Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
300mrk kirjoitti:
Max 50€ oli perhe koko mikä vaan jos rahalahjaa, jos ostolahja niin mikä vaan 0-50€
Miksi mun pitäs nuukailla muiden puolesta??
Ja ennen annettiin 50 markkaa tai max 100 markkaa... 50€ on tyyliin vähän alle 300 eli hulluja summia!!
Ihmisten odotukset on hulluja!!!
Vuoden 2021 50€ on vuoden 2001 rahassa 229mk.
Inflaatio laukkaa vaikka valuutat vaihtuu.
Itse tehty lahja ilahduttaa aina. Kokeile vaikka maalata taulu tai askartele kiva koriste-esine.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pitää juhlat, niin ne maksaa. Kutsuu sitten niin monta vierasta, kuin tietää voivansa ruokkia ja viihdyttää. Ei voi laskea sen varaan että lahjoina saa kustannukset takaisin.
ja silti av mammat laskee sen noin
Vierailija kirjoitti:
Jos on laaja kaveripiiiri ja suuri suku, 150 henkeä tulee täyteen jo varsin läheisistä tutuista. Opiskelukavereitakin helposti on molemmilla ainakin 15 ja kaikilla avecit = 60 henkeä. Sukulaisista tädit, sedät, serkut, siskot, veljet perheineen. Aina joku loukkaantuu jos on isot häät ja jää itse kutsumatta. Tuntuu, että korrekti vaihtoehto on joko tosi pienet pelkän perheen häät tai sitten todella isot, joista ei juuri ketään rajata pois. Ja sitten jos täytyy verkostosyistä kutsua työkavereita tai bisnestuttuja tms, 200 onkin pian täynnä.
Tosi pienet häät tarkoittaa käytännössä hääpari, vihkijä ja kaksi todistajaa. Kolme viimeksimainittua tulee esimerkiksi maistraatissa ns talon puolesta.
vaatteita voi nykyisin myös vuokrata
Vierailija kirjoitti:
Jos on kolme kasvavaa lasta, juhlavaatteet tarkoittavat sitä, että ostat puvut, kengät, mekot, sukkikset, käytät lapset ja aikuiset kampaajalla tai parturissa ja koska kyseessä on yleensä suvussa pidettävät häät, joudut naisena ostamaan vielä uudet mekot, koska et kehtaa vetää kaikkia häitä samassa mekossa. Mies ja pojat onneksi selviää yhdellä puvulla, tytölle on ostettava joka bileisiin myös oma mekkonsa. Samat kengät ja käsilaukku saa riittää kaikkiin juhliin.
Kun matkaa on tarpeeksi, laske mukaan välipalat bensiksellä molempiin suuntiin, ekan illan illallinen ja molempien aamujen aamupalat, siihen bensat ja kaksi yötä hotellissa.
Viimeksi häät maksoivat meidän perheelle 700 euroa ja sen päälle vielä kirpparilta ostettu vitosen vaasi, josta tiedän morsiamen pitävän.
Taitaa ihmisiltä unohtua se, että morsian ei kaikista toiveista huolimattakaan ole mikään maailman napa, jonka häistä kaikki ovat hurjan otettuja.
Meitä on 13 serkusta, joten häitähän riittää. On ekaa, tokaa ja jopa kolmatta kierrosta juhlittu viimeisinä vuosina.
Jos HALUAA ostaa uuden mekon jokaiseen juhlaan itselle ja tyttärelle, niin se on kyllä ihan oma valinta. En ole koskaan, en siis oikeasti koskaan, elävässä elämässä kuullut, että joku olisi päivitellyt tai millään tavalla kommentoinut sitä, että jollain on sama vaate toista kertaa päällä. (Tai kolmatta, neljättä, jne.). On ihan täysin ok käyttää samaa niin kauan, kun se on sopivan kokoinen, siisti ja ehjä (korjatakin voi tarvittaessa jos saa siististi korjattua). Myöskin ihmiset antaa liikaa painoarvoa sille, miten hyvin muut muistavat toisten vaatteita. Harva kiinnittää niin tarkasti huomiota, että osaisi sanoa, mitä jollain sukulaisella oli päällään häissä 2 vuotta sitten. Onhan se kiva, jos ei tarvitse jokaiseen juhlaan samaa mekkoa laittaa, mutta on todella tuhlausta monella tapaa ostaa kertakäyttömekkoja. Jos tätä haluaa harrastaa, niin on hyvinkin suotavaa ostaa mekkonsa kirpparilta/uffista/tms, eli silloin ne eivät myöskään tule kovin kalliiksi.
Budjettiin ei myöskään tarvitse laskea bensissyömisiä, ainakaan menomatkalla, koska matkaeväät voi ottaa mukaan kotoa. Aamupalat usein kuuluu hotellien hintaan ja illalliseksi varmaan voi syödä sen kerran vaikka pikaruokaravintolassa tai kotipizzassa. Ei sekään tietenkään ilmaista tai halpaa ole, mutta jos ei ihan kädestä suuhun elä, niin voisiko sen ottaa kivana spesiaalijuttuna?
Noin 23 000 euroa, jos morsian on pääministeri.
Vierailija kirjoitti:
Jos häissä on jotain kiusallisia leikkejä ja työmaaruokalatasoinen tarjoilu, jättäisin kemut väliin. Miettisin myös onko minut pyydetty vain lahjan takia vai siksi, että oikeasti halutaan minun tulevan.
Mistä tiedät etukäteen, mitä siellä häissä on ohjelmaa ja tarjottavia, ellet ole niitä järjestämässä?
Et siis voi jättää kemuja väliin vedoten huonoon ohjelmaan/tarjottaviin, koska et tiedä niistä mitään etukäteen tai jos tiedät, et voi jättää kemuja väliin, koska olet järjestämässä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt tulevana kesänä kolmet häät? Keskellä pandemia?
Kaikki meistä ei pelkää pientä flunssaa
Kaikki meistä ei sairasta tautia pienenä flunssana.
Vierailija kirjoitti:
En kuollaksenikaan halua osallistua tänä kesänä kenenkään häihin. Vasta osa ihmisistä on saanut rokotteen. Koko ajan pitää väistellä, pitää etäisyyttä, desinfoida ja ketään ei kehtaa halatakaan.
Miksi tänä kesänä pitää mennä naimisiin?
Korona levisi hääjuhlissa Yhdysvalloissa: Nainen kuoli, vaikkei edes ollut vieraana – jopa 53 sai tartunnan
Mainen Millinocketissa järjestettyjen hääjuhlien seurauksena 53 ihmistä on tähän mennessä saanut koronavirustartunnan, kertoo Yhdysvaltain tautikeskuksen Mainen yksikkö.
Nainen, joka ei edes osallistunut tapahtumaan, menehtyi saatuaan covid-19-tartunnan eräältä vieraalta, kertoo Portland Press Herald. Virus levisi tehokkaasti häistä eteenpäin, sillä liki puolet häihin liitetyistä tartunnoista oli ihmisillä, jotka eivät osallistuneet itse tapahtumaan. He olivat saaneet tartunnan joltain vieraalta tai joltain vieraan kanssa tekemisissä olleelta.
Aivan täysin edesvastuutonta ja itsekästä! Suurin osa asuukin jo yhdessä, joten ei se yhdestä vuodesta voi olla kiinni.
Meidät on kutsuttu tänä kesänä häihin. Viime vuonna olimme yksissä häissä. Päivää aikaisemmin pari sai tietää, että ovatko he altistuneet koronalle ja saivat negatiiviset tulokset koronatesteistä. Muussa tapauksessa häät olisi ollut pakko perua ja yhden päivän varoitusajalla, tuskin saa mitään rahojaan takaisin.
Aiomme tänä kesänä ilmoittaa pari päivää häitä aikaisemmin, että olemme altistuneita, emmekä ole tulossa. Mitä järkeä on häissä, missä pitää olla koko ajan varovainen?
Tuo on mielestäni törkeää. Olen ihan samaa mieltä siinä, että häitä tai muita isoja juhlia ei pitäisi nyt järjestää, mutta on kyllä myös törkeää jättää peruminen noin lyhyelle varoitusajalle. Kuitenkin suurin osa pyytää vastaukset hääkutsuun hyvissä ajoin, joten miksette voi siinä kohtaa ilmoittaa, että emme tule, koska emme pidä juhlia turvallisena koronan vuoksi? Tai jos ette halua sanoa oikeaa syytä, niin sitten joku muu. Toiset juhlat samana päivänä. Työvuoro, jota ei saa vaihdettua. Ihan mitä vaan. Mutta tosiaan hääparille paljon mukavampaa ja myös edullisempaa, jos rehellisesti sanotte pyydetyssä aikataulussa, että ette pääse. Viimehetken perujat aiheuttaa päänvaivaa (mahdollisesti esim. istumajärjestyksessä tai jossain muissa asioissa, riippuu mitä suunniteltu) ja myös teitä varten joudutaan varaamaan ruuat ja juomat, jos ette ajoissa ilmoita. Nyt please jotain käytöstapoja, vaikka hääparikaan ei ole fiksusti toiminut juhlat järjestäessään.
