Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla ilmoitettiin tänään että mulla alkaa ensi maanantaina 2 viikon kesäloma ja toiset 2 viikkoa pidetään joka lauantai loppukesälomakauden ajan

Vierailija
30.04.2021 |

Vaikka la ei edes ole työpäivä vaan meidän työviikko on ma-pe. Kuulemma ne kuitenkin lasketaan lomapäiviksi...

Olen aina ollut se työpaikan hissukka, joka ei osaa pitää koskaan puoliaan tai sanoa mitään.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin tuohon ilmoitukseen että ei käy vai irtisanoudunko?

Miksi tarjoat irtisanoutumista? Typerintä ikinä.

Yhteys liittoon, tai jos olet YTK vapaamatkustaja niin sittenhän osaat itse hoitaa asian kuntoon.

Ei liittoon ole pakko kuulua. Luottamusmiehen puoleen voi kuka tahansa työntekijä kääntyä tällaisessa, hän sitten selvittelee. Tai sitten suoraan lakimieheen.

Höpöhöpö. Luottamusmies ei tosiaankaan ole kaikkia varten. Ainoastaan liittoon kuuluville. Siksi maksetetaan jäsenmaksuja.

Vierailija
62/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan ettei  käy,        toi on ihan laitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun on parasta vaan totella työnantajaa ja teet niinkuin sanotaan, muuten voit saada kenkää, mieti sitä kestääkö taloutesi sen.

Vierailija
64/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteys liittoon, tai jos olet YTK vapaamatkustaja niin sittenhän osaat itse hoitaa asian kuntoon.

Ei liittoon ole pakko kuulua. Luottamusmiehen puoleen voi kuka tahansa työntekijä kääntyä tällaisessa, hän sitten selvittelee. Tai sitten suoraan lakimieheen.

Luottamusmies voi toki selvitellä ja sanoa, että ei se näin mene. Siihen luottamusmiehen työkalut loppuvat, jos et liittoon kuulu. Liitto ei lähde ajamaan siihen kuulumattomien asioita, vaikka luottamusmies tekisi mitä. Ja jos työnantajaa ei pelkän luottamusmiehen mielipide kiinnosta, niin se on voivoi.

Vierailija
65/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin laskettiin myös vapaapäivät lomapäiviksi kun tarkoituksena oli pitää viikko talvilomaa. 3 päivän sijaan menikin koko viikko. Samalla jotkut talossa taktikoi arkipyhien kanssa että saa 1-2 vuosilomapäivällä pitkät vapaat.

Mitkä ihmeen vapaapäivät? Nyt kannattaisi kyllä oikeasti tutustua vuosilomalakiin ja omaan työehtosopimukseensa. Miten pihalla ihmiset oikeasti on?!

Vierailija
66/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menet ensi maanantaina normaalisti töihin (jos tämä ei ole provo). Sanot, että kesälomasta pitää sopia ajoissa ja tessin ja lainsäädännön mukaisesti.

Vierailija
67/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle esitettiin loma pidettäväksi niin että tekisin lyhyempiä työpäiviä. Liitosta kertoivat työnantajalle ettei tämä aivan käy.

Ihan järkyttävää. Kuinka kujalla työnantaja voi olla, jos edes on pokkaa esittää tuollaisia!? 😂

Siis tuohan on ihan mahdollista, jos työntekijä itse niin haluaa, mutta ei tietenkään noin päin, että työnantaja ehdottaa tai "käskee".

Itse muistan vuosien varrelta mm. yhden henkilön, joka piti 2 viikkoa kesälomaa ja loput lomansa sitten niin, että oli aina perjantain pois töistä. Toinen tapaus oli sellainen, jolla pieni koululainen, eikä perheen rahatilanne sallinut osittaista hoitovapaata tms., niin äiti piti lomansa sitten juurikin noin, että teki viikossa 2 puolikasta päivää = kului 1 lomapäivä.

Vierailija
68/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja sanoisi, että et saa irtisanoutua? Mitä se edes hyödyttäisi? Tää aloitus nyt ei pidä paikkaansa, mutta yleisesti ristiriitatilanteessa ei missään tapauksessa koskaan kannata itse irtisanoutua.

Vierailija
69/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies hoitaa vain omaan jäsenliittoonsa kuuluvien asioita, ei muiden. Vapaamatkustajat ovat omillaan. sorry, mutta näin se nyt vaan on. terv. pääluottamusmies

Vierailija
70/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet joutunut PAIKALLISEN SOPIMISEN uhriksi. Neuvon sinua olemaan yhteydessä ammattiliittoon, mikäli olet jäsen ja kertomaan asiasi sinne, mielellään seikkaperäisesti.

Vierailija
71/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Mitä iloa sait tämän provon keksimisestä?

Jonnelle selvisi yhteiskuntaopin tunnilla että lauantai on lomapäivä

Vierailija
72/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet keikuttamaan venettä, voi olla että et saa hyvää työtodistusta. Mitäs sitten teet? Ei kannata polttaa siltoja...

Ei saa antaa huonoa työtodistusta.

Siinä pitää aina olla aika ja työtehtävät. Ihan perus on riittävä.

Kehutyötodistus on sitten plussaa.

Vierailija
73/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmies voi toki selvitellä ja sanoa, että ei se näin mene. Siihen luottamusmiehen työkalut loppuvat, jos et liittoon kuulu. Liitto ei lähde ajamaan siihen kuulumattomien asioita, vaikka luottamusmies tekisi mitä. Ja jos työnantajaa ei pelkän luottamusmiehen mielipide kiinnosta, niin se on voivoi.

Laki vuosilomasta on sama kaikille työnantajille ja työntekijöille, myös liittoon kuulumattomille työntekijöille. Työnantaja ei voi lainvastaisesti määrätä työntekijää pitämään lomiaan ap:n kuvaamalla tavalla.  TES:ssä on alakohtaisia yksityiskohtia lomista, mutta laki on sama kaikille. 

Vierailija
74/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tähän aloitukseen.

Provo.

Vierailija
75/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet keikuttamaan venettä, voi olla että et saa hyvää työtodistusta. Mitäs sitten teet? Ei kannata polttaa siltoja...

Keikuta sinä siellä kuule pääsi vaikka seinänrakoon.

Vierailija
76/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaista lomaviikkoa kohden lasketaan yksi lauantai lomapäiväksi, mutta ei lomapäiviä voi vain lauantaisin pitää, jos se ei ole työpäivä. 

Jokaista lomaviikkoa kohden ei lasketa lauantaita, tuo on puppua. Osoita minulle missä kohtaa lomalaki määrää näin. Käytännössä se menee niin, mutta laki ei tuota määrää.

Kyllä se nyt menee noin, viisastelija.

Lomaan ei siis tarvitse sisältyä tiettyä määrää lauantaipäiviä. Ainoastaan vuosiloman ajankohta ratkaisee sen, kuinka monta lauantaita lomaan kuuluu.

Esimerkki 1: Työntekijä piti vuosilomaa 17.–23.2.2020 (ma–su). Kyseisellä viikolla kaikki muut päivät olivat arkipäiviä paitsi sunnuntai. Lomaa kului kuusi päivää: Päivät maanantaista lauantaihin kuluttivat lomaa, mutta sunnuntai ei.

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas

Vierailija
77/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provojen taso vaan laskee. Tää on kyllä pohjanoteeraus.

No en tiedä onko provo? Voi olla paikallista sopimista. Työnantajapuoli tähtää siihen.

Vierailija
78/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalaki 24 §

Vuosiloman sijoittaminen työntekijän vapaajaksolle

Työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa alkavaksi työntekijän vapaapäivänä, jos tämä johtaa lomapäivien vähenemiseen. Kolme päivää tai sitä lyhyempää loman osaa ei saa ilman työntekijän suostumusta antaa niin, että lomapäivä sattuisi työntekijän työvuoroluettelon mukaiseksi vapaapäiväksi.

Vierailija
79/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmies hoitaa vain omaan jäsenliittoonsa kuuluvien asioita, ei muiden. Vapaamatkustajat ovat omillaan. sorry, mutta näin se nyt vaan on. terv. pääluottamusmies

Ette te aja edes omien työntekijöiden etuja. Oman työpaikan case: mihinkään ette suosineet, seurauksena irtisanomiset.

Miten meni noin omasta mielestä?

terv entinen luottamusmies

Vierailija
80/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantai lasketaan lomapäiväksi vain, jos olet ollut 5 päivää lomalla. Eli lomaviikkona on 6 päivää. Pelkkiä lauantaipäivä ei voi merkitä lomaksi, jos se ei Normaalisti työpäivä. Sen saat helposti selville soittamalla liittoon.