Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla ilmoitettiin tänään että mulla alkaa ensi maanantaina 2 viikon kesäloma ja toiset 2 viikkoa pidetään joka lauantai loppukesälomakauden ajan

Vierailija
30.04.2021 |

Vaikka la ei edes ole työpäivä vaan meidän työviikko on ma-pe. Kuulemma ne kuitenkin lasketaan lomapäiviksi...

Olen aina ollut se työpaikan hissukka, joka ei osaa pitää koskaan puoliaan tai sanoa mitään.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin laskettiin myös vapaapäivät lomapäiviksi kun tarkoituksena oli pitää viikko talvilomaa. 3 päivän sijaan menikin koko viikko. Samalla jotkut talossa taktikoi arkipyhien kanssa että saa 1-2 vuosilomapäivällä pitkät vapaat.

Vierailija
22/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä paikallista sopimista. Ota tai jätä.

Paikallisella sopimisella ei voi sopia huonompia ehtoja kuin mitä laki määrää. Tässä tapauksessa vuosilomalaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa mielikuvitus laukkaa. kopotikopotikop.

Pitäis olla mukana edes vähän totuudensiementä, että menisi läpi.

Vierailija
24/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet keikuttamaan venettä, voi olla että et saa hyvää työtodistusta. Mitäs sitten teet? Ei kannata polttaa siltoja...

Työtodistukseen ei voi kirjoittaa negatiivisia kommentteja.

Työantajan syyllistyessä laittomuuksiin oikea ratkaisu on viedä juttu työsuojeluun ja lopulta käräjille. EI vain tyyneksi hyväksyä kaikki asiattomuudet.

Vierailija
25/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin laskettiin myös vapaapäivät lomapäiviksi kun tarkoituksena oli pitää viikko talvilomaa. 3 päivän sijaan menikin koko viikko. Samalla jotkut talossa taktikoi arkipyhien kanssa että saa 1-2 vuosilomapäivällä pitkät vapaat.

Tuo on ihan sallittua, että vapaapäiviin sijoitetaan lomapäiviä. 

Vierailija
26/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaista lomaviikkoa kohden lasketaan yksi lauantai lomapäiväksi, mutta ei lomapäiviä voi vain lauantaisin pitää, jos se ei ole työpäivä. 

Jokaista lomaviikkoa kohden ei lasketa lauantaita, tuo on puppua. Osoita minulle missä kohtaa lomalaki määrää näin. Käytännössä se menee niin, mutta laki ei tuota määrää.

Vuosilomalain mukaan arkipäiviä ovat kaikki muut päivät paitsi sunnuntait, kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vapunpäivä.

Lisäksi lomaa tienataan kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta.

Pykälät 4 ja 5.

lisäksi pykälässä 20 (5. luku) määrätään loman antamisesta:

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma).

Eli tuon perusteella siis lauantait ovat lomapäiviä.

On työehtosopimuksia, jossa lauantaita ei lasketa lomapäiväksi (kuten kunnallisella puolella), mutta TES:llä aina voikin antaa lakia paremmat edut.

Vierailija
27/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ùp

Vierailija
28/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkoa kohden kuluu 6 lomapäivää yksityisellä ma-la. Julkisella 5 ma-pe.

Vierailija
29/103 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi ICT-alan TES:ssä lauantai lasketaan lomapäiväksi, jos pidät neljä viikkoa lomaa käytät siihen päiviä 6x4= 24. 

"Vuosilomaa kuluttavat arkipäivät, joita vuosilomalain mukaan ovat kaikki muut päivät paitsi sunnuntait, kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vapunpäivä. Lauantai katsotaan arkipäiväksi, joten se kuluttaa lomaa." 

Vierailija
30/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin huono provo, että ei viitsi edes arvostella. Luultavasti typerinkin av-mamma tietää, että tuo ei ole mahdollista.

Vierailija
31/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laskettu. Olitko sinä hölmö itse mennyt varaamaan lomaa niille päiville, jotka olisivat muutenkin olleet vapaata vai mikä meni pieleen? On aivan tavallista ottaa itsenäsyyspäivän,  pääsiäisen ja helatorstain yhteyteen lomaa niin, että esimerkiksi viikolla 9 varaa perjantaiksi jonkun ylityö- tai muun säästövapaan ja pitää kesälomaa ma-ke. Ei mene lauantaita.

Vierailija
32/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaista lomaviikkoa kohden lasketaan yksi lauantai lomapäiväksi, mutta ei lomapäiviä voi vain lauantaisin pitää, jos se ei ole työpäivä. 

Jokaista lomaviikkoa kohden ei lasketa lauantaita, tuo on puppua. Osoita minulle missä kohtaa lomalaki määrää näin. Käytännössä se menee niin, mutta laki ei tuota määrää.

Lomaa on kuusi päivää per viikko, lauantai lasketaan. Jos viikolle osuu arkipyhä niin loma jatkuu seuraavan viikon maanantaihin asti.

Ap nyt soitto liittoon tai työsuojeluun. Et ikinä suostu tähän.

Vierailija
33/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle esitettiin loma pidettäväksi niin että tekisin lyhyempiä työpäiviä. Liitosta kertoivat työnantajalle ettei tämä aivan käy.

Vierailija
34/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan talviloma on sitten jouluna ja pääsiäisenä?

Minä olisin ikionnellinen jos saisin kesäloman toukokuussa sen typerän elokuun sijaan. Minun työssäni se ei vain onnistu.

Vierailija
35/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle esitettiin loma pidettäväksi niin että tekisin lyhyempiä työpäiviä. Liitosta kertoivat työnantajalle ettei tämä aivan käy.

Ihan järkyttävää. Kuinka kujalla työnantaja voi olla, jos edes on pokkaa esittää tuollaisia!? 😂

Vierailija
36/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdet keikuttamaan venettä, voi olla että et saa hyvää työtodistusta. Mitäs sitten teet? Ei kannata polttaa siltoja...

Annetaanko teidän firmassa työtodistus numeroina?

On mahdollista. Pyytäjä itse saa valita haluaako arvostelun.

mies53v

Vierailija
37/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
38/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä kaikki kokemattomia? Lauantai LASKETAAN lomapäiväksi, ainahan se on niin ollut eikä tietääkseni ole tullut muutoksia. 

Vierailija
39/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko täällä kaikki kokemattomia? Lauantai LASKETAAN lomapäiväksi, ainahan se on niin ollut eikä tietääkseni ole tullut muutoksia. 

Siis korjaan, jos on 24 lomapäivää, se lasketaan kuudelle päivälle viikossa, ei voi sanoa suoraan että lauantai, tuo lauantai koskee meitä ma-pe työläisiä. Eli 24 lomapäivää on neljä viikkoa. 

Vierailija
40/103 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää. Kuinka kujalla työnantaja voi olla, jos edes on pokkaa esittää tuollaisia!? 😂

Se on tuota, kun pikkupomot ovat suoraan koulusta tulleita. 4v amk:ta ja ollaan niin kaikkitietäviä.