Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa köyhyysraja on Kelan mukaan 1300 euroa

Vierailija
24.04.2021 |

Miksi ihmeessä Kelassa se raja on asetettu noin korkealle ja millä perusteella esim 1211 euroa ta 1001 euroa kuussa tienaava on Suomessa köyhä?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekisi töitä jossa tulot jää alle köyhyysrajan, kun työttömänä voi saada enemmän? Onko kyse nykyajan orjuudesta?

Mistä sitä rahaa saa yli 1200€ per kuussa? Koska mä en ainakaan saa, edes työttömänä, saati opiskelijana.

Vierailija
22/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekisi töitä jossa tulot jää alle köyhyysrajan, kun työttömänä voi saada enemmän? Onko kyse nykyajan orjuudesta?

Mistä sitä rahaa saa yli 1200€ per kuussa? Koska mä en ainakaan saa, edes työttömänä, saati opiskelijana.

Saat kyllä jos olet nainen, joka on pyöräyttänyt muksun sarjasiittäjän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkiskin joskus edes tuollaiset "hulppeat"tulot tilillään...

Vierailija
24/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä sain viime vuonna työtuloja noin paljon per kuukausi. Vuodessa jäi säästöön melkein kymppitonni. Olen kahden lapsen yh, ja sain täydet asumistuet ja lapsilisät. Joskus ihmettelen, mihin ihmiset saavat moninkertaiset tulonsa hassattua.

Vapaa-ajan aktiiviteetteihin esim tilaavat lehtiä tai suoratoistopalvelua, muun muassa maksulliseen harrastukseen kuten vaikka neulontaan tai juonsulenkkeilyä, tai ihan vain siihen että käy kavereiden kanssa ulkona syömässä, kahvilla, elokuvissa tai keikalla. Sen jälkeen kun ihmisellä on tarpeeksi ruokaa ja suojaa alkaa pää kaivata myös aktiiviteettia jotta pysyy järjissään eikä napsahda ja pala loppuun (perus yleis terveys muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä vaikka yleensä huomio keskittyy liikaa vain ainoastaan ihmisenä fyysiseen puoleen jolloin pyykkinen ja sosiaalinen puoli unohtuu kokonaan). Pelkkä se että sitkuttelee nipin napin hengissä ei oikeasti riitä ihmiselle koska siitä hajoaa vain pää jos se pitkittyy. Ja mielenterveys ongelmia on Suomessa jo ihan tarpeeksi ja riittämiin niin että yhtään ei kaivataan lisää.

Sitä aktiviteettia saa myös ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Musiikkia ja viihdettä saa kirjastosta, televisiosta ja netistä, luonnossa liikkuminen ei maksa kuin lenkkikenkien verran, kaverien kanssa voi syödä kotona, vaikka vuorotellen jokaisen luona. Ei ole mitään syytä hajottaa päätään ja "sitkutella" kun maailma on täynnä kiinnostavaa tekemistä. Itse olen huomattavan varakas, mutta hyvin harvoin kävin kahvilassa tai keikoilla ennen koronaakaan. Köyhillä on usein paljon sosiaalisia kontakteja, koska he auttavat toinen toistaan - leikkaavat hiuksia, kierrättävät vaatteita, dyykkaavat, tuunaavat tavaroita. Henkinen köyhyys on ihan eri asia.

Vierailija
25/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana sai tukia yht 500e (opinto- ja asumistuki) kuukaudessa sekä piti ottaa 300e lainaa, että pystyi elämään. Kesäksi piti nostaa lainaa, maksaa vuokraa lainalla, että sai sossusta apua seuraavien kuukausien vuokraan. Velaksi eläminen köyhänä oli kyllä kamalaa. Onnea on jos on vanhemmat, jotka jeesaa taloudellisesti, itselläni ei ollut. Oli ihana päästä työttämäksi opiskelujen jälkeen kun tuntui, että sai vihdoin tarpeeksi rahaa elämiseen ilman, että täytyi kasvattaa velkaa. Ja nyt työelämän palkka se vasta mukavaa onkin!

Vierailija
26/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet tuosta summasta laitan aina pelikoneisiin. Haluan tukea kulttuuri -ja taide-alaa.

Vierailija
27/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä, onko olemassa jokin sarjasiittäjän erityiselatustuki? Tämmöisestä en ole kuullutkaan! Kuka tähän on oikeutettu, eli minkälainen sarja pitää olla siitettynä ennen kuin voi hakea?

Vierailija
28/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kaikki kirjoitti:

Vuokrat vie rahat sähkö hammaslääkärit jne. Ei täällä missään enää alle 2000€ kk pärjää ellei asu soluasunnossa tai saanut oman maksettua että pieni yh.

Huonosti on asiat jos ei pärjää, itsellä keskisuuren kaupungin kupeessa remontoitu vuokra-asunto yksityiseltä vesineen ja sähköineen 290e/kk. Tulot n.1100e/kk.

Vierailija
29/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, ei kiinnosta vääntää kersoja. Plus, ne vaatii ruokaa, vaatteita, tekniikkaa, välineitä, tavaroita, tilaa yms. että ei siitä kyllä rillutteluun rahaa hirveesti jää.

Vierailija
30/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa duunari tason päivätöissä yltää nippanappa tuohon summaan. Juuri laskin että itse saisin vähän päälle tonnin tukia jos jäisin kotiin eli myyn vapaaikani työnantajalle vajaalla 700 eurolla kuukaudessa!

Vierailija
31/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke 1200/kk, vaimo kevytytrittäjä 650/kk, kaksi lasta. Pärjäämme omasta mielestä hyvin, kahdeksan asuntoa kolmessa maassa, ei koskaan mitään asumistukia ja raha riittää. Saisimme varmaan isommatkin tulot kulutettua, mutta näillä mennään ja moninkertaiset tulot meihin verrattuna saavat vielä pitävät meitä rikkaina.

Täh? Millähän rahalla olette ne kahdeksan asuntoa ostaneet, ei niitä ainakaan noilla rahoilla kukaan saa. Kai teille tulee niistä asunnoista jotain vuokratuloja tms, jotka pitäisi laskea tuloiksi. 

Vierailija
32/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kaikki kirjoitti:

Vuokrat vie rahat sähkö hammaslääkärit jne. Ei täällä missään enää alle 2000€ kk pärjää ellei asu soluasunnossa tai saanut oman maksettua että pieni yh.

Huonosti on asiat jos ei pärjää, itsellä keskisuuren kaupungin kupeessa remontoitu vuokra-asunto yksityiseltä vesineen ja sähköineen 290e/kk. Tulot n.1100e/kk.

No hyvä että SÄ olet löytänyt jonkun huomattavan alihintaisen loukun ittelles, 99% ei löydä. Jopa onnettomissa pikkukaupungeissa yksiöidenkin vuokrat on huimasti yli sen, mitä kela maksaa. Aivan järkyttäviä  rotanloukkuja jotka homeessa, neliöitä just hineesti 30 ja vuokra 600€. Jep.

Vierailija
33/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pieni summa jos asut jossain isommassa kaupungissa. Jossain pienemmän kaupungin 350 euron luukussa asujalle se on varsin ok summa.

Ja jos saa tuon käteen painaessaan täyttä työviikkoa, niin onhan se  aikamoista vittuilua ja kaukana mistään järkevästä.

Vierailija
34/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kaikki kirjoitti:

Oletko saanut sen asunnon kenties suhteilla, vai onko se niin huonolla paikalla, ettei maksa? Tuo hinta on nimittäin aivan uskomaton. Monessa kaupungissa lähtöhinnat jo yksiöille 500 euroa, ja jos haluaa kaksion/kolmion niin mennään nopeasti jo tonniin. 

Eli sinä pärjäät, koska olet harvinaisen onnekas asuntosi kanssa. Yritäpä elää noilla samoilla tuloilla vaikka 800 euron kämpässä.

Vierailija
35/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 1200 e kk. Tästä vuokra 510 e ,sähkö, puhelin, ruoka, lääkkeet jne. Olen siis köyhä työssäkäyvä 58 v nainen.

Vierailija
36/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 1200 e kk. Tästä vuokra 510 e ,sähkö, puhelin, ruoka, lääkkeet jne. Olen siis köyhä työssäkäyvä 58 v nainen.

Osa-aikatyö ilmeisesti.

Vierailija
37/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä sain viime vuonna työtuloja noin paljon per kuukausi. Vuodessa jäi säästöön melkein kymppitonni. Olen kahden lapsen yh, ja sain täydet asumistuet ja lapsilisät. Joskus ihmettelen, mihin ihmiset saavat moninkertaiset tulonsa hassattua.

Vapaa-ajan aktiiviteetteihin esim tilaavat lehtiä tai suoratoistopalvelua, muun muassa maksulliseen harrastukseen kuten vaikka neulontaan tai juonsulenkkeilyä, tai ihan vain siihen että käy kavereiden kanssa ulkona syömässä, kahvilla, elokuvissa tai keikalla. Sen jälkeen kun ihmisellä on tarpeeksi ruokaa ja suojaa alkaa pää kaivata myös aktiiviteettia jotta pysyy järjissään eikä napsahda ja pala loppuun (perus yleis terveys muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä vaikka yleensä huomio keskittyy liikaa vain ainoastaan ihmisenä fyysiseen puoleen jolloin pyykkinen ja sosiaalinen puoli unohtuu kokonaan). Pelkkä se että sitkuttelee nipin napin hengissä ei oikeasti riitä ihmiselle koska siitä hajoaa vain pää jos se pitkittyy. Ja mielenterveys ongelmia on Suomessa jo ihan tarpeeksi ja riittämiin niin että yhtään ei kaivataan lisää.

Sitä aktiviteettia saa myös ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Musiikkia ja viihdettä saa kirjastosta, televisiosta ja netistä, luonnossa liikkuminen ei maksa kuin lenkkikenkien verran, kaverien kanssa voi syödä kotona, vaikka vuorotellen jokaisen luona. Ei ole mitään syytä hajottaa päätään ja "sitkutella" kun maailma on täynnä kiinnostavaa tekemistä. Itse olen huomattavan varakas, mutta hyvin harvoin kävin kahvilassa tai keikoilla ennen koronaakaan. Köyhillä on usein paljon sosiaalisia kontakteja, koska he auttavat toinen toistaan - leikkaavat hiuksia, kierrättävät vaatteita, dyykkaavat, tuunaavat tavaroita. Henkinen köyhyys on ihan eri asia.

Se mikä on yhdelle tärkeää, on toiselle turhaa. Jollekin suoratoisto voi olla pelastus siitä arkisesta harmaudesta, toinen ei saisi siitä mitään irti. Jollekin vaikka meikit pitävät mielen parempana, toinen ei tarvitse niitä ollenkaan. 

Myös köyhät ihmiset ovat yksilöitä, joilla on samoja tarpeita kuin rikkailla. Tämä tuntuu olevan tabu rikkaille/keskituloisille. Olen täällä vääntänyt jopa siitä, etten voi ostaa kaikista halvimpia laseja, koska tarvitsen vahvemmat tehot. Joku vastasi siihen, että köyhän on aina tyydyttävä halvimpaan. Ei mitään ymmärrystä siitä, että mun silmille ei halvimmat riitä. En voi valita toisia silmiä, joilla pärjäisi paremmin köyhänä. 

Tämmöisiä kommentteja on niin helppo kirjoittaa, kun itse on rikas. Läheskään kaikilla köyhillä ei ole kavereita, jotka leikkaisivat hiuksia, tuunaisivat vaatteita ja tavaroita jne. Joillakin ei ole edes perhettä, vaan ovat yksinäisiä. Mietin, miten monta köyhää ihmistä sinä oikeasti tunnet, ja miksi et auta niitä tuntemiasi köyhiä, jos kerran itselläsi on rahaa. 

Mainitsit jopa dyykkaamisen. Sun mielestäsi pitäisi siis kaivella roskiksia. Suostuisitko itse tekemään niin?

Vierailija
38/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kaikki kirjoitti:

Kuvitteletko sä että noin halpoja kämppiä löytyy kaikille vai miksi vertaat omaan tilanteeseesi? Esim. tähän mun kotikaupunkiin kuuluu sellainen alue, johon sijoitetaan muualta asuntoa saamattomat narkkarit, alkoholistit ja kodittomat, lähimpään kauppaan on kilsoja ja tänne kaupunkiin 20 km, eikä edes siltä alueelta saa alle 300e/kk vuokrakämppää.

Vierailija
39/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että kuitenkin määräät köyhille, mitä he saavat tehdä. 

Epäilen, että jos joutuisit itse elämään köyhänä, et ylistäisi lenkillä käymistä ja vanhojen tavaroiden tuunaamista, vaan kokisit että jäät monesta asiasta paitsi. 

Tuntuu että jotkut rikkaat jopa ihannoivat köyhyyttä jollain oudolla tasolla. Onpa hieno ajatus että on köyhien verkosto, joka leikkaa toistensa hiukset ja dyykkaavat ja tuunaavat. Jos et itse elä näin, et voi vaatia sitä muiltakaan.

Vierailija
40/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja elarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme