Nyt kerätään keinot miten saan miehen tekemään itse kotitöitä
Eli tilanne on se että pitäisi saada mies oivaltamaan että hänelle kuuluu puolet kotitöistä, ja että tekisi niitä oma-aloitteisesti ja vähän useammin kuin nyt. Suhde on muuten todella hyvä ja uskon että mies kyllä tekee jos saa oivallettua todella että asia ei ole vain minun vastuullani. Nyt on siis vähän ollut omakin vika että minä olen siivonnut enemmän. Minua alkaa nopeammin häiritä pölypallerot lattialla.
Valitettavasti se ei ole toiminut että sanon että voisitko imuroida, koska mies voi sanoa joo, mutta siihen menee silti pari päivää että tarttuu imuriin. Tuota piirrettä inhoan, eli sanoo joo joo mutta ei silti tee. Eikä sen pitäisi olla minun homma pyytää.
Nyt siis keinot kehiin että miten muutetaan tämä. Jätänkö siivoamatta täysin tästä lähtien ja katson koska hän itse alkaa puhumaan että onpa sotkuista? Ja siihen sanon että niimpä. Ja odotan koska siivoaa ne pois?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä aktiivinen seksielämä? Monesti seksin säännöstely on ainoa asia, joka saa miehen havahtumaan. Jos mies yrittää seksialoitetta, huokaat syvään ja sanot, että ahdistaa tuo sotku ja tiskaamattomat astiat niin paljon, ettei nyt ole fiiliksiä, sori. Katotaan joku toinen päivä, kun huusholli on siivottu.
Kova kovaa vasten.
Mikset ole kommentoinut tätä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytiin tästä samasta asiasta keskustelu ja sen jälkeen mies ei enää laittanutkaan taloustilille yhtä paljon rahaa kuin ennen. Totesi, että hän ei tee molempia eli vastaa perheen taloudesta ja hoida kotitöitä, eli kun kotityöt jaetaan tasan, niin myös perheen kulut tasataan eikä enää makseta tulojen mukaan. Meillä on nyt siistiä, koska siivooja käy kerran viikossa, mutta minun omat käyttörahani on pienentyneen todella paljon.
Aloittaja maksaa menoista puolet eli tilanne on ihan eri mitä teillä. En tosin usko, että pikku tarinasi on millään tavalla totta.
Missä viestissä tämä kerrottiin vai keksitkö sen siinä vaiheessa kun tajusit, että ei mies voi olla ainoa, joka on perheestä vastuussa?
Näiden siivousjuttujen jälkeen ymmärrän ihan hyvin sen, että miehet eivät halua asua naisten kanssa. Omassa kodissa saa elää niin kuin haluaa, ei tule riitaa pölypalleroista ja siivoojan saa halvemmalla kuin puolison, jonka kulut pitää kokonaan maksaa.
No siis olen jo oikeastaan kokeillut keskustelua. Mies vaikuttaa aina ymmärtäväiseltä mutta luisuu aina samaan joo joo-juttuun ettei tee vaikka pyydän. Tuossakin kun sillä oli pitkä päivä ja mä hellyin siivoamaan, tiesin että ei se tänään ehdi siivota ja mä en jaksa täällä kotona näitä palloja katsoa, joten siivosin. Aina kun käy noin, se nollaa varmaan meidän keskustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies itse on mieltä siisteystasosta? Häiritseekö häntä se, ettei ikkunoista näe läpi ja villakoirat juoksevat keskellä lattiaa? Jos hän ei itse hoksaa, että on epäsiistiä, niin hän todnäk kokee jatkuvan huomauttelun ja pyytämisen nalkuttamisena ja tulos on sen mukainen. Voitte vaikka marttaliiton sivuilta käydä yhdessä ihmettelemässä, että kuinka usein mitäkin olisi hyvä siivota ja sitten pohtia kuinka usein tämä toteutuu teillä ja kenen toimesta.
