Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html
Vaikea pohdinta monessa perheessä.
Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.
Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aina sanotaan sukulaisiin lapset ?
Arvaa onko kiva olla, kun niitä sukulaisia soittelee ja kysyy miten otan lapset.
En ole missään tekemisissä serkkuni kanssa, mutta hän on sitä mieltä voisin katsoa hänen lapsiaan viikon 2 kesälomallani, joka kestää 4 viikkoa.Me vaihdettiin kesälomarahat vapaiksi ja myös ylitöitä, mitä tehdään vuoden aikana.
Lapset menee 2 viikoksi leirille, sitten minä olen 5 vkoa lasten kanssa ja 2 vikaa mies meidän kanssa ja sitten mies lasten kanssa 3 vkoa.
Syyslomalla olen mitä saan ylitöistä ja talviloman olen kotona, mies joulun.
Joka vuosi samat ongelmat
Etkö osaa kertoa sukulaisille, ettet halua vahtia heidän lapsiaan vai mikä tässä on ongelma?
Tietenkin osaan ja sanoinkin. Siitä tuli omat ongelmat, mutta niistä selvittiin.
En ymmärrä miksi joku kirjoittaa kysy sukulaisilta. Valtaosalla on sama määrä lomaa.
Minua huvitti tuon Hesarin kirjoittajan valitus kun voi pitää "vain" 4 viikkoa kesälomaa kun lomaa pitää säästää muita lapsen lomia varten.
Niin, meillä yksityisellä sektorilla on hyvin isolla työntekijöistä vain 5 viikkoa vuosilomaa ja kesällä ei siis ikinä enempää kuin 4 viikkoa....
Vierailija kirjoitti:
Outo väite ap:lta että yksinhuoltajat olisivat tämän vuoksi kesät työttöminä. Eivät todellakaan ole luopumassa työpaikoistaan tämän vuoksi. Mihin perustat väitteen? Lähde? Monet kunnat järjestävät pikkukoululaisille kerho/päiväleiritomintaa kesällä. Monissa kunnissa on myös leikkipuistoissa kesäisin valvottua toimintaan ja jopa lounas tarjolla ilmaiseksi tai ihan pientä korvausta vastaan kunhan tuo omat ruokailuvälineet. Seurakuntien leirit ei myöskään ole kalliita. Näiden lisäksi se yksinhuoltajan loma niin ei siinä tarvi montaa päivää yksin olla kotona. Jos pitää olla yksin kotona niin edellisenä iltana katsotte valmiiksi tekemistä, sovitte tarkat säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä, katsot että on sellaista aamupalaa että lapsi osaa otta itse ja sellainen lounas ettei tarvi kuin lämmittää mikrossa.
Eivät tietenkään kaikki yh:t mutta moni on, itsekin tiedän pari.
Itse olen työtön yh kun en ole löytänyt päivätyötä enkä vuorotyötä voisi tehdä ja jättää pikkukoululaista illoiksi yksin.
Nykyaikana jos jättäisi 7-vuotiaan kesällä joka päivä yksin niin saattaisi olla kohta sossut ovella kuten on tässä ketjussakin jo todettu.
Pitkät on lomat jutun vanhemmilla kun molemmilla 5 viikkoa lomaa kesällä. Joillekin 5 viikkoa on koko vuoden loma, ja lauantait lasketaan. Kunnan palveluksessa kai ovat.
Olis kauheaa joutua pienenä lapsena kahdeksi viikoksi leirille, eroon vanhemmista ja kodista.
Yh:lla vielä vaikeampaa kun pariskunnalla. Heillähän on yhteensä 8vkoa jo sitä lomaa, ompas ongelmat. Itse yh:na sain aina jotenkin järkättyä, vaati kyllä viitseliäisyyttä, kompromisseja ja apua sivulta ja ystäviltä.
Parina kesänä vaihdoin ns.lomaltapaluurahat vapaiksi eli 2 vkoa sain lomaa lisää. Ja taisin pitää päälle vielä palkattoman vkon lomaa. Ei toki välttämättä onnistu joka työpaikassa.
Sit jo mainitut mummot, kummit ja kesäleiri ja kaveriperheiden kanssa hoitovuorojen vaihto. On myös päiväleirejä mitkä on aika edullisia joihin jopa tällaisella matalapalkkaisella yh:lla oli varaa😁
Vierailija kirjoitti:
Olis kauheaa joutua pienenä lapsena kahdeksi viikoksi leirille, eroon vanhemmista ja kodista.
On myös ns päiväleirejä. Oma lapsi oli useammallakin ja mieluummin meni sinne kuin oli itsekseen.
Meillä lapsi aloittaa syksyllä eskarin eli ensimmäinen pitkä koululaisen kesäloma on kahden vuoden päästä. Keinoja millä aiomme siitä selvitä:
Yksi viikko leirillä (olen töissä yhdistyksessa joka näitä järjestää ja työntekijöiden lapset pääsevät aina)
Yksi viikko kaveriperheessä (omalla lomallamme otetaan sitten vastavuoroisesti heidän lapset meile, nyt jo toimitaan näin yhtenä viikonlopuna kesässä)
Yksi viikko isovanhemmilla (jäävät ensi vuonna eläkkelle ja nytkin jo hoitavat pari kertaa kesässä pari yötä)
Viisi viiķkoa äidin kanssa lomalla (isän 3 viikon lomat kiertävät toukokusta syyskuuhun ja koska tänä vuonna lomat on heinäkuussa, ei niistä ole kolmee seuraavaan vuoteen mitään apua)
Kaksi viikkoa kotona palkatun lapsenvahdin kanssa (lapsenvahti 8-13, äiti nollaa ylitöitä tai tekee etätöitä iltapäivät, kustannus 400-500 euroa)
Jos on tarve, niin lapsenvahti voidaan palkata kolmeksikin viikoksi. Kaikilla noilla viikoilla kun lapsi on poissa kotoa, äiti tekee niin paljon töitä kuin mahdolista, että työpaine on vähäisempi lapsenvahtiviikoina ja päivät voi silloin pitää lyhyenä. Isän työaika on vakio 7-15 plus matkat. Hän saa myös lomaa aina hyvin vuodenvaihteeseen, kolme viikoa, joten lapsen joululoman kanssa ei ole ongelmia. Äiti on sitten lomalla syysloman ja talviloma hoidetaan lapsenvahdin tai isovanhempien avulla, koska siloin kumpikaan vanhemista ei saa lomaa.
Näin on siis suunniteltu. Voihan olla että vanhempien työpaikat muuttuvat, isovanhemmat kuolevat tai tapahtuu jotain muuta. Mutta tällä hetkellä ei ainakaan stressaaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo väite ap:lta että yksinhuoltajat olisivat tämän vuoksi kesät työttöminä. Eivät todellakaan ole luopumassa työpaikoistaan tämän vuoksi. Mihin perustat väitteen? Lähde? Monet kunnat järjestävät pikkukoululaisille kerho/päiväleiritomintaa kesällä. Monissa kunnissa on myös leikkipuistoissa kesäisin valvottua toimintaan ja jopa lounas tarjolla ilmaiseksi tai ihan pientä korvausta vastaan kunhan tuo omat ruokailuvälineet. Seurakuntien leirit ei myöskään ole kalliita. Näiden lisäksi se yksinhuoltajan loma niin ei siinä tarvi montaa päivää yksin olla kotona. Jos pitää olla yksin kotona niin edellisenä iltana katsotte valmiiksi tekemistä, sovitte tarkat säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä, katsot että on sellaista aamupalaa että lapsi osaa otta itse ja sellainen lounas ettei tarvi kuin lämmittää mikrossa.
Itse olen työtön yh kun en ole löytänyt päivätyötä enkä vuorotyötä voisi tehdä ja jättää pikkukoululaista illoiksi yksin.
Nykyaikana jos jättäisi 7-vuotiaan kesällä joka päivä yksin niin saattaisi olla kohta sossut ovella kuten on tässä ketjussakin jo todettu.
Olen vuorotyötä tekevä yh, jonka ekaluokkalainen on päiväkodissa illat, jos olen töissä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa kunnan järjestämään myös koululaiselle hoitopaikan vanhemman työssäolon ajaksi, joten ei ole tarvetta jäädä yksinhuoltajaksi. Pitää vain osata lukea laki ja sen perustelut.
Vierailija kirjoitti:
Kesäleirit ja leirit olivat epämiellyttäviä lapsuudessa. Vaikea uskoa että joku lapsi haluaa käskytettäväksi leirille ja juoksemaan jonkun aikuisen oikkujen mukaan. Aikuiset luulivat että lapset haluaisivat niille, se on outoa. Tutun talo maalla oli kivempi, kaveri, ulkomaat tai kotipiiri. Liika kuumuus ei ole lapsille hyvä, viileää kaipaa kuumimpana aikana ja sisätiloja.
On myös päiväleirejä joissa ollaan porukassa esim. klo 10-16 ja sitten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.
Vakituinen työ on yhä harvemmalla.
Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella.
Millä laskuopilla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuorotyötä tekevä yh, jonka ekaluokkalainen on päiväkodissa illat, jos olen töissä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa kunnan järjestämään myös koululaiselle hoitopaikan vanhemman työssäolon ajaksi, joten ei ole tarvetta jäädä työttömäksi. Pitää vain osata lukea laki ja sen perustelut.
Siis tarvetta jäädä työttömäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäleirit ja leirit olivat epämiellyttäviä lapsuudessa. Vaikea uskoa että joku lapsi haluaa käskytettäväksi leirille ja juoksemaan jonkun aikuisen oikkujen mukaan. Aikuiset luulivat että lapset haluaisivat niille, se on outoa. Tutun talo maalla oli kivempi, kaveri, ulkomaat tai kotipiiri. Liika kuumuus ei ole lapsille hyvä, viileää kaipaa kuumimpana aikana ja sisätiloja.
Ja kun vanhempi on töissä 8-16 ja päiväleirille on kotoa 8 km eli se on kaupungin toisella laidalla, niin ei ole helppo ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Sit voi mennä päiväleirille. Tulee halvemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rupesin opettajaksi, ja yksi syy oli mahdollisten tulevien lasteni kesälomat. Nyt ei ole ongelmaa siinä. Parilla kaverilla on samanikäisiä lapsia, ja tässä meillä he pyörivät lomapäivinä aika usein.
Myös koulun jälkeen saattavat olla meillä, kun minä tulen kotiin useimpina päivinä jo kahden maissa ja heidän vanhempansa viiden, kuuden maissa. Ihan ok minulle, lenkitän koiran ja sen jälkeen teen välipalaa ja sitten katsotaan porukalla läksyt. Sen jälkeen alkavat leikkiä jotain ja minä siirryn työhuoneeseen jatkamaan töitä.
Kesälomalla meillä on iso uima-allas pihassa, ja siinä riittää kyllä polskijoita, juuri näitä ilman vanhempia lomaa viettäviä pikkukoululaisia. Tietty minun pitää sitten olla pihassa myös vahtimassa, mutta mukavaa siinä on loikoa ja lukea. Välillä otetaan jätskit tai vesimelonia ja porkkanaa.
Onko kenenkään näiden lasten vanhemmat sopineet siitä, että lapsensa on teillä? Tuntuu että aika moni on melkoinen hannuhanhi tässä asiassa, eli lapset vaan menee "jonnekin" ja joku muu vahtii niitä ihan tuosta noin vaan. Itse en ikinä olisi voinut järjestää lapsen lomaa niin, että hän vaan on jossain jonkun kotona.
Eivät ole sopineet. Toisaalta en ole myöskään sitoutunut hoitamaan muiden lapsia. Jos minä satun lähtemään kaupungille omani kanssa, sitten nuo kulmakunnan lapset menevät leikkipuistoon. Meillä lukitaan portti ja vedetään altaan päälle kansi aina kun emme ole kotona. Aina joskus minullakin on lauantaina koulutuspäivä tai arki-illalla vanhempainilta eikä lapsella hoitopaikkaa, mutta silloin lapsi on joko kotona yksin puhelimen päässä tai tulee mukaani piirtelemään tai katsomaan tablettia. Lupia en ole kysynyt eikä vielä tähän mennessä ole kielletty tuomasta. Jos kiellettäisiin, ottaisin palkatonta ja pomo saisi etsiä minulle sijaisen pitämään luokalleni vanh.iltaa. Ei ole vielä vaivautunut.
Miehen kanssa lomat peräkkäin, niinhän me kaikki muutkin on tehty, jos ei mummot ole olleet saatavilla.
