Kumpi on epäterveellisempää, juoda joka viikonloppu 1,5 l sokeritonta limsaa vai pullon viiniä + pari olutta?
Mainitsin tuttavalleni, että oon viimeisen parin kuukauden ajan herkutellut melkein joka viikonloppu sokerittomalla limsalla, ostan viikonlopuksi 1,5 litran pullon esim. Ananas Lightia tai Pepsi Maxia, ja juon sen perjantain, lauantain ja sunnuntain kuluessa eli kolmen päivän ajan.
En käytä alkoholia juuri ollenkaan, koska en tykkää siitä.
Tuttavani sanoi "ai sullakin on yhtä epäterveellinen tapa kuin mulla" ja kertoi juovansa joka viikonloppu (pe ja la) pullon viiniä ja pari olutta.
Sanoin ettei sokerittoman limsan juominen kolmen päivän aikana ole epäterveellistä, mutta hän väitti että on.
Onko paikalla ravitsemuksen asiantuntijaa joka osaisi ratkaista kumpi on oikeassa?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
.
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Tupakka koukuttaa pahemmmin. Jos polttaa niin pitää joka päivä polttaa monta sätkää. Jos käyttää alkoholia, ei sitä tarvitse joka päivä juoda. Kerran viikossa, korkeintaan. Jotkut voivat olla kuukaudenkin ilman. Riippuu ihan elämäntilanteesta ja tavoista.
Alkoholiriippuvainen juo joka päivä koska on alkoholiriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
Tupakka koukuttaa pahemmmin. Jos polttaa niin pitää joka päivä polttaa monta sätkää. Jos käyttää alkoholia, ei sitä tarvitse joka päivä juoda. Kerran viikossa, korkeintaan. Jotkut voivat olla kuukaudenkin ilman. Riippuu ihan elämäntilanteesta ja tavoista.
Alkoholiriippuvainen juo joka päivä koska on alkoholiriippuvainen.
Alkoholisti ja heroinisti on riippuvuutensa suhteen ihan samassa tilanteessa. Toisen käyttämä tappava ja kova huume vain on laitonta, ja maksaa moninkertaisesti mitä laillinen ja sitä myy vain rikolliset.
Käytettyä ainetta pitää kuitenkin saada ihan joka päivä, mutta koska alkoholi on laillista sen hankkimiseen ei yleensä tarvitse tehdä rikoksia, vaan suuren osat juomisesta rahoittaa veronmaksajat erilaisten tukien muodossa.
Mutta jos rahaa alkoholiin ei ole riittävästi, myös alkoholistit tekevät rikoksia. Hankkivat lapsille alkoholia ja tupakkaa ja vastaavaa toimintaa. Rikollisille velkaantunutta alkoholistia voidaan myös hyväksikäyttää monella eri tavalla, ja siksi alkoholisteille myydään alkoholia velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Miten niin? Ei sitä tupakkaa mikään pakko ole koko ajan polttaa, ihan hyvin voi polttaa vaikka kerran viikossa, kuka sitä estää?
Ja monet juo alkoholia joka päivä aamusta iltaan kun ovat koukussa siihen, ja pitää juoda joka päivä litratolkulla.
Ihan ihme selittelyä. Alkoholi on tutkitusti todella koukuttavaa.
Ei heroiiniakaan tarvitse käyttää joka päivä, voi käyttää vaikka kerran kuussa. Joku voi olla kuukaudenkin ilman. Itse asiassa samaten kuten alkoholia ja tupakkaa sitä ei tarvitse käyttää lainkaan, ihminen selviää hyvin ilman.
Vaan ne jotka jäävät koukkuun koukuttaviin aineisiin tuppaavat käyttämään niitä pakkomielteisesti. Kaikki eivät jää koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Miten niin? Ei sitä tupakkaa mikään pakko ole koko ajan polttaa, ihan hyvin voi polttaa vaikka kerran viikossa, kuka sitä estää?
Nikotiiniriippuvuus on niin voimakas, että suurin osa riippuvaisista polttaa tupakkaa aamusta iltaan. Parhaita orjuutushuumeita. Ei anna mitään "oloja", mutta riippuvuus on kovien huumeiden luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ja monet juo alkoholia joka päivä aamusta iltaan kun ovat koukussa siihen, ja pitää juoda joka päivä litratolkulla.
Ei heroiiniakaan tarvitse käyttää joka päivä, voi käyttää vaikka kerran kuussa. Joku voi olla kuukaudenkin ilman. Itse asiassa samaten kuten alkoholia ja tupakkaa sitä ei tarvitse käyttää lainkaan, ihminen selviää hyvin ilman.
Vaan ne jotka jäävät koukkuun koukuttaviin aineisiin tuppaavat käyttämään niitä pakkomielteisesti. Kaikki eivät jää koukkuun.
Nikotiini koukutttaa tehokkaammin. Sitä pitää saada säännöllisesti. Itse tupakoinnin lopettaneena voin sanoa että se onnistui vain korvaustuotteiden avulla joita käytin n 4 kk. Ne toimi niin että ensimmäiset annokset oli niin vahvoja että meinasi pyörtyä. Ei tullut kuuloonkaan polttaa tupakkaa sen lisäksi. Vähitelleen annos pieneni ja lopulta pääsi riippuvuudesta eroon. Enkä sen jälkeen ole polttanut. Alkoholia juon 5 piemtä tölkkiä olutta kerran viikossa. Olen 85 kg painava mies joten katson että siitä ei ole haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Nikotiiniriippuvuus on niin voimakas, että suurin osa riippuvaisista polttaa tupakkaa aamusta iltaan. Parhaita orjuutushuumeita. Ei anna mitään "oloja", mutta riippuvuus on kovien huumeiden luokkaa.
Onhan se todella voimakas. Samoin on tutkitusti myös alkoholiriippuvuus, ja monet riippuvaiset juovat aamusta iltaan myös.
Nikotiinin kohdalla tuo ettei tuo mitään oloja selittää myös osaksi sitä, että sitä käytetään aamusta iltaan. Kun tupakka on sosiaalisesti hyväksyttävää eikä päihdytä niin sitä voi polttaa aina kun tekee mieli. Jos juo viinaa aina kun vähänkin tekee mieli niin silloin on äkkiä kännissä. Se taas on monien mielestä epämiellyttävää, ja vaikka ei olisikaan, se ei ole sopivaa sosiaalisesti eikä onnistu jos on esim töitä tai lapsia.
Olen itse ollut koukussa huumeisiin ja tupakkaan niin tiedän kyllä riippuvuuden vahvuuden aika hyvin; se on kova. Mutta se ettei siitä tule oloja, mene sekaisin, ettei vaikuta suorituskykyyn mahdollistaa sen jatkuvan röökaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Nikotiini koukutttaa tehokkaammin. Sitä pitää saada säännöllisesti. Itse tupakoinnin lopettaneena voin sanoa että se onnistui vain korvaustuotteiden avulla joita käytin n 4 kk. Ne toimi niin että ensimmäiset annokset oli niin vahvoja että meinasi pyörtyä. Ei tullut kuuloonkaan polttaa tupakkaa sen lisäksi. Vähitelleen annos pieneni ja lopulta pääsi riippuvuudesta eroon. Enkä sen jälkeen ole polttanut. Alkoholia juon 5 piemtä tölkkiä olutta kerran viikossa. Olen 85 kg painava mies joten katson että siitä ei ole haittaa.
Sinulle se on ollut koukuttavampaa. Joku toinen taas on kokeillut tupakkaa eikä tykännyt, mutta alkoholia ei voi vastustaa. Ihmiset ovat yksilöitä. Molemmat ovat kuitenkin todella voimakkaasti riippuvuutta aiheuttavia aineita. Nikotiini ehkä vähän vielä kovemmin, mutta vain koska sinulla on tuollainen kokemus ei tarkoita että se on kaikille sama.
"Katson että siitä ei ole haittaa"
No katsot väärin kylläkin. Rehellisyyden nimis se haitta on aina vähäistä, mutta enemmän kuin nolla.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholilla on myönteisiä terveysvaikutuksia pieninä annoksina, makeutusaineilla ei.
Ne pienet annokset ovat sen verran pieniä, että ne ylittyvät about saman tien.
Varsinkin kun alkoholilla on sellainen ikävä ominaisuus, että se on addiktiivista, ja käyttäjän toleranssi kasvaa käytön myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholilla on myönteisiä terveysvaikutuksia pieninä annoksina, makeutusaineilla ei.
Ne pienet annokset ovat sen verran pieniä, että ne ylittyvät about saman tien.
Nykylääketiede ei näe vähäiselläkään alkoholinkäytöllä olevan mitään terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Joku kirjoitti jossain, että yksi annos päivässä tuo terveyttä, mutta kaikki sen lisäksi on haitallista. Alkoholi on kuitenkin erittäin voimakas solumyrkky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma olokin saattaa kieliä jotain, jos itse juon viikonloppuna vaikka 3 litraa light limsaa niin ei siitä seuraa yhtään mitään oloja. Jos taas joisin pullon viiniä ja pari kaljaa, niin siitä seuraisi krapulaa, päänsärkyä, huonoa oloa, masennusta, ahdistusta.... Aivan varmasti se alkoholi on haitallisempaa.
Pullo viiniä ja pari kaljaa päivässä ei aiheuta alkoholistille yhtään sen kummempia olotiloja kuin lähdevesi normaalille ihmiselle.
Koko pullo viskiä illalla aiheuttaa väsymystä seuraavana päivänä. Päänsärkyä ei.
Höpön löpön.
Ei alkoholisti tarkoita ainoastaan tärisevää loppuvaiheen kirroosipotilasta.
Voin ihan näin alkoholistina sanoa, että kyllä pullo viiniä ja parit kaljat tuntuu ihan merkittävästi päänupissa.
Vaikuttaahan tuossa jo ihan käyttäjän paino merkittävästi.
Mahdotonta osoittaa varmaksi, terveysvaikutukset ovat kyseisillä aineilla ihan erilaiset, riippuu paljon myös kauanko on juonut, toinen aiheuttaa. Kannattaisi ehkä väitellä jostain muusta vaikkakin ihan ravitsemukseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
No katsot väärin kylläkin. Rehellisyyden nimis se haitta on aina vähäistä, mutta enemmän kuin nolla.
Niin so what!
Mulla on ongelmia työelämässä ja kotona, ja ilman niitä rentouttavia saunakaljoja kerran viikossa olisin todella masentunut ja huonotuulinen.
Ne juurisyyt ei poistu millään, ehkä ajan kanssa kun ja jos mun lapseni joskus aikuistuu oikeasti että pärjää omillaaan, ja vaimoni terveys paranisi (tai hän kuolee), ja minä saisin pysyvän työpaikan. Minä sain potkut töistäni puoli vuotta sitten, syy ei ollut alkoholi eikä mikään muu töppäys vaan tuotannollis-taloudelliset.
Olen jo 60 vuotta ja mulle on yksi hailee saanko syövän kun olen 70 v vai vasta kun olen 75 tai 80 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspartaami ei ole vaarallista. Huuhattelijat vain väittää niin.
"Vuonna 2010 Ramazzi-instituutin tutkijaryhmä Morando Soffrittin johdolla havaitsi, että jatkuva aspartaamin nauttiminen ravinnossa aiheutti uroshiirille keuhko- ja maksasyöpää."
"European Journal of Clinical Nutritionissa vuonna 2008 julkaistu artikkeli aspartaamin ja sen hajoamistuotteiden aineenvaihduntateistä toteaa, että aspartaamin käyttö suurilla annoksilla saattaa liittyä joidenkin psykiatristen sairauksien syntyyn, ja suosittelee asian selvittämiseksi perinpohjaisia jatkotutkimuksia."
Onneksi olkoon, löysit kaksi vanhaa tutkimusta, joiden tulosten perusteella aspartaami aiheuttaa hiirille syöpiä, ja saattaa aiheuttaa ihmisillä suurina määrinä joidenkin psykiatristen sairauksien syntyyn.
Samalla ohitit sitten tuhatkertaiset määrän tutkimuksia, joiden perusteella elintarvikeviranomaiset ympäri maailmaa ovat todenneet aspartaamin harmittomaksi turvarajojen puitteissa.
Määrä tekee myrkyn. Muistathan, että veteenkin kuolee jos sitä juo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin so what!
Mulla on ongelmia työelämässä ja kotona, ja ilman niitä rentouttavia saunakaljoja kerran viikossa olisin todella masentunut ja huonotuulinen.
Alkoholihuumeen käyttäminen masennuksen hoitoon on aika vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma olokin saattaa kieliä jotain, jos itse juon viikonloppuna vaikka 3 litraa light limsaa niin ei siitä seuraa yhtään mitään oloja. Jos taas joisin pullon viiniä ja pari kaljaa, niin siitä seuraisi krapulaa, päänsärkyä, huonoa oloa, masennusta, ahdistusta.... Aivan varmasti se alkoholi on haitallisempaa.
Pullo viiniä ja pari kaljaa päivässä ei aiheuta alkoholistille yhtään sen kummempia olotiloja kuin lähdevesi normaalille ihmiselle.
Koko pullo viskiä illalla aiheuttaa väsymystä seuraavana päivänä. Päänsärkyä ei.
Höpön löpön.
Ei alkoholisti tarkoita ainoastaan tärisevää loppuvaiheen kirroosipotilasta.
Voin ihan näin alkoholistina sanoa, että kyllä pullo viiniä ja parit kaljat tuntuu ihan merkittävästi päänupissa.
Vaikuttaahan tuossa jo ihan käyttäjän paino merkittävästi.
Mun isäni oli alkoholisti mutta ei hänellö ollut kirroosia koskaan. Sydän oli heikolla ja hänellä olis ollut keuhkosyöpä runsaan tupakanpolton takia, ja myöhemmin paksusuolisyöpä. Kuoli 75-vuotiaana. Viinaa hän joi 10 kertaa enemmän kuin minä. Syyt miksi hän joi oli että hän oli sotaveteraani ja ilmeisesti joutui kokemaan rankkoja juttuja sodassa. Hän pärjäsi töissä kuitenkin ihan hyvin, oli son firman johtava juristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin so what!
Ei ole oikein vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin so what!
Ei ole oikein vaihtoehtoja.
Liikunta auttaa paremmin kuin muutama "saunakaljasi".
Vierailija kirjoitti:
Syyt miksi hän joi oli että hän oli sotaveteraani ja ilmeisesti joutui kokemaan rankkoja juttuja sodassa. Hän pärjäsi töissä kuitenkin ihan hyvin, oli son firman johtava juristi.
Syy miksi joi oli se, että oli alkoholihuumeesta riippuvainen. Alkoholiriippuvaisia Suomessa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin so what!
Ne juurisyyt ei poistu millään, ehkä ajan kanssa kun ja jos mun lapseni joskus aikuistuu oikeasti että pärjää omillaaan, ja vaimoni terveys paranisi (tai hän kuolee), ja minä saisin pysyvän työpaikan. Minä sain potkut töistäni puoli vuotta sitten, syy ei ollut alkoholi eikä mikään muu töppäys vaan tuotannollis-taloudelliset.
Olen jo 60 vuotta ja mulle on yksi hailee saanko syövän kun olen 70 v vai vasta kun olen 75 tai 80 v.
Ei mitään, sen kun juot. Toisin kuin tää yksi copypastena paasaava (tunnistaa sanoista "alkoholihuume" ja maailmanlopun julistuksista), minulla ei ole mitään tarvetta kieltää keneltäkään juomista. Eihän se ideaalitilanteelta kuulosta että masennus ja elämän ongelmat on pakko ratkaista juomalla, ja tuosta voi kehittyä ongelma, mutta ainahan juomisessa on potentiaalia muodostua ongelmaksi ja valtaosa tiedostaa sen.
Täysin harmitonta se ei ole, mutta en minä noilla spekseillä olisi kovin huolissani.