Työpaikalla ilmoitettiin tänään että mulla alkaa ensi maanantaina 2 viikon kesäloma ja toiset 2 viikkoa pidetään joka lauantai loppukesälomakauden ajan
Vaikka la ei edes ole työpäivä vaan meidän työviikko on ma-pe. Kuulemma ne kuitenkin lasketaan lomapäiviksi...
Olen aina ollut se työpaikan hissukka, joka ei osaa pitää koskaan puoliaan tai sanoa mitään.
Kommentit (103)
Kun täällä on asiasta tietäviä paikalla, selvittäkääpä minulle se, onko vuosiloma vietettävä niin, että niitä lauantaita on pakko tulla mukaan tietty määrä? Perusteluineen olisi kiva kuulla.
Miksi te alapeukutatte noita kommentteja, joissa ilmoitetaan että lauantai kuluttaa lomapäiviä? Kuntasektorilla on saattanut joskus olla toisenlaisia systeemejä, mutta suurimmassa osassa TES:sejä on noin ja on ollut ihan vuosikymmenet.
Ei meillä vaan mene lauantaista lomapäivää.Jos olet 4vk lomalla menee 20 lomapäivää.Ma-pe työt ja kaupunki työnantajana.Ollut jo varmaan 10 vuotta näin ellei enemmän.Muistan et sillon ku aloitin työt niin lauantait laskettiin lomapäiviksi mutta jossain vaiheessa tuli muutos.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä kaikki kokemattomia? Lauantai LASKETAAN lomapäiväksi, ainahan se on niin ollut eikä tietääkseni ole tullut muutoksia.
Paitsi KVTES eli kunnallisella lomapäiviä ovat vain ma-pe pl. juhlapyhät (esim. juhannusaatto on vapaapäivä, ei lomapäivä)
Jos olet liitossa niin ilmoita sinne. En usko että millään alalla voi noin toimia ilman että liiton lakimiehet älähtää ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä on asiasta tietäviä paikalla, selvittäkääpä minulle se, onko vuosiloma vietettävä niin, että niitä lauantaita on pakko tulla mukaan tietty määrä? Perusteluineen olisi kiva kuulla.
Kyllä useimmiten on niin, että tietty määrä pitää "käyttää" lauantaipäiviä, vaikka pitäisi lomansa viikkoa lyhyemmissä pätkissä.
Miten se voi noin mennä? Meillä on kyllä tosi tarkkaa, että kesälomaan kuuluu 4 lauantaita. Paitsi kun työpaikallani oli kerran koulutuspäivä lauantaina, joka oli viimeinen kesälomapäiväni, ja halusin osallistua siihen koulutukseen, niin sain pitää sen lomapäivän itse valitsemanani päivänä, eli silloin sain loman niin, että kuuluikin vain 3 lauantaita!
Tuo perustuu työlainsäädäntöön, lauantait (arkipäivä) lasketaan lomapäiviksi. Näin on ollut maailman sivun.
Lomapäiviä on 30 pv. Kesälomaa 4vk ja viikko talvella.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä vaan mene lauantaista lomapäivää.Jos olet 4vk lomalla menee 20 lomapäivää.Ma-pe työt ja kaupunki työnantajana.Ollut jo varmaan 10 vuotta näin ellei enemmän.Muistan et sillon ku aloitin työt niin lauantait laskettiin lomapäiviksi mutta jossain vaiheessa tuli muutos.
Kunnallisella näin. Meillä yksityisellä työskentelevillä taasen lauantait kuluttavat lomapäiviä.
Juu korjasinkin että kuntasektorilla on eri. Veli oli aiemmin kunnalla ja lomia oli paljon enemmän kuin meillä sisaruksilla. Mutta muuten useimmilla yksityisten alojen TES:issa 24 lomapäivää tarkoittaa käytännössä 20 arkipäivää, niin se lasketaan. Ei väliä millaisissa osissa lomia pitää, mutta onhan siitäkin jotain määräyksia, miten pitkissä jaksoissa niitä saa pitää tai miten määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä kaikki kokemattomia? Lauantai LASKETAAN lomapäiväksi, ainahan se on niin ollut eikä tietääkseni ole tullut muutoksia.
Ei TODELLAKAAN lasketa. Toki jossain paskassa tessissä näin ikävästi on. Kannattaakin olla tiukkana, kun seuraavat neuvottelut tulevat.
Lauantait tosiaan lasketaan lomapäiviksi, mutta vain silloin kun myös arkipäiviä käytetään lomaan samalla viikolla.
Lomaa ei voi pitää sillä tavalla että vain lauantait ovat lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin tuohon ilmoitukseen että ei käy vai irtisanoudunko?
Miksi tarjoat irtisanoutumista? Typerintä ikinä.
Yhteys liittoon, tai jos olet YTK vapaamatkustaja niin sittenhän osaat itse hoitaa asian kuntoon.
Ei liittoon ole pakko kuulua. Luottamusmiehen puoleen voi kuka tahansa työntekijä kääntyä tällaisessa, hän sitten selvittelee. Tai sitten suoraan lakimieheen.
Taitaa iskeä flunssaa ja olla huonossa kunnossa koko kesän. Saikullahan ei lomat pala.
Vierailija kirjoitti:
NIin, teillä ei kuntasektorilla lasketa lauantaita lomapäiväksi, mutta yksityisellä sektorilla lasketaan. Yksityisellä sektorilla voi toki olla paikallisia sopimuksia, joissa on sovittu, että lauantaita ei lasketa lomapäiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei TODELLAKAAN lasketa. Toki jossain paskassa tessissä näin ikävästi on. Kannattaakin olla tiukkana, kun seuraavat neuvottelut tulevat.
Kyllä valitettavasti lasketaan aika monella yksityisellä alalla. Kuntasektorilla ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdet keikuttamaan venettä, voi olla että et saa hyvää työtodistusta. Mitäs sitten teet? Ei kannata polttaa siltoja...
Annetaanko teidän firmassa työtodistus numeroina?
Työtodistuksen voi pyytää myös neutraalissa muodossa, eli vain mitä olet tehnyt ja kuinka kauan olet ollut töissä. Jos on huono työnantaja, esim. pärstäkerroin-pomoja, pyydän ehdottomasti tällaisen minimi-todistuksen vaan. Toivon että todistus kertonee sitten itse työpaikasta enemmän kuin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa iskeä flunssaa ja olla huonossa kunnossa koko kesän. Saikullahan ei lomat pala.
Siinä tapauksessa on myös syytä epäillä koronaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lauantait ole mitenkään erikoispäiviä, eli niitä ei TARVITSE olla loman aikana tiettyä määrää.
Lauantai on vain yksi lomapäivä muiden joukossa.
Lisäksi vuosilomaa ei lähtökohtaisesti saa jakaa osiin, vaan se pidetään yhteen putkeen.
Toki jos työntekijä haluaa pitää osissa, se on ok ja jos se taas käy työnantajalle.
Tietyt painavat syyt sallivat työnantajan antaa loma osissa, mutta ne ovat sitten oikeita syitä.
Ja vielä sellainen, että työnantaja määrää loman ajankohdan, työntekijä voi ehdottaa.
Laitonta toimintaa! Tähän ei tarvitse suostua. Ota yhteys työpaikkasi luottamusmieheen tai ammattiliittoon.