Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työkokeilussa ja minua on pariin otteeseen "pyydetty" / "vaadittu" jäämään ylitöihin

Vierailija
01.05.2021 |

Jotta saa jonkun stanan homman tehtyä joka pitäisi tehdä saman päivän aikana. Olen kyllä yllättynyt, että esim. oman esimieheni on sanonut muutamaan otteeseen jotenkin "no etkö voisi olla esim 10-15 min pidempään tai niin kauan kun se on valmis". No en todellakaan voi. Olen joutunut tästä sanomaan monta kertaa, että työaikani on 6 tuntia /pv eikä yhtään enempää. Kellokortti käytössä. Olen miettinyt pitäisikö asiasta mainita te-toimistolle kun on loppupalaute työkokeilusta.

Älkää ihmiset suostuko työkokeilussa ylitöihin. Eihän siitä edes makseta!

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt tajuat että työnantaja testaa sinua, että kannattaisiko sinut palkata oikeasti?

En usko tuohon itsekään, joten miksi edes kirjoitit.

Vierailija
62/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisitko toisena päivänä lähteä sitten 15 min aiemmin??

En voi. Työkokeilu 6h/pv, kellokortti käytössä, en voi olla yhtenä päivänä 15 min pidempään ja lähteä seuraavana 15 min aikaisemmin. Ei toimi näin. Jos lähtisin yhtenä päivänä aiemmin, niin siitä tulisi jokin selvitys kelan kanssa enkä ehkä saisi sitä päivärahaa.

-ap

Mitä tapahtuu, jos olet 15 minuuttia yli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun mielestä koko työkokeilua pitäisi olla olemassa, sillä vaan työnantajat välttävät oikean työntekijän palkkaamista. Eihän siitä ole työkokeilijallekaan hyötyä, että tekee palkatonta työtä.

Olen samaa mieltä! Sen jälkeen kun nämä s-tanan kokeilut ja harjoittelut tuli, ei ole mitään oikeita töitä juuri ollut. Aikansa sitä kerjää saaden palkkatukitöitä vähäksi aikaa säälistä extra minimi palkalla. Pienempää kun ei voi maksaa tai ei saa tukea. Sen jälkeen pitäisi taas harjoitella! Ja olisi edes ilmaista itselle. Mutta ei. Pitää omatoimilahjoittaa bensat harjoittelupaikkaan. Se 9e/pvä ei riitä sinne päikään. Ehkä mopoillen mutta kuka sitä talvella päänsä palelluttaa pakkasella. Eipä silti. EN aio noita enää tehdä. Pistäköön karenssiin. Palkka pitää maksaa tehdystä työstä. Siinä ei mielestäni ole mitään vääryyttä.Tulisi herran pienimään mulle puita ilmaiseksija siivoilemaan paikkoja. Ei taida löytyä kuitenkaan kiinnostusta...

Vierailija
64/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mun mielestä koko työkokeilua pitäisi olla olemassa, sillä vaan työnantajat välttävät oikean työntekijän palkkaamista. Eihän siitä ole työkokeilijallekaan hyötyä, että tekee palkatonta työtä.

Olen samaa mieltä! Sen jälkeen kun nämä s-tanan kokeilut ja harjoittelut tuli, ei ole mitään oikeita töitä juuri ollut. Aikansa sitä kerjää saaden palkkatukitöitä vähäksi aikaa säälistä extra minimi palkalla. Pienempää kun ei voi maksaa tai ei saa tukea. Sen jälkeen pitäisi taas harjoitella! Ja olisi edes ilmaista itselle. Mutta ei. Pitää omatoimilahjoittaa bensat harjoittelupaikkaan. Se 9e/pvä ei riitä sinne päikään. Ehkä mopoillen mutta kuka sitä talvella päänsä palelluttaa pakkasella. Eipä silti. EN aio noita enää tehdä. Pistäköön karenssiin. Palkka pitää maksaa tehdystä työstä. Siinä ei mielestäni ole mitään vääryyttä.Tulisi herran pienimään mulle puita ilmaiseksija siivoilemaan paikkoja. Ei taida löytyä kuitenkaan kiinnostusta...

Mitä se trolli siellä taas mouhoaa---omaan ketjuunsa

Vierailija
65/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt tajuat että työnantaja testaa sinua, että kannattaisiko sinut palkata oikeasti?

Kun olet jo keski-ikäinen perheellinen ja lukenut 3 tutkintoa, ei jaksaisi kovin montaa työkokeilua aina hymyillen ilman palkkaa. Olisi kiva joskus tarjota lapsillekin jotain esim. joku harrastus tai asua isommassa kuin vuokrakolmiossa.

Ja olen ollut ennen lapsia tes-palkka työssä ja saanut parhaimmat työtodistukset mitä voi saada.

Vierailija
66/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta pääsee irtisanotut paperimiehetkin työkokeiluun 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.

Vierailija
67/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistyön käyttö pitäisi kiltää lailla. Jokainen työtä tekevä ansaitsee työmarkkinoilla palkkaa ja samalla sen kerryttämät kaikki sosiaaliedut. Tämähän ei toteudu puolueiden halun vuoksi, koska näin ilmaistöillä saadaan työväestö pysymään nöyränä ja tappelemaan työpaikoista keskenään eikä palkkoja tarvitse nostaa. Hajoita ja hallitse periaate jyllää ja keskinäinen solidaarisuus työväestössä on rikottu. Tätähän porvaripuolueet kiimassa haluavatkin ja ay-liikkeen tuhoa.

Työttömyyskorvauksien leikkaukset toimii, itsellä 3 tutkintoa ja jäämässä masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle, kun töitä ei ole. Eläkkeellä työkkäri ei voi aktivoida. Myös lapselle tehty koulussa masennustesti. Sitä se on kun vuokrat kalliit ja joudutaan asumaan vuokrakolmiossa 4 henkeä. Hyvin saadaan työkyvyttömyyseläkkeelle porukkaa.

Vierailija
68/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän kahtiajakoinen mielipide ja kokemus asiaan.

Kun opiskelin aikuistutkintoa, menin ilmaiseksi erääseen työharjoittelupaikkaan, jossa joustin todella paljon mm. työajoista, koska oli mielenkiintoista eikä kotona odotellu ns. velvollisuuksia. Seuraavana vuonna pääsin harjoittelijan palkalla uudestaan työharjoitteluun ja sitä seuraavana vuonna  valmistuttuani vakituiseksi palkansaajaksi. 

Nuorempana olin kuntouttavalla eli tällä 9 euroa/päivä palkalla ja en joustanut työajoista yhtään. Tein duunia kuin vanha tekijä ja olin tykätty työkaveri, mutta 9 eurolla päivässä en jää minuuttiakaan ylitöihin kenenkään puolesta tai takia ja tämän ilmoitin myös työnantajalle, kun joustomahdollisuutta kyseli. Kyllä ne jatkoa vielä tarjosi sopparin päätyttyä, mutta yhä 9e/päivä, joten siirryin mieluummin uusiin hommiin.

Vierailija
69/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli mun kohdalla. Pomo hrityi kasan papereita pöydälle perjantaina neljän aikaan kun työpäivän piti päättyä ja sanoi että "voit lähteä sitten kotiin kun nuo on valmiit". Kun kysyin maksetaanko ylitöistä hän naurahti ettei heillä makseta kenellekkään ylitöistä vaan ne pidetään vapaina.

Vierailija
70/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän kahtiajakoinen mielipide ja kokemus asiaan.

Kun opiskelin aikuistutkintoa, menin ilmaiseksi erääseen työharjoittelupaikkaan, jossa joustin todella paljon mm. työajoista, koska oli mielenkiintoista eikä kotona odotellu ns. velvollisuuksia. Seuraavana vuonna pääsin harjoittelijan palkalla uudestaan työharjoitteluun ja sitä seuraavana vuonna  valmistuttuani vakituiseksi palkansaajaksi. 

Nuorempana olin kuntouttavalla eli tällä 9 euroa/päivä palkalla ja en joustanut työajoista yhtään. Tein duunia kuin vanha tekijä ja olin tykätty työkaveri, mutta 9 eurolla päivässä en jää minuuttiakaan ylitöihin kenenkään puolesta tai takia ja tämän ilmoitin myös työnantajalle, kun joustomahdollisuutta kyseli. Kyllä ne jatkoa vielä tarjosi sopparin päätyttyä, mutta yhä 9e/päivä, joten siirryin mieluummin uusiin hommiin.

Koulujen työharjoittelu on eri asia, vaikka palkatonta sekin on. Siitä saa lopulta tutkinnon itselleen. Työkkärin työkokeilu taas on halpatyötä, josta ei saa mitään.

Vierailija
71/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sinun on yrittää neuvoa tai kannustaa paatunutta asennetyötöntä.

Mä lähdin menemään Suomesta. Lapsettomana sinkkuna lähtö vielä onnistui. Suosittelen muillekin. Ei tänne kannata jäädä

Puhuit itsesi pussiin. Jos olisit oikeasti lähtenyt Suomesta, niin sanoisit, että "ei sinne kannata jäädä. "

Söpöä löysit virheen. Joku olisi sitten alkanut kuittailemaan minne sinne, siksi käytin tänne sanaa.

Vierailija
72/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vastaisit, että voit jäädä ylitöihin, mutta siitä pitää maksaa palkka (eli ei kuulu työkokeiluun).

Vierailija
73/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistyön käyttö pitäisi kiltää lailla. Jokainen työtä tekevä ansaitsee työmarkkinoilla palkkaa ja samalla sen kerryttämät kaikki sosiaaliedut. Tämähän ei toteudu puolueiden halun vuoksi, koska näin ilmaistöillä saadaan työväestö pysymään nöyränä ja tappelemaan työpaikoista keskenään eikä palkkoja tarvitse nostaa. Hajoita ja hallitse periaate jyllää ja keskinäinen solidaarisuus työväestössä on rikottu. Tätähän porvaripuolueet kiimassa haluavatkin ja ay-liikkeen tuhoa.

Itse olen kyllä pian aloittamassa ilmaisena harjoittelijana ja olen aivan innoissani siitä. Tiedän että tulen oppimaan siinä työssä taitoja, joiden avulla työllistän itseni myöhemmin hyväpalkkaisiin töihin. Se että annan nyt aikaani tähän ilmaiseksi on itselleni sijoitus tulevaisuuteen. Ymmärrän myös sen, että minä en alkuun tuota työnantajalle tuossa juuri mitään, päin vastoin, opastamiseeni kuluu aikaa.

Näin kirjoitti ketjun aloittanut työkyvyttömyyseläkkeellä oleva trolli itse aloittaansa vihapuheketjuun.

Lopeta jo se trolli-ulina, ketään ei kiinnosta. Keskustellaan mielummin aiheesta, oli totta tai ei.

Vierailija
74/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan mieti. Sehän ketjuttaa työkokeilijoita, kun saa kerta ilmaisia työntekijöitä. Kyykyttäjä se vain on.

- sivusta

TYökokeilija ei ole palkattomalla koeajalla, joten ei häntä ole  edes tarkoitus palkata. Työkokeiluun pitäisi mennä max 1 kk ajaksi kerrallaan, jolloin oikeasti vain kokeilisi, ei olisi työvoimana.

Vierailija
75/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei KETÄÄN palkata työkokeilusta. Se on vain ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja työttömyyslukujen piilottelua.

Vierailija
76/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei KETÄÄN palkata työkokeilusta. Se on vain ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja työttömyyslukujen piilottelua.

Työkokeilussa mennään kokeilemaan alaa tai ammattia, ei olemaan työvoimana. Kokeilusta tehdään sopimus, jossa yksilöidään kokeiltavat asiat tyyliin kassatyöt, hyllytys, saapuvan tavaran vastaanotto jne. ja ohjaaja, jonka kanssa työt tehdään (siis kokeillaan ilman muuta vastuuta kuin että haittaa ei saa aiheuttaa). Jos tämä ei toteudu, ei ole pakko tehdä mitään ja karenssiuhkailutilanteissa vedotaan sopimukseen.

Vierailija
77/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi. Työkokeilu 6h/pv, kellokortti käytössä, en voi olla yhtenä päivänä 15 min pidempään ja lähteä seuraavana 15 min aikaisemmin. Ei toimi näin. Jos lähtisin yhtenä päivänä aiemmin, niin siitä tulisi jokin selvitys kelan kanssa enkä ehkä saisi sitä päivärahaa.

-ap

Jos on noin tarkkaa työkkärin puolesta ajat, niin voit sanoa hyvin työnantajallesi, että muuten voisit mielelläsi joustaa niin, että joku muu päivä lähtisit sitten aiemmin mutta tämä aiheuttaa haittaa Kelan kanssa ja päivärahan menetyksen, joten joustavuus työajoissa ei ole sen takia mahdollista. Luulisi työnantajan ymmärtävän. Ylimääräistä ilmaistyötä en tekisi, mun mielestä tolla voi ihan hyvin kuitata asian. 

Vierailija
78/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu oli mun kohdalla. Pomo hrityi kasan papereita pöydälle perjantaina neljän aikaan kun työpäivän piti päättyä ja sanoi että "voit lähteä sitten kotiin kun nuo on valmiit". Kun kysyin maksetaanko ylitöistä hän naurahti ettei heillä makseta kenellekkään ylitöistä vaan ne pidetään vapaina.

Meilläkin oli muutaman vuoden psykopaatti konsultti esimiehenä, kesälomalle lähtevälle saattoi sanoa ” voit lähteä lomille, jos kaikki työt on tehty”. Meidän alalla on AINA jotain kesken, ja ne lomat on sovittu kuukausia sitten. Siinäpä oli sitten hyvä mieli lähteä lomaa viettämään.

Vierailija
79/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenteellisuutesi paistaa niin voimakkaasti läpi, etten yhtään ihmettele miksi olet työkokeilussa etkä palkkatyössä.

Työkokeilu on täysin eri asia kuin koeaika. Kokeile niin tiedät.

Vierailija
80/81 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orjan ei tarvi suostua. Pysykää tiukkana ja olkaa yhteydessä te-toimistoon!

Kyllä. Olkaa mahdollisemman joustamattomia niin ei tarvitse jatkossakaan alistua työntekoon, jossa paha paha työnantaja silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä ja ahkeraan työntekijää. Alan olemaan enenmän ja enenmän sitä mieltä, että työperäistä maaxxxmuuttoa tarvitaan. Suomalainen kaikesta rutiseva kermaperse on yhtä tyhjän kanssa.

Sua ei sitten haittaa ollenkaan, että työnantaja syyllistyy tässä laittomuuteen. Työkokeilija on lain mukaan töissä tietyn ajan eikä minuuttiakaan enempää. Työnantaja tietää tämän ja silti yrittää tehdä lainvastaisesti. Kuka sellaiselle töihin haluaa, ties mitä muita lainvastasuuksia sieltä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme