Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa köyhyysraja on Kelan mukaan 1300 euroa

Vierailija
24.04.2021 |

Miksi ihmeessä Kelassa se raja on asetettu noin korkealle ja millä perusteella esim 1211 euroa ta 1001 euroa kuussa tienaava on Suomessa köyhä?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä sain viime vuonna työtuloja noin paljon per kuukausi. Vuodessa jäi säästöön melkein kymppitonni. Olen kahden lapsen yh, ja sain täydet asumistuet ja lapsilisät. Joskus ihmettelen, mihin ihmiset saavat moninkertaiset tulonsa hassattua.

Juuri siksi, että olet yh :) Olen itse elänyt omassa, vuokralla, avioliitossa, avoliitossa. Miehellä ei mikään kovin suuri palkka, mutta kuitenkin. Kaikista rikkainta elämää olen elänyt yyhoona. Rehellisesti sanottuna, oli älytöntä, että minulla oli vapaa asua isossa asunnossa keskellä keskustaa ja asumistukea sain osa-aikatyöstä huolimatta yli 600. Siihen lapsilisät ja elarit. Kun on tottunut siihen, että työtulot on kaikkineen sen 1200 euroa max niin kyllä tuo yli 2300 euron netto (kaksi lasta), joista suurin osa oli tukia oli ihan älytön. 

Vierailija
42/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1300 euroa on tyypillinen eläke matalapalkka alalla työskennelleillä naisilla.

Sillä pitää vaan pärjätä.

Saispa edes palkkaa noin paljon. Eläkettä ei taideta enää nähdäkään. Terveisin myyjä.

Siis tuo 1300 brutto, josta menee verot.

Ikävintä on se, että iäkkäillä menee rahaa paljon lääkkeisiin.  Myös sellaisiin lääkkeisiin, joita ei Kela korvaa. Kuten kipuvoiteet, joku vitamiini, ulostuslääke ummetukseen, särkylääke jne.

Tähän päälle tietenkin reseptilääkkeet.

Mutta eipä sitä iäkkäänä paljoa enää tarvitsekaan muuta, kuin kivuttoman olon, lämpimän asunnon ja telkkari ja radion viihdykkeenä.

Niin juuri. Bruttopa hyvinkin. Siitä verot pois, niin tonnin pintaan on tuloja käytettävissä kuukaudessa asumiseen ja elämiseen. Terveisin sama myyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekisi töitä jossa tulot jää alle köyhyysrajan, kun työttömänä voi saada enemmän? Onko kyse nykyajan orjuudesta?

On, ja vastaus kysymykseen on että, vielä löytyy sellaisiakin ihmisiä jotka haluavat ihan itse elättää itsensä omalla työllään, vaikka palkka on erittäin huono, lähes uskomatonta, mutta totta, hatun noston paikka.

Vierailija
44/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekisi töitä jossa tulot jää alle köyhyysrajan, kun työttömänä voi saada enemmän? Onko kyse nykyajan orjuudesta?

On, ja vastaus kysymykseen on että, vielä löytyy sellaisiakin ihmisiä jotka haluavat ihan itse elättää itsensä omalla työllään, vaikka palkka on erittäin huono, lähes uskomatonta, mutta totta, hatun noston paikka.

Voi ihanaa, miten rohkaisevaa luettavaa. Hatun nostoista minä juuri elänkin.

Vierailija
45/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saispa edes palkkaa noin paljon. Eläkettä ei taideta enää nähdäkään. Terveisin myyjä.

Tämä. Täysin naurettava argumentti, jota kuulee lässytettävän on se kun kuulemma kannattaa mielummin tehdä paskatöitä kuin olla työttömiä, koska eläke kertyy. Mitäs sillä eläkkeellä sitten tekee, kun terveys on jo mennyt siihen 70 ikävuoteen mennessä paskaduuneissa, hyvä jos elossa vielä on.

Paskatyö tai paskaduuni on naurettava termi ja määre sillä sama työ voi olla toiselle arvoton ja inhottava mutta toiselle arvokas ja kutsumus. Se riippuu niin paljon siitä mistä kukin yksilö tykkää ja mitä kukakin arvostaa.

Vierailija
46/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä sain viime vuonna työtuloja noin paljon per kuukausi. Vuodessa jäi säästöön melkein kymppitonni. Olen kahden lapsen yh, ja sain täydet asumistuet ja lapsilisät. Joskus ihmettelen, mihin ihmiset saavat moninkertaiset tulonsa hassattua.

Vapaa-ajan aktiiviteetteihin esim tilaavat lehtiä tai suoratoistopalvelua, muun muassa maksulliseen harrastukseen kuten vaikka neulontaan tai juonsulenkkeilyä, tai ihan vain siihen että käy kavereiden kanssa ulkona syömässä, kahvilla, elokuvissa tai keikalla. Sen jälkeen kun ihmisellä on tarpeeksi ruokaa ja suojaa alkaa pää kaivata myös aktiiviteettia jotta pysyy järjissään eikä napsahda ja pala loppuun (perus yleis terveys muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä vaikka yleensä huomio keskittyy liikaa vain ainoastaan ihmisenä fyysiseen puoleen jolloin pyykkinen ja sosiaalinen puoli unohtuu kokonaan). Pelkkä se että sitkuttelee nipin napin hengissä ei oikeasti riitä ihmiselle koska siitä hajoaa vain pää jos se pitkittyy. Ja mielenterveys ongelmia on Suomessa jo ihan tarpeeksi ja riittämiin niin että yhtään ei kaivataan lisää.

Sitä aktiviteettia saa myös ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Musiikkia ja viihdettä saa kirjastosta, televisiosta ja netistä, luonnossa liikkuminen ei maksa kuin lenkkikenkien verran, kaverien kanssa voi syödä kotona, vaikka vuorotellen jokaisen luona. Ei ole mitään syytä hajottaa päätään ja "sitkutella" kun maailma on täynnä kiinnostavaa tekemistä. Itse olen huomattavan varakas, mutta hyvin harvoin kävin kahvilassa tai keikoilla ennen koronaakaan. Köyhillä on usein paljon sosiaalisia kontakteja, koska he auttavat toinen toistaan - leikkaavat hiuksia, kierrättävät vaatteita, dyykkaavat, tuunaavat tavaroita. Henkinen köyhyys on ihan eri asia.

Kiva että kuitenkin määräät köyhille, mitä he saavat tehdä. 

Epäilen, että jos joutuisit itse elämään köyhänä, et ylistäisi lenkillä käymistä ja vanhojen tavaroiden tuunaamista, vaan kokisit että jäät monesta asiasta paitsi. 

Tuntuu että jotkut rikkaat jopa ihannoivat köyhyyttä jollain oudolla tasolla. Onpa hieno ajatus että on köyhien verkosto, joka leikkaa toistensa hiukset ja dyykkaavat ja tuunaavat. Jos et itse elä näin, et voi vaatia sitä muiltakaan.

Se on helppo sanoa ettei raha tee onnelliseksi ja parhaat asiat on ilmaisia sellaisen ihmisen jolla rahaa on. Varakas voi valita ne ilmaiset asiat ja halutessaan taas harrastaa kalliitakin asioita. Köyhä taas ei voi valita vaan on pakko tyytyä niihin ilmaisiin asioihin.

47/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kaksi (2) 12h yövuoroa kuussa. 500 suojaosa.

Täydet tuet.

Jää vuokran jälkeen käteen 850 netto.

Sen ansaitset!

Vierailija
48/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajan aktiiviteetteihin esim tilaavat lehtiä tai suoratoistopalvelua, muun muassa maksulliseen harrastukseen kuten vaikka neulontaan tai juonsulenkkeilyä, tai ihan vain siihen että käy kavereiden kanssa ulkona syömässä, kahvilla, elokuvissa tai keikalla. Sen jälkeen kun ihmisellä on tarpeeksi ruokaa ja suojaa alkaa pää kaivata myös aktiiviteettia jotta pysyy järjissään eikä napsahda ja pala loppuun (perus yleis terveys muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä vaikka yleensä huomio keskittyy liikaa vain ainoastaan ihmisenä fyysiseen puoleen jolloin pyykkinen ja sosiaalinen puoli unohtuu kokonaan). Pelkkä se että sitkuttelee nipin napin hengissä ei oikeasti riitä ihmiselle koska siitä hajoaa vain pää jos se pitkittyy. Ja mielenterveys ongelmia on Suomessa jo ihan tarpeeksi ja riittämiin niin että yhtään ei kaivataan lisää.

Sitä aktiviteettia saa myös ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi. Musiikkia ja viihdettä saa kirjastosta, televisiosta ja netistä, luonnossa liikkuminen ei maksa kuin lenkkikenkien verran, kaverien kanssa voi syödä kotona, vaikka vuorotellen jokaisen luona. Ei ole mitään syytä hajottaa päätään ja "sitkutella" kun maailma on täynnä kiinnostavaa tekemistä. Itse olen huomattavan varakas, mutta hyvin harvoin kävin kahvilassa tai keikoilla ennen koronaakaan. Köyhillä on usein paljon sosiaalisia kontakteja, koska he auttavat toinen toistaan - leikkaavat hiuksia, kierrättävät vaatteita, dyykkaavat, tuunaavat tavaroita. Henkinen köyhyys on ihan eri asia.

Epäilen, että jos joutuisit itse elämään köyhänä, et ylistäisi lenkillä käymistä ja vanhojen tavaroiden tuunaamista, vaan kokisit että jäät monesta asiasta paitsi. 

Tuntuu että jotkut rikkaat jopa ihannoivat köyhyyttä jollain oudolla tasolla. Onpa hieno ajatus että on köyhien verkosto, joka leikkaa toistensa hiukset ja dyykkaavat ja tuunaavat. Jos et itse elä näin, et voi vaatia sitä muiltakaan.

Se on helppo sanoa ettei raha tee onnelliseksi ja parhaat asiat on ilmaisia sellaisen ihmisen jolla rahaa on. Varakas voi valita ne ilmaiset asiat ja halutessaan taas harrastaa kalliitakin asioita. Köyhä taas ei voi valita vaan on pakko tyytyä niihin ilmaisiin asioihin.

Usein se asia jota tekee harvoin ja harvemmin tekee onnellisemmaksi ja jättää muistoja kuin sellainen asia jota tekee lähes aina ja usein jolloin se tavallinen asia tuntuu niin arkiselta ja tylsältä kun sitä muutenkin tekee niin usein eikä se ole enää niin erikoista ja nautittavaa kuin se mitä tekee harvemmin.

Vierailija
49/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein se asia jota tekee harvoin ja harvemmin tekee onnellisemmaksi ja jättää muistoja kuin sellainen asia jota tekee lähes aina ja usein jolloin se tavallinen asia tuntuu niin arkiselta ja tylsältä kun sitä muutenkin tekee niin usein eikä se ole enää niin erikoista ja nautittavaa kuin se mitä tekee harvemmin.

Eräs lähituttu aikoinaan ihmetteli että miksi köyhät eivät nauti käsin tiskaamisesta kun hänet se tekee niin iloiseksi. Jouduin tälle sitten selittämään että kaikki eivät nauti astioiden käsin pesemisestä ja että kaikilla ei välttämättä ole edes tiskikonetta.

Vierailija
50/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Täysin naurettava argumentti, jota kuulee lässytettävän on se kun kuulemma kannattaa mielummin tehdä paskatöitä kuin olla työttömiä, koska eläke kertyy. Mitäs sillä eläkkeellä sitten tekee, kun terveys on jo mennyt siihen 70 ikävuoteen mennessä paskaduuneissa, hyvä jos elossa vielä on.

Paskatyö tai paskaduuni on naurettava termi ja määre sillä sama työ voi olla toiselle arvoton ja inhottava mutta toiselle arvokas ja kutsumus. Se riippuu niin paljon siitä mistä kukin yksilö tykkää ja mitä kukakin arvostaa.

