Miksi ihmiset kuvittelevat, että he voivat hoitaa asioita tekstiviestillä?
Siis vieraiden ihmisten kanssa ja oikeita asioita. Mitä kulkee ihmisen mielessä, kun hän lähettää kysymyksen tekstiviestillä muille kuin lähimmille tutuilleen? Ihan oikeastiko te oletatte, että se toinen näkisi vaivaa ja näpyttelisi teille viestin ja vielä itse maksaisi sen? Ja todennäköisesti vielä vapaa-aikanaan.
Minusta alkaa tuntua, että kännykästä luopuminen olisi loistava idea. Minä en halua olla kokoajan tavoitettavissa ja ennen kaikkea minä en halua käyttää vapaa-aikaani näpytellen tekstiviestejä tuntemattomille. Jos on kysyttävää, sopii soittaa ja työasioissa työaikoina, harrastus ym. asioissa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta ennen yhdeksää illalla. Mihin ihmisten käytöstavat ovat hävinneet?
Kommentit (53)
No, esimerkiksi kukkien lähettäminen tai edes soitto olisi mielestäni ollut korrektia.
5
Eniten tässä rassaa se, että kaikesta huolimatta tunnen hieman huonoa omaatuntoa siitä, että en tekstiviesteihin vastaa ja siksi haluaisin irti juuri tästä tehtävästä. Toisaalta eihän se minun ongelmani ole, että jonkun muksu ei pääse urheiluharkkoihin, kun vanhemmat eivät ymmärrä ohjeita tai osaa soittaa.
12
Vierailija:
ap on hommassa, jossa hän ei viihdy, mutta ei ole saanut aikaiseksi irtisanoutua. Ja sekös se vasta harmittaa niin, että viattomat ulkopuolisetkin saavat sylkeä naamalleen! Ettäs kehtaavat häiritä!
Vierailija:
No, esimerkiksi kukkien lähettäminen tai edes soitto olisi mielestäni ollut korrektia.5
Ja anoppi on voinut ajatella, että surun kourissa ei halua turista aiheesta puhelimitse. Etenkin jos ette ole kovin läheisiä.
Anoppi vai lähetyää hautajaisiinkin tekstarin, joka luetaan ääneen arkun vieressä.
Tai vielä parempaa - kaikkiin Suomen kappeleihin voisi asentaa 1m x 1m näytön, joka piippaisi valittelutekstaria reaaliajassa. Säästyisivät adressirahat, eikä tarvitsisi mennä, hautajaiset kun ovat varsin usein suhteellisen masentavia tilaisuuksia.
Täällä jotkut taitavat ihan oikeasti olla sitä mieltä, että on asiallista lähestyä tuntematonta ihmistä tekstiviestillä ja hänen pitäisi vastata? Aivan käsittämätöntä, ellei kyseinen henkilö nyt sitten pidä jotain erillistä kysy ja vastaa-tekstiviestipalvelua työkseen. Silloin tekstiviestikysymyksen lähettäminen tosin varmaan maksaakin muutaman euron ja asia on eri.
Oikeassa maailmassa osanottokukat ja adressit ovat kaikkea muuta kuin aikansa eläneitä. Oikeasti tapana on viedä tai lähettää kukat välittömästi surijan kotiin ja sitten vielä lähettää adressi hautajaisiin.
Vierailija:
Kukkien lähetys alkaa olla jo aikansa elänyt tapa (paitsi jos lähettää hautajaisiin tms.).
Tekstiviesti vain asiaa hoitavalle viranomaiselle, johon puolison nimi ja sotu. Voisi olla maksullinen, melko kalliskin numero, ettei pikku riidoista erottaisi.
Ei ole valittanut siitä. Hän ei olisi kyennyt puhumaan puhelimessa, vaikka olen näinkin läheinen ihminen. Mutta viesti meni perille ja tärkeintä oli, että muistin häntä surussaan.
Se suuttui siitä... Mun olis kuulema pitänny soittaa eikä pistää tekstiviestiä.
Mutta mistä mä sen aikatauluista tiedän ja miten se muka olis reagoinu jos mä olisin soittanu sille vihaspäissäni ja sanonut et sen poika löi (taas) mun lasta?
Mä vaan aattelin et se haluu tietää poikansa käytöksestä ja puhua sille. En siis mitenkään haukkunut sitä huonoksi äidiksi tai sen poikaa kamalaksi.
Mut opinhan taas etten ota kontaktia kenenkään vanhempiin. Hoitakoot sitten itse omat lapsensa täysin.
Jotkut kun suuttuvat ihan mistä vaan.
Ja silloin kun mun isä kuoli niin mua ei todellakaan kiinnostanut puhua anopin kanssa ja kukatkin olisivat tuntuneet vain turhilta. Mulle riitti kun kaikki sanoivat olevansa pahoillaan kun näkivät mut tai välittivät suruviestin mieheni kautta. Ja tekstiviestit olisivat olleet ok.
Minulle se tuntuu tosi luontevalta tavalta.
-77 viestinnän ope
Siinä kerrottaisiin esim. se soittoaika ja mainittaisiin, että k.o. yhteyshenkilö ei kykene näpyttämään tekstareita ja saa niistä näppylöitä. Täysin kykenemätön siis yhteyshenkilöksi.
TAI: hankitte oman liittymän ja pidätte puhelimen SULJETTUNA muulloin kuin soittoaikoina. Mikä siinä sitten olisi vaikeaa?
Miten jollekin voi olla noin suuri ongelma jostain tekstiviesteistä??!! Nykyteknologian aikana se vaan sattuupi olemaan melkosta kätevä tapa ottaa yhteyttä ja sopia asioista. Minä ainakin paljon mieluummin pienten lasten äitinä vastaan tekstariin silloin kun siihen on sopiva rako, jos vaihtoehtona on vastata puheluun lasten kirkuessa ympärillä niin ettei mitään edes kuule.
Ja mitä luulet ap, mahtaisitko olla sitten iloinen kyselyPUHELUSTA lauantai-iltana 23.00...? Tekstari taitaa kumminkin häiritä sun rauhaa vähemmän. Ja viestin merkkiääneksi voi valita jonkun hyvin hillityn piipin jota et edes kuule, niin eipä sekään häiritse.
Welcome to the reality!
Surussa toiselle voi olla tosi vaikea puhua puhelimessa asiasta.
Tekstiviesti on tosi hyvä tapa kommunikoida, kun se antaa vastapuolelle vapauden vastata mihin aikaan vaan, eikä toinen soittele juuri kun olet ruuanlaitossa, yms.
Ja itse koen että puhelimessa jaarittelu tulee vaan kalliimmaksi.
yhteyshenkilöksi tai tuontyyppiseen neuvontaan. Joskus joku kokematon saadaan huijattua, mutta suurin osa kokeilleista ei ikinä enää suostu ja juuri siksi, että ihmiset soittelevat ihmeellisiin aikoihin ja tekstiviestikyselyjä kertyy paljon ja monet niistä niin laajoja, että joutuu soittamaan pitkän puhelun tai kirjoittamaan useita tekstiviestejä. Siinä on oikeasti iso vaiva ja tekstiviesti on vastaanottajalle monta kertaa vaivaalloisempi kuin puhelu. Itse en nykyisin tuntemattomille lähetä ollenkaan tekstiviestejä enkä edes soittopyyntöjä kuin työasioissa.