Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Mene yksiin häihin ja jää pois muista. Lähetä onnittelu/lahja. Jos et halua mennä. Ei se maata kaada. 50e lahja riittää.
Lahjan antaminen liittyy aina vastalahjaan. Esim. joulukortti lähetetään sille, jolta myös saadaan. Ystävänpäivälahja vaihdetaan ystävän kanssa. Joululahjat ovat vastavuoroisia. Jotta molemmille jää hyvä olo, tulee lahjojen olla samanarvoisia. Esim. tuskin kukaan antaa kaverille vuosittain 50 e lahjaa, jos kaveri antaa vuosittain vain 1 euron kortin. jne
Samoin on häälahja: sinä annat lahjan ja saat juhlat.
Jos minua ei kutsuta häihin, osallistun esim. töissä työkaverin kimppalahjaan 2 eurolla.
Jos minut kutsutaan pienimuotoiselle kahvihetkelle parin kotiin oltuani todistaja maistraatissa, ostan 20 e lahjan.
Jos minut kutsutaan yksin hulppeisiin ravintolahäihin bändeineen, alkoholeineen jne, ostan 50 e lahjan.
Jos koko 5-henkinen perheeni osallistuu hulppeisiin häihin ravintolaruokineen, viineineen jne, ostaisin 100 e lahjan.
Lahjan on kohteliasta olla vastavuoroinen. Molemmille jää hyvä mieli, eikä huono omatunto vastalahjan tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sairaana, estynyt tai töissä hääpäivinä. Hävettää mennä rupusen lahjan kanssa, jota hääpari pitää arvottomana. Olen mieluummin pois juhlista kuin menen nolaamaan itseäni.
samoin teen itsekin nykyään. viimeisissä käymissämme häissä morsiamen suku haukkui meidät jälkeenpäin, koska lahjamme ei ollut riittävän arvokas kattamaan hääkuluja
Vierailija kirjoitti:
Lahjan antaminen liittyy aina vastalahjaan. Esim. joulukortti lähetetään sille, jolta myös saadaan. Ystävänpäivälahja vaihdetaan ystävän kanssa. Joululahjat ovat vastavuoroisia. Jotta molemmille jää hyvä olo, tulee lahjojen olla samanarvoisia. Esim. tuskin kukaan antaa kaverille vuosittain 50 e lahjaa, jos kaveri antaa vuosittain vain 1 euron kortin. jne
Jos minua ei kutsuta häihin, osallistun esim. töissä työkaverin kimppalahjaan 2 eurolla.
Jos minut kutsutaan pienimuotoiselle kahvihetkelle parin kotiin oltuani todistaja maistraatissa, ostan 20 e lahjan.
Jos minut kutsutaan yksin hulppeisiin ravintolahäihin bändeineen, alkoholeineen jne, ostan 50 e lahjan.
Jos koko 5-henkinen perheeni osallistuu hulppeisiin häihin ravintolaruokineen, viineineen jne, ostaisin 100 e lahjan.
Lahjan on kohteliasta olla vastavuoroinen. Molemmille jää hyvä mieli, eikä huono omatunto vastalahjan tarpeesta.
onneksi en tunne sinua. en halua tutustuakaan
Vierailija kirjoitti:
Ollaan miehen kanssa annettu kaikille ystäville 50e lahjarahaa häälahjaksi. Asutaan kaukana ja hääreissuihin menee muutenkin paljon rahaa, niin ei kyllä pysty antamaan enempää.
Edelleen ollaan kaikkien kanssa ystäviä eli ilmeisesti on lahja kelvannut...
eivät kaikki järjestä häitä lahjojen toivossa. tosin aika moni palstalla näyttää vaativan riittävän arvokkaan lahjan
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole va-raa mak-saa häi-den kus-tan-nuk-sia, ei men-nä nai-mi-siin.
voi sitä mennä naimisiin maistraatissa, mutta juhlia ei ole pakko järjestää, jos ei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on ollut se, että vähintään ruuan kustannukset korvataan lahjalla. Eli kun oli kaksi aikuista niin 50€ riittää hyvin. "
Kakut, ruuat ja alkoholi on tosi kallista. En kyllä viidellä kympillä kehtaisi mennä edes itse syömään, saati kaksistaan. Eihän sillä saa ravintolassakaan kovin kummoisia eväitä.
Sen verran käytän rahaa jo tuliaisiin kun tapaan vähän harvinaisemman ystävän, kyllä häihin pitäisi vähän enemmän panostaa. Käyttäisin itse ainakin sen 80 euroa, kahdelta ehkä 150.Viinan kanssa ei ole pakko lotrata.
Niistä häistä, joissa olen itse ollut, vain noin 20% on ollut alkoholia tarjolla.
vahvempaa kuin viini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onneksi en tunne sinua. en halua tutustuakaan
Minusta tuossa oli looginen ja hyvin perusteltu toimintatapa. Itse toimin aivan samoin, vaikka summat ovat noin kaksinkertaiset, koska olen melko varakas ja hyvätuloinen.
Itse olen antanut mieheni kanssa 50€ lahjakortin jonnekin kun kimpassa menemme juhlimaan. Nyt kyllä toteaisin oli serkku tai ei, että emme osallistu häihinne koska meillä ei yksinkertaisesti ole varaa häälahjaan. Jos sitten kuitenkin "välttämättä" meidät halutttaisiin paikalle vaikka ilman lahjaakin, niin menisimme tietenkin. Tekisin kaunin kortin ja vaikka jotkut "häätyynyliinat" tarvikkeista mitkä kotoa löytyy, tai tekisin kappaleen heistä kahdesta. Tällaisia "lahjoja" kun ei enää arvosteta, vaan jollet ole käyttänyt kauppaan rahaa, niin lahja ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän hääjuhla ole lahja kenellekään, vaan kahden ihmisen naimisiinmenoa juhlistamaan tarkoitettu päivän/illanvietto. Meillä hääjuhla oli sellainen että tarjottiin mieheni kanssa läheisille juhlamme kunniaksi ilta, eikä mikään lahja johon vastataan riittävän isolla rahasummalla eli "vastalahjalla".
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sairaana, estynyt tai töissä hääpäivinä. Hävettää mennä rupusen lahjan kanssa, jota hääpari pitää arvottomana. Olen mieluummin pois juhlista kuin menen nolaamaan itseäni.
Teet käytöksellä harmia, kun teet no shown.
Vastauspäivään mennessä ilmoitat et pääse tulemaan ja se on sillä selvä.
99% hääpareista ei ajattele lahjasi on huono. Kyllä sinä tunnet hääparin. Ajattelevatko he niin sinusta ? Eivät !
Mene häihin, nauti juhlista ja vie lahja, joka ei tee sinulle taloudellisia vaikeuksia tulevaan.
Ei hääpari pidä häitänsä muiden rahoilla. He ovat kaikki tilanneet ja maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
"Tyttölapsille annettiin Pentikin lahjakortteja mutta pojille oli laitettava vain raha."
Ei näin! Tytöille voi ihan yhtä hyvin antaa rahaa, ja sitäpaitsi raha ei koskaan ole "vain".. Ja pojille voi antaa Pentikin lahjakortteja.
Kuinka moni tyttö onkaan valittanut, kun veli on saanut lahjaksi rahaa, ja tyttö itse saanut astioita ja Kalevala- tms. koruja, jotka eivät ole yhtään mieleisiä.
Hyi, ku nousi ihan kylmät väreet. Ite sain nuorena AINA nuita saakelin Pentikin lahjakortteja, kun veli osti omilla lahjarahoillaan esim. pleikkarin ja uuden kännykän. Lisäksi vielä Pentikin astiat oli jo silloin mun mielestä aivan järkyttäviä, ja kaikki muukin siellä kaupassa jotenkin niin mautonta että oli ihan tuskaa kierrellä ja keksiä mihin lahjakortit käyttäisi. No, näistä synttäri-, rippi- ja ylioppilaslahjakorteista ei sitten jäänytkään muuta käteen, kuin rumia maljakkoja kaapin perälle, jotka sitte jossain vaiheessa päätyi kaatopaikalle.
Että antakaa vaan tytöillekki rahaa, jos kerran pojillekkin annatte. Jos on pakko antaa lahjakortteja, niin mieluiten johonkin isompaan liikkeeseen, josta saa monenlaista tavaraa, esim. S-ryhmän lahjakortti. Itsellä oli ihan tarpeellisia hankintoja mielessä (esim. opiskeluja varten tietokone), joihin olisin toivonut lahjarahoja, mutta ei, kun sain vain niitä saakelin Pentikin kortteja ja vanhempien piti pienellä palkallaan ostaa se kaikki tarpeellinen, vaikka rahaa meni jo juhlien järjestämiseen ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samoin teen itsekin nykyään. viimeisissä käymissämme häissä morsiamen suku haukkui meidät jälkeenpäin, koska lahjamme ei ollut riittävän arvokas kattamaan hääkuluja
Mistä suku tiesi teidän lahjan ?
Me ei kerrottu kenellekään lahjoista, eikä kukaan kysellytkään
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut mieheni kanssa 50€ lahjakortin jonnekin kun kimpassa menemme juhlimaan. Nyt kyllä toteaisin oli serkku tai ei, että emme osallistu häihinne koska meillä ei yksinkertaisesti ole varaa häälahjaan. Jos sitten kuitenkin "välttämättä" meidät halutttaisiin paikalle vaikka ilman lahjaakin, niin menisimme tietenkin. Tekisin kaunin kortin ja vaikka jotkut "häätyynyliinat" tarvikkeista mitkä kotoa löytyy, tai tekisin kappaleen heistä kahdesta. Tällaisia "lahjoja" kun ei enää arvosteta, vaan jollet ole käyttänyt kauppaan rahaa, niin lahja ei ole mitään.
Kyllä lahjoja arvostetaan, jos ovat mieleisiä.
Itse sain rippilahjaksi käsinpainettuja tyynyliinoja. Meni monta vuotta ja otin ne käyttöön, värit levisivät. Eipä opiskelijana ollut aikomusta heivaa roskiin, käytin väärinpäin.
Sisko sai aikoinaan häälahjaksi käsinkudottuja pitsiliinoja. What ?!!? Mitä niillä tekisi ?
Kuulun käsityöläisten fb ryhmään. Siellä keski-ikäiset mammat valittaa, kun kauppa ei käy myyjäisissä.
Käsityöläisen perusongelma on marttyyriys.
Minä olen tämän omin käsin tehty, tämä on kaunis ja arvokas. Ole onnellinen, että olet tämän saanut.
Lahjan saaja. Onpa ruma ja epäkäytännöllinen. Minulla ei ole tälle mitään käyttöä.
Aikaisemmin luin joku oli tehnyt ylipitkät villasukat lahjaksi. Jos minä saisin sellaiset, ne menisi myös kaapin perälle. Ei mitään käyttöä.
Hyvä lahja on sellainen, joka tulee käyttöön, ei sellainen, joka jää käyttämättä.
Ihmisillä on nykyään kaikkea ja jos ei ole, kirpparit, kierrätyskeskukset ja Fidat myy kaikkea pilkkahintaan. Tavara on hyvin pitkälle arvotonta, jos se ei sovi ihmisen makuun. Taulut, kipot, kupit, käsityöt jne. ovat täysin arvottomia niille ihmisille, joiden maku ei kohtaa. Toista oli ennen. Tavara oli niin kallista, että rumistakin ilahduttiin.
Joku ehdotti, että maalaa taulu. Juuei. Meillä on huolella kuratoituja arvotauluja seinillä, joiden kanssa aiomme elää hautaan saakka. Joku Anni-Irmelin kansalaisopistotaulu olisi jäätävä rasite, ellei hän ole taitava maalaaja ja hänen makunsa ja väripalettinsa sattuisi osumaan suoraan meidän makuun. Todennnäköisyys on lähes olematon.
Olemme menossa kesällä häihin. Vituttaa jo nyt. Kolmelle hengelle kaksi yötä maatilamatkailussa, bensat ja taksit juhlapaikalle, että ei tarvitse kuivin suin istua ja mekot kahdelle tulevat maksamaan useita satasia.
Ihmiset, joiden häihin menemme, ovat rakkaita, mutta ahdistun puolituttujen kanssa paskan jauhannasta ja vihaan kaikkea hassunhauskaa leikkimistä, missä saa nolata itsensä. Koska vaikutan ekstrovertiltä, minut kutsutaan aina leikkeihin mukaan. Voisin tappaa joka kerta ihmisiä.
Juuei. Mä sanoisin, että 50 euroa per aikuinen. Riihikuivana rahana. Häät on kalliita!
Vierailija kirjoitti:
Pahastuiko joku täällä oikeasti, kun minä 40v ikisinkku kerroin haluavani vain kortteja tai yksinkertaisia lahjoja, koska vietän häitäni rakkauden takia, en lahjojen takia?
Huh heijaa, ei ihme, jos avioliitot eivät kestä, jos pariskunnat kiitävät naimisiin rakkauden sijaan rahasta tai muusta hössötyksestä!
Kukaan ei ole pahastunut. Enemmänkin naurattaa hyvesignalointisi. :)
Siis oikeastikko ihmiset kutsuu häihinsä niin etäisiä ihmisiä, että miettivät edes onko lahja ollut tarpeeksi hintava "kattamaan kustannuksia".
Pari neuvoa, vaikka kukaan ei pyytänyt:
- Kutsukaa omiin häihinne ne ihmiset, jotka haluatte juhlistamaan rakkauttanne. Ihanaa, jos tuovat kivoja lahjoja, mutta se on vain kiva plussa, eikö niin? Älä kutsu vierasta, jota et toivo häihisi ilman lahjaa. Se kertoo että tämä vieras ei ole sinulle kovin tärkeä.
- Pidä sen kokoiset häät, joihin teillä on varaa.
600 jatkaa: lahjojen arvostamisessa ei ole mitään pahaa. Tykkään itse sekä antaa, että saada lahjoja! Ne on mun tapa osoittaa välittämistä. Mutta häiden paras lahja on aidosti se, että vieras antaa omaa aikaansa saapumalla häihin ja omalta osaltaan pitää juhlatunnelmaa yllä.
Kuulostaa ihanalta! Jos maailmassa olisi enemmän tällaisia fiksuja ja mutkattomia äitejä joille kaikki ei ole hirvittävän vaikeaa niin koko av-palstaa ei enää tarvittaisi.