinua vanhemmat sukupolvet olemme aikoinamme kaikki joutuneet ottamaan paljon suuremmat opintolainat. Muuta mahdollisuutta ei ollut.

Ne sitten vähitellen maksettiin pois suu säkkiä myöten -menetelmällä, vyötä kiristäen. Ja hommia teki kuka mitäkin, ei silloinkaan jokainen suinkaan saanut koulutustaan vastaavaa työtä.

Sinä olet nuori ja terve ja kohta ammatissa, jossa ei työt lopu ikinä. Elämäsi on edessä, älä anna yhden lainan lannistaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelit AMK:ssa? Vai yliopistossa?

Vierailija
4/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sinä sitä lainaa kuukaudessa nostit?

Vierailija
5/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
6/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli lopulta 15 tonnia opintovelkaa, kahdesta eri tutkinnosta. Käytännössä tuhlasin aikanaan kaikki ne rahat leveään elämään, ihan oma moka. Nyt makselen satasen kuussa pois, velkaa on puolet jäljellä. Loputtomalle tuntuu maksaa, mutta ei voi mitään. 

Vierailija
7/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelit AMK:ssa? Vai yliopistossa?

Espanjalaista filologiaa.

-ap

Vierailija
8/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opintolainat meni ulosottoon. Pankki ei suostunut lyhennyksiin ja kaikki työt meni koronan vuoksi. Yritän nyt löytää jonkun uuden ammatin mihin opiskella, mutta ilman että joudun ottamaan enää penniäkään opintolainaa. 

Ja joo ei kannata kuunnella vanhojen kääkkien puheita. Joskus entisaikoina inflaatio ja paljon korkeampi työllisyys piti siitä huolen että opintolainoista ei paljoa tarvinnut murehtia. Nythän koko opintotukijärjestelmää muutetaan koko ajan enemmän ja enemmän lainapainotteiseen suuntaan. Ja samaan aikaan mikään koulutus ei enää takaa etteikö työt voisi loppua, tämä korona oli siitä hyvä osoitus. Esimerkiksi ravintola-ala oli ennen sellainen millä ei työt loppuneet kesken ja moni opiskelija tekikin osa-aikaisesti samalla töitä esimerkiksi tarjoilijana. No, eipä ole tällä hetkellä monellakaan tutulla edes kesätöitä, kun ei mihinkään pääse enää ilman suhteita ja korona vei nekin työpaikat mitä ennen oli. 

Vierailija
9/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli opintolainaa silloin kun sen korko oli yli 10%. Kyllä sen maksoi. Ei se helppoa ollut mutta ei mahdotontakasn. Miksi pitäisi olla velaton?

Vierailija
10/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli aikanaan tosi paljoa opintovelkaa. Teki elämisen todella vaikeaksi kun piti sitä lyhetää, maksaa laskuja, maksaa vuokraa ja siitä pitä riittää vielä ruokaankin ja pienestä palkastani (en päässyt töihin alalle jota opiskelin) jäi niiden maksujen jälkeen hädintuskin mitään.

Vierailija
11/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinä sitä lainaa kuukaudessa nostit?

Ei ollut mitään kuukausieriä, vaan vuoden alussa ja elokuussa oli mahdollista nostaa koko lukukauden laina kerralla. Ja kaiken nostin mitä sain.

-ap

Vierailija
12/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli lopulta 15 tonnia opintovelkaa, kahdesta eri tutkinnosta. Käytännössä tuhlasin aikanaan kaikki ne rahat leveään elämään, ihan oma moka. Nyt makselen satasen kuussa pois, velkaa on puolet jäljellä. Loputtomalle tuntuu maksaa, mutta ei voi mitään. 

Miksi vain satasen kuussa?

Vierailija
13/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuntuu suurelta summalta, mutta kuten kirjoitit, saat varmaankin lyhennettyä lainaa aika hyvin valmistumisen jälkeen, kun voin asua noin edullisesti vielä vuoden. Sitten etsit jonkun muun edullisen asunnon ja jatkat velan maksua. Kyllä se siitä lyhenee.

Vierailija
14/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuhlaa isompia summia johonkin autoon. Älä stressaa. Itselläni 29k opintolainaa (opiskelin toisen tutkinnon ulkomailla) ja tuossahan se lyhenee vähitellen.

Vierailija
15/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko tuosta summasta hyvitettyä sen 7000e kun valmistuit?

Vierailija
16/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Noin nuori ja loppuikä aikaa maksaa. Ei velattomuus ole mikään ihanne, mihin pyrkiä. Ainoastaan suomalaiset aattelee niin, että se on joku onni ja autuus. Sitkun... Mulla on vielä yli kymppitonni opintolainoja. Siinähän ne lyhenee kuukausittain reilun satasen, nollakorolla. Ei tunnu asuntolainan rinnalla missään.

N44

Vierailija
17/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina kannattaa maksaa pois mahdollisimman hitaasti. Pidä huoli, että sijoitat/säästät vähintään tuplasti enemmän mitä menee lainanlyhennyksiin. Älä omista autoa. Vähän päälle 30-vuotiaana sulla on opintolaina maksettu ja kymppitonneja kiinni sijoituksissa.

Vierailija
18/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täällä. Mulla oli yli 28 000e.

Onneksi sain valmistumisen jälkeen töitä, joten olen saanut maksettua takaisin.

Sulla on hyvä tilanne, että nyt olet saamassa varmasti työllistävän ammatin.

Laitat sellaisen lyhennyksen, jolla et joudu liian tiukille arjessa ja sinnikkäästi makselet pois. Kyllä se siitä lyhenee!

Mulla nyt jäljellä n.7000e, joka tuntuu aivan pikkurahalta lähtösummaan verrattuna.

Välillä ärsyttää, kun mietin että mihin tuon 28 000e olisikaan voinut käyttää..toisaalta tiedän, että ei ollut oikein vaihtoehtoja. Opiskelin ulkomailla, ja joka penni meni asumiseen/elämiseen, eli joutui silti laskemaan tarkkaan joka pennosen.

Vierailija
19/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo solussa asuminen vielä vuoden valmistumisen jälkeen on kyllä todella hyvä etu.

Jos vuokra+sähkö+vesi ovat vain 249€/kk niin tekemällä täysipäiväisesti lähihoitajan työtä (jota varmasti saat) ja vähän keikkaa päälle voit saada lyhennettyä lainaasi jopa kymppitonnin. Jos siis elät säästeliäästi kuten nyt opiskeluaikana.

Sitten vuoden jälkeen sinulla olisi enää 15 000€ maksettavaa. Sen saat neljässä vuodessa maksettua jos lyhennät 312€/kk. Kuudessa, jos lyhennyseräsi on 208€/kk.

Ei ole yhtään tekemätön paikka saada tuo maksettua.

Vierailija
20/95 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kenties aiheen vierestä, mutta väitän että opintolainoista vähintään 70% menee johonkin muuhun kuin opiskeluun. Biletystä tai jotain kivoja hankintojahan sillä lainalla pääsääntöisesti rahoitetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi