Miten kieltäytyä ostamasta kaverin talo?
Tilanne on ihan uskomaton. Olemme perheeni kanssa etsimässä taloa. Kriteereinä suht uusi, tietyltä alueelta, 4 makuuhuonetta jne. Kerroin kaverille suunnitelmista ja hän kirjaimellisesti pomppasi tuolilta ylös, riemusta kiljuen, ja ilmoitti heidän suunnittelevan talonsa myyntiä. Ilmoitti, että te voisitte ostaa sen, niin päästäisiin ilman kalliita välityskuluja.
Paperilla talo on periaatteessa kaikkea sitä mitä toivomme ja enemmänkin. Kuitenkin keittiö on remontoitu vähän aikaa sitten punaiseksi, mitä en voi sietää. Koko asunnossa kiertää valkoinen laatta lattia, mitä en voi sietää. Muutenkin koko talo on kamala saunan lauteiden väritystä myöten. Olen kyllä kauniisti yrittänyt kertoa, etten ole kiinnostunut ja keksinyt selityksiä. Sanoin esimerkiksi keittiöstä, että tahdomme kyllä ennemmin neutraaleja värejä, johon vastaus oli vain, että no nykyisin punainen on suurta muotia.
Ihan uskomatonta, että olen joutunut tähän tilanteeseen ja kysymään täältä apua. Tuntien kaverini, hän loukkaantuu verisesti, jos sanon suoraan talon olevan kauhea enkä tahdo ostaa sitä. Remontissakaan ei ole järkeä, koska remontti talossa tehty vasta äskettäin ja tulisi muutenkin kalliiksi. Kaveri vaan höyryää ja kutsui meidät juuri grillaamaan sinne, että voimme viedä asioita eteenpäin. Välit tässä vielä menee. En ole missään vaiheessa osoittanut mitään vihreää valoa, kaveri vaan rakastaa taloaan niin, ettei kykene näkemään miten me ehkä emme.
Kommentit (110)
Ostin ekan vakityön saatuani yksiön lähiöstä. Vanhemmat varsinkin olivat painostamassa ostamaan serkun kaksion. Serkku olis vielä tullut siihen kaupanpäällisiksi. Äijä kun oli tössinyt asiansa taloudellisesti.
Tiesin että vanhemmille, tädeille ja sedillä ja serkulle turha puhua mitään joten en reagounut ehdotuksiin mitenkään. Ei suku ole puhunut mulle sen jälkeen. Nyt mulla on jo kolmio rivari.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa auta kuin yrittää äkkiä löytää joku toinen talo ja keksiä jokin syy, miksi se on teille parempi. Mutta oletko varma, että saat samoilla kriteereillä talon haluamaltasi alueelta?
Ei tsrvitse keksiä syytä, sanoo vain, että on itsellä aika erilainen sisustusmaku.
Mieheni ei halua punaisia keittiön kaappeja eikä remonttia. Tämä toki vaatii miehen, jonka yli ei ystäväsi miehineen kävele.
🤣
Ei sinun tarvitse yrittää keksiä mitään selitystä. Kerrot vain totuuden: aiotte hankkia erilaisen talon kuin se, jota kaverisi myy.
Sanot vaan, että haluatte talon johon ei liity muistoja. Haluatte täysin uuden alun teille ennestään tuntemattomassa talossa. Sanot, että laittakaa vaan talonne välittäjälle myyntiin. Varmasti joku ihastuu siihen ja haluaa ostaa sen. Te ette halua ostaa tutulta ja varsinkaan ei ystävältä.
Tulee mieleen tapaus, jokseikaan niin iso, kuin asuntokauppa. Muutama vuosi sitten, pähkäilin töissä mitä laittaa päälle ristiäisiin, joissa olen kummina. Seuraavana päivänä eräs keskustelussa ollut kollega toi töihin mekon ja sanoi, että myyn tämän sinne juhliin ja hinta xx..Kiusallisin tilanne ikinä, eikä kolttu ollut edes ollut makuuni…valkoisin. valhein tuosta keplottelin pois, ei vain ollut pokkaa sanoa suoraan, että ei kiitos. Ihailen teitä, jotka osaatte suoraan sanoa ei…
No, nyt on viisi vuotta vierähtänyt, onko talokaupat tehty?
Sano että miehesi ja lapset ei tykkää talosta.
Täh? Kuka teidät pakottaa ostamaan jotain jota ette halua?
Jättää vain kauppakirjan allekirjoituskohdat ilman nimikirjoitusta.