Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1202)

Vierailija
441/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaisin karvaranteesta pitsan ja isäntäväki saisi syödä keskitysleiripöperönsä ihan itsekseen.

Vierailija
442/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luultavasti osallistuisi millekään vegaanisille "ruokakutsuille" ja onneksi omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on pääsääntöisesti hyvän liharuuan ystäviä. Vegaanien kutsuille se syöminen varmaankin rajoittuisi kupilliseen kahvia ilmeisesti mustana kun ei edes oikeaa kermaa olisi tarjolla. Voisin toki syödä banaanin tai omenan sellaisenaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurPITSA...

Vierailija
444/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin kysyisi mitä liharuokia tarjoaisit vegaaneille jos kasvisruokaa ei ole tarjolla.

Vegaaneilla on omituinen kuvitelma, että lihansyöjille voi tarjota kasvisruokaa, mutta vegaaneille ei missään nimessä saa tarjota liharuokia.

Ei se ole kuvitelma. Esim. päiväkodissa ja koulussa on kasvisruokapäiviä, ja kaikki syövät silloinkin. Ja aika monessa lihaa syövässä perheessä syödään myös kasvisruokia, varsinkin niitä kaikkein tavallisimpia, kuten pinaattiletut, pinaattikeitto, kasvissosekeitto, erilaiset puurot, pannukakut, letut ja vohvelit ym. 

Itse olen kaikkein parasta kasvisruokaa syönyt aina ystävälläni, jonka perheessä syödään paljon lihaakin.

445/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto -ilman sikaa- on ainoa tietämäni kasvisruoka joka on hyvää ilman edes pientä liha-, kala-, tai kana-lisuketta. Siitä tykkää yleensä kaikki :) ... Lisäksi hyvää leipää ja jälkkäriksi vaikka banaanilättyjä .. tai munattomia ohukaisia: kaipa niihinkin joku resepti löytyy.

Killee

Vierailija
446/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vain, jos se ei maistu pahalta.

Vierailija
447/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanista pizzaa, salaattia, patonkia ja erilaisia levitteitä esim humusta patongille.

Vierailija
448/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vain vegaanista missä ei ole tofua (joka on ällöttävin tuote suutuntumaltaan, mitä tiedän) eikä mitään vegemakkarakorvikkeita, joita en jaksa ymmärtää. Jos kerran on vegaani, niin mihin tarvitaan vegginakkeja??

Vierailija
449/1202 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee aiheen vierestä mutta taas jälleen kerran teille narisijoille "vegemuodista"

Ysärin lapsena ihan peruskouluruuista:

Pinaattikeitto

Hernekeitto

Perunavelli

Kasvispyörykät

Uunipuuro

Riisipuuro

Porkkanalaatikko

Makaronisalaatti

Pinaattiletut ja puolukkahillo

Kesäkeitto

Kasvispihvit

Kasvissosekeitto

Jne...

Että nyt loppukoon tuo mussutus ettei ennen syöty kuin pelkkää fakin lihaa

Vierailija
450/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee aiheen vierestä mutta taas jälleen kerran teille narisijoille "vegemuodista"

Pinaattikeitto

Hernekeitto

Perunavelli

Kasvispyörykät

Uunipuuro

Riisipuuro

Porkkanalaatikko

Makaronisalaatti

Kesäkeitto

Kasvispihvit

Kasvissosekeitto

Jne...

No yritettiinkö noita esittää jonain liharuokina? Ei, vaan ne rehellisesti ovat sitä itseään. Sekasyöjä syö kyllä kasviksia ja kasvisruokaa, mutta ei mitään poroa nyhtökauraa tai nakkia matkivaa savutofua.

Vierailija
451/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes ainoa vegaaninen proteiini, jota voin syödä, on tofu. Palkokasveja ja pähkinöitä voin syödä kohtuudella - esimerkiksi yksi kulhollinen linssikeittoa voi tarkoittaa koko yön kärvistelyä vessanpöntöllä. Härkäpapua vatsani ei kestä ollenkaan, missään muodossa. Joudun myös syömään gluteenittomasti ja hampulle olen pahasti allerginen.

Kaikki, missä itse voi valita lautaselleen sisällön, on ok. Maun puolesta rakastan erilaisia salaatteja, joiden osana on linssejä, kikherneitä tai kvinoaa. Paras perunasalaatti tulee mielestäni oliiviöljyyn tehtynä, paljolla suolakurkullag ja tuoreilla yrteillä höystettynä. 2

Vierailija
452/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaattikeitto

Hernekeitto

Perunavelli

Kasvispyörykät

Uunipuuro

Riisipuuro

Porkkanalaatikko

Makaronisalaatti

Kesäkeitto

Kasvispihvit

Kasvissosekeitto

Jne...

Noista ainoa perinteisesti vegaaninen ruoka taitaa olla perunavelli. Makaronisalaatissakin on juustokuutioita, pyöryköissä ja pihveissä kananmunaa.

Hernekeitto on liharuoka. Se keitetään perinteiseen tapaan savuluiden kanssa.

Vierailija
453/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku. Vegaaninen majoneesi on helppo tehdä itsekin ja on hyvää. Eroa ei huomaa.

Vierailija
454/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin oikein maukkaita uunijuureksia, esim. porkkanaa, bataattia, myskikurpitsaa, selleriä, palsternakkaa, raitajuurikkaita, sipulia ym.

Pilkkosin sen verran isoiksi, että näkee mitä syö, enkä paistaisi muusiksi.

Lisäkkeeksi vaikka hyvä kastike, vegaaneille vegaani ja muille vaikka jogurtti- tai joku muu maitopohjainen. Myös tuoretta yrttiä kastikkeeseen.

Vierailija
455/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vain paitsi seitania. Vehnägluteenia ei muutenkaan pitäisi syödä yli sen, mitä viljatuotteiden mukana saa.

Vierailija
456/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudanliha-pekonijuustoburgeri olisi oikein hyvä.

Vaikka siinä onkin lihaa, ei tarkoita etteikö se voisi olla vegaanista.  Sehän on vain sana, jonka jokainen määrittelee ihan kuten itse haluaa.

Vierailija
457/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on timmi vegaani emäntä paikanpäällä niin se riittää!

Vierailija
458/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hummus tuoreiden kasvisten ja tuoreen leivän kanssa. Salaatteja, marinoituja herkkusieniä ja kasviksia. Kasvis-riisitäytteisiä pasteijoita. Pähkinöitä naposteltavaksi.

Itse en kaipaa makeaa, mulle riittävät hedelmät ja marjat jälkiruoaksi.

Ei lihankorvikkeita: soijaa ja seitania tai tofua. Mausteissa, rasvassa ja suolassa ei tarvitse säästellä kun kyse on juhlaruoasta.

Eikö tofu ole soijaa? Näin olen itse ainakin käsittänyt.

Mutta olkoon mitä vain niin itse vetäisin turvallisimman kautta ja jättäisin kaikki yleisimmin allergisoivat pois: eli soijatuotteet ja soijajohdannaiset eli kaikki missä on pakkausselosteessa edes maininta soijasta, palkokasvit, pavut, sipulit, paprikat ja sienet. Yleisesti foodmap ruoka. Jos olisit minut kutsunut niin noiden lisäksi vielä kaura pois. Olisin huono ruokaystäväsi. Vatsa ei yksinkertaisesti kestä oikein mitään noita vegaanijuttuja. Olisihan se kiva kokeilla, mutta en lähde edes kiusaamaan itseäni.

Vierailija
459/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinaattikeitto

Hernekeitto

Perunavelli

Kasvispyörykät

Uunipuuro

Riisipuuro

Porkkanalaatikko

Makaronisalaatti

Kesäkeitto

Kasvispihvit

Kasvissosekeitto

Jne...

Vierailija kirjoitti:

Pinaattikeitto -meillä keitetty maitoon ja veteen. Ei vegaani

Hernekeitto - oli usein lihaa mukana ja lihaliemikuutioita käytetty. Ei vegaani.

Perunavelli - laitettu usein maitoa tai kermaa sekaan. Ei vegaani.

Kasvispyörykät - saattaa olla vegaani. Meillä harvemmin noita tarjottiin koulussa.

Uunipuuro -oli yleensä maitoa mukana. Ei vegaani.

Riisipuuro -keitetty aina maitoon. Ei vegaani.

Porkkanalaatikko - kananmunaa, maitoa, voita. Ei vegaani.

Makaronisalaatti -oli kinkkusuikaleita mukana. Kermaaviiliä. Ei vegaani.

Pinaattiletut ja puolukkahillo - monta kertaa oli maitoa mukana. Myös kananmunia. Ei vegaani.

Kesäkeitto -maitoon keitetty liemi. Ei vegaani.

Kasvispihvit -saattaa olla kananmunia tekemässä rakenteen. Ei siinä vaiheessa vegaani.

Kasvissosekeitto - meillä kulki nimellä juustoinen kasvissosekeitto. Tehty kermaan ja juustoon ei vegaani.

Jne...

Tiedän nämä, koska olin maitoallergikko. Itse lasken myös munan eräänlaiseksi lihaksi. Jos on maitotuotteita tai kananmunaa niin ei ole vegaani. Ja nyt puhuttiin tässä keskustelussa vegaanista. Se ei tarkoita lihaa.

Vierailija
460/1202 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on synttärikutsuilla kaikki tarjottavat vegaanisia, kun yksi vieraista on vegaani. Helpompaa mulle laittaa kaikki kerralla sellaisiksi, että kaikki voi syödä. Meidän suvussa ei ole allergioita (paitsi yhdellä maitoallergia, joten hänellekin on kätevää, että missään ei ole maitoa).

Minä teen yleensä täytekakkua, sämpylöitä&levitteitä (margariinia, kaurapohjaista tuorejuustoa, hummusta, paputahnaa jne), pasteijoita (sieniä&soijarouhetta väliin), joskus voileipäkakkua, korvapuusteja, keksejä (ostan, en jaksa leipoa niitä), karkkia ja jotain sipsejä. Joskus ostin niitä purkissa olevia croissantteja, nekin on hyviä.

Hyvin on tarjottavat maistuneet kaikille, paitsi kakku joskus, mutta se on oma syytä, kun kokeilen kaikkea vähän yllättävää. Esim. snickerskakku, eli maapähkinää ja toffeeta ja maapähkinävoita sekä suklaata, ei ollut hyvää kenenkään muun kuin appiukon mielestä. Se suolaisen ja makean liitto ei ollut oikein onnistunut, enkä usko että kananmunat kakkupohjassa olisivat pelastaneet tältä katastrofilta.

Mun mielestä ei ole ollenkaan vaikeaa hoitaa tarjoiluja näin, eikä kukaan ole jättänyt syömättä mitään siksi, että tarjottavat on olleet vegaanisia. Esim. voileipäkakku menee kokonaan joka kerta, kun ihmiset santsaa sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän