Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, jotka onnistutte pysymään samassa painossa (normaalipaino) vuodesta toiseen..MITEN?

Vierailija
04.05.2021 |

No siinähän se seisoo. Olen itse aina jojoillut, lihon ja laihdun sitten kun tartun itseäni niskasta kiinni. Muuten tuloksena on tasainen lihominen en edes tiedä mihin mittoihin. Kaikki 'intuitiivinen' syöminen ja 'kuuntele kehoasi' on mulle ihan turhia, koska silloin syön yksinkertaisesti liikaa. Rakastan myös sokerisia sekä suolaisia herkkuja. Voisin elää ranskanperunoilla ja suklaakekseillä. Pidän myös terveellisestä ruuasta ja kotiruuasta, että ei siinä, mutta oikeasti. Miten te hoikat/normaalipainoiset teette sen? Miten pääsen itse siihen? T. Koronavuoden aikana 10kg lisää.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pois kaikki snacksailu, pikaruoka, einekset, pullat, sokeri ja huono rasva. Tilalle liikuntaa, unta, vettä, kasviksia ja vihanneksia. Esim kana ilman marinointia -> mausta kevyesti itse, lautaselle puolet salaattia ilman kastikkeita ja majoneesia sekä vain 1 dl perunaa tai riisiä ja juomaksi vettä. Herkkuina voi syödä hedelmiä tai kerran kuussa yhden pienen kakkupalan. Ei se sen vaikeampaa ole.

Surullinen elämä sulla.

Mieluummin lyhyt elämä nauttien, kuin pitkä elämä askeettisesti kärvistellen.

Mulla oikein pullistui silmät päästä, "kerran kuussa pieni kakkupala", kuolisin. Joka päivä syön suklaata tms, just äsken pussillisen suklaaraffeleita. Onneks en liho, mutta mieluummin olisin vähän ylipainoinen kuin askeesissa.

Vierailija
82/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan geenit koska syön mitä sattuu, pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja, makaronia, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, limsaa jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa. Silti en saa painoa yli 60kg.

Mutta syötkö näitä ns. maltillisen määrän ja jos syöt hampurilaisaterian syötkö paljon muuta päivässä? Usein laihat kuvittelevat syövänsä paljon vaikka kalorit jäävätkin vajaaksi kun on syönyt päivässä pari palaa pitsaa ja vähän suklaata.

Syön enemmän kuin mieheni. En ikinä syö pari palasta pitsaa vaan kokonaan.

Joo, niin minäkin teen, ja hoikkana olen pysynyt. Mutta tuo toinen kirjoittajahan kysyikin, mitä muuta tulee samana päivänä syötyä, ja kyllä ainakin minulla on niin, että jos syön kokonaisen pitsan, ei loppupäivästä enää ole nälkä, joten vaikka jotain loppupäivästä söisinkin, olisi se kuitenkin määrällisesti aika vähän ja kevyttä. Ja toisaalta sekin vaikuttaa, kuinka usein sitä pitsaa tms syö. Yksittäinen pitsa ei lihota ketään, vaan kokonaisuus ratkaisee.

Ihan normaalisti syön päivän aikana ja sitten vedän pitsan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen nälkään on erilaista normaalipainoisilla ja pulleilla, näin mutuilen. Normaalipainoisille pieni näläntunne on neutraali asia, ylipainoisille, varsinkin naisille, mahdotonta kestää. 

Esim. nyt minulla on vähän nälkä, kun lounaasta on 5 tuntia. Moni työkaverini olisi jo iltapäivällä kaivanut esiin eväitä ja hakenut kahviosta täytetyn sämpylän.

Painonsa kanssa kamppaileva kaverini syö usein nälkään karkkia tai muita herkkuja, mikä on minusta aina yhtä hämmentävää. Viimeinen mitä haluan nälkäisenä on makea herkku, siitä tulee vaan huono olo. 

Vierailija
84/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä uskon, että nämä on ihan geneettisiä juttuja. Mulla paino on lähes aina 59 kg, ihan sama mitä syön. Syön paljon herkkuja ja sitä mitä huvittaa. En ole koskaan ollut dieetillä tai laihduttanut, tms. Ruoka, ruokavalio tai paino ei ole koskaan kiinnostanut mua. Varmasti 10 vuotta olen ollut tuon n. 59 kg. Nuorena parikymppisenä painoin 57 kg. Nyt olen 38v.

Vierailija
85/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jokainen hiilari-sokerihöttöä syövä kyselee miten laihduttaa ja estää jojoilu. Ei hyvää päivää. Lopettakaa se ainainen pullan mässytys kahvin kanssa ja alkakaa liikkua.

Liikunta lihottaa, ruuan himo kasvaa valtavaksi!

Lihoin kilon per kuukausi, kun syksyllä aloin liikkumaan 5x vko. Loka-helmikuu.

