Millä perusteella ostatte kengät? Merkki, mukavuus, muu?
Minä katson ensin, onko väri hyvä, ja sitten sovitan, ovatko ne mukavat. Vaikka olisivat kuinka nätit, en osta, jos eivät ole tosi mukavat jalassa.
Tänäänkin olisi ollut alennuksessa kengät, jotka olivat kauniit kuin karamelli. Mutta kävelymukavuus oli nolla. Kauppaan jäivät. Sen sijaan ostin toiset, joita ei oikeastaan edes huomannut jalassa.
Kommentit (298)
Rieker tai Nike, Vans. Makso mitä makso.
Sellaisia millaisia kirpparilla kulloinkin tarjolla. Matalat pitää olla ja hyvät jalkaan.
Mukavuus ennen kaikkea. Minulla on aika vaativat (herkät) jalat ja kävelen paljon. Siksi kenkien on oltava sellaiset, etteivät ne hierrä, pakota tai väsytä jalkoja. Toinen tärkeä kriteeri erityisesti talviaikaan on mahdollisimman luistamattomat pohjat. Vihaan yli kaiken liukkaita kenkiä. Kolmantena sitten varmaan se, että kengät on kohtuu helppo saada jalkaan. Yhdet kivat Vagabondin nilkkurit lojuvat kaapissa siksi, että niissä on jumalaton työ laittaa jalkaan, koska ovat mallia nauhakengät ilman vetskaria. Lempparimerkkejäni ovat Ecco, Clarks, Merrell, ja Sketchers (vaikka näitä moitin kestävyydestä, sisäpohjat hajoavat noin vuodessa, mutta ihanat kävellä).
Mä olen siirtynyt käyttämään pääasiassa paljasjalkakenkiä, vaikka ne ei oikeastaan mun budjetille sovikaan. Nyt pitäisi ostaa uudet, eikä aiemmin käyttämiäni hieman edullisempia ole ilmeisesti enää markkinoilla, joten täytyy koittaa uutta merkkiä ja näyttää siltä, että seuraaviin kenkiin menee n. 150€. Halvempiakin tietysti on, mutta ulkonäkö ja istuvuus ei tuntunut mulle niin hyvältä. Netissä valikoima olisi laajempi, mutta en halua tilata sovittamatta.
Toivon kyllä todella, että tulevat kengät ovat kestävämmät kuin mun aiemmat Merrelin kengät, joiden verkkokangas meni aika nopeasti rikki. Talvikenkinä mulla on edelleen ihan tavalliset nahkakengät, jotka on hoitaneet hommansa jo ainakin kymmenen vuotta, enkä luovu niistä muuta kuin kun on aivan pakko. Mutta muina vuodenaikoina paljasjalkakengät tuntuu parhaalta enkä oikein osaa kuvitella muita enää käyttäväni. On mulla toki jotain kangaskenkiäkin kesäksi, mutta käytän niitä harvoin ja niissä ohjaa eniten hinta ja istuvuus.
Ihan puhtaasti ulkonäön. Kengät kertoo ihmisestä kaiken, rumat kengät on aivan no no!
Sopiva koko on ratkaisee, jalkani on 41 numeron ja naisten kengistä ei sopivaa kokoa usein löydy. Joissain kengissä sekin on liian pieni. Pääasiassa kuljen lenkkareissa. Kun löydän sopivan koon kuljen niillä kunnes ne alkaa hajota. Sopivia kävelykenkiä ei löydä mistään, paitsi miesten osastolta ja se on minusta epänaisellista Kun joudun kulkemaan miesten kengillä, koska omaa kokoa ei ole kaupoissa.
Harmi että jalan kokoon ei voi itse vaikuttaa, (toisin kuin lihavuus, hiukset jne).
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin merkin mukaan, eli Clarks. Minulla on leveä jalka ja kahden koon väliltä, Clarksilla on ”puolikkaita”. Voin tilata kengät vaikka netistä ja kenkä menee jalkaan kuin Tuhkimolla. Ei hierrä eikä purista, eikä toisaalta tipu jalasta. Hinta-laatusuhde on ok.
Talvikengät ovat jotkut kotimaiset, niissä on kriteerinä se, että kengillä ei liukastele,
Ostin useita talvikenkiä syystä kun en löytänyt pitäväpohjaisia. Nyt olen jo luovuttanut, laitan aina liukuesteet talvisin. Yhtä juhlaa nyt kun kesäkelit.
Voisin olla vaikka 5 vuotta ostamatta vaatteita kun saisin hyvät kengät.
Ostan kirpparilta uudenveroisia kotimaisia kenkiä. Viime viikolla löytyi kahdet, toiset ihan uudet 10 euroa ja toiset ehkä vähän käytetyt 4 euroa.
Mummokenkiä, mutta ei väliä. Ei niitä kukaan kattele ja mummoiässä tässä ollaan
Joskus haaveilen, että ostaisin ihan uudet kauniit merkkikengät, mutta en sitten kuitenkaan raaski.
Ulkonäkö, materiaali ja merkki. En muista koska olisin ostanut kengät muualta kuin netistä. Suomen kenkäkaupoissa on käsittämättömän rumia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitko rumat kengät, koska ne olivat vain mukavat?
Olen hyvin harvoin nähnyt rumia kenkiä ja ne rumat, joita olen nähnyt eivät ole taatusti mukavia jalassa.
Niin monet vaan sanovat, että mukavuus menee edelle, mutta oikeastiko joku ostaa mielestään rumat kengät, jotka nyt vaan ovat mukavat? Luulisi ostavan kivannäköiset ja sekä lisäksi mukavat kengät.
Oikeasti, moni. Esim. ne, joilla on vaivaisenluut, holvikaaret madaltuneet / liian korkeat, asentovirhe tai epämuodostuma, känsiä tai arpia, turpoavat jalat..
Sopivat (jalkaan mahtuvat) kengät ei yleensä ole kivan näköisiä. Jos on, rahat ei riitä.
Tilava lesti ja kunnon pohjat tärkein. Kaikki jää pitämättä jos ne vähänkin hiertää ja painaa jostakin. Iän myötä vain hankalammaksi menee hyvien kenkien löytäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin merkin mukaan, eli Clarks. Minulla on leveä jalka ja kahden koon väliltä, Clarksilla on ”puolikkaita”. Voin tilata kengät vaikka netistä ja kenkä menee jalkaan kuin Tuhkimolla. Ei hierrä eikä purista, eikä toisaalta tipu jalasta. Hinta-laatusuhde on ok.
Talvikengät ovat jotkut kotimaiset, niissä on kriteerinä se, että kengillä ei liukastele,
Ostin useita talvikenkiä syystä kun en löytänyt pitäväpohjaisia. Nyt olen jo luovuttanut, laitan aina liukuesteet talvisin. Yhtä juhlaa nyt kun kesäkelit.
Voisin olla vaikka 5 vuotta ostamatta vaatteita kun saisin hyvät kengät.
Pomarilla on hyviä talvikenkiä, joissa on rouheat kumipohjat. Ei luista ja on suunniteltu nimenomaan Suomen oloihin. Monesti heillä on myös syksyisin ja keväisin verkkokaupassa varsin mojovat alennukset, joten kannattaa olla silloin hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda paljasjalkakenkiin niissä on tilaa päkiälle ja varpaille
Hyi miten rumia kenkiä. En voisi ikinä pitää tuollaisia hirvityksiä.
Mistäköhän tämä kommentoija on katsonut kuvia? Kävin nimittäin just katsomassa paljasjalkakenkiä liikkeessä, jo 90% niistä oli sellaisia, ettei erottaisi tavallisesta kävelykengästä. On edelleen tarjolla myös vähän eksentrisempiäkin kenkiä, mutta iso osa on nykyään todella kasuaalin lenkkarin/tennarin/kävelykengän näköisiä. Esim. https://bareshop.fi/tuote/vivobarefoot-primus-lite-iii-apple-blossom/12… tai https://bareshop.fi/tuote/vivobarefoot-primus-knit-ii-misty-rose/1321/
Halosella näin malleja, jotka näyttivät ihan samalta kuin mikä tahansa kangaskenkä. Eli ei kannata uskoa tuota kommentoijaa ja sen takia jättää kokeilematta. :)
Materiaali ja mukavuus edellä. Korkokengissä suosikkini on Clarks, tennareissa Veja, Nike ja Gucci, muut Tom’s, Gabor ja Salomon.
Vierailija kirjoitti:
Hinta
Hinta on huonoin mahdollinen ostoperuste, kun halvat kengät on laadultaan ihan kuraa.
Itse olen löytänyt hyvän merkin ja siinä olen pysynyt, koska ovat kestävät ja mukavat jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitko rumat kengät, koska ne olivat vain mukavat?
Olen hyvin harvoin nähnyt rumia kenkiä ja ne rumat, joita olen nähnyt eivät ole taatusti mukavia jalassa.
Niin monet vaan sanovat, että mukavuus menee edelle, mutta oikeastiko joku ostaa mielestään rumat kengät, jotka nyt vaan ovat mukavat? Luulisi ostavan kivannäköiset ja sekä lisäksi mukavat kengät.
Oikeasti, moni. Esim. ne, joilla on vaivaisenluut, holvikaaret madaltuneet / liian korkeat, asentovirhe tai epämuodostuma, känsiä tai arpia, turpoavat jalat..
Sopivat (jalkaan mahtuvat) kengät ei yleensä ole kivan näköisiä. Jos on, rahat ei riitä.
Hyviä kenkiä on oikeasti vaikea löytää. Tai löytyyhän niitä sitten jos on valmis maksamaan suuria summia tyyliin 300 euroa. Kenkien on kuitenkin pakko olla hyvä jalalle. Yhden kevään tassuttelin tennareissa ja seurauksena oli kivulias ja hitaasti paraneva luupiikki jalassa. Ostellut sen jälkeen kotimaisia leveälestisiä kenkiä muotoilluilla pohjilla vaan ja kirppareilta
Kyllä merkki vaikuttaa paljon, tiedän että saan hyvät ja sopivat kengät, jotka kestää. Tietysti eivät ole halvimpia
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat ovat Eccot.
Minulle on löytynyt nistä monet sopivat ja laadukkaat, varmaan 7 Eccot on nyt. Viimeisin on Rieker Remote, jotka ostin
Riippuu kengistä. Minulla on ainakin 20 kenkäparia eri käyttötarkoituksiin. Osaa tulee käytetyksi paljon, osaa ehkä kerran vuodessa. Kyllä käyttötarkoitus, materiaali, puhdistettavuus, laadukkuus, väri, malli ym vaikuttaa. Muotia en enää seuraa ja isoja klompsuja inhoan.