Myös naapurustossa oli lapsen luokkakavereita, me joskus pystyttiin järjestään lomalla, että kaikki oli päivän yhden meistä luona
Aamuhoito oli samalla lailla, meillä oli seitsemän aikaan useampi poika istumassa ja katsomassa hetken lastenohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistoon päiväksi kirjoitti:
Omassa lapsuudessani Helsingissä menimme leikkipuistoon päiväksi. Puolelta päivin jaettiin isosta tonkasta ruokaa kaikille, sai hakea niin paljon kuin jaksoi. Mukavia muistoja niiltä ajoilta. Aamulla mentiin kavereitten kanssa, iltapäivällä tultiin kotiin. Kaikki jäivät henkiin ja meistä kaikista tuli ihan hyviä veronmaksajia.
Minullakin on tällaisia muistoja, mukavia ja jännittäviä. Ajat vain ovat muuttuneet niin, ettei tällainen enää ole ’sallittua’ tai lastensuojelu puuttuisi asiaan. Keskustelua voisikin avata, miten näihin asioihin voitaisiin suhtautua, ja olisiko hyvä mennä vähän takaisinpäin siinä, että tällainenkin olisi yleisesti hyväksyttyä.
Ennen vanhaan lapsia osattiin kasvattaa, toisin on nykyään. Omatoimisuus ja vastuunottokyky kasvoivat, kun asioista piti selvitä yksin pienestä pitäen. Päiväkotiinkin menin aamulla itsekseni, tosin minun ei tarvinnut ylittää yhtään katua. Ala-asteikäisinä jo haettiin nuorempia sisaruksia päiväkodista.
Kesäpäivät vietettiin leikkipuistossa, siellä oli myös aina aikuisia paikalla. Omia suosikkejani olivat puujaloilla kävely ja pingiksen peluu. Usein me pyydettiin"kaappinuket" päiväksi. Muistipelissä kehityin niin hyväksi, että vanhempana löin kaikki muistipelissä. Biologian tunnilla tehdyssä muistitestissä olin ylivoimainen. Lounaalla tarjotiin täyttäviä ruokia, kuten kalapullakeittoa. Mukavimmat kesämuistot liittyivät juuri leikkipuistossa vietettyihin kesiin. Sieltä käsin tehtiin myös retkiä. Kaikilla lapsilla roikkui avain kaulasta ja vertailimme kaulanauhojen väriä.
Jos jonkun 7-vuotiaan lapsen mukana olisi roikkunut äiti päivät pitkät, lasta olisi katsottu todella pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun vanhempi on töissä 8-16 ja päiväleirille on kotoa 8 km eli se on kaupungin toisella laidalla, niin ei ole helppo ratkaisu.
Mä otin oman ja naapurin lapsen aamulla töihin mukaan, olivat toista tuntia keskenään kahvihuoneessa, heitin leirille sen alkaessa ja naapuri haki iltapäivästä molemmat kotiin. Naapuri ei olisi heitä voinut omalle työpaikalleen ottaa, mun työ taas antoi siihen mahdollisuuden. Sellainen venkslaus yhtenä päivänä tehtiin asiakaspalaverin vuoksi, että mun mies haki lapset mun työpaikalta ja vei leirille.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti parempi olisi, jos koulujen kesälomat olisivat sen 1kk. Tämä nykyinen on ihan tarpeettoman pitkä ja aiheuttaa aika paljon harmia pikkulapsiperheissä. Aivan varmasti ehtii lapset lepäämään tarpeeksi jos kesäloma olisi "vain" 1kk pituinen. Heinäkuussa loma ja muuten koulussa normaalisti.
Ja vanhemmista saisi tuon saman kuukauden sitten kesälomaa, ainakin se 50 %, niinkö? Ei se ole niin vaikeaa jos vähän järjellä ajattelee, mutta kun kaikki pitäis tulla valmiina.
Tässä oletetaan, että töistä saa vapaata. Itse olen niin onnekkaassa asemassa, että sain palkatonta kesäloma-aikoina hyvin sujuvasti tarpeen mukaan, mutta tiedän, että olin tässä suhteessa onnekas. Viestin sävyssä oli nyt vähän sellaista, että ”et vaan mene töihin”, mutta eihän se kaikille ole mahdollista. Tai palkata hoitajaa useaksi viikoksi.