Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Miten niin teen hääparin lompakkoon 100€ loven tulemisellanne, ei nekään teitä sinne halua??!?
Ensinnäkin en haluaisi osallistua kaikkien serkkujen, ystävien ja harrastuskavereiden häihin, mutta mitäs kutsuvat.
En ole velvollinen pulittamaan hääparille mitään. Itse kutsuivat. Jos haluan maksaa ruuasta ja juomista, menen ravintolaan.
Niin juntti, en tietenkään ole, että en maksaisi mitään, mutta en silti koe, että teen jonkun loven juhlien järjestäjän kassaan. Jos ei ole varaa maksaa isoja juhlia, sitten pidetään pienet.
Itse menin aikoinani naimisiin isoissa sukuhäissä. Ei olisi tullut mieleenikään katsoa kuka maksoi ja mitä maksoi. Kaikki vieraat oli rakkaita ja tervetulleita. Vanhempani maksoi suuren osan häistä, minä ja mieheni säästöistä loput. Häälahjaksi saimme kaikkea karseasta vaasista ja turhista leivänpaahtimista alkaen moneen järkevään kippoon. Rahaa emme saaneet keneltäkään. Lähes kaikki olivat ostaneet jotain lahjalistalta.
Kun pari menee naimisiin, yleensä kaikkea on jo kaksin kappalein. Lahjalistamme sisälsi viinilaseja ja joitain astioita. Turhat leivänpaahtimet ja karmeat vaasit myytiin heti häiden jälkeen Torissa.
Mitä karua on siinä, että baarista saa hakea Viron viinoja? Niin meillä tehtiin. Pyysimme paria sukulaistyttöä pyörittämään hanaviinejä ja tölkkejä baaritiskin taakse. Kaikesta voi tehdä junttia tai vähän fiinimpää, kun on luovuutta ja viitseliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä kalskahtaa.
Drockilan kynttilät ovat aivan järkyttäviä. Niitä on aina ollut luokan matkakassan keräämiseen tarkoitetuissa kirppareissa. Kaikki ovat nauraneet, että onpa kauheita, eikä niitä ole saatu myytyä eteenpäinkään. Pentikiltä en huolisi yhtään mitään.
Se, että jonkun merkin koetaan edustavan hyvää makua, ei tarkoita yhtään sitä, että edes puolet ihmisistä pitäisi tuotteista. Inhottavinta on se, että moni asia ei sovi omaan sisustukseen ja hämmentää, että vieras ei tajua sitä. Meidän skandikodissamme, joku Drockilan krumeluuri erottautuisi, eikä todellakaan edukseen.
Viekää vaikka kukkia tuliaiseksi. Ne sentään kuolee, eikä jää nurkkiin pyörimään.
Häistä en suostu maksamaan. Ne maksaa morsiamen vanhemmat. Lahjaksi vien jotain lahjalistoilta tai sitten maksan pienen summan rahaa matkakassaan, mutta yli 50 euroa per aikuinen, en suostu maksamaan.
Tervetuloa vuoteen 2021.
Olen 48 v, en ole ikinä ollut häissä, jotka morsiamen isä olisi maksanut.
Drokilakin on lopettanut kynttilöiden tekemisen vuosia sitten
Aikuiselta 25e/hlö, lapsilta 10e/hlö päälle mielestäni hyvä. Eli pariskunnalta 50e, 2-lapsiselta perheeltä 70e.
Vähän paremmissa piireissä isät maksavat ja häät ovat isoja sukujuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiselta 25e/hlö, lapsilta 10e/hlö päälle mielestäni hyvä. Eli pariskunnalta 50e, 2-lapsiselta perheeltä 70e.
Aika pihi meininki kolmen ruokalajin illallisesta, juomatarjoiluista ja lastenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei vain menisi kaikkiin häihin? Jos ostat vaatteet yhteen juhlaan ne käy muihinkin, ja jos ei halua majoitusta yms maksaa, jättäkää väliin kemut, mieluummin se kuin että slummailette paikalle ja teette hääparin lompakkoon 100€ loven tulemisellanne, ei nekään teitä sinne halua👌🏻
Nii että mää maksan ja sää tarjoot?
Niinhän sitä laulussakin sanotaan.
Kehoitan kyllä jarkkäämään sellaset juhlat johon on varaa.
Ei häät ole juhla jonka suku ja ystävät kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vuoteen 2021.
Olen 48 v, en ole ikinä ollut häissä, jotka morsiamen isä olisi maksanut.
Drokilakin on lopettanut kynttilöiden tekemisen vuosia sitten
Itse olen kerran mennyt naimisiin ja loppuiän aion olla. Isäni tarjoutui maksamaan kaikki kulut. En tiedä summaa, arviolta niiden olleen 30-40t€. Totta kai suostuimme. Vuosi oli 2018.
Kyllä hieman kylmäsi, kun juttelin hiljattain avioituneen ystäväni kanssa häälahjabudjeteista. Ystävä silmiään räpäyttämättä totesi, että ystävälle kuuluu antaa lahjaksi 200 euroa per naama, eli pariskunnalta 400 euroa. En voinut olla ottamatta tuota kuittailuna siitä, että olin itse antanut pari kuukautta aiemmin hänelle ja puolisolleen "vain" 50 euroa.
t. ensi vuoden morsian, jonka säästöbudjettiin kuuluu koko häiden budjetti ja häämatka kanssa – eipä tarvitse laskea sen varaan, että osa häistä maksatettaisiin vierailla
Vierailija kirjoitti:
Mautonta on pyytää lahjaa ja tehdä mitään lahjalistoja/lahjatoiveita. Ja erityisen tyylitöntä on ajatella, että vieraan lahjan pitäisi jotenkin korvata juhlat. Ikäänkuin vierasta ei olisi edes haluttu kutsua! Toki lahja juhliin viedään, ja se voi olla rahaa tai ihan mitä vaan, suhteen laadun ja varallisuuden mukaan. Meillä aikoinaan häälahjat vaihtelivat viisinumeroisen rahasumman ja karkkipussin välillä. Kaikki yhtä hyviä lahjoja, ja mitään emme pyytäneet. Tärkeintä oli aloittaa yhteinen taival mieheni kanssa, ja jakaa se lähipiirin kanssa.
- Osallistuimme -70-luvulla häihin. Nuoripari oli laatinut lahjalistan, (tai parin vanhemmat). Siinä oli krääsää, jos jonkinlaista, ei kuitenkaan koriste-esineitä, mutta tarpeellista keittiöön ja kylppäriin. Kutsutut eivät olleet mitään rupusakkia, joten tavarat olivat senmukaista. Kurjaa oli vain se, että hääpari livahti heti vihkimisen jälkeen kirkon takaovesta häämatkalle ja me jäimme kirkon pihamaalle ihmettelemään. Lähinnä mietitytti se, että minkäänlaista juhlaa ei ollut, ei edes kahvia tarjottu. Meitä huijattiin.
Muistan morsiamen kylmänä ihmisenä. Tunsin hänet lapsuudesta asti. Leijui hiukan meitä muita talonkakaroita ylemmällä. Olihan hänen isänsä paikallisen KOP:n pankinjohtaja. Sattumalta näin hänet muutama vuosi sitten kävelevän yksikseen erään puiston halki. Hän näki minut, mutta ilmekkään ei värähtänyt. Mietin itsekseni, että siinä "se" menee, sama kylmä tyyppi kuin nuoruudessaan morsiamena, Maarit S.
On se niin kallista touhua toi häihin lähteminen että oikein kauhistuttaa, että tulee kutsu johonkin. Onneksi ei ole kuulunut. Nirppanokkaisille hääpareille ei oikein mikään riitä.
pojalle ostettiin uusi mopoauto joka on naapurin tallissa,.,.ettei poika vielä näe lahjaansa...yleensä sukulaisten häihin ja juhliin annetaan rahana tai rahan arvoista hyötyesineitä 150-200e paikkeilla..
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt tulevana kesänä kolmet häät? Keskellä pandemia?
Tämä on se jatkuva hämmästelyn aihe minullakin, mutta minkäpä tälle voi. Ihmiset toimii niin kuin toimii.
Näitä lukiessa en voi muuta todeta kuin sen, että olen tyytyväinen, että yksikään lähipiiristä ei ole koskaan mennyt naimisiin. Mielettömiä kustannuksia yksistä pippaloista.
Minkäkö hintaluokan? Sen mitä liukkari ja fleshlight maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosituhannen vaihteessa oli ok antaa 50-100mk lahjaksi. Nyt sitten pitäisi antaa inflaatiokin huomioiden jopa 5 kertainen lahja? Siis minimissään.
Suomi on myös vaurastunut olennaisesti säännöstellyn valuutan ajoista. Itse olen nykyään lahjojen antavana osapuolena, ja koska summan on loogisesti oltava tasasumma, mielestäni hyväksyttäviä ovat 50€, 100€, 200€ ja 1000€. Joku ryppyinen 20€ olisi lähinnä loukkaus tai jonkin naurettavan 35,59€ lahjakortin antaminen vain outoa ja muka-hauskaa.
Sinä olet saattanut vaurastua parin vuosikymmenen aikana, mutta aina tulee se uusi sukupolvi, jolla ura on aivan alussa ja kaikki mahdolliset lainat niskassa ja töitäkin pätkittäin. Heille se sun halveksimasi 20€ voi olla kynnyskysymys, että syödäänkö tällä viikolla muutakin kuin keitettyä riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minkäkö hintaluokan? Sen mitä liukkari ja fleshlight maksaa
Eikös liukkari ja fleshlight ole toisensa poissulkevia lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosituhannen vaihteessa oli ok antaa 50-100mk lahjaksi. Nyt sitten pitäisi antaa inflaatiokin huomioiden jopa 5 kertainen lahja? Siis minimissään.
Suomi on myös vaurastunut olennaisesti säännöstellyn valuutan ajoista. Itse olen nykyään lahjojen antavana osapuolena, ja koska summan on loogisesti oltava tasasumma, mielestäni hyväksyttäviä ovat 50€, 100€, 200€ ja 1000€. Joku ryppyinen 20€ olisi lähinnä loukkaus tai jonkin naurettavan 35,59€ lahjakortin antaminen vain outoa ja muka-hauskaa.
Sinä olet saattanut vaurastua parin vuosikymmenen aikana, mutta aina tulee se uusi sukupolvi, jolla ura on aivan alussa ja kaikki mahdolliset lainat niskassa ja töitäkin pätkittäin. Heille se sun halveksimasi 20€ voi olla kynnyskysymys, että syödäänkö tällä viikolla muutakin kuin keitettyä riisiä.
Jos on vaurastunut, niin on varaa maksaa häänsä. On vain junttia ja noloa odottaa vieraiden maksavan.
mehustaja kirjoitti:
pojalle ostettiin uusi mopoauto joka on naapurin tallissa,.,.ettei poika vielä näe lahjaansa...yleensä sukulaisten häihin ja juhliin annetaan rahana tai rahan arvoista hyötyesineitä 150-200e paikkeilla..
Mopoauto? Häälahjaksi? Mitäs morsiamelle?
Itse kun menin naimisiin häälahjat oli kaikki yhtä hyviä olipa sitten kynttilänjalka tai pyyhe, emme menneet lahjojen takia naimisiin ja halusimme tarjota vieraille juomat ja ruoat jne. Emme muutenkaan rahasta vieraita jotka kutsumme kylään emmekä edes kutsumatta tulevia