Millä perusteella ostatte kengät? Merkki, mukavuus, muu?
Minä katson ensin, onko väri hyvä, ja sitten sovitan, ovatko ne mukavat. Vaikka olisivat kuinka nätit, en osta, jos eivät ole tosi mukavat jalassa.
Tänäänkin olisi ollut alennuksessa kengät, jotka olivat kauniit kuin karamelli. Mutta kävelymukavuus oli nolla. Kauppaan jäivät. Sen sijaan ostin toiset, joita ei oikeastaan edes huomannut jalassa.
Kommentit (298)
Kauneus,
kapea lesti (eli mun jalkaan sopiva),
käytännöllisyys eli sopii siihen tarkoitukseen, johon kengän hankin.
Mulla on nastapohjalenkkarit, kunnon pitopohjakengät talven liukkaisiin ja paljon paljon korkkareita. Valitsen kengän tilaisuuden ja käyttötarpeen mukaan. Töissä usein hillityt korkkarit, jotka eivät huuda läsnäoloaan mutta viimeistelevät tyylin. Ulkona ihan jotain muuta sitten eli lämpimät ja naisen hyvin liukkailla pystyssä pitävät kengät, jotka ovat hyvä kävellä pitkiä matkoja. Kävelen paljon. Mulla on suosikkimerkkejä, mutta ostan usein ulkonäön perusteella. Talvikengissä Icebug. Korkkareissa Clarks tai Pura Lopez. Rennompaan tyyliin jopa Camper tai Superga.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuus. Kun jalan koko on 41,5 - 42 (nainen), niin siinä ei enää hirveästi kannata nirsoilla.
Ostin muuten talvikengät just vähän aikaa sitten miesten puolelta..
Tämä on varmasti totta. Itselläni jalka on 38, mutta 13-vuotiaalla teinillä 41. Hänelle on todella vaikea löytää kenkiä. Usein jo tuossakin koossa täytyy ostaa vain ne kengät, jotka oikeassa koossa saa. Mutta tilanne tulee varmasti muuttumaan. Nykynuorilla (juurikin tytöillä) on huikean paljon isommat jalat kuin nykyisillä keski-ikäisillä. Valikoiman on yksinkertaisesti laajennuttava isoissa kokonumeroissa, koska käyttäjiä alkaa tulla.
Talvella on pakko olla kolmet kengät: koirankusetuskengät (mukavat, helpot ja nopeat pukea ja talvilenkkarityyppiset, vettä pitävät eli ulkonäöstä viis kunhan on mustat.....), ajokengät (pitää olla 5 cm korkoa kun olen lyhyt eikä saa puristaa varpaita) ja työmatkakengät (mukavat ja tyylikkään näköiset, käyn Hesan keskustassa niin parkkipaikasta turha haaveilla). Kesäkengiksi sitten riittää joko ballerinat, tai korolla varustetut avokkaat tai tennarit koiran kanssa. Korkkarit odottelee juhlia komerossa.
Merkillä ei ole mitään väliä. Eli kengät käytön mukaan, ja missään nimessä ne ei saa vääntää varpaita.
Suosikkejani:
Merrel, Rieker ja Hellyhansen
kesällä niket tai sketchers
Hinta, mukavuus, alennusmyynistä hankin tarpeen mukaan, joskus, jos rahaa ja löytyy halvalla, niin voin ostaa varastoon.
Sama pätee vaatteisiin.
Ellei ole juhlakengistä kysymys, niin todellakin MUKAVUUS jalassa on ehdoton ykkönen !
Ei kannata säästää parista kympistä, jos jalan terveys on kyseessä.
Itselläni on aika leveä jalkapöytä, pakko ostaa leveä lestiset kengät.
En osta käyttö kenkiä koskaan yli 3cm koroilla.
Koska korkeat korot tekevät varmasti jossain vaiheessa vaivaisenluut.
Enkä voi edes pitää koekokenkiä muutenkaan, jalat väsyvät.
Minun jalkaani on kesäisin ehdottomasti parhaat jalassa ja muutenkin just parhaat : Birkenstoc sandaalit, takaremmillä.
Ostan näitä aina tarjouksista netistä.
Talvikengissä tärkeintä on kunnollinen pitävä kumipohja. Sitten tietysti mukavuus. Mutta tuo kumipohja on talvikengissä ihan ehdoton. Olen kerran katkaissut jalkani enkä sellaisia kenkiä enää jalkaani laita joissa on synteettinen pohja.
Ehdottomasti mukavuus ja hyvä näköiseksi, kestäväksi koettu merkki
Timberland, Caterpillar, Bata sit joku Catmandoo. Vaan hitsi kun löysin hienot Catit(ulkomailla), jokin aika sitten, ei vaan sit ollut varastossa kavioille sopivaa kokoa, ne mitä oli, 1 nro liian pieni.
Talvikengistä ihan ekaksi katson, että pohja on pitävä. Jos on jotain liukkaalla huonosti toimivaa, ei jatkoon. Seuraavaksi vedenpitävyys ja lämpimyys. Sitten jalkaan sopivuus ja sukkia pitää myös mahtua, sillä olen oikeasti ulkona paljon enkä vain siirry autoon tai autosta sisätiloihin. Ja lopuksi katson sietävätkö mun silmät niitä. Aika paljon ne sietävät, jos muut asiat ovat kohdallaan. Ja koko prosessin ajan arvio peilautuu hintatietoon. Jos erinomaiset kengät, saavat maksaa vähän enemmän kuin kengät luokkaa 'no joo menettelee'.
Kesäkengissä mukavuus, näkö ja hinta.
Mukavuus. Tietysti kenkien pitää miellyttää silmääkin. Käytän nykyään paljasjalkakenkiä. Kenkien pitää olla tarpeeksi lämpimät talvella ja loskassa ja sateessa kosteudenkestävyys on plussa.
Mukavuus on ykkönen, ulkonäkö ja väri vahva kakkonen, kolmantena hinta. Rajana yleensä kesäkengät enintään satanen, talvi- ja erikoiskengät (vaelluskengät tms) enintään parisataa.
Myös valmistusmaa on valintakriteeri, suosin kotimaista mutta kaikissa kengissä sitä ei vain yksinkertaisesti löydy. Brändillä ei ole väliä kuin enintään pois rajaavana, esim. Riekerit ovat oman kokemukseni mukaan hintaansa ja brändin laatumielikuvaan nähden olleet kestoltaan surkeita.
Mariainen kirjoitti:
Nykyään käytän vain paljasjalkakenkiä. Leguanot, Vivot ja Be Lenkat suosikkeja. Sattuu pelkkä normikenkien ajattelukin, ne ei vaan millään tapaa ole mukavat jaloille. Jos käytän tavallisia kenkiä niin saan jalat hirveän kipeiksi.
Pj-kenkiin siirtymisen jälkeen selkävaivat ja pitkien lenkkien jälkeiset jalka- ja pohjekivut ovat olleet historiaa :)
Kyllä, nyt kun kokeilen entisiä "mukavia" ja "sopivan" kokoisia normikenkiä, niin miten epämukavia ne ovatkaan. Silloin jalat eivät vaan tienneet paremmasta.
2 kenkätyyppiä
1) käyttöön: metsään, lenkille, mökille, vain istuvuus jalkaan ratkaisee
2) patsastelukengät: kaupungilla, ihmisten ilmoilla ulkonäkö ratkaisee että sopii tyyliin ja näyttää hyvältä
Tällä hetkellä ehdoton ykkönen on Viking luonnonkuminen taipuvapohjainen talvilämmin saapas fleecevuorella. Ehkä paras saapas jalkaan ikinä.
Ensi katson ulkonäön, sen jälkeen hinnan jos ne täsmää niin sovitan.
Tästä sitten siirryn rumempiin /kalliimpiin aste kerrallaan kunnes jalassa kivat löytyy.
Toki mukavuutta ja laatua arvion yhdessä ulkonäön kanssa silmämääräisesti ennen hinnan katsomista. Merkillä ei ole mitään merkitystä.
Ostan kenkiä harvakseltaan kun niitä sopivia hinnaltaan, laadultaan ja käyttömukavuudeltaan on nii hankala löytää.
Olen ostanut viidet Allbirdsin tennarit. Muita en viitsi edes katsella, kun nuo on heti uusina niin mukavia jalassa.
Juhlakenkiä kokeilen, että onko oikeasti mukavat seisoa kaksi tuntia kokkareilla.