Vaimo haluaa lapselle liian kalliita tavaroita leluja jne
Selittäkääs naiset mitä naisen päässä liikkuu. Itse ehdotin, että hankitaan lastenvaunut käytettynä. Noh, ei tule kuulemma kuuloonkaan vaan rattaiden täytyy olla uudet ja markkinoiden parhaat (ja kalleimmat). Lelujen pitää olla katalogin hienoimmat (lapsi ei ole vielä edes syntynyt). Vaatteet ehdottomasti pakko olla merkkikamaa (siis v**TTU syntymättömälle vauvalle!)
Miten saan puhuttua järkeä. En ole mitenkään erityisen pihi mies, mutta on tää nykyaika mennyt hulluksi kun turhaan roinaan pitäisi satsata tonneja vaan jotta voidaan luoda mielikuva jostain kiiltokuvaelämästä. Ja kun miettii miten vaatimattomasti vaikkapa meikäläistä kasvatettiin ihan tavallisessa keskiluokkaisessa perheessä 80-luvun lopulla...
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluatko että sun lastas kiusataan.
Missä ne sylivauvat oikein kiusaa toisiaan?
Tän keskustelun perusteella ne on ne sylivauvojen äidit jotka tulevat ja kiusaavat "ryysyihin" pukeutunutta vauvaa
Rattaat ja turvaistuin kannattaa minusta ostaa uutena. Turvaistuimilla on ilmeisesti oma käyttöikänsä, jonka jälkeen niiden suojauskyky heikkenee. Myös kolaroidut turvaistuimet ovat käsittääkseni riski. Rattaista taas ei voi tietää, mitä niiden kanssa on tehty. Onko esim. niitä säilytetty ulkona sateessa (hometta?), paljonko niihin on kakattu ja onko niitä huollettu mitenkään. Itse hankin uudet halvahkot rattaat (reippaasti alle 500 e), ja se kyllä näkyi laadussa. Muutaman vuoden jälkeen (olivat siis yhdistelmärattaat) pikkuvikoja oli tullut paljon, ja lopulta toisen takapyörän jarrukin rikkoutui.
Leluja ei vauvalle kannata hankkia paljoa, sillä ilmaiset jutut - kuten paperitollot ja talouspaperirullat - ovat luultavasti paljon hauskempia. Vaatteista taas vauvoillekin on suhteellisen halpoja hyvän hinta-laatusuhteen vaatteita, esimerkiksi Prisman oma merkki Ciraf ja Jesper Juniorissa myytävä Keiki vanhemmille lapsille. Nuo ovat kestäneet meillä hyvin yhden lapsen ja käytettynäkin ostetut menneet vielä uudelleen kiertoon. Lapsen vaatteita ei missään nimessä kannata pitää sijoituksena, sillä pari piloille mennyttä kallista vaatetta vetää "sijoitukset" helposti tappiolle. Minä ainakin olen mielummin ostanut halpaa ja kestävää ja mahdollisuuksien mukaan käytettyä, jotka voi käytön jälkeen lahjoittaa eteenpäin ilman suurta rahallista tappiota.
Riippuu nyt sitten myös miten perustelee hankintansa. Esim itse sanoin että turvaistuimet ja -kaukalot ostetaan uusina, jotta ovat turvallisimmat mahdolliset. Mielestäni täysin järkevä perustelu, ei tullut sanomista. Maksetaan yhteisestä rahoista tällaiset siis. Samoin pyöräilykypärät jne jne, saat varmaan ajatuksesta kiinni. Sitten kun haluan ostaa jotain ”turhaa” samistelusöpöilykamaa niin ostan kysymättä, maksan omista rahoista. Ei edelleenkään sanomista. Toimii siis. Lapsina kaksi tyttöä, vanhempi kohta 6v.
N33
Kun mä olin nuori niin tutut ja tuntemattomat tulivat ihailemaan nimenomaan sitä vauvaa. Nykyään ihaillaan sen sijaan rattaita ja merkkivaatteita?
Meillä mennään kohtuudella: osa vanhaa/kierrätettyä, osa uutena ostettu. Kannattaa jutella näistäkin asioista ennen vauvan syntymää. Eräs kaverini osti kaiken uutena eikä tehnyt tiukkaa kun heiilä on hyvät tulot. Yksi tuttava puolestaan hankkii kaiken käytettynä - isännän uuteen maasturiaudiin toki on varaa. Sellaista se on: meitä on moneen junaan, myös rahankäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla mutseilla tuntuu olevan joku ihme kilpailu menossa noiden lastenvaatteiden ja tarvikkeiden kanssa.
EI ole lapsia eikä tarvetta nokitella ketään, mutta tuntuisi kyllä kurjalta, että näkisi toisilla vauvoilla kaikkia ihania juttuja ja oma mies sitten vaatisi lasta kulkemaan ryysyissä. Tulisi sellainen olo, että mies ei arvosta minua eikä vauvaa.
Lapsi kulkee ryysyissä, jos kaikki vaatteet eivät ole just niiltä kalleimmilta merkeiltä???
Älkää sitten valittaako kun ne teidän vauvat ovat teini-iässä ja haluavat jatkuvasta ostaa mitä kalliimpia merkkivaatteita, laukkuja, kenkiä, puhelimia jne. Itse olette vauvasta asti siihen opettaneet. Toivottavasti rahaa riittää vielä silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin nuori niin tutut ja tuntemattomat tulivat ihailemaan nimenomaan sitä vauvaa. Nykyään ihaillaan sen sijaan rattaita ja merkkivaatteita?
Olet oikeassa. Ja nykyäideille sitä vauvaa tärkeämpi on insta ja some.
Milloin tulee pimp my baby carriage? Xzibit asennuttaa rattaisiin diskopallot, näytöt ja jääkaapin. Ja tietysti kullatut vanteet.
ja yhdelläkään naisella ei ole ilman miehen lompakkoa varaa niihin merkkirätteihin
Tässä on miesnäkökulmaa asiaan.
Sellaiset yhdistelmärattaat, jotka mahtuvat ilman kikkailua helposti siihen autoon, jolla ajat seuraavat 4 vuotta. Hinta on vasta sijalla 2. En näe mitään syytä, miksi ei voisi ostaa esim yhdellä lapsella olleita käytettyjä.
Vaatteet ym. niitä ei tarvi tolkutonta määrää. Sitte ku ei ihan vauvasta puhuta, hyvät keliä kestävät ulkovaatteet on jees. Suomessa on keskimäärin psska sää. Sisävaatteilla ei suurta merkitystä, oikeesti. Kunhan on kooltaan sopivaa ja ehjää.
Mikä tahansa vaateläjä on hyödytön jos pesukone on surkea. Ootas kun koittaa aika vauvaajan jälkeen niin peset tonneittain vaatteita, joissa on ruokaa, hiekkaa ja erinäinen valikoima eritteitä. Hinnat alkaen pesukone ei vaan pysty siihen kuormaan, vaan kohta haisee kone ja kaikki vaatteet. Mielen pesukone on merkkivaatteita hyödyllisempi ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ette keskustelleet tuota läpi ennen lapsen hankintaa? Millaisiin vaatteisiin vaimo itse pukeutuu ja millaisia huonekaluja hän haluaa kotiinne?
Tuo esittämäsi on ihan kuin mulla ja eksällä olisi tullut olemaan, jos oltaisiin hankittu lapsia. Olisin varmaan ostanut parhaat mahdolliset, mihin omat rahani riittävät, mutta olisi ottanut päähän, kun toinen ei osallistu.
Kai olet huomannut, että joku ajaa vanhalla corollalla, joku semiuudella rellulla ja joku tuliterällä audilla? Joku ostaa vaatteet prismasta ja joku stockkalta?
No ei kyllä tulisi minullekaan mieleen lisätä asialistalle kysymystä siitä, ostetaanko VAUVALLE tonnilla brändivaatteita.
Ei tarvitsekaan, kun menee kimppaan vaatimattoman ihmisen kanssa. Ap:n vaimo on joku räpsyripsinen silikonipimu, ja nyt hän ihmettelee, miksi tällainen nainen haluaa törsätä myös lapseen.
quote=Vierailija]Ap, haluatko että sun lastas kiusataan.[/quote]
Nyt oli kyse VAUVAN tarvikkeista !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla mutseilla tuntuu olevan joku ihme kilpailu menossa noiden lastenvaatteiden ja tarvikkeiden kanssa.
EI ole lapsia eikä tarvetta nokitella ketään, mutta tuntuisi kyllä kurjalta, että näkisi toisilla vauvoilla kaikkia ihania juttuja ja oma mies sitten vaatisi lasta kulkemaan ryysyissä. Tulisi sellainen olo, että mies ei arvosta minua eikä vauvaa.
Lapsi kulkee ryysyissä, jos kaikki vaatteet eivät ole just niiltä kalleimmilta merkeiltä???
Ap ei eritellyt merkkituotteita. Harvan on järkevä ostaa mitään ökytuotteita, mutta sellaisia perusmerkkituotteita ihan siitä syystä, että ne ovat hyviä tai tuovat itselle iloa = on esteeettistä iloa kun katselee vauvaa ja tuntee sitten enemmän onnea. Ketään muuta varten en kyllä vauvaani varustelisi, siinä mielessä on itsetunto kunnossa, mutta olen jonkinasteisesti herkkä saamaan hyvää ja huonoa energiaa ympäröivistä asioista ja esteetikko.
Jos ap vertailee menneeseen aikaan niin mielestäni sellainen sen ajan Tutta, Lassie, Reima, Luhta -taso on keskiluokkaiselle perheelle ihan perusteltua ja vaimon oikeus suuttua, jos mies vetääkin yhtäkkiä liinat kiinni ja alkaa vaatia jotain halpuutuskierrosta.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten valittaako kun ne teidän vauvat ovat teini-iässä ja haluavat jatkuvasta ostaa mitä kalliimpia merkkivaatteita, laukkuja, kenkiä, puhelimia jne. Itse olette vauvasta asti siihen opettaneet. Toivottavasti rahaa riittää vielä silloinkin.
Minulle on ostettu lapsena Stockkan onewayta, Luhtaa, Eccoa, Benettonia, VeryNicea, Levistä, Mexxiä jne. Ei kuitenkaan Lacostea tai muuta sikakaliista. (Mentiin nyt tahallaan tuonne 80-luvulle, koska ap itse viittasi sinne.) En tajua miksi minun pitäisi opettaa oma lapseni kulkemaan Lidlin ja Prisman kamppeissa ja miksi haluaisin sellaista kotiini, kun huonekalut on Iskusta, Vepsäläisestä, Unikulmasta jne eikä niissäkään ole pihistetty. Yhtään merkkikäsilaukkua tai irtoripseä ei kuitenkaan ole eikä tule eikä mitään korkkarikokoelmaa.
En ole ikinä kiinnittänyt huomiota vauvojen vaunuihin, vaatteisiin, tms. Kunhan ovat puhtaat. Kelle niitä kalliita kamoja esitellään? Eikö se lapsi ole pääasia?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kiinnittänyt huomiota vauvojen vaunuihin, vaatteisiin, tms. Kunhan ovat puhtaat. Kelle niitä kalliita kamoja esitellään? Eikö se lapsi ole pääasia?
Esitellään? Niitä katsotaan itse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, nimenomaan niitä esitellään puistossa, päiväkodin pihalla, vauvakerhoissa, kahviloissa, Hoplopissa, kaverisynttäreillä, leikkitreffeillä jne. Älkää valehdelko itsellenne naiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, nimenomaan niitä esitellään puistossa, päiväkodin pihalla, vauvakerhoissa, kahviloissa, Hoplopissa, kaverisynttäreillä, leikkitreffeillä jne. Älkää valehdelko itsellenne naiset!
Tämä nainen tekee yksin etätöitä ja ostaa tänne kotiin itselleen kauniita vaatteita ja on sisustanut kodin, koska minulla on silloin siellä hyvä olla ja se ylentää mieltä.
Riippuu naisen itsetunnosta että kuinka paljon hakee sitä muiden hyväksyntää ja ”statusta” merkkivaatteilla ja rattailla. Jos on hyvä itsetunto niin kehtaa kulkea merkittömissäkin vaatteissa tai nukuttaa vauvaa myös vähän vanhemmissa rattaissa. Me ostettiin aikoinaan esikoiselle vuonna 2011 käytettynä ja edulliseen hintaan Emmaljungan ratasosa sekä rattaiden istuinosa ja uutena vain se vaununkoppa. Nuo rattaat ovat edelleen käytössä ja hyvin ovat toimineet. Tuli niin edulliseksi että kohta kun kuopus niistä luopuu niin voidaan hyvillä mielin antaa ne vaikka ilmaiseksi jollekin tarvitsevalle. Ei ole harmittanut, että ostettiin käytetyt rattaat. Varaa olisi ollut ostaa uudetkin, mutta laitettiin nekin rahat uuden kodin ostoon. Tokikaan en ole saanut ”ihalevia katseita” tai kuullut kehuja meidän rattaista, mutta en minä niitä kehujen tai katseiden vuoksi ostanutkaan.
Esikoiselle en ostanut juuri mitään vaatteita uutena parin ensimmäisen vuoden ajan. Lapsi kasvaa todella nopeasti kaksi ensimmäistä vuotta, joten järjetöntä tuhlausta ostaa merkkivaatteita vauvalle kun käyttöä tulee ehkä muutamia kuukausia. Merkkivaatteita olen alkanut ostamaan vasta kouluikäiselle, joka niitä osaa jo itse toivoa. Toki yritän opettaa myös hänelle ajatusta siitä, että oma arvo ei riipu siitä merkistä mikä vaatteessa lukee tai vaatteen hinnasta.
Olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, että en koskaan lähtenyt tuohon kilpavarusteluun mukaan. Sain säästettyä tosi hyvin rahaa kotona ollessa kun lapset olivat pieniä ja olemme voineet ostaa mm. uudehkon auton säästöillä ilman lainarahaa. Toki säästettiin muussakin kuin vaatteissa. Mielummin velaton oma auto ja omistusasunto. Mielummin panostan vaikka lasten harrastuksiin nekin rahat mitä merkkivaatteissa säästetään. Uskon että taaperokin ja jopa vauva arvostaa enemmän vaikka uintia, musiikkileikkikoulua, värikylpyjä tms. enemmän kuin sitä merkkivaatebodya.
Joitakin lasten merkkivaatteita olemme saaneet sukulaisilta ilmaiseksi tai lahjaksi enkä ole kyllä edes huomannut mitään suurta laatueroa. Ihan samalla tavalla tulee reikiä Gugguun housuihin kuin H&M:n housuihin. Ja jos joku ei haluaisi ystävystyä/tutustua minuun tai lapsiini sen vuoksi, että ei olla merkkivaatteissa tai käytetään vanhoja rattaita niin sanoisin sen olevan vaan meidän onni. Toki jokainen saa laittaa rahansa siihen mihin haluaa, mutta itse useamman lapsen kokemuksella olen tyytyväinen siihen, että panostettiin oman kodin ja auton ostoon kuin niihin merkkilastenvaatteisiin ja rattaisiin.