Miksi ihmiset kuvittelevat, että he voivat hoitaa asioita tekstiviestillä?
Siis vieraiden ihmisten kanssa ja oikeita asioita. Mitä kulkee ihmisen mielessä, kun hän lähettää kysymyksen tekstiviestillä muille kuin lähimmille tutuilleen? Ihan oikeastiko te oletatte, että se toinen näkisi vaivaa ja näpyttelisi teille viestin ja vielä itse maksaisi sen? Ja todennäköisesti vielä vapaa-aikanaan.
Minusta alkaa tuntua, että kännykästä luopuminen olisi loistava idea. Minä en halua olla kokoajan tavoitettavissa ja ennen kaikkea minä en halua käyttää vapaa-aikaani näpytellen tekstiviestejä tuntemattomille. Jos on kysyttävää, sopii soittaa ja työasioissa työaikoina, harrastus ym. asioissa iltaisin ja viikonloppuisin, mutta ennen yhdeksää illalla. Mihin ihmisten käytöstavat ovat hävinneet?
Kommentit (53)
Tekstarin idea on nimenomaan se, että se antaa vastaanottajalle mahdollisuuden ottaa viesti vastaan silloin kuin haluaa ja vastata silloin kuin haluaa ja sillä tavalla kuin haluaa. Puhelinta ei tarvitse pitää auki, ellei halua vastaanottaa tekstareita iltaisin.
Itse hoidan tekstareilla kaikkia mahdollisia asioita, myös työasioita. Minulla on töissä monia yhteistyökumppaneita, jotka tavoittaa parhaiten juuri tekstarilla. Ja niille lopuille laitan sähköpostia. Otan melkein aina ensimmäisen kontaktin asiassa kuin asiassa tekstarilla tai sähköpostilla, koska koen, että ne ovat kaikkein hienotunteisimmat välineet. Ei puhelimen pärinää, ei pakkoa vastata.
Tekstarit ja sähköposti ovat tärkeimmät työvälineeni.
" Soita tähän numeroon 040-jne." on ikäänkuin klisee. Tavataan ajatella, että se pyyntö " soita" on siinä vain tavan vuoksi, että todellisuudessa halutaan tekstari mutta sitä ei kehdata pyytää, koska tekstari on vieläkin niin uusi juttu.
Jos et tosiaan halua tekstareita niin kannattaa laittaa joku " Lähetä sähköpostia tai soita. En vastaa tekstiviesteihin." -tyyppinen ilmaisu yhteystietoihin.
Vähän oma-aloitteisuutta.
keskiviikkoihin klo 17-20 eikä lähetetä tekstiviestiä lauantai-iltaisin klo 23.
12
Taidat vain tavan vuoksi olla yhteistyöhaluton...
Minä inhoan niiden kirjoittamista. Niiden kirjoitus on hidasta, tylsää ja puhelimien sanakirjat haisevat. Niiden lähetys myös maksaa. Minä en tuhlaa vapaa-aikaani niiden kirjoittamiseen, jos ei ole äärimmäinen pakko. Minä en myöskään näe mitään syytä, miksi minun pitäisi. Jos myytäisiin puhelimia, jossa tekstiviestiominaisuutta ei ole, olisin enemmän kuin tyytyväinen.
12
On aika eri asia olla harrastuksekseen valmis vastaamaan rajattuna aikana puhelimeen, kuin itse aktiivisesti ja omaan puhelinlaskuunsa alkaa vastailla samoille ihmisille. Eihän tuollaisissa tilanteissa ikinä jätetä soittopyyntöäkään vaan soitetaan itse uudelleen. Käytöstavat teiltä tosiaan kateissa.
Ihmisten tyhmyys on siis oikeasti loppumaton.
Tuollainen joustamattomuus on jo oire jostakin.
Jos on ottanut tehtävän, johon kuuluu neuvontaa, pitää olla valmis antamaan neuvontaa. Kannattaisi sanoa sille kenelle asia nyt kuuluukin että valitsisivat seuraavalla kerralla jonkun muun hoitamaan tehtävää.
Saatan lähettää tekstarin soittoajan ulkopuolella, mutta odotan vastausta vasta soittoaikana. Kun kyse on siis harrastuksesta eikä virallisesta asiasta.
Sitä kutsutaan joustavuudeksi.
Jos taas olisin viestin vastaanottaja, niin vastaisin soittoaikana joko tekstarilla tai soittamalla. Jos tekstiviesteistä tuntuu tulevan todellinen riesa ja huomattava kuluerä, niin liittäisin yhteystietoihini (esim. harrastuksen tiedotuskirjeessä) että " Soita klo 17-20 tai lähetä sähköpostia. En vastaa tekstiviesteihin." .
Mitä muuta kannattaisi kieltää, kun näköjään sitä ainakaan av-mammat eivät tajua, että jos annetaan kaksi vaihtoehtoa, niin käytetään jompaa kumpaa niistä ja muut tavat eivät ole tervetulleita?
Ja ihan uteliaisuudesta, jos teitä pyydetään esimerkiksi valitsemaan, haluatteko lapsenne paikkakunnan suomen- vai ruotsinkieliseen päiväkerhoon, niin vastaatteko siihenkin pokkana, että swahilinkieliseen, kiitos?
12
Tekstiviestit tosiaan ovat nykyaikaa ja esim. miestäni seuratessa huomaan sen. Hänelle tulee vähän päästä tekstiviestejä (ihmisiltä, joita hän on tavannut ja tapaa). Tapaamisaikoja, osoitteita, lyhyitä vastauksia asioihin joita hän on pyytänyt selvittämään jne.
Kotisairaanhoitajallamme on kännykkä ja puhelinaika. Muuna aikana vastaa jos pystyy ja on töissä. Tekstarilla olen pariin kertaan laittanut lyhyen kysymyksen ja on vastaukseksi soittanut. Mukavampaa varmasti hänellekin, kun en puheluillani häiritse. Ja tietää jo soittaessaan paljonko aikaa puhelu vie ja mitä koskee.
Toisekseen työpuhelut maksaa työpaikka, joten kyllä takuulla jokainen ajattelee, että sulla on (työ)aikaa vastata tekstaereihin jos ei tekstarila, niin puhelulla ja että se puhelun maksullisuus ei haittaa sua.
Ja edeltäjänikin muuten lopetti juuri tekstiviestien ja käsittämättömiin aikoihin tulevien soittojen takia.
Ja kuten sanottua, minä olen sitoutunut antamaan neuvontaa puhelimitse mainittuina aikoina ja sähköpostitse. En tekstiviesteillä.
12
Vierailija:
Jos on ottanut tehtävän, johon kuuluu neuvontaa, pitää olla valmis antamaan neuvontaa. Kannattaisi sanoa sille kenelle asia nyt kuuluukin että valitsisivat seuraavalla kerralla jonkun muun hoitamaan tehtävää.
jos on kerran selvä soittoaika, minusta myös tekstiviestit lähetetään siihen aikaan. ja, soittoaika tarkoittaa minusta, että pitää soittaa.
täällä taas kiusataan, kun huomataan, että 12 suuttuu... Ei oikeesti ihminen voi noin ajatella, kun nämä " haukkujat"
ap on hommassa, jossa hän ei viihdy, mutta ei ole saanut aikaiseksi irtisanoutua. Ja sekös se vasta harmittaa niin, että viattomat ulkopuolisetkin saavat sylkeä naamalleen! Ettäs kehtaavat häiritä!
Laita ap vettä lasiin ja upota siihen sormi. Nosta sitten sormi pois. Jäikö veteen jälki?
Niin korvaamaton sinäkin olet.
Soittakaa, jos on asiaa, ja arkisin 9-21.
Jos ei jollakulla ole aikaa tai hän ei halua nähdä vaivaa soittaakseen asiansa, en minä pidä sitä niin tärkeänä, että näkisin vaivaa itsekään. Ja kyllä, minäkin olen saanut vihaisia viestejä, joissa kerrotaan, että kuuluu hyviin tapoihin vastata. Ei auta. En silti vastaa. Jos joku on riittävän tyhmä ollakseen selvittämättä asiaa kunnolla eli puhuen, niin ei tarvitse hoitaa sitten.
Vaikka eipä tämä juuri elämääni vaikuta. Kullakin tapansa.
Vierailija:
ap on hommassa, jossa hän ei viihdy, mutta ei ole saanut aikaiseksi irtisanoutua. Ja sekös se vasta harmittaa niin, että viattomat ulkopuolisetkin saavat sylkeä naamalleen! Ettäs kehtaavat häiritä!
Kaikki minut tuntevat sen tietävätkin ja heille sitä paitsi saatan vastatakin, jos tilanne sitä vaatii, useammin tosin soitan takaisin. Mutta saan harrastukseni takia keskimäärin 10 viestiä viikossa, jossa kysellään asioita. Pitäisikö minun vasta näille kaikille ja kertoa, että en vastaa? Asia on muuten tehty selväksi samalla kun puhelinnumero on annettu. Kerrotaan, että yhteyttä voi ottaa sähköpostilla tai soittamalla annettuun numeroon tiettyihin aikoihin. Silti saan tekstiviestejä kaikkina vuorokaudenaikoina. Ja kun en vastaa, niin parhaimmillaan parissa tunnissa tulee vihainen viesti, että miksi en vastaa.
12
Vierailija: