Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
561/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko jengi järkkää häitä nyt koronan keskellä?!? Varsin itsekeskeistä touhua.

Vierailija
562/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut reilu kymmenen vuotta sitten mitään häälahjalistaa. Oltiin oltu silloin yhdessä jo yli kymmenen vuotta, eli koti oli jo "valmis" ja molemmat tienasi palkkatöissä. Ne, jotka eivät kysyneet kutsun saatuaan lahjatoiveita, toivat sitten mitä halusivat, lähinnä rahaa, pyyhkeitä, käsitöitä jne. Kaikki oikein kivoja, ja sitä paitsi kortit ja lahjat menivät sekaisin jo lahjapöydässä, joten en edes tiedä, mikä keneltäkin oli. Eikä kiinnostanut lahjojen arvo ollenkaan. 

Muutamat vieraat kysyivät lahjatoivetta, ja keksittiin sitten edullisia hauskoja juttuja, vähän lahjanantajan mukaan. Ainakin toivomamme valokuva-albumi saatiin ja Pahkasika-lehtien kokoelmateoksia! Kaveriporukka oli ostanut nipun lahjakortteja, mm. kylpylään ja hohtokeilaukseen. Nekin olivat oikein kivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niiden vieraiden niitä häitä kuulu kustantaa? Jo on aikoihin eletty.

Vierailija
564/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa annettu kaikille ystäville 50e lahjarahaa häälahjaksi. Asutaan kaukana ja hääreissuihin menee muutenkin paljon rahaa, niin ei kyllä pysty antamaan enempää.

Edelleen ollaan kaikkien kanssa ystäviä eli ilmeisesti on lahja kelvannut...

Vierailija
565/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä mietyttää aina tuo, kun puhutaan juhlavaatteiden hinnoista... Eikö niitä juhlavaatteita nyt voi käyttää vuosikaudet? Itse olen ostanut kaksi pukua elämäni aikana, toisen kaverin häihin ja toisen omiin, kun piti olla sulhasmiehenä vähän hienompi. Molemmat käytettynä.

Lisäksi rippipuvun samettitakki on edelleen käytössä "vähemmän juhlallisiin" juhlatilaisuuksiin. Äiti oli kaukaa viisas ja osti niin ison että sopii edelleen :)

Just tämä! Ostin itselleni noin 100€ mekon neljä vuotta sitten ja olen käyttänyt sitä häissä viisi kertaa ja muissa juhlissa kolme kertaa. Vaaleanpunainen pitsimekko niin soveltuu kaikkialle, paitsi hautajaisiin. Vaihtelen koruja, takkia yms. niin näyttää erilaiselta, jos haluaa vaihtelua. 

Minä käytän myös samaa mekkoa kaikissa juhlissa. Vuosikaudet jo. Ajaton yksinkertainen malli ja laadukas, niin ei ole nuhjaantunut pesuista ja käytöstä.

Siskoni mielestä on noloa käyttää samoja vaatteita eri juhlissa. Minusta on nolompaa tuollainen kerskakulutus, että ostetaan joku mekko jota käytetään kerran.

Vierailija
566/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mekkoa käytetään kymmeniä kertoja ellei satoja, mutta on tyylitöntä olla samojen piirien juhlissa aina samassa mekossa. Olen myös tehnyt 3 lasta ja lihonut ja laihtunut ja lihonut ja laihtunut vuosia. Jokaisen kolmen kohdalla olen ostanut raskausmekon ja myynyt sen, koska olen ajatellut, että en tarvitse mekkoa uudestaan.

Iso suku vaatii loputtoman määrän häitä. Miehen suku on vielä isompi. Kiitos kaikille ohjeista ostaa eväät mukaan, mutta kyllä kolme pientå apinaa pitää välillä päästää riehumaan apsin leikkipisteeseen, että jaksavat istua. Hotelliyöt perustuu pitkiin matkoihin. Kauheaa olisi lähteä häistä vielä 450 kilsan automatkalle. Eihän se ole turvallistakaan ajaa väsyneenä ja valmiiksi univelkaisena.

Vierailija
567/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Sanna Marinilta. Mikään ei ole liian vähän.

Vierailija
568/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko etiketin mukaista kertoa kutsussa onko kyseessä tapahtuma, johon mennään juhlimaan naimisiin menevien kanssa vai onko kyseessä maksullinen tapahtuma, johon kuuluu viedä kulujen mukainen lahja?

kommenttien mukaan molempia juhlia järjestetään. miten juhlavieras voisi tietää kummasta on kyse.

itse en osallistuisi maksullisiin häihin. jos haluan maksaa pääsymaksua, ostan mieluummin festarilipun

Saatko festareilla ilmaiset ruoat ja viinat?

vip lipulla sai ennen. nykyään kai ei saa enää viinoja. jokatapauksessa siellä on paremmat musiikit ja järjestäjä ei jälkeenpäin hauku sukulaisille ja tuttaville niitä, joiden "pääsymaksu"lahja ei kattanut hääkuluja

Vierailija
569/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 € viisihenkiseltä perheeltä on mielestäni vähän

Kyllähän sen lahjan pitäisi kattaa ne tarjoilut, vähintään. Toisaalta ei sen enempää välttämättä, jos on rahasta tiukkaa. Yksin tulevan häävieraan ei kuuluisi antaa yhtä paljon kuin viisihenkisen perheen. Oman kokemukseni mukaan yksineläviltä (nais)sukulaisilta odotetaan rahaa ja paljon, mutta ei haluttaisi että tulisi koko juhliin. 

Vierailija
570/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioiduin maistraatissa.

Herkuttelimme puolisoni kanssa kahden.

Eipä tullut kalliiksi meidän juhla kellekkään.

Tosi helpottava fiilis edelleen tästä ratkaisusta.

Kävin häävieraana viimeksi 11 vuotta sitten. Silloin annoin lahjaksi reilu 60 euron lahjan lahjakorttina. Sehän ei riittänyt hääparille, sillä myöhemmin sain kuulla olevani sukunimeltäni pula... jotain.

Vierailija
571/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi perheen pitäisi maksaa enemmän, kuin vangan piian? Perheessä riittää menoja. Vanhalla piialla ole puoliakaan niistä menoista.

Vierailija
572/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi perheen pitäisi maksaa enemmän, kuin vangan piian? Perheessä riittää menoja. Vanhalla piialla ole puoliakaan niistä menoista.

Kus-tan-nuk-set.

Vierailija
573/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole va-raa mak-saa häi-den kus-tan-nuk-sia, ei men-nä nai-mi-siin.

Vierailija
574/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juttu parin vuoden takaa. 50-100 euroa näyttää olevan yleisin vieraan käyttämä summa häälahjaan.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/24/50-euroa-sinkulta-satanen-pari…

Miksi tätä samaa aina kysellään.

50 euroa per henkilö on sopiva/minimi. PER HENKILÖ. Pariskunnalta yhteensä 50 euroa on naurettava lahja.

Vierailija
575/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömän pihiä porukkaa jotkut täällä. Tullaan pitoihin koko katraan kanssa käytännössä tyhjin käsin. Eikö teillä ole mitään tapoja ja kasvatusta vai trollaatteko vain?

Itse olen sitä koulukuntaa, että annetaan nuppiluvun mukaan arvoituja kustannuksia kohti ja sitten se lahja päälle. Ehkä tässä on jotain alue- ja luokkaeroja, joita en ymmärrä.

Varmaan niitä luokkaeroja tässä on. Itse olen akateemisesta keskiluokkaisesta suvusta, missä vanhemmat ovat aina kustantaneet häät, niin meidän kuin muidenkin suvussa. Lisäksi vanhemmilta siirtyy varallisuutta reilusti eteenpäin nuorelle polvelle, joten häillä ei ole tarkoitus tienata.

Ylipäätään vieraanvaraisuutta pidetään sivistyneenä omissa piireissäni. Sitä, ettei lahjaa odoteta eikä kaivata, vaan vieraille halutaan aidosti tarjota juhlat. Ja tykkäämme järjestää juhlia. Teemme vähän tikusta asiaa, ja juhlimme isolla porukalla pari kertaa vuodessa, näin Koronan aikana järjestämme pihajuhlia. Ja lahjoja emme kaipaa.

Ja minusta tämä keskustelu on käsittämätön. Tottakai vien lahjan, jos minut kutsutaan. Se on itsestäänselvää. Mutta sen arvon miettiminen ja rinnastaminen juhlan kuluihin on käsittämättömän moukkamaista, eikä sellaisen ihmisen pitäisi ikinä vieraita kutsua, joka ei ole vilpittömästi valmis vierailleen juhlia tarjoamaan.

Vierailija
576/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juttu parin vuoden takaa. 50-100 euroa näyttää olevan yleisin vieraan käyttämä summa häälahjaan.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/24/50-euroa-sinkulta-satanen-pari…

Miksi tätä samaa aina kysellään.

50 euroa per henkilö on sopiva/minimi. PER HENKILÖ. Pariskunnalta yhteensä 50 euroa on naurettava lahja.

Ei ole. Eikä ole naurettavaa arvostella toisen antamaa lahjaa. Se on vain hyvin vastenmielistä.

Vierailija
577/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole va-raa mak-saa häi-den kus-tan-nuk-sia, ei men-nä nai-mi-siin.

Naimisiin voi mennä ilmaiseksi ainakin kirkossa. Mutta hääjuhlia ei ole pakko järjestää.

Vierailija
578/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ voi olla iso raha jollekkin. Lahja voi olla hyvä vaikkei olisikaan kallis. Luovuutta saa käyttää!

Vierailija
579/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämättömän pihiä porukkaa jotkut täällä. Tullaan pitoihin koko katraan kanssa käytännössä tyhjin käsin. Eikö teillä ole mitään tapoja ja kasvatusta vai trollaatteko vain?

Itse olen sitä koulukuntaa, että annetaan nuppiluvun mukaan arvoituja kustannuksia kohti ja sitten se lahja päälle. Ehkä tässä on jotain alue- ja luokkaeroja, joita en ymmärrä.

Ilmeisesti sinä et ole koskaan kuullut, että on olemassa pienituloisia tai jopa työttömiä. Jos ei ole mistä antaa niin ei vaan ole.

Vierailija
580/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sairaana, estynyt tai töissä hääpäivinä. Hävettää mennä rupusen lahjan kanssa, jota hääpari pitää arvottomana. Olen mieluummin pois juhlista kuin menen nolaamaan itseäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän