Nyt kerätään keinot miten saan miehen tekemään itse kotitöitä
Eli tilanne on se että pitäisi saada mies oivaltamaan että hänelle kuuluu puolet kotitöistä, ja että tekisi niitä oma-aloitteisesti ja vähän useammin kuin nyt. Suhde on muuten todella hyvä ja uskon että mies kyllä tekee jos saa oivallettua todella että asia ei ole vain minun vastuullani. Nyt on siis vähän ollut omakin vika että minä olen siivonnut enemmän. Minua alkaa nopeammin häiritä pölypallerot lattialla.
Valitettavasti se ei ole toiminut että sanon että voisitko imuroida, koska mies voi sanoa joo, mutta siihen menee silti pari päivää että tarttuu imuriin. Tuota piirrettä inhoan, eli sanoo joo joo mutta ei silti tee. Eikä sen pitäisi olla minun homma pyytää.
Nyt siis keinot kehiin että miten muutetaan tämä. Jätänkö siivoamatta täysin tästä lähtien ja katson koska hän itse alkaa puhumaan että onpa sotkuista? Ja siihen sanon että niimpä. Ja odotan koska siivoaa ne pois?
Kommentit (141)
Itse olet tuon miehen kanssa. Et ole hänen äiti, miksi yrität olla äiti hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri. Joo, ei korvaa kokonaan imurointia, mutta etenkin koirataloudessa on aarre. Ja onneksi meillä on mies se, joka imuroi sitten kun on tarpeen tarttua imuriin. Hän myös hoitaa useimmiten pyykit, mutta vain ne minun vaatteeni, jotka minä huolehdin pyykkikoriin, eli ei kulje keräilemässä pyykkejäni.
En ymmärrä, miten tuollaiset asiat kuten että millainen ihmisen oma siisteystaso on, eivät tule ilmi seurusteluaikana.
Me ei voida hankkia robotti-imuria, on kynnyksiä ja muuta, ja asunto on tosi pieni ettei sitä tarvitse. Minusta siis. Meillä ei mene siivoamiseen kun max tunti viikossa, jos kaiken siivouksen laskee yhteen. Se vaan jää yleensä minun hommakseni, ja en tykkää tästä, koska miten jatkossa sitten? Jos meillä on lapsia? Ja kun mies vastahakoisesti siivoaa vain jos pyydän, sanoo joo mutta vetkuttelee.
Muuten meidän suhde on tosi hyvä, mutta tää on ongelma
Robotti menee kynnysten yli, ja asunnon voi järjestää helposti sille sopivaksi. Nimenomaan pieneen kämppään robotti on loistava, se hurauttaa pölyt pois vaikka joka päivä muutamassa minuutissa ja menee itse takaisin lataukseen. Aivan huippua että vaikkapa oman suihkun aikana kämpästä on hävinneet hiukset ja pölypallot. En voi kuin suositella erittäin lämpimästi, on joka pennin arvoinen!!
Ei se toki miehen asennetta ja muita siivousongelmia ratkaise. Jos parilla on hyvin erilainen siisteyskäsitys, on pakko löytää kompromissi. Siistimmän pitää vähän tulla vastaan ja sietää sotkua, sotkuisemman pitää vähän tulla vastaan ja siivota useammin kuin itselle tulisi mieleen.
Tää on sellainen vanha asunto, tosi korkeat kynnykset. En usko että imuri pääsee yli. Mulla oli joskus vanhempien robotti-imuri lainassa ja se jumittui jo mattoihin.
Kyllä nykyiset mallit menevät korkeidenkin kynnysten yli. Pitkäkarvaisiin mattoihin jäävät jumiin mutta muuten hoitavat hyvin.
Ja vaikka kynnys olisikin liiam korkea, ei ole suuri vaiva nostaa robotti imuroitavaan huoneeseen. Se ilmoittaa kun on valmis.
Tässä on pölypallojen suhteen loistava ratkaisu teille mutta ei kelpaa? Mieluummin marttyyrinä valitat kun mies ei tajua oma-aloitteisesti imuroida?
Nojoo, ei kelpaa, ei me nyt osteta kallista robotti-imuria joka ehkä toimii täällä, jota itse pitää muistaa nostella, meidän rahatilanne ei nyt ole parhain.
Eli nautit siitä että kärsit pölypalloista ja pääset valittamaan. Silloin sinulla on kksi vaihtoehtoa, imuroit itse tai elät pölypallojen kanssa. Miehesi siisteystaso on eri kuin sinun ja todella harva jaksaa pysyvästi tsempata asiassa joka ei tule luonnostaan vain siksi että puoliso pyytää/huomauttelee/nalkuttaa.
Nää keskustelut on aina hauskoja. Kun kyse on siitä, että nainen haluaisi, että mies siivoaa useammin, on vaustauksena se, että "kyllähän se mies siivoaa omaan tahtiin" tai "ei miestä voi pakottaa siivoamaan sinun tahtiisi". Niissä keskusteluissa, joissa valitetaan naisten pihtaamisesta sitten huudellaan, että "miehellä on sitten oikeus hakea seksinsä muualta" tai "seksi kuuluu olennaisena osana parisuhteeseen".
Olisiko näissä tilanteissa vaikka joku keskustelu ja kompromissi paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
’Menee tasan’ nalkutinalkuti. Mistä tämä pakkomielle on naisille tullut?
Ja sinun mielestäsi naisille kuuluu kaikki kotityöt, sekä vielä lisäksi kerätä astiat ja vaatteet ym tavarat oikeille paikoilleen miehen jäljiltä? Molemmat kai sentään maksaa kaikesta puolet? Vai pitääkö mies vielä elättääkin?
Et halua keskustella ("olette jo keskustelleet" - kuitenkaan ette ole tulleet mihinkään ratkaisuun), et halua robotti-imuria etkä halua hyväksyä tilannetta. Mikään ehdotus ei kelpaa, joten jatka kuten tähänkin saakka.
Suomalaisen miehen kannattaa yrittää bongata joku friidu-vaimo-monitoimikone vaikkapa Filippiineiltä, sikäläiset naiset pysyvät tyytyväisinä kun saavat uuden tiskirätin kerran vuoteen. Suomalainen mies on yleisesti ottaen varsin luotaantyöntävä otus, epäsiisti, huonokäytöksinen, epäkäytännöllinen ja raivostuttava. Olen omaanikin niin vidun kyllästynyt että hoh-hoijaa, uskon ja luulen, että jos menemme johonkin yhdessä, niin minun pärstäkertoin jo kertoo, että voi viddu. Joka paikassa saan ja joudun vetämään päällikön roolia, äijä on täysin lapanen. Vapunattoona kysyinkin, asuuko tässä talossa kaksi parrakasta ämmää ja saanko lainata hänen parranajokonettaan, hän saa vastalahjaksi minun mekon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri. Joo, ei korvaa kokonaan imurointia, mutta etenkin koirataloudessa on aarre. Ja onneksi meillä on mies se, joka imuroi sitten kun on tarpeen tarttua imuriin. Hän myös hoitaa useimmiten pyykit, mutta vain ne minun vaatteeni, jotka minä huolehdin pyykkikoriin, eli ei kulje keräilemässä pyykkejäni.
En ymmärrä, miten tuollaiset asiat kuten että millainen ihmisen oma siisteystaso on, eivät tule ilmi seurusteluaikana.
Me ei voida hankkia robotti-imuria, on kynnyksiä ja muuta, ja asunto on tosi pieni ettei sitä tarvitse. Minusta siis. Meillä ei mene siivoamiseen kun max tunti viikossa, jos kaiken siivouksen laskee yhteen. Se vaan jää yleensä minun hommakseni, ja en tykkää tästä, koska miten jatkossa sitten? Jos meillä on lapsia? Ja kun mies vastahakoisesti siivoaa vain jos pyydän, sanoo joo mutta vetkuttelee.
Muuten meidän suhde on tosi hyvä, mutta tää on ongelma
Robotti menee kynnysten yli, ja asunnon voi järjestää helposti sille sopivaksi. Nimenomaan pieneen kämppään robotti on loistava, se hurauttaa pölyt pois vaikka joka päivä muutamassa minuutissa ja menee itse takaisin lataukseen. Aivan huippua että vaikkapa oman suihkun aikana kämpästä on hävinneet hiukset ja pölypallot. En voi kuin suositella erittäin lämpimästi, on joka pennin arvoinen!!
Ei se toki miehen asennetta ja muita siivousongelmia ratkaise. Jos parilla on hyvin erilainen siisteyskäsitys, on pakko löytää kompromissi. Siistimmän pitää vähän tulla vastaan ja sietää sotkua, sotkuisemman pitää vähän tulla vastaan ja siivota useammin kuin itselle tulisi mieleen.
Tää on sellainen vanha asunto, tosi korkeat kynnykset. En usko että imuri pääsee yli. Mulla oli joskus vanhempien robotti-imuri lainassa ja se jumittui jo mattoihin.
Kyllä nykyiset mallit menevät korkeidenkin kynnysten yli. Pitkäkarvaisiin mattoihin jäävät jumiin mutta muuten hoitavat hyvin.
Ja vaikka kynnys olisikin liiam korkea, ei ole suuri vaiva nostaa robotti imuroitavaan huoneeseen. Se ilmoittaa kun on valmis.
Tässä on pölypallojen suhteen loistava ratkaisu teille mutta ei kelpaa? Mieluummin marttyyrinä valitat kun mies ei tajua oma-aloitteisesti imuroida?
Nojoo, ei kelpaa, ei me nyt osteta kallista robotti-imuria joka ehkä toimii täällä, jota itse pitää muistaa nostella, meidän rahatilanne ei nyt ole parhain.
Mielestäsi siis robotti-imurin nostaminen kynnyksen yli on vaivalloisempaa kuin koko kämpän imurointi (sitä paitsi mallista voi tarkistaa kuinka korkean kynnyksen yli se pääsee, eli todennäköisesti et joutuisi nostelemaan yhtään mitään). Ookke.
Olen nainen enkä todellakaan suostuisi imuroimaan kahdesti viikossa, jos puolisoni pyyhkisi pöytiä joka päivä. Ensinnäkin kahdesti viikossa on liian usein, kerta riittää, ja toisekseen ostin robotin, ja kolmannekseen pinnat pyyhitään kun ne pyyhitään. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeampia kuin ne ovat ja jos aletaan laskea kotitöihin käytettyjä minuutteja, aletaan olla heikoilla jäillä koko suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei ole kauhean kauan (arviolta alle 100 vuotta), kun yleisesti useimmiten mies kävi töissä ja piti perheen talouden yksin pystyssä samalla, kun naiset olivat kotona ja pitivät kodin siisteyden ja lapset kuosissa. Vaikka nykyään naiset ovat jo pitkään käyneet töissä kodin ulkopuolella ihan samalla työpanoksella kuin miehetkin, tämä vinouma kodinhoidon kuulumisesta naiselle on jostain syystä edelleen voimissaan. Onhan se miehille ihanan helppoa ulkoistaa itsensä kotitöistä (esimerkiksi sillä perusteella, ettei häntä haittaa sotkut yhtä paljon kuin naista, ne ovat naisen hommia tai nainen tekee ne kuitenkin paremmin jne. jne. jne.), mutta sille ei ole mitään perustetta tällaisessa tilanteessa, jossa molemmat osallistuvat perheen elatukseen yhtä paljon. Tämä ajatusmalli muuttuu hitaasti, mutta toivottavasti se jossain vaiheessa sukupolvia iskostuu miehiinkin paremmin.
Sillon ei vielä maksettu lapsilisiä, eikä varmaan muitakaan etuuksia, niin miehen palkan arvo korostui entisestään. Tässä on tapahtunut aika suuria muutoksia 100 vuoden sisällä, esimerkiksi sodat ovat hyvin suuri tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Oletteko yhdessä määrittäneet siisteysstandardit? Oletan, että ette ole. Ei sinullakaan ole velvollisuutta tehdä kompromissia seksin määrän suhteen miehen mieliksi?
Tietenkin molemmat osapuolet kantavat kortensa yhteiseen kekoon, mutta olen niin usein todistanut naisten älyttömiä siisteysstandardeja kun muu perhe haluaisi rentoutua viikonloppuna/illalla. Miksi naisen sana painaa enemmän?
Olen itse nainen, ja teen vähemmän kotitöitä kuin mieheni kenellä siisteysstandardi on minua korkeammalla. Toisaalta tuntityömääräni ja palkkani on korkeampi ja maksan enemmistön ruoasta ja lasten kuluista. Mies siivoaa arkena mukisematta sille tasolle, mikä häntä miellyttää. Itse olen enemmän vastuussa suursiivouksista ja kaappien tyhjennyksestä, en silti uhriudu kuinka "joudun yksin" tekemään tämän koska minähän se olen jota tavaran paljous ja sekaiset kaapit häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Et halua keskustella ("olette jo keskustelleet" - kuitenkaan ette ole tulleet mihinkään ratkaisuun), et halua robotti-imuria etkä halua hyväksyä tilannetta. Mikään ehdotus ei kelpaa, joten jatka kuten tähänkin saakka.
Mies voisi tulla omalta osaltaan vastaan vaikka maksamalla siivoojan pari krt/kk. Kaikki eivät vaan halua robotti-imuria. Esim. meillä on sellaiset huonekalut, että kaikki pöly jää niiden alle, eli on otettava erillisellä suulakkeella, mikä robottia paljon pienempi, tai manuaalisesti kontaten jollain kättä pitemmällä. Ovat menossa vaihtoon sohva ja muut. Lisäksi kodeissa on paljon nukkamattoja, eli hankalaksi menee.
Jos meillä olisi iso ja tilava koti, parketit ilman mattoja ja imurille sopivat huonekalut ja ympäristö, niin että on oikeasti hyötyä vehkeestä, ostaisin heti. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä aktiivinen seksielämä? Monesti seksin säännöstely on ainoa asia, joka saa miehen havahtumaan. Jos mies yrittää seksialoitetta, huokaat syvään ja sanot, että ahdistaa tuo sotku ja tiskaamattomat astiat niin paljon, ettei nyt ole fiiliksiä, sori. Katotaan joku toinen päivä, kun huusholli on siivottu.
Kova kovaa vasten.
Mikset ole kommentoinut tätä, ap?
Vastenmielinen ehdotus. Miksi ap:n pitäisi luopua omasta nautinnostaan vain kiristääkseen miestä? Vai onko seksi sinulle kaupankäynnin väline; jotain mitä mies haluaa ja nainen antaa?
ei-ap
Miksi pitäisi harrastaa seksiä lapsen tasolle jääneen ihmisen kanssa, joka ei halua hoitaa vastuutaan siivoamisesta? Mitä nautintoa naiset saavat seksistä sellaisen ihmisen kanssa? Eikö se mene jo halventavaksi? Jos mies vetäisi turpaan, niin silti pitäisi antaa seksiä, koska "oma nautintooooo!"? Oman nautinnon voi hoitaa omin käsin ilman mieslasta.
Ja jos nykynaiset voimaantuneina eivät halua hyödyntää sitä ainoaa OIKEASTI TOIMIVAA valttia, joka heillä on, koska on tärkeämpää vaikuttaa seksipositiiviselta ja vahvalta itsenäiseltä naiselta, niin se on ihan vain omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
’Menee tasan’ nalkutinalkuti. Mistä tämä pakkomielle on naisille tullut?
Ja sinun mielestäsi naisille kuuluu kaikki kotityöt, sekä vielä lisäksi kerätä astiat ja vaatteet ym tavarat oikeille paikoilleen miehen jäljiltä? Molemmat kai sentään maksaa kaikesta puolet? Vai pitääkö mies vielä elättääkin?
Sivistynyt vastauskin; alanuoli.
Jännä että kerrostaloasujilla on näitä siivousongelmia. Muutenkaan ei ole luukussa mitään tekemistä niin väännetään siivouksista ja ruoalaitosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta mies ei tule muuttamaan tapojaan. Jos ei tuohon ikään mennessä ole jo itse oppinut elämisen perustoimintoja, nii myöhäistä on oppiakaan. Varsinkin kun hänellä on kuitenkin paikalla "pikku äiti" eli vaimoke/vaimo joka tekee kaiken, kun muutaman päivän puhisee toisen osallistumattomuutta.
Been there and done and seen that.Ehkä oot oikeassa. Mutta tuntuu vähän epäreilultani miestäni kohtaan noikin puheet, koska hän on muuten tosi hyvä mies. Muista asioista voidaan keskustella. Jotenkin hän ei vaan kehtaa sanoa suoraan ei, en aio siivota vielä pariin päivään. Ja mä olen liian kiltti ja siisteyteen tottunut.
Mutta tuo lienee tosiasia. Mitä sitä kieltämään tai pehmittelemään. Mutta jomman kumman on tehtävä asialle jotakin. Joko miehesi ryhtyy siivoamaan ja huolehtimaan, osallistumaan normaaleihin kotitöihinkin tai sitten sinä joustat ja opettelet elämään sotkussa. Sinä olet oppinut siisteyteen ja kauniiseen ympäristöön, toinen vaikuttaa olevan siltä osin huithapeli. Minun silmin olette aika kaukana toisistanne mutta todella toivon, että pääsette yhteiseloanne tyydyttävään ratkaisuun. Muutoinhan tuo vain nakertaa entisestään kuilua väliinne.
Minä teen meillä kaikki kotityöt. Välillä mieheni valittaa yhteisen ajan puutteesta tai siitä että jääkaappi on tyhjä tai pyykit pesemättä mutta silloin ilmoitan että hän voi alkaa valittamaan sitten kun tekee oman osansa. Minulle on se ja sama tekeekö vai ei mutta jos ei tee ei ole valitusoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä aktiivinen seksielämä? Monesti seksin säännöstely on ainoa asia, joka saa miehen havahtumaan. Jos mies yrittää seksialoitetta, huokaat syvään ja sanot, että ahdistaa tuo sotku ja tiskaamattomat astiat niin paljon, ettei nyt ole fiiliksiä, sori. Katotaan joku toinen päivä, kun huusholli on siivottu.
Kova kovaa vasten.
Mikset ole kommentoinut tätä, ap?
Vastenmielinen ehdotus. Miksi ap:n pitäisi luopua omasta nautinnostaan vain kiristääkseen miestä? Vai onko seksi sinulle kaupankäynnin väline; jotain mitä mies haluaa ja nainen antaa?
ei-ap
Miksi pitäisi harrastaa seksiä lapsen tasolle jääneen ihmisen kanssa, joka ei halua hoitaa vastuutaan siivoamisesta? Mitä nautintoa naiset saavat seksistä sellaisen ihmisen kanssa? Eikö se mene jo halventavaksi? Jos mies vetäisi turpaan, niin silti pitäisi antaa seksiä, koska "oma nautintooooo!"? Oman nautinnon voi hoitaa omin käsin ilman mieslasta.
Ja jos nykynaiset voimaantuneina eivät halua hyödyntää sitä ainoaa OIKEASTI TOIMIVAA valttia, joka heillä on, koska on tärkeämpää vaikuttaa seksipositiiviselta ja vahvalta itsenäiseltä naiselta, niin se on ihan vain omaa tyhmyyttä.
Minkä takia ylipäätään olla suhteessa tuollaisen miehen kanssa. Raha kelpaa, vai mistä on kysymys? Aika halventavaa jäädä tuollaiseen suhteeseen.
Lähtisin keskustelusta liikkeelle eli istutte ihan keittiönpöydän ääreen (ilman ärsykkeitä eli puhelimia tai tv:tä) ja käytte tilanteen läpi eli tilanne ei voi jatkua nykyisellään. Puhut omista tarpeistasi (= et voi hyvin jatkuvan sotkun keskellä) etkä syyytele miestäsi mistään.
Tämän jälkeen yhdessä sovitte vastuualueet molemmille. Eli valitaan ne itselle sopivimmat tehtävät eli imurointi, vessan siivous, tiskikoneen tyhjennys, pyykit jne. Tän lisäksi vaikka kerran kuussa tai kahden viikon välein tms yhteinen siivouspäivä, jolloin siivoatte yhdessä muita kohtia, joita ei tarvi jatkuvasti olla siivoamassa (ikkunat, jääkaappi, kylppäri, sauna tms).
Myös muita asioita voi sopia eli vaikka niille puolipitoisille vaatteille järkevämpiä säilytyspaikkoja. Jos sinä peset pyykit, niin peset vain ne vaatteet, jotka on pyykkikorissa. Jne.
Jos tällainen yhteinen sopiminen ei auta eli mies tästä huolimatta ei hoida omaa osuuttaan, niin vaihtoehdoksi jää, että mies maksaa siivoojan, sinä tyydyt kohtaloosi ja siivoat itse tai sitten eroatte tai ainakin muutatte erilleen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että kerrostaloasujilla on näitä siivousongelmia. Muutenkaan ei ole luukussa mitään tekemistä niin väännetään siivouksista ja ruoalaitosta
Onko tästä jotain tilastoa?
Se, että "luukussa" ei ole tekemistä, tarkoittaa aika usein sitä, että tekemistä riittää liikaakin "luukun" ulkopuolisessa elämässä, ja sen takia on valittukin helppo ja vaivaton luukkuelämä.
Aletaanko seuraavaksi lytätä jotain asumismuotoa vai mitä? Kotityöt ovat melko paljolti samoja kodeista riippumatta. Se pöly kyllä muistaa kulkeutua joka nurkkaan, olkoon se ökykartano tai kerrostaloyksiö.
Minä siivosin enemmän, kun oli sitä aikaa enemmän ja mulle se siivous oli paljon tärkeämpää. Eksää ei pienet sotkut haitanneet enkä alkanut painostaa samaan siisteystasoon mitä itselläni on.
Jss