Me viime vuonna kieltäydyimme yksistä häistä koronan takia. Tälle vuodelle ei onneksi ole kutsuja tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa että tän ketjun perusteella jenkkityylinen "monta kaasoa samanlaisissa puvuissa" on rantautunut Suomeen! Eikö kaasoja ole (ollut) yleensä yksi?! Ja ihan omassa vapaavalintaisessa puvussaan? En ikinä suostuisi jonkun bridezillan pukuvalintoihin, anna mun kaikki kestää.... mikä järki tässä on että kaasoilla pitää olla samanlaiset puvut?
Miksi aina on kyseessä joku bridezilla? Mulla oli kaksi kaasoa, ja sanoin että voivat pukeutua miten haluavat. No, he halusivat itse pukeutua keskenään samalla tavalla. Tarjouduin maksamaan heidän mekkonsa, mutteivat suostuneet.
Miksi usein pukeudutaan samoin? Varmaan visuaalisista syistä ja että erottaa kuka on kaaso. Samaan tyyliin voisi kysyä miksi morsian pukeutuu valkoiseen.
Morsian pukeutuu valkoiseen, koska Englannin kuningatar Victoria meni aikoinaan valkoisessa puvussa naimisiin. Kyse on siis matkimisesta ja muodista, jolle on jälkikäteen keksitty selityksiä mm valkoisesta neitseellisenä värinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mautonta on pyytää lahjaa ja tehdä mitään lahjalistoja/lahjatoiveita.
Tämä on varmasti mielipideasia, mutta olen eri mieltä. Lahjalista on mahdollista tehdä tyylikkäästi ja sitä häävieraat kuitenkin yleensä toivovat, jos listaa ei näy. Helpottaa vieraan elämää. Listalle on kohteliasta laittaa tietysti suht edullisia vaihtoehtoja ja korostaa, että tärkein lahja on että saapuu paikalle. Kuitenkin jokainen vieras tuo sen lahjan, mitä sitä muuta esittämään.
Samaa mieltä. Tykkään ihan kaikissa lahjanantotilaisuuksissa siitä, jos on selkeät toiveet, mitä tarvitaan tai halutaan. En halua ostaa mitään turhaa, mikä jää kaappiin pölyttymään tai pistetään saman tien kiertoon. Se on tietysti hyvä, että on eri hintaluokan vaihtoehtoja, ja esimerkiksi häälahjana mielestäni raha on ylivoimainen. Harva tarvitsee pariskuntana kovin paljon sellaista tavaraa, mitä voisi ostaa, joten helpompaa kaikille, että kerätään rahat yhteen ja he sitten itse ostavat mitä tarvitsevat, vaikka lentoliput Thaimaahan jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
230000 euroa olisi sopiva.
Taidat sekoittaa häälahjan myötäjäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tosiaan olla alemman keskiluokan ja duunarien keksintö tämä häälahjoilla nettoaminen.
Onko lääkärin ammatti Sinulle tarpeeksi arvollinen? Ihan on heillä kaikilla lahjalistat olleet, mitä olen vieraana ollut.
Lääkäreitäkin on moneen lähtöön. Yksi googlettaa diagnoosia oireiden perusteella ja toinen kysyy, mitä lääkettä sait viimeksi ja kirjoittaa niitä sata lisää. Kumpikaan ei kuitenkaan vahingossakaan kerro, mikä vaivaa, kun eivät itsekään tiedä.
-ohis
Käsittämättömän pihiä porukkaa jotkut täällä. Tullaan pitoihin koko katraan kanssa käytännössä tyhjin käsin. Eikö teillä ole mitään tapoja ja kasvatusta vai trollaatteko vain?
Itse olen sitä koulukuntaa, että annetaan nuppiluvun mukaan arvoituja kustannuksia kohti ja sitten se lahja päälle. Ehkä tässä on jotain alue- ja luokkaeroja, joita en ymmärrä.
Miksi ihmeessä pitäisi antaa yhtään mitään? Mistä on tullut tämä yletön lahjomisen kulttuuri? Monethan sanovat suoraan, että pitävät synttärijuhlia tai muita pippaloita vain siksi, että saisivat rahaa. En itse ainakaan veisi senttiäkään ihmiselle, joka on noin ahne. Toisaalta, eipä ystäväpiiriini kyllä kuulukaan tuollaisia henkilöitä.
Joku kirjoitti, että kyse on merkittävästä ja ainutkertaisesta juhlasta!
Saanen olla täydellisesti erimieltä.
-On se arvokkaampi, merkityksellisempi ja panostusta vaativa tapahtuma kuin esim se että kutsut ystäviä muuten vain kylään joku päivä. Minusta se on hyvä huomioida vieraanakin, siitä huolimatta että ero tulisi pian.
==========
No sit et käy juhlissa tai muissa tilaisuuksissa. Ei ole pakko.