Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
541/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaatteita voi nykyisin myös vuokrata

Tuokaan ei ole ilmaista, eikä onnistu joka paikassa. Itsekin joutuisin matkustamaan kaksi kertaa 100km vaatteen takia. Ensin hakeakseni ja sitten palauttaakseni vuokravaatteen.

Yleisillä kulkuvälineillä hintaa tulisi äkkiä useita kymppejä, jollei jopa satanen.

Toinen satanen siihen vaatteen vuokraan.

Vierailija
542/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taisi mennä joku vähän alle 100€ lahjaan. Ei katottu niinkään sitä hintaa, vaan sitä mitä ostettiin. Lahjasta on kuulemma ollut hääparille iloa usemman kerran. Ostimme siis juuri omakotitaloon muuttaneille mm. vasaran, ruuveja, ruuvimeisseleitä, talkkarinpusnu, sulakkeita, puutarhahanskoja ja muuta pientä kamaa, joita ihminen tarttee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa iloiseksi, miten paljon säästänkään, kun ei tule yhtään hääkutsua :)

Vierailija
544/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Käyt vain lisäämässä nimesi johonkin onnittelukorttiin.

Vierailija
545/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50e rahana on ihan ok.

Laita nyt nolla perään. 50 e häälahjaksi on ihan naurettava summa.

Sen vielä ymmärtäisi, jos hääpari oikeasti tulisi olemaan keskenään naimisissa lopun ikäänsä. Mutta että tosiaanko vuoden tai kaksi yhteiselämää viettävälle parille pitäisi antaa lahjana summa, joka vastaa normaalin ihmisen viikkotienestejä?!? Haist huilu naurettavuuksinesi!

Tätä minäkin sanoin tai yritin ainakin sanoa aiemmin tässä ketjussa, ja minulle pillastuttiin, että mikä ja kuka minä olen arvioimaan avioliittojen kestoja.

No kun valitettavasti sen vaan näkee jostain, että ei tää kestä. Ei tartte olla edes mitään kuudetta yliaistia sen huomaamiseen. Itse olen tässä 25 vuoden aikana "ennustanut" kaikki parit oikein, olivatpa he yhdessä tai eivät, yhtä lukuunottamatta. Se oli iloinen asia, koska pari on edelleen yhdessä ja heillä on 3 lasta. Toinen pariskunnan osapuolista otti itseään niskasta kiinni, kasvoi aikuiseksi ja oppi vastuuta.

Vierailija
546/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi uskoa että tän ketjun perusteella jenkkityylinen "monta kaasoa samanlaisissa puvuissa" on rantautunut Suomeen! Eikö kaasoja ole (ollut) yleensä yksi?! Ja ihan omassa vapaavalintaisessa puvussaan? En ikinä suostuisi jonkun bridezillan pukuvalintoihin, anna mun kaikki kestää.... mikä järki tässä on että kaasoilla pitää olla samanlaiset puvut?

Miksi aina on kyseessä joku bridezilla? Mulla oli kaksi kaasoa, ja sanoin että voivat pukeutua miten haluavat. No, he halusivat itse pukeutua keskenään samalla tavalla. Tarjouduin maksamaan heidän mekkonsa, mutteivat suostuneet.

Miksi usein pukeudutaan samoin? Varmaan visuaalisista syistä ja että erottaa kuka on kaaso. Samaan tyyliin voisi kysyä miksi morsian pukeutuu valkoiseen.

Morsian pukeutuu valkoiseen, koska Englannin kuningatar Victoria meni aikoinaan valkoisessa puvussa naimisiin. Kyse on siis matkimisesta ja muodista, jolle on jälkikäteen keksitty selityksiä mm valkoisesta neitseellisenä värinä.

Näin on. Suomen perinnehääpuku morsiammella on musta. Se sama, missä siis käytiin pyhänä kirkossa.

Vierailija
547/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa tarjota kutsumilleen vieraille juhlia haluamillaan tarjoiluilla, kannattaa jättää juhlat pitämättä, rajata vierasmäärää tai muuttaa tarjoilua halvemmiksi. Vieraiden asia ei ole kustantaa sinun juhliasi.

Jos ei ole halua mennä juhliin, kannattaa jättää menemättä. Jos menet, ei ole sinun asiasi arvostella avoimesti tarjoilua, ohjelmaa tai ylipäänsä juhlia. 

Lahja on vapaaehtoinen eikä sitä pidä avoimesti arvostella. 

Miksi ihmiset kutsuvat vieraita tai menevät juhliin, jos päällimmäinen tarve on saada maksajia tai päästä ruotimaan toisen vaivalla järjestämää? Tästä ketjusta ainakin oppii, että kannattaa kutsua vain ne, joille kutsulla on jotain oikeaa merkitystä (eli jotka oikeasti välittävät meistä) ja joista me oikeasti välitämme. Heille tarjoamme mielellämme juhlan ja olemme kiitollisia mitä lahjoja saammekaan, koska ainakin he ovat oikeasti ajatelleet meitä niitä valitessaan, olivatpa ne sitten ne alennuslaarin viiden euron ruusulakanat tai jotain muuta. 

Vierailija
548/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen saa kuukausirahaa 50 €, saa sukulaisilta synttärilahjaksi 30-100 €.

Koko perheen häälahja on minimissään 100 €, jos ollaan normaalituloisia. Läheiselle ihmiselle 150-300 €. Varakas antaa läheiselle jopa tuhansien arvoisen lahjan. 

Kimppalahjat on usein mielekkäimpiä, kaikilla on kaikkea, mutta esim. taidetta tulee harvemmin itselle hankittua. 

Miksi muiden pitäisi antaa isompia häälahjoja vain sen takia, että te ette osaa pitää teininne kanssa kukkaronnyörejä tiukemmalla?

Tarkistin just, että luokkakaverini isosiskon teininä 80-luvulla saama kuukausiraha, joka tuntui minusta jo silloin hervottoman isolta, olisi nykyrahassa noin 20€,

Siihen suhteutettuna 50€ on järkyttävän paljon!

Jotenkin tuntuu, että ihmisiltä meni euroihin siirryttäessä rahalahjojen suhteen tolkku täysin. Ennen oli ihan ok antaa 50-100mk lahjaksi, mutta nyt pitäisi antaa 50-100€.

Inflaatiokin huomioiden viisinkertainen summa!

Vierailija
549/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä mietyttää aina tuo, kun puhutaan juhlavaatteiden hinnoista... Eikö niitä juhlavaatteita nyt voi käyttää vuosikaudet? Itse olen ostanut kaksi pukua elämäni aikana, toisen kaverin häihin ja toisen omiin, kun piti olla sulhasmiehenä vähän hienompi. Molemmat käytettynä.

Lisäksi rippipuvun samettitakki on edelleen käytössä "vähemmän juhlallisiin" juhlatilaisuuksiin. Äiti oli kaukaa viisas ja osti niin ison että sopii edelleen :)

Vierailija
550/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pyydettiin, että kaikki toisivat kortin. Niistä jäi kiva muisto. Ei mitään lahjalistoja ym hömppää. En minä lahjojen takia naimisiin mennyt:D

Sama! Ihmeen moni täällä haluaa joko a) sponsorin vieraista b) töllöttää silmä kovana lahjoja puolisonsa sijaan hääpäivänä c) määrittelee onnistuneet häät sen mukaan miten itse sai kiskottua rahaa tai rahanarvoisia juttuja vierailta eikä sen mukaan miten mukavaa kutsutuilla vierailla oli.

Vierailija
551/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300mrk kirjoitti:

Max 50€ oli perhe koko mikä vaan jos rahalahjaa, jos ostolahja niin mikä vaan 0-50€

Miksi mun pitäs nuukailla muiden puolesta??

Ja ennen annettiin 50 markkaa tai max 100 markkaa... 50€ on tyyliin vähän alle 300 eli hulluja summia!!

Ihmisten odotukset on hulluja!!!

Vuoden 2021 50€ on vuoden 2001 rahassa 229mk.

Inflaatio laukkaa vaikka valuutat vaihtuu.

Inflaatio on viime vuosikymmeninä lähinnä madellut, ei laukannut. 1970-luvulla inflaatio oli jo vuodessa suurempi kuin 2000- ja 2010-luvuilla vuosikymmenessä!

Tuo summa on tarkistettu Suomen Pankin rahamuseon rahanarvolaskurilla. Inflaatio on toki hidastunut, mutta käytännössä euron ostovoima on vähentynyt noin 23% 20 vuoden aikana.

Nykyeuro ei siis ole läheskään sitä 5,94573 markkaa, mitä käytettiin kertoimena, kun euro otettiin käyttöön.

Vierailija
552/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko etiketin mukaista kertoa kutsussa onko kyseessä tapahtuma, johon mennään juhlimaan naimisiin menevien kanssa vai onko kyseessä maksullinen tapahtuma, johon kuuluu viedä kulujen mukainen lahja?

kommenttien mukaan molempia juhlia järjestetään. miten juhlavieras voisi tietää kummasta on kyse.

itse en osallistuisi maksullisiin häihin. jos haluan maksaa pääsymaksua, ostan mieluummin festarilipun

Saatko festareilla ilmaiset ruoat ja viinat?

Vierailija
553/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahastuiko joku täällä oikeasti, kun minä 40v ikisinkku kerroin haluavani vain kortteja tai yksinkertaisia lahjoja, koska vietän häitäni rakkauden takia, en lahjojen takia?

Huh heijaa, ei ihme, jos avioliitot eivät kestä, jos pariskunnat kiitävät naimisiin rakkauden sijaan rahasta tai muusta hössötyksestä!

Vierailija
554/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50e rahana on ihan ok.

Laita nyt nolla perään. 50 e häälahjaksi on ihan naurettava summa.

Sen vielä ymmärtäisi, jos hääpari oikeasti tulisi olemaan keskenään naimisissa lopun ikäänsä. Mutta että tosiaanko vuoden tai kaksi yhteiselämää viettävälle parille pitäisi antaa lahjana summa, joka vastaa normaalin ihmisen viikkotienestejä?!? Haist huilu naurettavuuksinesi!

Tätä minäkin sanoin tai yritin ainakin sanoa aiemmin tässä ketjussa, ja minulle pillastuttiin, että mikä ja kuka minä olen arvioimaan avioliittojen kestoja.

No kun valitettavasti sen vaan näkee jostain, että ei tää kestä. Ei tartte olla edes mitään kuudetta yliaistia sen huomaamiseen. Itse olen tässä 25 vuoden aikana "ennustanut" kaikki parit oikein, olivatpa he yhdessä tai eivät, yhtä lukuunottamatta. Se oli iloinen asia, koska pari on edelleen yhdessä ja heillä on 3 lasta. Toinen pariskunnan osapuolista otti itseään niskasta kiinni, kasvoi aikuiseksi ja oppi vastuuta.

Onko tuo 25 vuotta joku raja sille, onko liitto riittävän onnistunut vai ei?

Onko parempi sinnitellä 30 vuotta ja erota sitten, kun nuorinkin on muuttanut omilleen sen sijaan, että eroaisi aiemmin ja jättäisi mahdollisesti myös suhteenpaikkausvauvan tekemättä?

Kyynisempi voisi ajatella, että on vain kahdenlaisia pareja: niitä, jotka ovat eronneet ja niitä, jotka eivät ole eronneet. Vielä.

Vierailija
555/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen saa kuukausirahaa 50 €, saa sukulaisilta synttärilahjaksi 30-100 €.

Koko perheen häälahja on minimissään 100 €, jos ollaan normaalituloisia. Läheiselle ihmiselle 150-300 €. Varakas antaa läheiselle jopa tuhansien arvoisen lahjan. 

Kimppalahjat on usein mielekkäimpiä, kaikilla on kaikkea, mutta esim. taidetta tulee harvemmin itselle hankittua. 

sehän onkin todella hienoa saada tuhansien eurojen arvoinen taideteos, joka ei sovi yhtään omaan tyyliin

En tiedä minkälaisia ystäviä ja sukulaisia sinulla on, mutta omassa lähipiirissä tunnetaan toisemme varsin hyvin eli makukin on tiedossa. On ehkä jopa keskusteltu mieleisestä taiteesta ja käyty taidenäyttelyssä yhdessä. 

Vierailija
556/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vieraat arvostelee häitä. Suurin osa häistä on tylsiä ja vaivaannuttavia. On keskitytty johonkin pilttipurkkien koristeleen, eikä siihen, että vierailla on kivaa ja juhlatunnelma pysyy yllä. Mikään ei ole niin epäkunnioittavaa, kuin odotteluhäät, joissa on niin tylsää, että tekee mieli karata. Eikä silloin ole väliä tykkääkö hääparista vai ei. Täytyy myös muistaa, että kaikkien mielestä rakkaidenkaan hääparien juhlat ei oo kuin pakkonakki.

Vierailija
557/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anders kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi antaa yhtään mitään? Mistä on tullut tämä yletön lahjomisen kulttuuri? Monethan sanovat suoraan, että pitävät synttärijuhlia tai muita pippaloita vain siksi, että saisivat rahaa. En itse ainakaan veisi senttiäkään ihmiselle, joka on noin ahne. Toisaalta, eipä ystäväpiiriini kyllä kuulukaan tuollaisia henkilöitä.

Miten joku on näin tietämätön ?

Ei häissä jäädä plussalle.

Vierailija
558/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on onneksi helppo heti juhlapaikalla tarkistaa kännykällä, paljonko kukin vieras maksoi

Jos työkaveri pani vain parikymppiä, voi käydä nykäisemässä ruokalautasen edestä pois

Vierailija
559/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitäänpä:

Kirkko/pappi ei yleensä maksa mitään. Iltatilan vuokra kartanosta tai isosta ravintolasta/klubista 5000-10000€, bändi 2000-10000€ (+ mahdolliset muut esiintyjät); ruoat 50-100€ / hlö, juomat 50-100€ / hlö eli sadalla hengellä 10000-20000€, kahdella sadalla 20000-40000€. Jos vieraita pitää majoittaa yön yli esimerkiksi syrjäisessä kartanossa, lisäkustannus on luokkaa 50€/hlö, koska useimmat pariskuntina liikenteessä.

Lisäksi hääpuku 3000-5000€, kaasojen puvut 500€ /kpl eli 1500€, auto ja kuljettaja 1000€, miesten puvut kai yleensä vuokrataan: 200-500€.

Tässä melko normaalit häät omasta kaveripiiristäni. Vierasmäärä on suurin muuttuja mutta keskibudjetti varmaan 40000-80000€ nuppiluvusta riippuen.

Toki tonnillakin pääsee naimisiin, jos vastaanotto on kotona ja tarjolla on keppanaa ja makaroonilaatikkoa. Mutta kuka haluaa sellaisen elämänmittaisen muiston tärkeimmästä päivästään? Varsinkin, kun kaveripiirin häät ovat edellä mainitun kaltaiset, miten sitä kehtaisi kauheasti nuukailla?

Olen tämän kertonut aiemminkin johonkin hääketjuum.

Kun menimme naimisiin, oli juuri suuri hääkesä. Muiden suunnitellessa häitä, päätimme, että emme halua sellaista härdelliä. Kävimme vain maistraatissa ja kahvitimme vanhempamme.

Pari häitä suunnittelevaa kaveria suuttui, kun "nolasitte meidät, kun menitte tuollai vain naimisiin". Heidän mielestä oli mielenosoitus heidän suuria häitä kohtaan tällainen hiljaisuudessa maistraatissa käynti.

Sama juttu meillä. Kaikilla naimisiin menneillä kavereilla oli hulppeat kirkkohäät. Me menimme naimisiin maistraatissa, häälahjaksi saimme toivomamme kahviastiaston edellisenä päivänä, niin se saatiin kahvipöydässä käyttöön. Vieraina anoppi nykyisen miehensä kanssa, appi, käly, vanhempani ja siskoni. Käly ja sisko olivat todistajina. Hommasimme Vantaan Varian purtavakaupasta suolaista ja makeaa tarjottavaa, per henki kustansi alle kympin. Kukaan kavereistani ei valitellut sitä, että emme järjestäneet isoja häitä. Liekö syynä se, että ovat fiksuja ihmisiä, jotka tajuavat että isot häät eivät ole kaikkien juttu. Ehkä myös sillä, että olin häiden aikaan kahdeksannella kuulla raskaana, oli jotain vaikutusta asiaan. ;) Meillä oli kuivat häät, osaksi sen takia, että itse olin raskaana, osaksi sen takia, että isäni on raitis alkoholisti ja anoppi ja hänen miehensä eivät juo muuten vaan.

Vierailija
560/920 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä mietyttää aina tuo, kun puhutaan juhlavaatteiden hinnoista... Eikö niitä juhlavaatteita nyt voi käyttää vuosikaudet? Itse olen ostanut kaksi pukua elämäni aikana, toisen kaverin häihin ja toisen omiin, kun piti olla sulhasmiehenä vähän hienompi. Molemmat käytettynä.

Lisäksi rippipuvun samettitakki on edelleen käytössä "vähemmän juhlallisiin" juhlatilaisuuksiin. Äiti oli kaukaa viisas ja osti niin ison että sopii edelleen :)

Just tämä! Ostin itselleni noin 100€ mekon neljä vuotta sitten ja olen käyttänyt sitä häissä viisi kertaa ja muissa juhlissa kolme kertaa. Vaaleanpunainen pitsimekko niin soveltuu kaikkialle, paitsi hautajaisiin. Vaihtelen koruja, takkia yms. niin näyttää erilaiselta, jos haluaa vaihtelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan