Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e rahana on ihan ok.
Laita nyt nolla perään. 50 e häälahjaksi on ihan naurettava summa.
Olen kanssasi samaa mieltä, mutta muista että moni suomessa tienaa esimerkiksi 3,5-4 tuhatta euroa kuukaudessa. Sellanen sata euroa on varmaan vähin mitä voisi kuitenkin odottaa lahjan arvolta.
50E rahana on liian mitätön summa olkoon häät kenen tahansa.
Ap, 50 lahja on ok. Voit lahjata hyvin vaikka lahjakortin johonkin pieneen syrjäiseen sisustusputiikkiin tai eläinkauppaan, mikäli heiltä löytyy useampi lemmikki. Luulen, että pariskunnilta löytyy nykypäivänä paljon tavaraa, joten rahalahjat tai lahjakortit ovat sopivampi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laskenut, että ruokailun hinta aikuiselta noin 35€/ henkilö ja lapset 15€.. siitä olen laskenut häihin osallistuneiden ruokailun hinnan ja se on ollut häälahjan suuruus.
Ajatteletko tällä laskukaavalla ikäänkuin kuittaavasi omat kulusi vai? Tiedoksi, että nuo summat on kyllä mitoitettu ihan alakanttiin ja toisaalta vieraista koituu muitakin kuluja kuin vain ruuat. Mutta häälahjan pointtihan ei ole, että lahjan arvo jotenkin vastaisi hääparille aiheutuneita kuluja
Häiden ja häävieraiden tarkoitus on juhlia hääparin avioliittoa. Ruokaa tarjotaan lähinnä kun ihmiset ovat koko päivän paikalla juhlimassa: kaikki muu on extraa joka hommataan hääparin omista tarpeista ja toiveista lähtöisin. Mielestäni ruoan jonkinlainen korvaaminen on kohteliasta, mutta en koe että häävieraan asia on joutua maksamaan kalliita kartanovuokria tai isojen bändien keikkamaksuja.
No kuten sanottu niin nuo ruuat olet kyllä laskenut ihan alakanttiin. Ei perustu mihinkään tuo sinun lahjasumman mitoituksesi, paitsi ehkä omaan pikkusieluisuuteesi
Ei juhlia maksateta vierailla tai kieli pitkällä odoteta lahjoja. Jotenkin todella irvokasta ja syyllistetään vielä vieraat, joiden lahjat eivät kelpaa.
Omissa juhlissani on aina politiikka, että ei lahjoja. Niille iotka ovat välttämättä halunneet muistaa olen sanonut, että tuokaa joku kaunis kortti onnittelusanoilla. Niistä jää kiva muisto. Kutsun vain sellaiset ihmiset, jotka haluan paikan päälle ja joille minulla on varaa kustantaa juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laskenut, että ruokailun hinta aikuiselta noin 35€/ henkilö ja lapset 15€.. siitä olen laskenut häihin osallistuneiden ruokailun hinnan ja se on ollut häälahjan suuruus.
Ajatteletko tällä laskukaavalla ikäänkuin kuittaavasi omat kulusi vai? Tiedoksi, että nuo summat on kyllä mitoitettu ihan alakanttiin ja toisaalta vieraista koituu muitakin kuluja kuin vain ruuat. Mutta häälahjan pointtihan ei ole, että lahjan arvo jotenkin vastaisi hääparille aiheutuneita kuluja
Häiden ja häävieraiden tarkoitus on juhlia hääparin avioliittoa. Ruokaa tarjotaan lähinnä kun ihmiset ovat koko päivän paikalla juhlimassa: kaikki muu on extraa joka hommataan hääparin omista tarpeista ja toiveista lähtöisin. Mielestäni ruoan jonkinlainen korvaaminen on kohteliasta, mutta en koe että häävieraan asia on joutua maksamaan kalliita kartanovuokria tai isojen bändien keikkamaksuja.
No kuten sanottu niin nuo ruuat olet kyllä laskenut ihan alakanttiin. Ei perustu mihinkään tuo sinun lahjasumman mitoituksesi, paitsi ehkä omaan pikkusieluisuuteesi
En viitsinyt turhaan alleviivata itsestäänselvyyksiä, mutta kirjoitetaan tähän vielä vähän selkeämmin. Hääpari valitsee itse haluaako järjestää juhlansa yksityiskartanossa vai seurakuntatalossa; ottaako häämusiikiksi musikaalisen veljen soittamaan kitaraa vai korkeatasoisen keikkabändin; tarjoaako viiden ruokalajin fine dining-menyyn vai talkooporukalla tehtyä perinneruokaa. Häävieraan ei tarvitse maksaa ravintolahintoja ruoasta jota ei itse ole valinnut, pyytänyt tai tilannut. On kohteliasta antaa häälahja muodollisena "korvauksena" ruoan aiheuttamista kustannuksista, oman maksukyvyn ja arvion mukaan, mutta sen ei tarvitse vastata varsinaisia kustannuksia.
Harva hyvänkään cateringin tarjoama juhla-ateria on niin hyvä että sitä itse tilaisi listalta. Lähes aina nämä ruoat - hinnoista riippumatta - ovat keskinkertaisen laatuista tylsää juhlaruokaa. Ne täyttävät vatsan hyvin ja sopivat useimmille juhlavieraille murkinaksi, mutta ne eivät ole minkään asteinen nautinto. Tähän sitten vierelle vielä halvat bulkkiviinit jotka eivät sovi lainkaan makumaailmaltaan ruokalajeihin, niin lopputulos on kuin halvimman risteilijän buffetista.
Rahaa lahjaksi - pari saa tehdä sillä sitten mitä itse haluaa. Jonkun kodinkoneiden ja muun krääsän antaminen on ihan 80-lukua. Toki jokin hieno kortti, omatekemä taideteos tms voi tehostaa rahalahjaa.
Itse annan vähän tuntemattomammalle (kaukaisemmat sukulaiset, ei läheisimmät kaverit - työkaverit) hääparille 50e per osallistuja, eli viiskymppiä jos menen yksin ja satasen jos vaimon kanssa. Hyville ystäville ja lähisukulaisille olen antanut 250-500e.
Jos olet köyhä, hääpari kyllä ymmärtää. Anna kykysi mukaan ja ovat iloisia lahjasta.
Vierailija
</p>
<p>Aasia juttu on muuten totta. Häissä on (ainakin meillä oli ja niissä missä itse olen ollut) oma henkilöstönsä joille nuo rahakirjekuoret annetaan ja he sitten kirjaa ne ylös, kuka on tuonut ja minkä verran. Yksissäkään häissä ei ole annettu lahjaksi tavaraa vaan riihikuivaa rahaa.[/quote kirjoitti:Ja ne setelit pitää olla pankista haettuja, eli täysin suoria ja siistejä. Ei ruttuisia ja likaisia lompakossa pyörineitä. Ainakin Japanissa on myös tietyt suuntaviivat, minkä verran annetaan, eli ei koskaan kahdella jaollista summaa (eikä varsinkaan esim.40,000, koska 4 viittaa kuolemaan). Yleensä 30,000-50,000, eli n.200-350€.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään useimmilla hääpareilla on lahjalistat, joissa on monenhintaista tavaraa. Sieltä vaan valitset itsellesi sopivan, jos siis sellaiset on käytössä. Harva haluaa enää turhaa krääsää kotiinsa.
Lahjoja ei pyydetä, niiden antaja antaa lahjansa, jos niin haluaa. Sillä ei ole merkitystä kuinka arvokas lahja on rahallisesti.
Itse olen mennyt viime vuosien häät periaatteella että 50e jos menen yksin ja 100e jos miehen kanssa. Jos on vaikka työtön, opiskelija, eläkkeellä tai rahatilanne muuten huono niin vähemmänkin riittää ja 50e pariskunnalta on oikein riittävä. Joillekin läheisimmille, esim. oma sisko/veli/paras ystävä tms. voi antaa enemmänkin, mutta mielestäni jossain kaverin tai serkun häissä olisi noloa antaa liian isoa summaa ja näyttää niin että annettiinpa 500 e eikä tunnu missään ja rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
50 € viisihenkiseltä perheeltä on mielestäni vähän
Tuo 50€ on per aikuinen, mutta kyllä pitää ne lapsetkin huomioida eli esim. 50€ yhteensä ne 3 lasta, joten lahjaksi tulee 150€.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Japanissa on myös tietyt suuntaviivat, minkä verran annetaan, eli ei koskaan kahdella jaollista summaa (eikä varsinkaan esim.40,000, koska 4 viittaa kuolemaan). Yleensä 30,000-50,000, eli n.200-350€.
Japani on niin last season. Meidän lähipiirissä annetaan rahaa Papua Uuden-Guinean perinteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa perhe Länsi-Suomessa, kaksi alaikäistä lasta, tyttö ja poika.
Tuli kutsu Itä-Suomeen häihin, kaukainen sukulainen.
Minusta tässä kohtaa olisi pitänyt päräyttää onnitteluviesti, lahjakortti ja kukkalähetys. Mutta ei.
Ei niin fiksu rouva päätti, että häihin mennään, ja herra pankinjohtaja mies suostui.
Mitähän mahtoi maksaa, kun häitä varten vaatetettiin tyttö, poika, vaimo ja mies ?
Kun ajettiin halki Suomen, tankattiin tietenkin ABC:llä ja syötiin myös, koska bonukset?
Ja toki yövyttiin jossain ässähotellissa?
Ja sama toisinpäin paluumatkalla.
Tapasin tuota ei niin fiksua rouvaa sitten: "me annettiin 30 euron S-ryhmän lahjakortti".!
Jos ne ovat tuttavaperheen tyttären häät Itä-Suomessa, niin tuo riitti mainiosti. Ero pantiin vireille 2 viikkoa häistä, ilmeisesti koko juhla järjestettiin rahankeruumielellä, lisäksi sulhanen oli muutama kuukausi sitten perinyt varakkaahkon sukulaisen, joten morsian halusi osille.
Meidän häissämme pari kuukautta sitten sinkut antoivat 80-200 euroa ja pariskunnat/perheet 120-1000 euroa.
Yksi pariskunta tuli juhliin ja antoi yhteislahjana 50 euroa. Söivät ja joivat varmaan 300 euron edestä.
Yksin mennessä 50 e. Pariskunnalta sopiva summa olisi 100 e. Perheeltä 150 euroa.
Köyhältä perheeltä 60e, rikkaalta 100-150e.
Vierailija kirjoitti:
Eukko Ruotsista. kirjoitti:
Häälahjan hinta;;Mielestäni se laittaa joka on rikkaamassa asemmassa, enemmän kuin ne jolla on heikompi rahatilanne. Kyllä sille tulee hintaa , jos puetat 5 henkisen perheen ja matkat päälle. Toivottavasti kaikki vieraat on saman arvoisia, lahjan hinnasta huolimatta, se on tärkeintä näissä juhlissa mielestäni.Ettei mene silleen;;Että toivat vaan sellaisen lahjan, tunnetusti kyllä rikkaammat ovat saidempia.
Hm. Käytännössä on usein niin päin, että ne, joilla on rahaa, ovat todella tarkkoja sen kanssa. Eli heillä olisi kyllä varaa antaa enemmän, mutta ollaan kitsaita ja annetaan mahdollisimman vähän.
Juuri sen takia heillä on rahaa. Näillä ihmisillä on jo niin monta muuta kättä omilla taskuillaan isojen verojen muodossa, ettei rahojen jakaminen lisää enää innosta. Omalle perheelle ja itselle tärkeille ihmisille kyllä hekin varmaan antavat, mutta ei niille sukulaisille tai ns. ystäville ja puolitutuille, jotka kutsuvat vain ison lahjan toivossa, kun se vieras nyt on niin rikas.
Varojenne mukainen ja kaikille samanarvoinen hyvinvarustetun rautakaupan lahjakortti, esim. 100 -250 euroa.
Ne vertaa kuitenkin lahjoja keskenään ja rautakaupasta saa lähes kaikkeen tarpeeseen tavaraa.