No siis häntä ei ilmeisesti häiritse. Pölyt siivoaa kai sitten kun on tarpeeksi niitä katsellut, on se joskus sanonut ihan itse että vois imuroida ja ottanut imurin esiin. Mutta vaatteet se heittää aina lattialle ja suutahtaakin jos nalkutan sen sekaisista työpapereista pöydällä. Siis on ihan jättimäinen läjä paperia ja sälää enkä voi pyyhkiä pölyjä siitä, ja me nukutaan siinä pölyisessä huoneessa.
Onko niille vaatteille ja papereille muita hyviä ja näppäriä säilytyspaikkoja? Voisitte ihan vaikka keskustella siisteyden tasosta ja odotuksista. Miettiä yhdessä ratkaisuja sinua vaivaaville asioille. Esim riittävästi mappeja papereille ja mapeille järkevä säilytyspaikka työpöydän läheisyyteen. Vaatteille joku tuoli/rahi/penkki, johon ei-pesuun meneviä voi laskea väliaikaissäilöön ja pesuun meneville vaikka pyykkikorit kaikkiin huoneisiin, joissa pyykkiin meneviä vaatteita riisutaan. Ihan rohkeasti vaan keskustelemaan asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytiin tästä samasta asiasta keskustelu ja sen jälkeen mies ei enää laittanutkaan taloustilille yhtä paljon rahaa kuin ennen. Totesi, että hän ei tee molempia eli vastaa perheen taloudesta ja hoida kotitöitä, eli kun kotityöt jaetaan tasan, niin myös perheen kulut tasataan eikä enää makseta tulojen mukaan. Meillä on nyt siistiä, koska siivooja käy kerran viikossa, mutta minun omat käyttörahani on pienentyneen todella paljon.
Aloittaja maksaa menoista puolet eli tilanne on ihan eri mitä teillä. En tosin usko, että pikku tarinasi on millään tavalla totta.
Missä viestissä tämä kerrottiin vai keksitkö sen siinä vaiheessa kun tajusit, että ei mies voi olla ainoa, joka on perheestä vastuussa?
Näiden siivousjuttujen jälkeen ymmärrän ihan hyvin sen, että miehet eivät halua asua naisten kanssa. Omassa kodissa saa elää niin kuin haluaa, ei tule riitaa pölypalleroista ja siivoojan saa halvemmalla kuin puolison, jonka kulut pitää kokonaan maksaa.
Sanoin ihan alussa että meillä kaikki maksetaan puoliksi.
Jos mä olisin kotona miehen rahoilla voisin siivota enemmän. Nyt se häiritsee, koska teen enemmän vaikka maksan saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä aktiivinen seksielämä? Monesti seksin säännöstely on ainoa asia, joka saa miehen havahtumaan. Jos mies yrittää seksialoitetta, huokaat syvään ja sanot, että ahdistaa tuo sotku ja tiskaamattomat astiat niin paljon, ettei nyt ole fiiliksiä, sori. Katotaan joku toinen päivä, kun huusholli on siivottu.
Kova kovaa vasten.
Vastenmielinen ehdotus. Miksi ap:n pitäisi luopua omasta nautinnostaan vain kiristääkseen miestä? Vai onko seksi sinulle kaupankäynnin väline; jotain mitä mies haluaa ja nainen antaa?
ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies itse on mieltä siisteystasosta? Häiritseekö häntä se, ettei ikkunoista näe läpi ja villakoirat juoksevat keskellä lattiaa? Jos hän ei itse hoksaa, että on epäsiistiä, niin hän todnäk kokee jatkuvan huomauttelun ja pyytämisen nalkuttamisena ja tulos on sen mukainen. Voitte vaikka marttaliiton sivuilta käydä yhdessä ihmettelemässä, että kuinka usein mitäkin olisi hyvä siivota ja sitten pohtia kuinka usein tämä toteutuu teillä ja kenen toimesta.
No siis häntä ei ilmeisesti häiritse. Pölyt siivoaa kai sitten kun on tarpeeksi niitä katsellut, on se joskus sanonut ihan itse että vois imuroida ja ottanut imurin esiin. Mutta vaatteet se heittää aina lattialle ja suutahtaakin jos nalkutan sen sekaisista työpapereista pöydällä. Siis on ihan jättimäinen läjä paperia ja sälää enkä voi pyyhkiä pölyjä siitä, ja me nukutaan siinä pölyisessä huoneessa.
Onko niille vaatteille ja papereille muita hyviä ja näppäriä säilytyspaikkoja? Voisitte ihan vaikka keskustella siisteyden tasosta ja odotuksista. Miettiä yhdessä ratkaisuja sinua vaivaaville asioille. Esim riittävästi mappeja papereille ja mapeille järkevä säilytyspaikka työpöydän läheisyyteen. Vaatteille joku tuoli/rahi/penkki, johon ei-pesuun meneviä voi laskea väliaikaissäilöön ja pesuun meneville vaikka pyykkikorit kaikkiin huoneisiin, joissa pyykkiin meneviä vaatteita riisutaan. Ihan rohkeasti vaan keskustelemaan asiasta!
Oon hankkinut sille mappeja ja osoittanut papereille niille kuuluvan tilan. Mutta miestä selvästi kyllästyttää aihe, vaikutan pirttihirmulta, ja silti viikon päästä nään että ne paperit on yhtä levällään kun ennen.
Vierailija kirjoitti:
No siis olen jo oikeastaan kokeillut keskustelua. Mies vaikuttaa aina ymmärtäväiseltä mutta luisuu aina samaan joo joo-juttuun ettei tee vaikka pyydän. Tuossakin kun sillä oli pitkä päivä ja mä hellyin siivoamaan, tiesin että ei se tänään ehdi siivota ja mä en jaksa täällä kotona näitä palloja katsoa, joten siivosin. Aina kun käy noin, se nollaa varmaan meidän keskustelut.
Eli eikö olisi aika vetää johtopäätökset? Ei hän tule muuttumaan, vaikka alkaisit pelata millaisia kissahiirileikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova kovaa vasten.
En aio kiristää seksillä, luin viestin ja sitten unohdin sen heti siksi en vastannut. Varmaan noin miehenikin unohtaa ne siivousjutut heh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri. Joo, ei korvaa kokonaan imurointia, mutta etenkin koirataloudessa on aarre. Ja onneksi meillä on mies se, joka imuroi sitten kun on tarpeen tarttua imuriin. Hän myös hoitaa useimmiten pyykit, mutta vain ne minun vaatteeni, jotka minä huolehdin pyykkikoriin, eli ei kulje keräilemässä pyykkejäni.
En ymmärrä, miten tuollaiset asiat kuten että millainen ihmisen oma siisteystaso on, eivät tule ilmi seurusteluaikana.
Me ei voida hankkia robotti-imuria, on kynnyksiä ja muuta, ja asunto on tosi pieni ettei sitä tarvitse. Minusta siis. Meillä ei mene siivoamiseen kun max tunti viikossa, jos kaiken siivouksen laskee yhteen. Se vaan jää yleensä minun hommakseni, ja en tykkää tästä, koska miten jatkossa sitten? Jos meillä on lapsia? Ja kun mies vastahakoisesti siivoaa vain jos pyydän, sanoo joo mutta vetkuttelee.
Muuten meidän suhde on tosi hyvä, mutta tää on ongelma
Robotti menee kynnysten yli, ja asunnon voi järjestää helposti sille sopivaksi. Nimenomaan pieneen kämppään robotti on loistava, se hurauttaa pölyt pois vaikka joka päivä muutamassa minuutissa ja menee itse takaisin lataukseen. Aivan huippua että vaikkapa oman suihkun aikana kämpästä on hävinneet hiukset ja pölypallot. En voi kuin suositella erittäin lämpimästi, on joka pennin arvoinen!!
Ei se toki miehen asennetta ja muita siivousongelmia ratkaise. Jos parilla on hyvin erilainen siisteyskäsitys, on pakko löytää kompromissi. Siistimmän pitää vähän tulla vastaan ja sietää sotkua, sotkuisemman pitää vähän tulla vastaan ja siivota useammin kuin itselle tulisi mieleen.
Tää on sellainen vanha asunto, tosi korkeat kynnykset. En usko että imuri pääsee yli. Mulla oli joskus vanhempien robotti-imuri lainassa ja se jumittui jo mattoihin.
Kyllä nykyiset mallit menevät korkeidenkin kynnysten yli. Pitkäkarvaisiin mattoihin jäävät jumiin mutta muuten hoitavat hyvin.
Ja vaikka kynnys olisikin liiam korkea, ei ole suuri vaiva nostaa robotti imuroitavaan huoneeseen. Se ilmoittaa kun on valmis.
Tässä on pölypallojen suhteen loistava ratkaisu teille mutta ei kelpaa? Mieluummin marttyyrinä valitat kun mies ei tajua oma-aloitteisesti imuroida?
Tietyn vallasasi olevan kotitaloushyödykkeen jakelun säännöstely ja kaupankäynti sillä. "Tiskaa, nin sitten illalla . . . .."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eikö olisi aika vetää johtopäätökset? Ei hän tule muuttumaan, vaikka alkaisit pelata millaisia kissahiirileikkejä.
No en ole ihan kaikkea kokeillut. En ole vielä raivostunut, enkä ole kostanut siivoamattomuudellani. Tulin hakemaan täältä kokemuksia ja ehdotuksia. Myös siihen että pitäisikö mun itseni sopeutua vähän paremmin. Oon jo sen tehnyt että ajattelen että okei työpöytä on hänen valtakuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen tehdä kotityöt silloin kuin tekee . Tuskin itsekkään tykkäät jos joku komentelee sinua tekemään asioita juuri nyt. Siis jos kuitenkin tekee niitä.
Sitten kaipaisin jotain vinkkejä siihen että miten siedän itse sitä sotkua mikä meillä on. Ihan vilpittömästi. Kun itselle tulee aina olo että ei hemmetti, ei se ole iso homma imuroida kämppä, menee 5min ja olen saanut ne jättimäiset pölypallot pois. VS. että odotan että mies imuroi ne sitten kun sitä huvittaa ja asutaan sotkussa.
Mutta siis ongelma on että nyt kun olen tehnyt näin sen ajan kun ollaan oltu yhdessä, miehen oma-aloitteisuus on hävinnyt. Ja mitä sitten jos me saadaan joskus lapsia! Silloinkin kaikki kasaantuu mulle, koska en halua asua sotkun keskellä.
Mua oikeasti hermostuttaa jos asunto on täynnä pölypalloja tai vaatteita lattialla (mies heittää omansa aina lattialle). Hänellä on myös omat paperinsa ihan levällään työpöydällä. Ja hermostuu kun nalkutan niistä. En mä tiedä miksi ne mua ärsyttää, oon sellainen että hermostuttaa sotku ja ajatukset ei kulje. Kun se on aika pieni vaivakin siivota ne pois, mutta en voi aina siivota hänen sotkujaan.
Kyllä se nyt vaan on järkevintä istua alas ja selvittää ne siivouspäivät/kerrat kunnolla. Eli määrittelettä yhdessä montako kertaa viikossa imuroidaan, ja mihin vaatteet sopii jättää. Ja sitten parin viikon kokeilujakso, jonka aikana katsotte miten homma lähtee sujumaan, kirjaatte ylös häiritsevyydet, ja uusintakeskustelussa sitten käytte asian läpi ja teette parannukset.
Ystäväni (miespuoleinen, jos sillä nyt on väliä) lähti suhteestaan ja yhteisestä asunnosta kun nainen ei kertakaikkiaan ymmärtänyt miten tärkeää miehelle on se että asiat ovat edes suurinpiirtein järjestyksessä. Hän ei vain pystynyt enää elämään siinä sotkussa jonka nainen aiheutti, eikä jaksanut enää siivota moninkertaisesti. Että kyllä näillä vaan voi olla isokin väli toisille, ja niille joille ei ole, niin yleensä ovat samantasoisia siivous-sotkuasteikolla, tai asia on sovittu jotenkin muuten.
En mäkään jaksaisi tuollaista joojoomiestä, ja vaikka meillä minä siivoankin enemmän, niin kyllä mies ilmoittaa heti ajankohdan jolloin imuroi/tekee jonkun muun askareen, jolle sitä heti lähde tekemään.
Siitä ei ole kauhean kauan (arviolta alle 100 vuotta), kun yleisesti useimmiten mies kävi töissä ja piti perheen talouden yksin pystyssä samalla, kun naiset olivat kotona ja pitivät kodin siisteyden ja lapset kuosissa. Vaikka nykyään naiset ovat jo pitkään käyneet töissä kodin ulkopuolella ihan samalla työpanoksella kuin miehetkin, tämä vinouma kodinhoidon kuulumisesta naiselle on jostain syystä edelleen voimissaan. Onhan se miehille ihanan helppoa ulkoistaa itsensä kotitöistä (esimerkiksi sillä perusteella, ettei häntä haittaa sotkut yhtä paljon kuin naista, ne ovat naisen hommia tai nainen tekee ne kuitenkin paremmin jne. jne. jne.), mutta sille ei ole mitään perustetta tällaisessa tilanteessa, jossa molemmat osallistuvat perheen elatukseen yhtä paljon. Tämä ajatusmalli muuttuu hitaasti, mutta toivottavasti se jossain vaiheessa sukupolvia iskostuu miehiinkin paremmin.
Sori, mutta mies ei tule muuttamaan tapojaan. Jos ei tuohon ikään mennessä ole jo itse oppinut elämisen perustoimintoja, nii myöhäistä on oppiakaan. Varsinkin kun hänellä on kuitenkin paikalla "pikku äiti" eli vaimoke/vaimo joka tekee kaiken, kun muutaman päivän puhisee toisen osallistumattomuutta.
Been there and done and seen that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotti-imuri. Joo, ei korvaa kokonaan imurointia, mutta etenkin koirataloudessa on aarre. Ja onneksi meillä on mies se, joka imuroi sitten kun on tarpeen tarttua imuriin. Hän myös hoitaa useimmiten pyykit, mutta vain ne minun vaatteeni, jotka minä huolehdin pyykkikoriin, eli ei kulje keräilemässä pyykkejäni.
En ymmärrä, miten tuollaiset asiat kuten että millainen ihmisen oma siisteystaso on, eivät tule ilmi seurusteluaikana.
Me ei voida hankkia robotti-imuria, on kynnyksiä ja muuta, ja asunto on tosi pieni ettei sitä tarvitse. Minusta siis. Meillä ei mene siivoamiseen kun max tunti viikossa, jos kaiken siivouksen laskee yhteen. Se vaan jää yleensä minun hommakseni, ja en tykkää tästä, koska miten jatkossa sitten? Jos meillä on lapsia? Ja kun mies vastahakoisesti siivoaa vain jos pyydän, sanoo joo mutta vetkuttelee.
Muuten meidän suhde on tosi hyvä, mutta tää on ongelma
Robotti menee kynnysten yli, ja asunnon voi järjestää helposti sille sopivaksi. Nimenomaan pieneen kämppään robotti on loistava, se hurauttaa pölyt pois vaikka joka päivä muutamassa minuutissa ja menee itse takaisin lataukseen. Aivan huippua että vaikkapa oman suihkun aikana kämpästä on hävinneet hiukset ja pölypallot. En voi kuin suositella erittäin lämpimästi, on joka pennin arvoinen!!
Ei se toki miehen asennetta ja muita siivousongelmia ratkaise. Jos parilla on hyvin erilainen siisteyskäsitys, on pakko löytää kompromissi. Siistimmän pitää vähän tulla vastaan ja sietää sotkua, sotkuisemman pitää vähän tulla vastaan ja siivota useammin kuin itselle tulisi mieleen.
Tää on sellainen vanha asunto, tosi korkeat kynnykset. En usko että imuri pääsee yli. Mulla oli joskus vanhempien robotti-imuri lainassa ja se jumittui jo mattoihin.
Kyllä nykyiset mallit menevät korkeidenkin kynnysten yli. Pitkäkarvaisiin mattoihin jäävät jumiin mutta muuten hoitavat hyvin.
Ja vaikka kynnys olisikin liiam korkea, ei ole suuri vaiva nostaa robotti imuroitavaan huoneeseen. Se ilmoittaa kun on valmis.
Tässä on pölypallojen suhteen loistava ratkaisu teille mutta ei kelpaa? Mieluummin marttyyrinä valitat kun mies ei tajua oma-aloitteisesti imuroida?
Nojoo, ei kelpaa, ei me nyt osteta kallista robotti-imuria joka ehkä toimii täällä, jota itse pitää muistaa nostella, meidän rahatilanne ei nyt ole parhain.
Dirtypants86 kirjoitti:
Olen n. 10 vuotta yrittänyt saada muutosta samaan ongelmaan, puhumalla ja kaikilla muilla keinoilla. Lopputulema on, että toista ei voi muuttaa. Varsinkin kun kyse on henkilöstä, jota sotku ei häiritse yhtään. Teen nykyään näin:
1. Töiden jako.
Koska minä olen kodin siisteydestä tosi tarkka ja kärsin sotkusta toisin kuin mieheni niin minä imuroin, pesen lattiat, vessat, pyykit, keittiön ja kaiken itse aina. Mies ei tee tätä ikinä enkä vaadi. Sen sijaan hän hoitaa pieniä lapsia sen ajan kun minä kaikessa rauhassa siivoan ja ohjaa lapsia auttamaan minua siivoamisessa.
Minä taas en tee mitään pihatöitä enkä esim. ikinä hae postia, vaihda renkaita, tee korjaustöitä tms. Mies hoitaa yksin kaiken tämän. Joskus hän inisee siitä, mutta se ei haittaa minua, koska minua taas ei esim. hoitamaton piha, hakematon posti ym. häiritse yhtään.
2. Luonnollisten seurausten salliminen.
Minä esim. pesen vain sen pyykin joka löytyy pyykkikorista. Joskus käy niin, että miehellä ei jonain aamuna ole yksiäkään puhtaita sukkia, koska on jättänyt likaisen pyykin ”muiden kerättäväksi” lattialle. Sellaisen aamun jälkeen hän muistaa (ilman että minä nalkutan yhtään) taas pari kuukautta viedä pyykkinsä pyykkikoriin lojumasta makuuhuoneen lattialta.
Mikähän sinä on, että nykyisin miehet eivät osaa elää parisuhteessa? Naiset joutuu tollasia itsestäänselvyyksiä miehille opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta mies ei tule muuttamaan tapojaan. Jos ei tuohon ikään mennessä ole jo itse oppinut elämisen perustoimintoja, nii myöhäistä on oppiakaan. Varsinkin kun hänellä on kuitenkin paikalla "pikku äiti" eli vaimoke/vaimo joka tekee kaiken, kun muutaman päivän puhisee toisen osallistumattomuutta.
Been there and done and seen that.
Ehkä oot oikeassa. Mutta tuntuu vähän epäreilultani miestäni kohtaan noikin puheet, koska hän on muuten tosi hyvä mies. Muista asioista voidaan keskustella. Jotenkin hän ei vaan kehtaa sanoa suoraan ei, en aio siivota vielä pariin päivään. Ja mä olen liian kiltti ja siisteyteen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen tehdä kotityöt silloin kuin tekee . Tuskin itsekkään tykkäät jos joku komentelee sinua tekemään asioita juuri nyt. Siis jos kuitenkin tekee niitä.
Täytyyhän ne rajat, johonkin asettaa, jos parisuhteessa elää. Minä asun yksin ja siivoan noin kerran vuodessa. Sanoisitko minunkin kumppanille (jos minulla sellainen olisi) että anna tehdä kotityöt silloin kuin tekee?
En vaan ehdottaisin jotain vajaa pihalle jossa pitää sinua,kunnes osaat elää kuin muut ihmiset.
Niin, mutta mikä on se sinun "muut, normaalit ihmiset" ja "normaali siivous"? Ne pitää puhua selväksi. Et sinä voi yhtään sen paremmin sanoa noille muille tässä ketjussa kirjoittaneille, että "anna siivota silloin kuin haluaa". Siellä voi joku haluta siivota kerran päivässä, kerran viikossa, kerran kuussa jne.
Yhdessä kommentissa kysyttiin, että pitäisikö sopia, että imuroidaan kahdesti viikossa ja jokainen saa sopia päivät. Tuossakin tilanteessa kiukutteleva osapuoli voi päättää imuroida lauantai-iltana klo 23 ja sunnuntai-aamuna klo 6, ja sen jälkeen todeta hoitaneensa osuutensa.