Nyt olen ollut 3kk liikkumatta ja paino pysynyt samana.

N 100kg

Vierailija
86/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta on kunnossa, ruokavalio korjautuu kuin itsestään, näin mulla. Joka päivä teen jotain (edes vartin kevyt jooga ja toinen moinen kävelyä) ja pari kertaa viikkoon vähän enemmän (min puolen tunnin juoksu). Tämä kuluttaa jo kaloreitakin, ja etenkin ohjaa mielihaluja terveellisempään ruokaan. Rakastan syömistä, mut onneksi terveellistä ruokaa eniten vaikka pitsakin tietty maistuu. Syön itselleni sopivaan tahtiin, eli mieluumminkin harvemmin kunnolla kuin vähän väliä jotain.

Näillä on nelikymppiseksi pysynyt normaalipaino lyhyydestä ja lapsista huolimatta.

Vierailija
87/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon kyttäyksellä tarkoitin näitä, jotka punnitsevat itsensä joka ikinen päivä. Tunnen itseni ja tiedän, että se menisi kyttäykseksi ja sairaalloisiin ajatuksiin siitä, että jos syö vielä vähemmän niin tippuu enemmän tai tuntisin itseni luuseriksi jos olisi vähän lisää (vaikka aivot tietää, että veden runsas juonti/eilisen suolainen ruoka tai kuukautiset sais sen aikaan). Siksi haluaisin eroon siitä vaa'alla käymisestä, muuten kuin tietysti vaikka kerran viikossa tai kahdessa, jotta näkisi että suunta on oikea.

Taidan yrittää cold turkeytä eli perus kotiruokaa ja herkut pois. Vasta kun olen päässyt siitä sokerikoukusta voin alkaa sallia pieniä herkutteluhetkiä sinne sun tänne. Ja tiedän, ettei se itse toteutus ole vaikeaa. Liikuntaa ja normiruokaa normiannoksina, mutta mun aivot sitten varmaan on erilaiset. Joku addiktoituu tupakkaan, huumeisiin, minä ruokaan. Ruoka on mulle vähän liian suuri nautinto ja ns. aina mielessä. :D Siksi musta on typerää tulla kommentoimaan tänne, että "öhö öhö lihavat on tyhmiä niin simppeli juttu". Sanoisitko saman alkoholistille "ootpas tyhmä, ihan simppeliä vaan jättää se viina pois". Ole sen sijaan iloinen siitä, että näinkin yksinkertainen asia kuin syöminen, ei tuota juuri sinulle ongelmia. Huoh.

AP

Vierailija
88/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-addiktio on yks pahimmista addiktioista siinä mielessä, että muiden addiktoivien aineiden kohdalla voit jättää sen kokonaan pois, mutta ruokaa tarvitsee joka päivä 🤔 Olis helppo jos vois vetää ruualla "yliannostuksen", niin että oppis heti mikä määrä on liikaa. Jos syöminen on ihan retuperällä, niin on tosi vaivalloista ja aikaavievää alkaa punnitsemaan kaikki raaka-aineet, laskea niistä kalorit jne kun alkaa selvittelemään mikä omassa syömisessä on vikana. Jotkut syö terveellisesti, mutta liikaa, ja sekin näkyy ajan saatossa

Vierailija
89/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaksi varmaan riippuu geeneistä, mutta itsellä huomaa heti jos normaali ruokavalio vähänkin muuttuu juhlapyhien tai lomien aikana, kuinka nopeasti paino lähtee nousuun. Kun palaa takaisin normaaleihin ruoka rutiineihin paino laskee takasin normiin. 

En ole syönyt aamupalaa sitten lapsuuden, ja juon ainoastaan mustan kahvin aamulla. Muuten kokkaan ja syön enimmäkseen thai ja vietnamilaisia ruokia. Kokkaan länsimaalaista ruokaa ainoastaan muutaman kerran kuussa miehen iloksi. Kerran viikossa pidän herkkupäivän ja syön herkkuja sen mukaan mikä tilanne on painon kanssa. Painosta riippuen herkutelen joko viinillä ja juustolla, tai marjoilla ja hedelmillä.

Syön suklaata ja jäätelöä harvakseltaan. En syö suomalaista kotiruokaa ollenkaan. Keskityn syömään tervellisesti, paljon kasvikia ja niin, että saan tarpeesi kaikkia vitamiineja, rasvoja jne. 

Inhoan liikuntaa, mutta paino on ollut vakio 50 - 53 kg viimeiset 15 vuotta. 

Vierailija
90/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän painorajana sitä, että painoni pitää alkaa 5:lla. Jos ei näin ole, pidän tiukemman kurin syömisten kanssa. Muuten syön mikä hyvältä tuntuu- herkkujakin aika paljon. Olen sairastellut kuukauden päivät ja tänä aikana on kyllä herkkuja mennyt liikaa, tyyliin suklaalevy päivässä ja liikkumiset vähissä. Paino on pysynyt kyllä silti suht kurissa.

Asiat jotka uskon auttavan painonhallinnassani on ensinnäkin nopea aineenvaihdunta, oma hevostalli pihassa joka laittaa pakosti säännöllisesti liikkeelle aamuin illoin ja sisältää myös voima”treeniä”, ja usein en syö enää tuossa klo 18 jälkeen ja aamupala vasta 10 hujakoilla, eli jonkinnäköistä pätkäpaastoa kai noudatan. Tämä vain siksi, kun on muotoutunut rutiiniksi ja syön kun siltä tuntuu.

Vierailija
91/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein sääntö on, että punnitse itsesi usein ja tee heti korjausliike, jos paino alkaa nousta. Toinen on normaali ateriarytmi ja kohtuullisuus, eli älä syö ikinä itseäsi ähkyksi tai napostele mitään energiatiheää roskaruokaa. Kannattaa muutenkin vältellä lihottavaa ruokaa, ota selville vaikka Finelistä, minkä verran kaloreita mikäkin ruoka sisältää.

Vierailija
92/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä olen laihduttanut anhalla kunnon kaloreiden laskemisella ja kävelyllä sen 10kg..kaksikin kertaa. Kai toivoin vain jotain uusia vinkkejä niiltä, jotka myös pitävät sen painon poissa.

Tänään aloitin ilman herkkuja

Aamupalaksi karjalanpiirakka kevyellä kermajuustoviipaleella sekä ohuella kalkkunaleikkeellä ja kurkulla, jääkahvi (makeutusaineella) sekä mango-passionhedelmämehua 100ml 

Lounaaksi riisiä ja chilistä naudansuikalekastiketta, paahdettuja herkkusieniä, paprikaa ja tomaattia kylkeen

Päivälliseksi pastaa ja kana-aurajuustokastiketta  sekä vihersalaatti

Iltapalaksi saa nähdä juonko teetä ja 1 leivän vai kenties jugurtti tai puuro parilla suklaapalalla ja marjoilla.

Vierailija
93/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon kyttäyksellä tarkoitin näitä, jotka punnitsevat itsensä joka ikinen päivä. Tunnen itseni ja tiedän, että se menisi kyttäykseksi ja sairaalloisiin ajatuksiin siitä, että jos syö vielä vähemmän niin tippuu enemmän tai tuntisin itseni luuseriksi jos olisi vähän lisää (vaikka aivot tietää, että veden runsas juonti/eilisen suolainen ruoka tai kuukautiset sais sen aikaan). Siksi haluaisin eroon siitä vaa'alla käymisestä, muuten kuin tietysti vaikka kerran viikossa tai kahdessa, jotta näkisi että suunta on oikea.

Taidan yrittää cold turkeytä eli perus kotiruokaa ja herkut pois. Vasta kun olen päässyt siitä sokerikoukusta voin alkaa sallia pieniä herkutteluhetkiä sinne sun tänne. Ja tiedän, ettei se itse toteutus ole vaikeaa. Liikuntaa ja normiruokaa normiannoksina, mutta mun aivot sitten varmaan on erilaiset. Joku addiktoituu tupakkaan, huumeisiin, minä ruokaan. Ruoka on mulle vähän liian suuri nautinto ja ns. aina mielessä. :D Siksi musta on typerää tulla kommentoimaan tänne, että "öhö öhö lihavat on tyhmiä niin simppeli juttu". Sanoisitko saman alkoholistille "ootpas tyhmä, ihan simppeliä vaan jättää se viina pois". Ole sen sijaan iloinen siitä, että näinkin yksinkertainen asia kuin syöminen, ei tuota juuri sinulle ongelmia. Huoh.

AP

Olet oikeassa ap, vaatii tervettä suhtautumista painoon ja ruokaan, että voi punnita päivittäin tai edes viikottain. 

Moni normaalipainoinen on varmaankin aika valikoiva herkkujen suhteen. Sen vuoksi on tunne, että voi syödä mitä vaan, mutta esim. itse en tykkää melkein mistään makeista herkuista. Ei ole ongelmaa kieltäytyä palaveripullasta, enkä todellakaan syö sitä vaan kohteliaisuudesta. 

Ja toisaalta ei ole loputonta himoa herkkuihin. Sipsit on hyviä, mutta yleensä pari kourallista riittää. Ne ei maistu paremmalta, vaikka syö enemmän. Oikeastaan vaan pahemmalta. 

Vierailija
94/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuri ja terveelliset elämäntavat. Siinä se. Mitään vippaskonsteja ei ole olemassa.