Termit "paskaduuni" ja "paskatyö" pitäisi muuttaa muotoihin "paskaPALKKAduuni" ja "paskaPALKKAtyö", sillä palkastahan tässä on kyse. Työtehtävät ovat kautta linjan tarpeellisia, mutta kyse on palkasta. Siitä, että tietyistä työtehtävistä maksetaan liian vähän, jotta sillä tulisi kunnolla toimeen. Tämä on ongelma, ei työtehtävät.

Vierailija
51/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein. 1460e/kk oli bruttopalkka ja siihen päälle vielä n. 100e asumistukea, soviteltua ei koska työaika yli 80%. Vuokran jälkeen jäi noin 1000e eli melkein tuplasti enemmän kuin mitä työttömänä jää. Nyt taas työttömyystuki, asumistuki ja toimeentulotukikombolla ja kaikki tuet yhteensä noin 900e eli vuokran jälkeen jää se 505e elämiseen.

Vierailija
52/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläketurvakeskusen mukaan 40 % eläkkeensaajista saa brutto eläkettä vähän alle 1200 euroa.  Eli siis kuulutvat siis köyhiin.

Että se niistä rikkaista eläkeläisistä.  Myös eläkkeissä on hurjia eroja.

Minäkin kuulun niihin onnenpossuihin, pieneläkeläisiin, kultalusikka suussa syntyneisiin😅

Vierailija
53/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhyysraja sitä tarkoita, että työttömänä saisi sen verran rahaa. Ei todellakaan! Moni työtön elää reilusti köyhyysrajan alapuolella. Kuukausitulot voi olla lähempänä 600 € kuin 1300 €.

Vierailija
54/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kaikki kirjoitti:

Vuokrat vie rahat sähkö hammaslääkärit jne. Ei täällä missään enää alle 2000€ kk pärjää ellei asu soluasunnossa tai saanut oman maksettua että pieni yh.

Huonosti on asiat jos ei pärjää, itsellä keskisuuren kaupungin kupeessa remontoitu vuokra-asunto yksityiseltä vesineen ja sähköineen 290e/kk. Tulot n.1100e/kk.

Onko toi sun "asuntosi" joku kahden neliön varastokoppi keskellä korpea?

Vierailija
55/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kaikki kirjoitti:

Vuokrat vie rahat sähkö hammaslääkärit jne. Ei täällä missään enää alle 2000€ kk pärjää ellei asu soluasunnossa tai saanut oman maksettua että pieni yh.

Huonosti on asiat jos ei pärjää, itsellä keskisuuren kaupungin kupeessa remontoitu vuokra-asunto yksityiseltä vesineen ja sähköineen 290e/kk. Tulot n.1100e/kk.

Onko toi sun "asuntosi" joku kahden neliön varastokoppi keskellä korpea?

Tässä kaupungissa tuolla hinnalla löytyy kyllä asuntoja ihan keskustasta. 400e saa jo pienen kaksion ja kilometrin säteellä löytyy niin kaupat kuin virastotkin. Mutta eipä tämä mikään Helsinki ole.

Vierailija
56/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhyysraja sitä tarkoita, että työttömänä saisi sen verran rahaa. Ei todellakaan! Moni työtön elää reilusti köyhyysrajan alapuolella. Kuukausitulot voi olla lähempänä 600 € kuin 1300 €.

Tuo on yksinasuvan köyhyysraja. Harva työtön yksinasuva saa noin vähän tukina mutta toki heitäkin varmaan on.

Vierailija
57/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli oikeasti sinulla jäi käteen sellainen 2300e ainakin.

Vierailija
58/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhteen laskettuina saan vähän päälle 900 euroa ja siitä menee 450 euroa vuokraan..

Vierailija
59/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nettopalkka kaupan alalla, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä ja vuorolisät on jo mukana summassa.

Työmarkkinatukityöstä saa vain 700 kuukaudessa, jos on 20 päivää kuukaudessa töissä eikä ole yhtään päivää sairaana.

Vierailija
60/105 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison kanssa asuva saa pelkän työmarkkinatuen 530 netto, ei muita tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän