Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Te, jotka vieraana katatte kustannuksia. Jos kutsun teidät kahville niin jätättekö silloinkin tipiksi setelin pöydälle?
Jotenkin tämä rahan antaminen kulujen kattamiseen on jopa epäkohteliasta ajatuksena. Ikään kuin kutsuja olisi niin urpo, että kutsuu vaikka ei ole itsellään varaa maksaa häitään.
Vierailija kirjoitti:
Pojille taas ei kannata ostaa kodintavaraa, koska yhteen muuttaessa ne saa kuitenkin parin naispuoliselta osapuolelta
Mitäs helvettiä luinkaan? Tiesitkö että vuosi on tosiaan 2021.
Vierailija kirjoitti:
Miten häälahjan hinnan pohdiskeluun liittyy teidän vaatteet, matkat ja majoittumiset? Pitäisikö tähän liittää myös auton osamaksu erä, vaimon kuntosalimaksut ja miehen moottoripyöräharrastuksen kulut?
Miten joku voi olla näin sydämetön ja myös tyhmä?
Hääjuhla-asuja ja kenkiä ei vältätmättä tarvi koskaan muulloin, matka häihin tehdään vain häiden vuoksi, samoin majoittuminen. Luettelemasi muut asiat taas ei mitenkään liity häihin, kun taas nuo ekat asiat tehdään vain ja ainoastaan häiden vuoksi.
Itselläni on tilanne, että minulla on lapsi, vaikea aivovamman jälkitila onnettomuuden vuoksi sekä kirksikkana kakussa syöpä, josta todnäk selviän, mutta olen sne vuoksi uupunut ja hoitoja usein > työnteko käytännössä näistä syistä ollut pitkään mahdotonta. Olen korkeasti koulutettu enkä voi tehdä enää tuota työtäni. Tuloni ovat minimissä, silti ruokaa yms on ostettava tismalleen yhtä paljon kuin ennenkin, jokainen pennonen on tosi tärkeä, en tahtoisi joutua muuttamaan lasta uuteen kotiin ja päivåkotiin yms. Arkeni on kamppailua. Olen kieltäytynyt hääkutsuista ihan näistä rahasyistä, koska en halua mennä liian pienissä vanhoissa juhlakamppesissani enkä koronan vuoksi ole voinut essim kiertää kirppareita, joista hyvällä mäihällä hyvinkin löytäisin edullisesti juhlavaa, osaan tyylitellä.
Sinunlaistesi ihmisten kylmyys satuttaa meitä, joilla on muutenkin jo vaikeaa. 50e on minulle todella suuri raha. Muistan hyvin ajan, jolloin se ei ollut.
Ihan sama mikä on juhlien teema, oli sitten häät tai synttärit, minä vien lahjan joka sopii omalle kukkarolle enkä mieti ollenkaan mitä juhlien järjestäminen on kenties maksanut. Miten ne häät poikkeaa vaikka 50v juhlista?
Minun mielestäni pitää järjestää juhlat jotka on varaa maksaa itse.
Omat häät meni rakkaiden sukulaisten ja ystävien seurassa ja se oli tärkeintä. Jokainen antoi mitä halusi ja kaikilla oli hyvä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni pitää järjestää juhlat jotka on varaa maksaa itse.
Juuri näin! Pitäisin erittäin epämukavana, jos saisin tietää että omissa häissämme vieraat olisivat kantaneet jotain taakkaa häidemme kustannuksista. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidät on kutsuttu kesällä häihin 250 kilometrin päähän.
Laitan illalla kaikki valmiiksi, silitän vaatteet ja laitan henkareihin autoon roikkumaan.
Evääksi teen croisantteja ja hedelmiä sekö juotava jugurtteja lapsille. Nämä pakkaan aamulla kylmälaukkuun ja kallet kylmentämistä varten
Aamulla syödään aamupala kotona ja sitten matkaan. Lapset ovat edellisenä iltana saaneet valita elokuvan minkä katsovat pädistä matkan aikana.Perillä käydään ystävän luona vaihtamassa vaatteet ja syömme eväät, ollaan myös joskus pysähdytty levähdyspaikalla syömässä ja vaihdettu lasten vaatteet siinä.
Hääpaikalla on yleensä muitakin lapsia ja heillä on ollut oikein kivaa leikkiä ulkona yhdessä ja aikuiset ovat saaneet jutella ja tanssia rauhassa.
Illalla kahdeksan aikoihin lähdetään ajelmaan kotiin,, vaihdetaan lapsille mukavammat vaateet päälle ja autoissa on pikku tyynyt ja viltit. Lapset saavat vielä hääpaikalla syödä iltapalan (olen varannut banaania ja riisipiirakoita jos hääpikalta ei saa ”tähteitä”)
Rahaa meni:
50€ bensat
120€ häälahja
20€ eväätLapsille saa alle kirpparilta 10 eurolla siistit kesämekot jotka menee joka juhlissa.
Itsellä on aina kaapissa pari mekkoa joita käytän juhlissa, viimeksi pari vuotta sitten ostin HM kauniin kesämekon 50€ mutta siistejä mekkoja löytyy joka kirppisryhmistä.
Kuulostaa ihanalta! Jos maailmassa olisi enemmän tällaisia fiksuja ja mutkattomia äitejä joille kaikki ei ole hirvittävän vaikeaa niin koko av-palstaa ei enää tarvittaisi.
Niin ja hänellä on lähtökohtaisesti auto ja ajokortti eli ollut rhaa hankkia molemmat. Hän on perusterve, kykenee ajamaan ja hönellä seudulla tukikohtana ystävien koti. Todnäk myös siippa mukana menossa terveenä ja tasapainoisena, tosin ei välttämättä, ei mainintaa. Niin tai näin, nuo asiat eivät päde kaikkiin, kaikki eivät ole terveitä eivätkö lapset ole terveitä. Ja kun on niin, niin tuollainen 200 on tosiaan ihan sopusumma tuollaiseen, mutta jos ei ole sitä 200, kuten työttömällä tai ttökyvyttömällä ei ole, vaikka elää tosi säästöväisesti, kun rahat menevät kokonaan vuokraan, ruokaan ja perusmenoijin (puhelin, vessapaperti, tamponit, shampoot). Sitä on köyhyys. Että ei ole varaa poistua Helsingin kaksiosta koko kesälomalla muualle kuin ulkoilemaan. Ja ei, ei ole päihdeongelmaa, ei velkaantumista, sairauden takia vaan menneet tulot ja aina puhutaan, että sossurahalla voi tehdä mitä vain. Ei voi. Eikä minusta tavallaan pidäkään voida, mutta tuo on se todellisuus, kun terveys menee eikä ole rikkaasta suvusta. Itselläni on velaton tilanne ja kaikki luittoitedot aina olleet kunnossa, mutta rahat riittävät vain elömiseen. Ei mihinkään ylimääräiseen. En tule lukemaan ilkeitä kommentteja perusterveiltå ihmisitlä, jotak ei ymmörrä, että,se terveys on kaiken a ja o ja sen voi menettää täysin ilman omaa syytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojille taas ei kannata ostaa kodintavaraa, koska yhteen muuttaessa ne saa kuitenkin parin naispuoliselta osapuolelta
Mitäs täällä taas höpistään?
Ei se vuosiluku muuta tosiasioita miksikään.
Useimmat naiset vaan ovat paljon kiinnostuneempia astioista ja sisustuskrääsästä kuin miehet. Varmasti on poikkeuksia, kuten joku rekkaellu tai naisellinen mies, mutta 95% ajasta näin. Ja sitä paitsi vanhemmat lahjanantajat pitävät perinteistä ja mielellään tukevat perinteisiä rooleja. Suotakoon se heille minun puolestani!
Olen varhaiskeski-ikäinen mies ja asunut parisuhteessa yhteisessä asunnossa eri vuosikymmeninä neljän omanikäiseni tai nuoremman naisen kanssa. Ja _joka ainoa kerta_ naisella on ollut yhtenäinen setti jotain tietynväristä teemaa ja arabiaa tai villeroy&bochia ja riedeliä, ja minun satunnaiset kipot ja kupit on pidetty pahvilaatikossa. Oman kahvikupin ja espressopannun olen sentään yleensä saanut pitää käytössä. 😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs täällä taas höpistään?
Ei se vuosiluku muuta tosiasioita miksikään.Useimmat naiset vaan ovat paljon kiinnostuneempia astioista ja sisustuskrääsästä kuin miehet. Varmasti on poikkeuksia, kuten joku rekkaellu tai naisellinen mies, mutta 95% ajasta näin. Ja sitä paitsi vanhemmat lahjanantajat pitävät perinteistä ja mielellään tukevat perinteisiä rooleja. Suotakoon se heille minun puolestani!
Olen varhaiskeski-ikäinen mies ja asunut parisuhteessa yhteisessä asunnossa eri vuosikymmeninä neljän omanikäiseni tai nuoremman naisen kanssa. Ja _joka ainoa kerta_ naisella on ollut yhtenäinen setti jotain tietynväristä teemaa ja arabiaa tai villeroy&bochia ja riedeliä, ja minun satunnaiset kipot ja kupit on pidetty pahvilaatikossa. Oman kahvikupin ja espressopannun olen sentään yleensä saanut pitää käytössä. 😤
Oletko tehnyt asiasta tutkimuksen kun puhut tosiasioista? Ja mistä tiedät onko astiat kiinnostuksen takia, vai siksi että koko suku on tyrkyttänyt niitä pikkutytöstä asti? Onko mielestäsi neljän naisen kiinnostus sopiva syy hankkia niitä astioita sitten ihan kaikille naisille?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat naiset vaan ovat paljon kiinnostuneempia astioista ja sisustuskrääsästä kuin miehet. Varmasti on poikkeuksia, kuten joku rekkaellu tai naisellinen mies, mutta 95% ajasta näin. Ja sitä paitsi vanhemmat lahjanantajat pitävät perinteistä ja mielellään tukevat perinteisiä rooleja. Suotakoon se heille minun puolestani!
Vai että astiat ja sisustus ovat joku naisellisuuden tai miehekkyyden mittari sinulle? :D Toivottavasti olet trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että miespuoliselle annetaan henkilökohtainen lahja, vaikkapa rahaa jonka voi sijoittaa. Naispuolisen lahjahan on tuossa vähän niinkuin etukäteinen yhteislahja pariskunnalle. :D
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vieraana katatte kustannuksia. Jos kutsun teidät kahville niin jätättekö silloinkin tipiksi setelin pöydälle?
Jotenkin tämä rahan antaminen kulujen kattamiseen on jopa epäkohteliasta ajatuksena. Ikään kuin kutsuja olisi niin urpo, että kutsuu vaikka ei ole itsellään varaa maksaa häitään.
Jos minut kutsutaan kahville, vien aina mukana tuliaisen. Tänä päivänä enemmänkin on kallistuttu ei pysyvään.
Ostin aikoinaan Drokilan kynttilöitä, voin viedä kauniita servettejä, parempaa suklaata jne.
Kun olen ollut häissä, on lahjan antaminen itsestään selvyys. Koska raha-asiat ovat kunnossa, annan mielelläni 150 euroa, kun menemme perheenä ja 100 e, kun menemme mieheni kanssa kaksin.
Lapset vievät synttäreillekin 10-15 e lahjan, häissä ollaan kuitenkin monta krt kauemmin, on päivällinen, bändi jne. 15 euron lahja on minusta liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että antakaa vaan tytöillekki rahaa, jos kerran pojillekkin annatte. Jos on pakko antaa lahjakortteja, niin mieluiten johonkin isompaan liikkeeseen, josta saa monenlaista tavaraa, esim. S-ryhmän lahjakortti. Itsellä oli ihan tarpeellisia hankintoja mielessä (esim. opiskeluja varten tietokone), joihin olisin toivonut lahjarahoja, mutta ei, kun sain vain niitä saakelin Pentikin kortteja ja vanhempien piti pienellä palkallaan ostaa se kaikki tarpeellinen, vaikka rahaa meni jo juhlien järjestämiseen ihan tarpeeksi.
Kolme pointtia:
Lahjaksi halutaan usein antaa jokin kestävä muisto. S-marketista ostettaisiin vain ruokaa tai, herra paratkoon, kaljaa ja tupakkaa. Ei se kerran syöty maksalaatikko muistuta lahjanantajasta elämän varrella, kuten kaunis koristelautanen seinällä, tai vaikka jokapäiväinen muumimuki.Lisäksi monet haluavat tukea suomalaista taidetta ja käsityöläisyyttä. Ei sitä ainaista Kiinan tuontitavaraa. Pentik on tästä mainio esimerkki, ja kyllä sillä lahjakortilla kukin keksii varmasti jotain tarpeellista, kun vähän miettii ja katselee ☺️
Kannattaisiko antaa sellainen lahja, josta saaja tykkää, eikä vaan päättää Pentikistä tykätään. Jos nyt saisin 50 euron lahjakortin Pentikille, tulisi kyynel. Heidän mallistonsa ei ole minun mieleinen ja 50 eurolla saa ehkä yhden piirakkavuuan.
On sitten kätevästi eri paria muiddn kanssa.
Sokokselta voi ostaa laadukkaamman pussilakanan tai erän paistinkastoja, - kauhoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ja pakko. Mulla vaan sattuu olemaan sellainen kasvatus ja filosofia, että mm. siivoan jälkeni ja maksan osuuteni. Se on ihan kunnia-asia. En hyväksy myöskään sosiaalitukia ja muuta hyväksikäyttöä.
Eihän se tietenkään kategorinen pakko ole hääkustannuksiin osallistua, eikä välttämättä jokaiselle aivan täysimääräisesti mahdollista. Mutta silloin on mielestäni elämänhallinta pielessä. Kyllä itsestään ja perheestään tulisi sen verran pystyä huolehtimaan, ettei juhlissa tarvitse lokkeilla ja sniiduilla.
Olet varmasti kieltäytynyt myös lapsilisistä, lääkärien ja lääkkeiden Kela-korvauksista, maksanut itsesi ja mahdollisesti lastesi koulutukset kokonaan, samoin sairaanhoitomaksut a la Jenkkilä,
Tuo sinun toive maasi jossa ei hyysätä ketään ja Suomen 40e erikoislääkärin vastaanotto maksaa sen 4000 euroa.
Ihmettelen tuota, että juhlavaatteet pitää ostaa joka häihin. Miten voi olla, ettei aikuisella ole, vai onko kaikki konmaritettu pihalle? Mutta teidän asuhankinnat ei kuulu juhlaparille eikä ole heidän ongelma, eikä pitäisi olla heidän lahjoista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ja pakko. Mulla vaan sattuu olemaan sellainen kasvatus ja filosofia, että mm. siivoan jälkeni ja maksan osuuteni. Se on ihan kunnia-asia. En hyväksy myöskään sosiaalitukia ja muuta hyväksikäyttöä.
Eihän se tietenkään kategorinen pakko ole hääkustannuksiin osallistua, eikä välttämättä jokaiselle aivan täysimääräisesti mahdollista. Mutta silloin on mielestäni elämänhallinta pielessä. Kyllä itsestään ja perheestään tulisi sen verran pystyä huolehtimaan, ettei juhlissa tarvitse lokkeilla ja sniiduilla.
Olet varmasti kieltäytynyt myös lapsilisistä, lääkärien ja lääkkeiden Kela-korvauksista, maksanut itsesi ja mahdollisesti lastesi koulutukset kokonaan, samoin sairaanhoitomaksut a la Jenkkilä,
Tuo sinun toive maasi jossa ei hyysätä ketään ja Suomen 40e erikoislääkärin vastaanotto maksaa sen 4000 euroa.
Tarkoittanet jukkisen poliklinikkamaksuja. Normaali erikoislääkäri maksaa paljon enemmän. Näin niin kuin meidän näkökulmasta, jotka kustannamme oman elämisemme emmekä käy voimakkaasti subventoidulla julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, mutta särähti silmään, missä ajassa tai rinnakkaistodellisuudessa täällä jotkut elää.
Nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä työssäkäyvillä on enää pelkkä maksajan rooli. En oikeasti tunne kuin eläkeläisvanhempani, jotka käyttävät julkisesta terveydenhuoltoa. Ei siitä mistään korvauksista erikseen tarvitse kieltäytyä; yksityiselle kun vaan pääsee nopeammin ja tarvittaessa suoraan spesialistille. Ja lähes kaikissa työpaikoissa on nykyään erittäin kattava työterveyshuolto.
Esimerkiksi meillä molemmilla vanhemmilla on työpaikan maksama työterveyshuolto ja lapsilla vakuutukset, joka maksaa 500€/vuosi/hlö. Hammaslääkärillä käydään omaan piikkiin, tarkastukset ja hammaskivenpoistot 150€/v per naama ja mahdolliset operaatiot muutaman satasen. Eli kaikki terveydenhuoltokulut alle pari tonnia vuodessa.
Ja ihan tavallisia toimistoduunareita ollaan.
Toivotan "Jenkkilän mallin" lämpimästi tervetulleeksi, jos sillä päästään pois epäoikeudenmukaisesta mallista, jota yksi käyttää ja toinen vain maksaa.
Riippuu varallisuudesta, jos on köyhä niin riittää joku satasen rimpula lahjakin
Annoin siskolle häälahjaksi 100 euroa mieheni kanssa. Onko liian vähän? Kun luin täältä, mitä summia jotkut antaa ylioppilaille, niin alkoi mietityttää, oliko minun lahjani liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko etiketin mukaista kertoa kutsussa onko kyseessä tapahtuma, johon mennään juhlimaan naimisiin menevien kanssa vai onko kyseessä maksullinen tapahtuma, johon kuuluu viedä kulujen mukainen lahja?
kommenttien mukaan molempia juhlia järjestetään. miten juhlavieras voisi tietää kummasta on kyse.
itse en osallistuisi maksullisiin häihin. jos haluan maksaa pääsymaksua, ostan mieluummin festarilipun
Saatko festareilla ilmaiset ruoat ja viinat?
vip lipulla sai ennen. nykyään kai ei saa enää viinoja. jokatapauksessa siellä on paremmat musiikit ja järjestäjä ei jälkeenpäin hauku sukulaisille ja tuttaville niitä, joiden "pääsymaksu"lahja ei kattanut hääkuluja
Luuletko, että festarit pääsis omilleen, jos asiakkaat sais itse päättää paljonko maksavat lipuistaan?
Kolme pointtia:
Lahjaksi halutaan usein antaa jokin kestävä muisto. S-marketista ostettaisiin vain ruokaa tai, herra paratkoon, kaljaa ja tupakkaa. Ei se kerran syöty maksalaatikko muistuta lahjanantajasta elämän varrella, kuten kaunis koristelautanen seinällä, tai vaikka jokapäiväinen muumimuki.
Lisäksi monet haluavat tukea suomalaista taidetta ja käsityöläisyyttä. Ei sitä ainaista Kiinan tuontitavaraa. Pentik on tästä mainio esimerkki, ja kyllä sillä lahjakortilla kukin keksii varmasti jotain tarpeellista, kun vähän miettii ja katselee ☺️