Vierailija
95/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paino on noussut 5 kiloa 10 vuodessa, tosin pääosin lihasta on tullut.

Mutta vastaukseni on geenit: nopea ruuansulatus ja en ole ollenkaan perso makealle.

Syön mitä huvittaa, syön tosi paljon enemmän kuin esim kaverini ja äitini jotka molemmat ovat ylipainoisia. Mutta toisaalta myös harrastan liikuntaa.

Ei mene aina nallekarkit tasan elämässä.

Harrastat liikuntaa etkä ole perso makealle.

Tuossa on vastaus. Ei geeneissä.

Yksi pieni suklaapatukka vastaa kalorimäärältään yhtä lautasellista terveellistä ruokaa.

ps. salaatti tekee ihmeitä. Tuntuu kuin söisi enemmän, mutta kaloreitahan siinä ei juuri ole.

Vierailija
96/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä olen laihduttanut anhalla kunnon kaloreiden laskemisella ja kävelyllä sen 10kg..kaksikin kertaa. Kai toivoin vain jotain uusia vinkkejä niiltä, jotka myös pitävät sen painon poissa.

Aamupalaksi karjalanpiirakka kevyellä kermajuustoviipaleella sekä ohuella kalkkunaleikkeellä ja kurkulla, jääkahvi (makeutusaineella) sekä mango-passionhedelmämehua 100ml 

Lounaaksi riisiä ja chilistä naudansuikalekastiketta, paahdettuja herkkusieniä, paprikaa ja tomaattia kylkeen

Iltapalaksi saa nähdä juonko teetä ja 1 leivän vai kenties jugurtti tai puuro parilla suklaapalalla ja marjoilla.

Periaatteessa syöt ihan normaalia perusterveellistä ruokaa, mutta mites ne annoskoot? Aurajuustokastike? Iltapalaksi puuroa, juggea, marjoja ja suklaata? Ottaisin aurajuustokastikkeen pois ruokalistalta kokonaan ja illalla söisin vain 1 leivän tai puuroa ja marjoja. Makeutetussa jugessa on kaloreita ihan riittävästi niin kuin parissa suklaapalassakin. Ehkä tästä löytyy sun ongelman ydin. Syöt kuitenkin liikaa, vaikka et vedä mitään mättöä.

Vierailija
97/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt mitään aamu-ja välipaloja sitten lapsuuden.

Aamuisin juon kahvia ja syön ensimmäisen kerran joskus päivällä lounaan ja myöhemmin illalla iltaruoan, vähemmän aktiivisina päivinä riittää se yksikin lämmin ruoka.

Samassa painossa olen pysynyt 16-vuotiaasta.

Vierailija
98/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppiseksi asti onnistui helposti kun söi ruokahalun mukaan. Lihoin ainoastaan alkoholilla. Neljän kymmenen jälkeen on pitänyt ruveta tietoisesti vähän katsomaan annoskokoja.

Vierailija
99/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa syöt ihan normaalia perusterveellistä ruokaa, mutta mites ne annoskoot? Aurajuustokastike? Iltapalaksi puuroa, juggea, marjoja ja suklaata? Ottaisin aurajuustokastikkeen pois ruokalistalta kokonaan ja illalla söisin vain 1 leivän tai puuroa ja marjoja. Makeutetussa jugessa on kaloreita ihan riittävästi niin kuin parissa suklaapalassakin. Ehkä tästä löytyy sun ongelman ydin. Syöt kuitenkin liikaa, vaikka et vedä mitään mättöä.

Saan syödä aika paljon kaloreita, koska olen tosiaan tämän pituinen ja painoinen, 1900kcal tulee näillä valmiiksi lasketuilla ruuilla täyteen, ellei jää jopa vajaaksi. Jugurtti ei ole makeutettua ja kuten sanoin, söisin joko jugurtin TAI pienen puuron, jossa marjoja sekä pari palaa suklaata. Pastaa otin oman nyrkkini kokoisen annoksen ja aurajuustokastiketta samanmoisen, en koe niiden elämääni kaatavan. Tämä on juuri se mistä en ole valmis tinkimään, hyvästä ruuasta. Salaatit vievät puolet lautasesta (joka on pieni lautanen jo valmiiksi annoskokoja varten)

Nämä olivat siis laihdutuspäiväni ruuat, normisti söisin about näin kuten eilen: iso tee tai kaakao aamulla ja 4 suklaakeksiä, sipsipussin jämät viikonlopulta jääneellä dipillä, riisiä ja naudanlihakastiketta ja santsiannos, kokista, suklaajäätelö ja pari karkkia päälle. Nyt varmaan näet eron tänäiseen. :D

Vierailija
100/127 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa unohdin, että hain eilen vielä 10 kevätrullaa (niitä friteerattuja) ja 12kpl sushipaketin ja söin ne kaikki yksin. 

-ap