Vaimo haluaa lapselle liian kalliita tavaroita leluja jne
Selittäkääs naiset mitä naisen päässä liikkuu. Itse ehdotin, että hankitaan lastenvaunut käytettynä. Noh, ei tule kuulemma kuuloonkaan vaan rattaiden täytyy olla uudet ja markkinoiden parhaat (ja kalleimmat). Lelujen pitää olla katalogin hienoimmat (lapsi ei ole vielä edes syntynyt). Vaatteet ehdottomasti pakko olla merkkikamaa (siis v**TTU syntymättömälle vauvalle!)
Miten saan puhuttua järkeä. En ole mitenkään erityisen pihi mies, mutta on tää nykyaika mennyt hulluksi kun turhaan roinaan pitäisi satsata tonneja vaan jotta voidaan luoda mielikuva jostain kiiltokuvaelämästä. Ja kun miettii miten vaatimattomasti vaikkapa meikäläistä kasvatettiin ihan tavallisessa keskiluokkaisessa perheessä 80-luvun lopulla...
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä miehet on tuossa vaiheessa töissä isyyslomaa lukuunottamatta. Loppujen lopuksi harva mies tekee lapsen kanssa edes puolta mitä äiti tekee.
Se on ikävää, muttei mikään oletus. Monihan eroaakin pikkulapsivaiheessa tästä syystä. Onko näin AP:n tapauksessa? En jaksa lukea koko keskustelua
itse ostan myös merkkivaatteita lapselle tai sellaset vaatteet mitkä on paljon käytössä,ihan siitä syystä että ne kestää oikeasti sitä pesuaki ja käyttöä muutenki. Mutta, nyt onki kyse 12 vuotiaasta. Eli en todellakaan ostais millekää vauvalle jolla vaatekoko vaihtuu tyylii kuukauden välein. Rattaissa ois pääasia että on hyvät renkaat, nimittäin aika vittumainen loskalla pukata paskarenkaisilla tai jollai mukulakivetyksellä. Mutta joo, meillä ois myös varaa ostaa kalleinta, mutta en osta. Ei oo mitää
järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ahaa, eli siis oletus on että äiti hoitaa vauvan yksin? Sitten ymmärrän. Muussa tapauksessahan ainoastaan imetys on asia jonka vain äiti hoitaa."
No jos se isä on 8-10 tuntia vuorokaudesta töissä, harrastaa ja vaatii saada öisin nukuttua töidensä takia rauhassa, niin kyllä se äiti aika paljon enemmän sen vauvan kanssa on. Jos isä on työttömänä, niin asia on eri.
Ei ole kristallipalloa niin mistä minä tämän voisin tietää? Ihan työssä käyvä isäkin kyllä kykenee hoitamaan oman osuutensa vauvan suhteen, jos haluaa.
Mutta milloin äiti harrastaa? Onhan tuossa aviokriisin paikka jo ihan muista syistä kuin vauvan vaatteiden merkissä
Mutta sillä äidillä ei välttämättä ole elämässään vuoteen mitään muuta kuin se vauva ja vauvantarvikkeet. Jos niihin on varaa ja ne tuo iloa, niin olkoon niin. Vauvavuosi voi olla todella rankkaa ja yksinäistä aikaa äidille. Silloin sitä kiinnittää huomionsa pieniinkin asioihin ja iloitsee niistä, vaikka ne olisikin vain materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ahaa, eli siis oletus on että äiti hoitaa vauvan yksin? Sitten ymmärrän. Muussa tapauksessahan ainoastaan imetys on asia jonka vain äiti hoitaa."
No jos se isä on 8-10 tuntia vuorokaudesta töissä, harrastaa ja vaatii saada öisin nukuttua töidensä takia rauhassa, niin kyllä se äiti aika paljon enemmän sen vauvan kanssa on. Jos isä on työttömänä, niin asia on eri.
Ei ole kristallipalloa niin mistä minä tämän voisin tietää? Ihan työssä käyvä isäkin kyllä kykenee hoitamaan oman osuutensa vauvan suhteen, jos haluaa.
Mutta milloin äiti harrastaa? Onhan tuossa aviokriisin paikka jo ihan muista syistä kuin vauvan vaatteiden merkissä
Mutta sillä äidillä ei välttämättä ole elämässään vuoteen mitään muuta kuin se vauva ja vauvantarvikkeet. Jos niihin on varaa ja ne tuo iloa, niin olkoon niin. Vauvavuosi voi olla todella rankkaa ja yksinäistä aikaa äidille. Silloin sitä kiinnittää huomionsa pieniinkin asioihin ja iloitsee niistä, vaikka ne olisikin vain materiaalia.
Jos tämä on taustalla niin ymmärrän hyvin. Mutta ihan hirveää, että äiti on yksin kahlehdittuna vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla mutseilla tuntuu olevan joku ihme kilpailu menossa noiden lastenvaatteiden ja tarvikkeiden kanssa.
EI ole lapsia eikä tarvetta nokitella ketään, mutta tuntuisi kyllä kurjalta, että näkisi toisilla vauvoilla kaikkia ihania juttuja ja oma mies sitten vaatisi lasta kulkemaan ryysyissä. Tulisi sellainen olo, että mies ei arvosta minua eikä vauvaa.
Ei ristus taas. Ei se nosta mitenkään arvostusa vaikka ostaa poikalapselle 80€ Gantt:n neuleen. Päin vastoin. Tulee sellainen kuva, että se lapsi on tehty vain ja ainoastaan sitä varten, että saadaan someen näyttäviä kuvia. Itse lapsi on vain rekvisiittaa.
Tekstistä päätellen sinä et olekaan keskiluokkaa, joten et voikaan ymmärtää.
Lue se pitkä keskiluokan tunnusmerkit - ketju täältä, niin huomaat merkkivaatteiden ja muille oman menestyksen todistelun olevan keskiluokan ytimessä.
Miksi minun pitäisi todistella kenellekkään yhtään mitään. Ohan se nyt ihan älytöntä syytää rahaa sellaisiin tuotteisiin mitä käytetään alle puoli vuotta.
Ja ihan sama esimerkiksi auton kanssa. Uuden auton arvo tippuu niin nopeasti, että ei ole mitään järkeä sellaiseen investoida. Varsinkaan, jos tarkoituksena on jotenkin näyttää omia ansioitaan naapureille.
Minulle vaunut olivat jostain syystä ihan älytön tunnekysymys. Käytiin yhdessä katsomassa vaunuja, tykättiin yksistä vaunuista molemmat ja minä ne ostin. Eivät olleet markkinoiden kalleimmat ja makuasioista on paha kiistellä, mutta kyllähän noihin yli tonni meni. Missään nimessä en silti olisi vaatinut miestä maksamaan noista, koska hänelle ne ei olleet samanlainen kysymys ja mies hankki toisaalta sitten paljon muuta.
Meille on sittemmin tullut useampia lapsia, joten vaunut (ja moni muu laadukas tarvike) on ollut käytössä pitkään ja ne on vielä voinut myydäkin kohtuuhinnalla.
Myöskään kenenkään lapsesta ei kasva itsekeskeistä mulkeroa, ajelipa sitten millaisilla vaunuilla tahansa tai käyttipä mitä vaatteita hyvänsä - ne on ne muut asiat, jotka ratkaisee.
En nyt kuitenkaan puolustele vaimoasi. Ymmärrän teitä molempia.
Kannattaa kuitenkin keskustella asioista. Millaisia ajatuksia teillä kummallakin on hankinnoista? Mitkä asiat ovat niitä, joihin haluatte panostaa ja missä pihistää? Onko jonkun hankinnan taustalla joku tietty arvo (esim. kestävyys, kotimaisuus, mitä näitä nyt on). Vaunujen kohdalla täytyy miettiä, millaisiin oloihin ne tulevat ja millaisia ominaisuuksia tarvitaan. Käytettyinä löytyy ihan uutta vastaavia. Toki tässä kannattaa miettiä myös järkevää hintaa käytetyn kohdalla ja toisaalta miettiä millaisia persoonia olette; jos joku käytönjälki jää häiritsemään, niin suht kalliilla ostettu käytetty ei välttämättä ole järkevä hankinta, jos uuden jäljettömän saa satsaamalla satasen enemmän.
Some luo aika paljon mielikuvia, joista kaikki eivät ole oikeita. Aika vähillä vaatemäärillä saa luotua jo todella monenlaisia asuja, ja pienen vauvan kanssa tärkeintä on käytännöllisyys eikä merkki. Toki on mukavaa, jos ne on myös vanhempien mielestä kivan näköisiä, mutta ei se vaadi mitään järkyttävää tuhlailua. Ihan normaaleista kaupoista saa uusia, kohtuuhintaisia vaatteita.
Tuhlaileva, kädestä suuhun (+pikavipit) elävä nainen on pahinta mitä mies voi saada. Tuhoaa perheen talouden ja aiheuttaa jatkuvaa riitaa. Välttäkää viimeiseen asti.
Koskaa varmasti myös miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai isä harrastaa ja tarvitsee unet? Ja äiti ostelee ylihintaisia söpöjä vaatteita. Missä 50-luvulla sitä oikein elellään? Kyllä meillä hoidettiin yöheräämiset 50/50 ja isäkin kiskoi niitä sukkia jalkaan. Ja jos jollain oli oikeus harrastaa niin kyllä se olin minä.
Vierailija kirjoitti:
Tuhlaileva, kädestä suuhun (+pikavipit) elävä nainen on pahinta mitä mies voi saada. Tuhoaa perheen talouden ja aiheuttaa jatkuvaa riitaa. Välttäkää viimeiseen asti.
Koskaa varmasti myös miehiä.
Ap:n perhe ei ole köyhä. Todellakaan, en suosittele velaksi ostamista, mutta kun on varaa, voi tehdä valintoja mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai isä harrastaa ja tarvitsee unet? Ja äiti ostelee ylihintaisia söpöjä vaatteita. Missä 50-luvulla sitä oikein elellään? Kyllä meillä hoidettiin yöheräämiset 50/50 ja isäkin kiskoi niitä sukkia jalkaan. Ja jos jollain oli oikeus harrastaa niin kyllä se olin minä.
No jatkuvastihan täällä on aloituksia ja keskusteluja missä äiti joutuu hoitamaan vauvan yöheräilyt, koska isä käy töissä. Ei kaikilla onneksi näin olekaan, mutta liian monella. Itse olen äiti ja teen kokopäivätyötä ja lapsi yhä heräilee monta kertaa yössä, joten en henkilökohtaisesti ymmärrä miten jotkut isät ei pysty samaan.
Nää on näitä muiduja, jotka sitten päivittää niistä penskoistaan kuvia someen niiden hilavitkuttimien kanssa. Säälittävää. :D
Just seurannut kavereita, jotka kaikki on hommanneet niille pennuilleen niitä peltisiä autoja ja sitten piltit roikkuu niiden päällä räkä leualla ig-kuvissa.
Minäkään en oikein ymmärrä sitä, että jotain merkkiä ostetaan sen merkin vuoksi, mutta laatuun panostaminen ymmärrän. Kertakäyttökulutuskulttuuri ei ole muutenkaan minun juttuni, enkä juurikaan seuraa trendejä. Jos nyt saisin vauvan, ostaisin mahdollisimman paljon käytettynä ja uutena sellaista, mikä on kestävää ja ekologista. Mielestäni turvaistuin on sellainen, jota en mielellään käytettynä hankkisi. Korkeintaan luotettavalta tutulta.
Ystäväni on ostanut lapselleen laadukkaita kamppeita. Ei ole somessa eikä todellakaan ole postannut lasta nettiin eikä edes tarvetta näyttää toisille kun ihan vaan ostaa lapselle samalla standardilla kuin muutkin asiat. Näin tekisin itsekin. En kuitenkaan velaksi kuten ei ystävänikään vaan olemme asettaneet kulutuksemme kestävälle tasolle talouteemme nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluatko että sun lastas kiusataan.
Missä ne sylivauvat oikein kiusaa toisiaan?
Gugguu-kokoontumisajoissa.
Vauvan ja taaperon tarvitsemat tavarat ovat erilaisia. Mies voi ostaa lapselle vaatteet ja lelut, kun hän on enemmän vauvan kanssa. Kun sukkia laittaa lapsen jalkaan sadannen kerran päivän aikana, niin äkkiä oppii, millaisia ei kannata ostaa. Ja mitkä vaipat sopii oman lapsen kropalle ja mistä tulee ihottumaa. Ei noita tiedä, jos niihin ei itse törmää.