Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työkokeilussa ja minua on pariin otteeseen "pyydetty" / "vaadittu" jäämään ylitöihin

Vierailija
01.05.2021 |

Jotta saa jonkun stanan homman tehtyä joka pitäisi tehdä saman päivän aikana. Olen kyllä yllättynyt, että esim. oman esimieheni on sanonut muutamaan otteeseen jotenkin "no etkö voisi olla esim 10-15 min pidempään tai niin kauan kun se on valmis". No en todellakaan voi. Olen joutunut tästä sanomaan monta kertaa, että työaikani on 6 tuntia /pv eikä yhtään enempää. Kellokortti käytössä. Olen miettinyt pitäisikö asiasta mainita te-toimistolle kun on loppupalaute työkokeilusta.

Älkää ihmiset suostuko työkokeilussa ylitöihin. Eihän siitä edes makseta!

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee ylitöitä. Työnantajat käyttää hyväksi.

Sinua ei saa jättää tekemään työtä yksin. Sinä et saa korvata varsinaista työntekijää eli esim. sinua ei voi käyttää lomittajana. Sinulla ei saa teettää täysiä työtunteja eikä vaatia samaa työpanosta.

ÄLKÄÄ SUOSTUKO HYVÅKSIKÄYTTÖÖN JOKA ON VASTOIN LAKIA

Työnantajat käyttää työkokeilussa ilmaistyövoimaa hårskisti hyväksi eikä työttömän pidä siihen suostua.

Tuollainen orjatyö pitää lopettaa!

Vierailija
22/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt tajuat että työnantaja testaa sinua, että kannattaisiko sinut palkata oikeasti?

Turha sinun on yrittää neuvoa tai kannustaa paatunutta asennetyötöntä.

Työskenteletkö mielellään 9euron päiväpalkalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt tajuat että työnantaja testaa sinua, että kannattaisiko sinut palkata oikeasti?

Jos ap tekee töitä 1,5 euron tuntikorvauksella (jonka vielä joku muu maksaa) niin miksi ihmeessä pomo haluaisi maksaa oikeaa palkkaa?

ap on oikeasti työkyvyttömyyseläkkeellä (mielisairauden vuoksi) eikä ole tehnyt päivääkään töitä elämässään.

Vierailija
24/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin menemään Suomesta. Lapsettomana sinkkuna lähtö vielä onnistui. Suosittelen muillekin. Ei tänne kannata jäädä

0/5 huono provo

Vierailija
25/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy maksavatko sinulle palkkaa siitä ajasta ja jos sanovat maksavansa, niin kirjallinen sopimus asiasta. Jos taas ei niin lähdet kun työaika loppuu.

Vierailija
26/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisitko toisena päivänä lähteä sitten 15 min aiemmin??

En voi. Työkokeilu 6h/pv, kellokortti käytössä, en voi olla yhtenä päivänä 15 min pidempään ja lähteä seuraavana 15 min aikaisemmin. Ei toimi näin. Jos lähtisin yhtenä päivänä aiemmin, niin siitä tulisi jokin selvitys kelan kanssa enkä ehkä saisi sitä päivärahaa.

-ap

Kyseessä trollin mielikuvitustyökokeilu, jos ei joku tajunnut.

Vierailija
27/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kyseisessä työpaikassa aiemmin monta vuotta palkkatöissä, nyt käyttävät työkokeilijoita / kesätyöntekijöitä samaan hommaan.

-ap

Miksi ihmeessä sinne menit? Eikö sen paikan saa itse valita?

Vierailija
28/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea ja menestystä tulevaisuudessa työnhakuun. Harjoittelupaikka, edellinen työpaikka, jne on aina käyntikortti seuraavaan.

Trolli vastasi itselleen.

Vierailija
29/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kellokortti tähän liittyy, ethän sä Kelalle niitä tietoja välitä? Itse täyttelet hakemukseen 6 h/pv, vaikka jonain päivänä olisit 6,5 h ja toisena 5,5h...?!

Vierailija
30/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin menemään Suomesta. Lapsettomana sinkkuna lähtö vielä onnistui. Suosittelen muillekin. Ei tänne kannata jäädä

Trollin mielikuvituksessa on helppoa lähteä vaikka Mikä-Mikä maahan.

Vierailija
31/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöistä ilmoitetaan ajoissa ja niistä maksetaan ekstraa.Työkokeilija ei ole mikään heittopussi, jota voi kohdella eri tavalla kuin vakkareita. Jos työaika on 6h, se sitten on. 

Vierailija
32/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisitko toisena päivänä lähteä sitten 15 min aiemmin??

Orjan ei tarvi suostua. Pysykää tiukkana ja olkaa yhteydessä te-toimistoon!

Kyllä. Olkaa mahdollisemman joustamattomia niin ei tarvitse jatkossakaan alistua työntekoon, jossa paha paha työnantaja silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraan työntekijää. Alan olemaan enenmän ja enenmän sitä mieltä, että työperäistä maaxxxmuuttoa tarvitaan. Suomalainen kaikesta rutiseva kermaperse on yhtä tyhjän kanssa.

Tuossa on kyllä ihan lakipykäliä aapeen puolella. Jos joku haaveri sattuisi niin kukaan ei korvaa, aapeelle ei kuulu työterveyshuolto. Harjoittelijaa ei saa jättää yksin vastuuseen eikä korvata oikeaa työntekijää.

Mitä pomo sitä tekee jos harjoittelija itse loukkaantuu tai mokailee firman hommat omalla ajallaan työajan ulkopuolella?

Kyllä niistä sopimuksista kannattaisi pitää kiinni. Kyse ei oikeasti ole vaan siitä että laiskuuttaan kieltäydytään hommista.

Vierailija
33/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kellokortti tähän liittyy, ethän sä Kelalle niitä tietoja välitä? Itse täyttelet hakemukseen 6 h/pv, vaikka jonain päivänä olisit 6,5 h ja toisena 5,5h...?!

Ylityöstä pitää lain mukaan maksaa ylityökorvausta. Vai,oletko niitä jotka hyväksikäyttää ulkolaista työvoimaa etkä välttämättä maksa heillekään?

Vierailija
34/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollin mielikuvituksessa on helppoa lähteä vaikka Mikä-Mikä maahan.

Siellä taitaa nyt keljuilla joku työnantaja? Suomi ei ole mikään uniikki maa. Töitä on muuallakin ;)

Vierailija
35/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantaja joka käyttää orjia, on hyväksikäyttäjä ja asennetyönantaja. Työnantaja voi esittää ylityöt, niin että antaa vapaata toisena päivänä. Itse sanoisin, että jos teet asian loppuun tänään, saat puolipäivää vapaaksi perjantaina esim.

Vierailija
36/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hommat on tärkeää saada hoidetuksi, niin ne tekee palkallinen työntekijä eikä todellakaan laiteta harjoittelijaa yksin vastuuseen. Miten nuo pomot on niin nuivia maksamaan edes minimipalkkaa?

Itsekin ollut 9 euron työharjoittelussa ja pomo moitti kun en yksin pysty samaan, kuin joku joka on tehnyt samaa hommaa vuosia ja nostaa 16 euron tuntipalkkaa. Ei mun pitänytkään osata mitään, mulle luvattiin opastusta!

Vierailija
37/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt miten ylityö korvataan?

Vierailija
38/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantaja joka käyttää orjia, on hyväksikäyttäjä ja asennetyönantaja. Työnantaja voi esittää ylityöt, niin että antaa vapaata toisena päivänä. Itse sanoisin, että jos teet asian loppuun tänään, saat puolipäivää vapaaksi perjantaina esim.

Olin pari vuotta sitten työkokeilussa. Max. 6h ja jos jotain jäi niin jatkettiin seuraavana päivänä.

Vierailija
39/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistyön käyttö pitäisi kiltää lailla. Jokainen työtä tekevä ansaitsee työmarkkinoilla palkkaa ja samalla sen kerryttämät kaikki sosiaaliedut. Tämähän ei toteudu puolueiden halun vuoksi, koska näin ilmaistöillä saadaan työväestö pysymään nöyränä ja tappelemaan työpaikoista keskenään eikä palkkoja tarvitse nostaa. Hajoita ja hallitse periaate jyllää ja keskinäinen solidaarisuus työväestössä on rikottu. Tätähän porvaripuolueet kiimassa haluavatkin ja ay-liikkeen tuhoa.

Itse olen kyllä pian aloittamassa ilmaisena harjoittelijana ja olen aivan innoissani siitä. Tiedän että tulen oppimaan siinä työssä taitoja, joiden avulla työllistän itseni myöhemmin hyväpalkkaisiin töihin. Se että annan nyt aikaani tähän ilmaiseksi on itselleni sijoitus tulevaisuuteen. Ymmärrän myös sen, että minä en alkuun tuota työnantajalle tuossa juuri mitään, päin vastoin, opastamiseeni kuluu aikaa.

Näin kirjoitti ketjun aloittanut työkyvyttömyyseläkkeellä oleva trolli itse aloittaansa vihapuheketjuun.

Vierailija
40/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse ottaisin sen taktiikan että lopettelen työt ajoissa ettei mitään sitten jää enää kesken. Jos esim puolta tuntia ennen lopettamisaikaa pitäisi aloittaa uusi homma joka veisi yli 25 min, en enää aloita sitä. Onhan se työssä kuin työssä muutenkin järkevä ajatella niin ettei esim. jätä sotkuja muille. Työnantajalle voi sitten kertoa että istuu loppuajan ettei homma jää kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan