Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1202)

Vierailija
481/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten huomanneet, ettei juuri kukaan vegaani tarkista, ovatko tarjottavat viinit vegaanisia?

Mun kokemuksen mukaan kyllä tarkistaa. Mutta osa ihmisistä vain syö vegaanisesti, mutta muuten eivät ole vegaaneja (eli ei haittaa käyttää villaa, nahkaa, eläinperäisiä ainesosia sisältävää kosmetiikkaa jne), eli saattavat juoda epävegaanista viiniä. Ite kyllä tarkistan aina onko viini tai olut vegaanista.

Sivuhuomiona muuten että on jännä miten ihmiset oikein painottaa, että jos niille tarjotaan vegaanista ruokaa, niin sen pitää olla prosessoimatonta. Kun noin oikeesti noin 95% ihmisistä syö ihan surutta ultraprosessoitua ruokaa säännöllisesti. Ilmeisesti vain vegaaninen prosessoitu ruoka on ihmiselle pahasta.

Höpö höpö. Sekä ultraprosessoituun ruokaan että tuohon viinikysymykseen. Tiedän meikki- ja kenkäveganisteja, joille kelpaa viini kuin viini. Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta järkeä ei juuri löydy.

Kaupat on täynnä ultraprosessoitua ruokaa, josta ylivoimaisesti suurin osa on epävegaanista. Joku ne ruuat sieltä ostaa. Esimerkiksi makkarat, limut, karkit ja viina sekä leikkeleet on kaikki ultraprosessoituja. eidän Prismassa on se leivänpäällishylly varmaan 30 metriä pitkä, joten ilmiselvästi on markkinat ultraprosessoiduille lihatuotteille olemassa.

Vierailija
482/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naudanliha-pekonijuustoburgeri olisi oikein hyvä.

Vaikka siinä onkin lihaa, ei tarkoita etteikö se voisi olla vegaanista.  Sehän on vain sana, jonka jokainen määrittelee ihan kuten itse haluaa.

Kai sitä joskus tai joka päivä voi vähän pekonia syödä, vaikka on vegaani?

Niin ja ihan joka päivä voi syödä sirkkoja ja rottia, kun on lihansyöjä! Raaka maksa on varmaan kanssa ihan nam, sitäkin voi syödä joka päivä, kun kerran raadonsyöjä on ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekaani kirjoitti:

Sekaanin suuhun aikalailla kaikki "lihan korvikkeet" joko usein maistuu pahalta tai suutuntuma on epämiellyttävä, kun ei ole tottunut (oma kokemus).

Niin eli pitäiskö sun puhua vaan omasta puolestas, koska et voi puhua kaikkien puolesta nini,e ttä se pitäisi paikkaansa.

Olen sekasyöjä ja vegaanisen tarjoilun häissä söin kyllä kaikkea tarjolla ollutta ja erittäin hyvää oli. 

Vierailija
484/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Falafelit on tosi hyviä jos osaa valmistaa. Niiden kanssa joku hyvä kastike. Vietnamilaiset kesärullat maapähkinävoidipillä.

Vierailija
485/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten huomanneet, ettei juuri kukaan vegaani tarkista, ovatko tarjottavat viinit vegaanisia?

Montako vegaania sinä oikeasti tunnet ja niin , että olet vielä ollut katsomassa tarkistaako he viininsä vegaanisuuden?

Ja jos he ostavat viininsä itse, niin vegaaninen juoma on helppo valita, koska niitä on paljon. 

Itse en kaipaa viinissä äyriäisten kuoresta saatavaa kitiiniä, kalaöljyä, liivatetta tai kalaliimaa joita käytetään viineissä, jotka ei ole vegaaneja.

Vierailija
486/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vegaanisia korvikkeita. Tofupaskan, soijan ja muut lasken petokseksi jos niitä on ruokaan ujutettu ilmoittamatta selkeästi. Kasvikset, salaatit, juurekset menevät toki kyllä, mutta niistä jää ontto olo jos ei ole oikeaa eläinproteiinia tarjolla mukana. Kannattaa ilmoittaa jo kutsussa, jos tarjolla on vain vegaanista ruokaa niin tiedän jäädä kotiin.

Vierailija
487/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

German bakeryllä soin tofupullia sinapinsiemenkastikkeella ja paistetuilla perunoilla. Söisin uudestaankin.

Vierailija
488/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään itse syödä aasialaista. Ne on helppo modata vegaaniseksi jättämällä lihan pois ja usein itse en edes laita lihaa

Itse asiassa monet etnisten ravintoloiden ruoat on modattu länsimaiseen makuun lisäämällä niihin lihaa. Esim. Nepalissa syödään hyvin vähän lihaa, useimmat ruoat ovat kasvisruokia.

Vierailija
489/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vegaania sinä oikeasti tunnet ja niin , että olet vielä ollut katsomassa tarkistaako he viininsä vegaanisuuden?

Ja jos he ostavat viininsä itse, niin vegaaninen juoma on helppo valita, koska niitä on paljon. 

Itse en kaipaa viinissä äyriäisten kuoresta saatavaa kitiiniä, kalaöljyä, liivatetta tai kalaliimaa joita käytetään viineissä, jotka ei ole vegaaneja.

Aika helvetin monta. Järjestän työn puolesta säännöllisesti tapahtumia -ja vierailen muiden järjestämissä vastaavanlaisissa - joissa tarjoillaan viiniä, joka useimmiten ei ole vegaanista. Yksikään vegaani ei kysy, juoma kyllä kelpaa. Kaikkk muu tsekataan. Ja mikäs siinä sitten.

Vierailija
490/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään itse syödä aasialaista. Ne on helppo modata vegaaniseksi jättämällä lihan pois ja usein itse en edes laita lihaa

Itse asiassa monet etnisten ravintoloiden ruoat on modattu länsimaiseen makuun lisäämällä niihin lihaa. Esim. Nepalissa syödään hyvin vähän lihaa, useimmat ruoat ovat kasvisruokia.

Kasvisruokia, joiden olennaisena osana ovat maitotuotteet :)

Vierailija
491/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään vegaanisia korvikkeita. Tofupaskan, soijan ja muut lasken petokseksi jos niitä on ruokaan ujutettu ilmoittamatta selkeästi. Kasvikset, salaatit, juurekset menevät toki kyllä, mutta niistä jää ontto olo jos ei ole oikeaa eläinproteiinia tarjolla mukana. Kannattaa ilmoittaa jo kutsussa, jos tarjolla on vain vegaanista ruokaa niin tiedän jäädä kotiin.

Ei ole iso menetys jos sun kaltaiset tyhmät juntit jää kotiin hahaha

Vierailija
492/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoarvoisesti ranskan perunat ovat yhtä ravintorikkaita kuin soijarouhe.

Voisin syödä niitä vaikka falafelien kanssa.

Vierailija
493/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki käy, kunhan siinä ei ole vegaanista juustoa tai vegaanista lihankorviketta. Esim. tofu, pavut ja linssit on hyviä proteiininlähteitä. Olen kasvispainotteinen sekasyöjä, mutta on monta vegaaniystävää. Eli vegaaninen ruoka on tuttua. Valitettavasti vegaanijuustot ja lihankorvikkeet ovat ihan järkyttäviä. En edes ymmärrä, miksi sellaisia pitää väkisin tehdä.

Sinä et ymmärrä koska et tykkää. Minäpä ymmärrän koska tykkään. Ei pidä odotta että vuusto on täysin juuston kaltaista. Kuitenkin, mun mielestä valion oddlygood sopii uunileipiin ja pizzaan, koska sulaa hyvin ja on ihan hyvää.

Minäpä luulen että monille maistuu myös "lihankorvikkeet" samasta syystä miksi maistuisi lihasta tehdyt tuotteet. Tottumus ja helppous. Mitä ymmärtämistä siinä on? Aina tätä samaa.

Vierailija
494/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole tofua ja sieniä, rakenteet niissä niin outoja.

Vierailija
495/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten muistaa annoskoossa, että joku ei-vegaani on tottunut täyttävämpään ruokaan, eli annokset pitää olla isoja. 

Ei kukaan syö sitä järkyttävän makuista mössöä isoja annoksia. Kohteliaasti voi ottaa pienen maistiaisen

Ethän tiedä edes, mitä AP aikoo tarjota. Ei kaikki vegaaniruoka ole "järkyttävän makuista mössöä".

On, jos on asenneongelma, kuten monen kommentin kirjoittajalla täällä.

Vierailija
496/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suomalaiset eli vielä muutama vuosikymmenen sitten? Miten ne pysyi edes hengissä?! eihän joka aterialla ollut lihaa. Joutuivat elämään ei-ihmisarvoista elämää raukat.

Oikeesti, ihmisten vinkuminen siitä että joka aterialla pitäis saada jotain eläinperäistä on ihan huvittavaakin, vaikka asia on vakava. Nyt kun ollaan tässä tilanteessa että kaikilla pitäisi olla jo tietoa siitä, miten ravinnontuotanto vaikuttaa ympäristöömme ja että liialla lihansyönnillä on vakavia terveyshaittoja, niin vieläkin ulistaan siitä ettei joka aterialla saa lihaa :D Tällaset juntit voiskin jättää menemättä tilaisuuksiin jossa ei ole lihaa tai edes eritteitä tarjolla. Kuolisivat kumminkin proteiininpuutokseen. Vaikka suurin osa saakin liikaa proteiinia ravinnostaan. Siinäpä rasitatte munuaisianne.

Vierailija
497/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö ranskan perunat yhtä ravintorikkaita mitä soijarouhe? :D Mitä ihmettä oikeen haet takaa, onhan noissa nyt ihan erilaiset ravintoarvot

Vierailija
498/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tein vegaanisten vieraiden kanssa nachopellin beanitistä, se oli hyvä ja helppo kun myydään valmiiksi paistettuna!

Vierailija
499/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö ranskan perunat yhtä ravintorikkaita mitä soijarouhe? :D Mitä ihmettä oikeen haet takaa, onhan noissa nyt ihan erilaiset ravintoarvot

Hyvä ihminen. Älä haaskaa aikaasi tuollaiseen öyhötykseen vastaamalla. Kas kun öyhötyksen tavoitteena on vain provosoida, tässä käytetään usein virheellisiä väittämiä.

Vierailija
500/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse tein vegaanisten vieraiden kanssa nachopellin beanitistä, se oli hyvä ja helppo kun myydään valmiiksi paistettuna!

Beanit on kyllä hyviä, wokkiin käyttäny muutamia kertoja. Ainoo vaan että kun rasia maksaa lähes 4 euroo nii en juurikaan viitsi ostaa.

Tähän tarvitaan jonkinlainen muutos. Tuotteiden hintaan pitäisi vaikuttaa eniten se, minkälaiset ympäristövaikutukset. Näin ollen lihasta tulisi hintavampaa, jolloin jopa tuottajatkin pärjäisivät elinkeinollaan. Suomessa voitaisiin tukea kasvisproteiinin tuotantoa, varat otettaisiin eläintuotannon maataloustuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi