Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan työtäni, vihaan vihaan. Ei ulospääsyä.

Keskiluokkaista unelmaa?
20.04.2021 |

Olen niin lopen uupunut työhöni. Asiantuntijatason työ ns omalla alalla, sisäsiistiä hommaa josta voi olla vaikea ymmärtää että on aivan totaalisen poikki ja niin vttuuntunut että ei vaan jaksa. Kaikki jaksamiseni menee tähän, aivan joka ikinen jaksamisen hiven. Joka ikinen päivä on buukattu loputtomilla palavereilla ilman taukoa, joissa saa tosissaan tehdä aivotyötä, naks vaan aivot seuraavaan projektiin, tulet kaksi minuuttia myöhässä kun oli pakko juosta palaverien välissä vessaan, ja seuraavassa onkin pomo mukana jolla on pitkät listat uusia hommia. Palaveriputki loppuu neljältä jolloin alkaa päivän toinen osuus, päivän aikana kertyneet.noin 100 meiliä purettavana ja se loputon vaatimusten lista mitä niistä päivän 5-6 intensiivisestä palaverista on listalla, kiukkuisia ihmisiä jotka turhautuvat kun eivät saa buukattua palaveria sinne loputtomaan listaan tai viikko sitten palaverissa luvattuja töitä takaisin. Pinot kertyvät, ei tästä voi selvitä kukaan, sumussa menee. Ei ehdi edes ajatella, seuraava seuraava. Pomot hymistelevät, ei tämä muutu koskaan. Olen yrittänyt työllistyä muualle mutta aivan toivotonta, en pääse edes haastatteluun kun ikä alkaa nelosella ja uupumus paistaa varmaan jo kaukaa. Mitä elämää tämä on??? Miten unelmatyö muuttui tällaiseksi? Kotona perheen vaatimukset ja toinen työmaa. Erityislapsi. Kuka tällaista jaksaa. Haaveilen päivittäin että irtisanoudun ja jään tyhjän päälle mieluummin.

Kommentit (371)

Vierailija
61/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi kuulla, mitä nämä asiantuntijatyöt ovat?

Liki jokaisessa ketjussa puhutaan asiantuntijatöistä tai oman alan vaativista asiantuntijatöistä.

Miksei voida kertoa esim. "olen insinööri alalla x", tai "olen suunnittelija alalla x", "vastaan markkinointityöstä alalla x" ?

Vierailija
62/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdetaanko? Itse lähihoitajana vanhusten dementiaosastolla, palkka 1960€ nettona. 3-vuorotyö. Olen aivan loppu, ikää 58.

Anteeks nyt vaan lähäri, mutta miten ajattelit asiantuntija työssä pärjätä lähärin koulutuksella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpanostani käytånnössä myydään eri toimijoille ja eri pikkutiimit varailevat niitä aikoja. Raportoin työaikaani noin 20 eri momentille tällä hetkellä vartin tarkkuudella . Varattu-merkintöjä ei kunnioita kukaan, oman työn aika näkyy eri tavalla kuin tapaamiset ja ne menee heti. Lounastunti 30 min on merkattu omaksi ajaksi ja siihen tulee buukkaus useana päivänä, päivän ainoaan taukoon. Käytän sen yleensä joka tapauksessa meilien hoitoon samalla kun ahmin jotain leipää kitusiini, saan vähän purettua sitä iltapäivän sumaa palaverien jälkeen mutta tosiaan usein edellinen palaveri joko venyy tai joku m*lkvisti buukkaa siihen jotain.

Ne palaverit eivät siis ole mitään yleisiä koko osaston palavereja joissa istutaan ja kuunnellaan kun joku pomo esittelee / tehdään jotain muuta samalla, vaan ne on se työskentelyn muoto, mun johdollani / avustuksella edistetään asiaa x, seuraavassa y ja sitä seuraavassa z. Hankala selittää kun en halua avata toimialaa enempää.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailtava

asenne. Meillä tulee heti tulee noottia jos ei hoida meilejä tai tee niitä palavereissä kertyneitä hommia. "Palvelulupaus" että parin päivän sisään vastaa meileihin. Mielellään seuraavana jo. En käsitä koska ne työt on tehtävä kun kalenteri on ammuttu täyteen - tällä viikolla koko viikolla mulla on 2 h palaveritonta aikaa ja siinä ehkä viikon työt mitkä pitäisi tehdä siinä ajassa. Ette usko kuinka monta palaveripyyntöä olen ampunut alas siihen kahteen tuntiin. Ilmeisesti tarkoitus on että työt tehdään hullun vauhdilla työajan päätteeksi, ja joka päivä tuleekin 2-4 h ylitöitä, eli helposti noin 60h /kk. Täysin mahdotonta pitää niitä pois eikä rahana makseta. Palkka ei ole mikään huippu todellakaan että se edes kompensoisi tätä näännytystä. Olen aivan ihmisvihaaja jo - miten kuspäisiä ihmiset on että buukkaavat johonkin vartin koloon palaverin päällekkäin edellisen ja seuraavan kanssa, tai SOITTAVAT kesken palaverien että.en saa varattua palaveria kun sulla on ihan täyttä niin mä nyt soitan niin käydäänkö läpi tää mun asia tässä ex tempore. No ei v*** käydä!!! Aaaargh!

Ap

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Itse elän nyt vähän veitsenterällä ja testaan mitä käy, kun jätän vastaamatta niihin 100 palaveri maratonin aikana kertyneeseen mailiin. Vastaan sitten kun kerkeän, vaikka kerran päivässä. Työt alkaa klo 8 ja loppuu klo 16. Toki joskus joustan mutta en joka päivä. Jos tulee sanomista niin kerron, jälleen kerran, olevani ylikuormitettu ja tarvitaan toinen tai kolmas minä. Antakoot sitten kenkää jos parhaaksi näkevät...

Ap, kuka noita palavereita sulle varailee? Tulee kuva että et voi yhtään itse vaikuttaa aikatauluihisi. Kyllähän sinun pitää osata sanoa että nyt vaan ei ole aikaa. Ja ottaa niitä tunteja enemmän muihin hommiin. Jos joku niitä suoraan sun kalenteriin varailee, niin laitat vaan kalenteriin "varatuksi" tietyt tunnit, että niihin ei voi palaveria varata.

Mitäs suostut. Ei voi oikeesti muuta sanoa. Marttyyri taidat olla.

Vierailija
64/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdetaanko? Itse lähihoitajana vanhusten dementiaosastolla, palkka 1960€ nettona. 3-vuorotyö. Olen aivan loppu, ikää 58.

Anteeks nyt vaan lähäri, mutta miten ajattelit asiantuntija työssä pärjätä lähärin koulutuksella?

Selviäisi nyt edes, että mikä työ tämä asiantuntijatyö on.

Vierailija
65/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Deletoi kovalla kädellä sähköposteja, laske rimaa töissäsi, tee yksi homma kerrallaan nopeasti - älä mieti tekemättömiä, tulevia hommia. Pidä sinulle kuuluvat kahvi-, lounas- ja vessatauot. Juo vettä! Pidä kiinni työajoistasi ja - tehtävistä. Nämä konstit helpottivat omaa työssä jaksamistani.

Okei, mä olenkin yrittäjänä miettinyt, miksi Suomessa ei vastata mihinkään sähköposteihin. Ei yhteistyökuvioihin, ei tarjouspyyntöihin eikä muuhunkaan. Syy on ilmeisesti se, että joku asiantuntijasihteeri deletoi ne heti kättelyssä. Ei ihme jos suomifirmat menee konkurssiin. Muut ei laske rimaa, mutta saa multa kyllä korvauksen työstään. Nimittäin ne, joissa sihteeri viitsii vastata edes päivässä posteihin.

Vierailija
66/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.terve. olen jo myöhässä mutta ajattelin ketjua koko.yön ja kuinka tämä on valunut tällaiseksi. Työmäärä.on hiljalleen varmaan triplaantunut eikä sitä ole huomannut, vähän kuin vaikka lihominen saattaa käydä salakavalasti pikku hiljaa. Tein nyt testin että syksystä lähtien jossa päivät eivät VIELÄ ole aivan tupaten täynnä merkkasin.2 h joka.päivälle palkin jossa teen muuta. Veikkaan etteivät pidä mutta ainakim olen yrittänyt. Haen myös muita töitä koko ajan.

Kiitos vastaajille ja ilkeilyä saa kuulla töissäkin, vähän pomon äänenkaikuja osalla.

Ap

Vierailija
67/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain hakemaan saikkua tai irtisanoutumaan. Kannattaa aina jemmata palkasta säästöön iso osa että on sitten helpompi lähteä jos meno menee ihan sairaaksi. Siirtyy se valta siltä työnantajalta työntekijälle kun ei ole pakko olla töissä. Siksihän nuo yrittäjät haluaa sen paikallisen sopimisen ja alemmat palkat että työntekijän on pakko sitoutua ja suostua ihan kaikkeen. Hyväpalkkaisella/ hyvin taloutensa hoitaneella on aina etulyöntiasema. Minäkin, vaikka olen matalapalkka-alalla aina ollut, olen saanut säästöön sen verran että ei tarvitse töitä tehdä jos en halua. Muutaman kerran olen lähtenyt huonosta työpaikasta pois. Voin vain ottaa ja kävellä ovesta ulos. Ahkeraa työntekijää on sitten kovasti yritetty saada jäämään tai naamat venähtäneet kun ilmoitan että tähän en suostu (yleensä palkattomaan työhön) ja lähden pois. Työnantajlle siitä tulee huono maine, ei tekijälle. Hyvä työnantaja osaa luoda hyvän työilmapiirin josta parhaat ei lähde kävelemään vaikka rahaa olis "neljä pankkitiliä täynnä".

Vierailija
68/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite lähtenyt lätkimään parista kolmesta työpaikasta ja oikeastaan koko ammatista just tän takia että hirvee painostus "tee enemmän enemmän enemmän" kuin jotain urakkahommaa surkealla palkalla. 

En ole mikään 1800-luvun maaorja. 

Vierailija
69/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Deletoi kovalla kädellä sähköposteja, laske rimaa töissäsi, tee yksi homma kerrallaan nopeasti - älä mieti tekemättömiä, tulevia hommia. Pidä sinulle kuuluvat kahvi-, lounas- ja vessatauot. Juo vettä! Pidä kiinni työajoistasi ja - tehtävistä. Nämä konstit helpottivat omaa työssä jaksamistani.

Okei, mä olenkin yrittäjänä miettinyt, miksi Suomessa ei vastata mihinkään sähköposteihin. Ei yhteistyökuvioihin, ei tarjouspyyntöihin eikä muuhunkaan. Syy on ilmeisesti se, että joku asiantuntijasihteeri deletoi ne heti kättelyssä. Ei ihme jos suomifirmat menee konkurssiin. Muut ei laske rimaa, mutta saa multa kyllä korvauksen työstään. Nimittäin ne, joissa sihteeri viitsii vastata edes päivässä posteihin.

Sihteereitä ei taida paljon enää olla, ne työt tekee se asiantuntija. Työnantaja säästää yhden ihmisen palkan kun asiantuntijat tekee kahden ihmisen työt.

Vierailija
70/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda alaa. Meinaatko oikeasti tehdä työtä, mitä vihaat eläkepäiviin saakka? Yksi lyhyt elämä meillä vaan.

Luuletko, et se tosiaan auttaa? Jotkut on vaan tollasia, et tekevät itselleen tuota, oli tilanne mikä hyvänsä. Jos ap olisi erilainen, hän olisi stopannut tuon jo ajat sitten.

Mun läheinen tekee simppeliä duunia, ei mitään kovatempoista, eikä isoa vastuuta, mutta saa sen kuulostamaan jotain ihan karmealta tykitykseltä ja aina on ihan PAKKO mennä töihin ylimääräisille vuoroille, vaikka olis mikä elämäntilanne, tai loma, eikä se perustu mihinkään sopimuksiin tai lakiin. Jos vaikka ovat sopineet matkan ja työkaveri sairastuu, hän menee töihin ja jättää muun elämänsä välistä. Koska se oma, sisäinen pakko. Ei siis ole kyse siitä, että nauttisi työstään ja haluaa siksi sinne.

Selvää on, et tämä näkyy myös muilla elämän osa-alueilla ylikuormittumisena. Yhden isomman lapsen kanssa on niin vaikeaa kaikki, että ei jaksa mitään jne. Kaikesta tehdään jotenkin hirveän hankalaa, vaikka elämä voisi olla helpompaa.

Siitä omasta päästä kannattaa aloittaa ka tarkistaa onko siellä jotain fiksattavaa. muuten ei alan vaihto auta mitään.

Vierailija
71/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.terve. olen jo myöhässä mutta ajattelin ketjua koko.yön ja kuinka tämä on valunut tällaiseksi. Työmäärä.on hiljalleen varmaan triplaantunut eikä sitä ole huomannut, vähän kuin vaikka lihominen saattaa käydä salakavalasti pikku hiljaa. Tein nyt testin että syksystä lähtien jossa päivät eivät VIELÄ ole aivan tupaten täynnä merkkasin.2 h joka.päivälle palkin jossa teen muuta. Veikkaan etteivät pidä mutta ainakim olen yrittänyt. Haen myös muita töitä koko ajan.

Kiitos vastaajille ja ilkeilyä saa kuulla töissäkin, vähän pomon äänenkaikuja osalla.

Ap

Ei muut työt sua pelasta. Sama toistuu sielläkin. Nyt kipinkapin saikulle ja terapiaan. Se voi auttaa.

72/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun tähän täysin. Pahinta oli stressiperäinen sairastelukierre jolloin työt kasaantuivat entisestään ja sairaanakin odotettiin roikkuvan palaverilinjoilla ja lukevan postit...

Tilanne helpotti itsellä kun merkitsin kalenteriin 2 tuntia sähköposteihin vastaamisaikaa jokaiselle aamulle - hyvällä tuurilla sain käytyä läpi nopeammin ja loppuaika jäi omille muille töille. Kieltäydy samalle tai seuraavalle päivälle tyrkätyistä palavereista tai ehdota aikaa viikon päähän - pikkuhiljaa työyhteisö alkaa ymmärtää että kalenterisi on jo tukossa. Viesti jatkuvasti esihenkilölle kiireestä (esim listaamalla keskeneräiset työt planneriin ja näyttämällä kaoottinen kalenterisi) ja että et voi ottaa uusia projekteja niin hän näkee tilanteen eikä ihmettele miksi et joustakaan enää vapaa ajastasi.

Näin sain tilanteen hallintaan puolessa vuodessa, mutta nyt vaihdan työpaikkaa sillä itse työ ja ihmiset eivät antaneet minulle enää mitään.

Vierailija
73/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviäisi nyt edes, että mikä työ tämä asiantuntijatyö on.

Niinpä.

Vierailija
74/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikainen leppoisa duunarityö. Kotona ei tarvi töitä ajatella, 4 päivää viikossa töitä, käteen jää 2t. Hyvin riittää elämään.

Vierailija
75/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotona perheen vaatimukset ja toinen työmaa. Erityislapsi. Kuka tällaista jaksaa."

Tämä sai entistä enemmän vakuuttuneeksi, että kyseessä on marttyyri.

Vierailija
76/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikainen leppoisa duunarityö. Kotona ei tarvi töitä ajatella, 4 päivää viikossa töitä, käteen jää 2t. Hyvin riittää elämään.

Ihanalta kuulostaa, nauti tuosta :)

Mikä ala?

Vierailija
77/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuvaa, että palavereissa edistetään asioita hänen johdollaan, joten veikkaan ap:n olevan projektipäällikkö. Jos näin on, niin silloin pitäisi olla ap:n omissa käsissä, milloin palavereja on, ja kuinka pitkiä ne ovat. Itse rupesin yhdessä vaiheessa kutsumaan oletuksena vain puolen tunnin palaverin (vanhan 1 h mittaisen palaverin sijaan), huolehtimaan siitä, että palaverissa säilyy fokus, ja kappas, useimmat asiat saadaan valmiiksi myös puolessa tunnissa.

Ja jos asia on niin, että ap tekee jotain muun kaltaista työtä, niin nyt vaan tyynesti kalenterimerkinnät jo keväälle muulle ajankäytölle, ja jos tähän tulee päälle kutsuja, niin painat sitä decline-nappia siellä outlookissa. Jos muka kutsuja tulee varatullekin ajalle, niin niitähän tulisi myös toisten palaverien päällekin jo.

Pitää muistaa, että asiantuntijatyössä jokainen vastaa itsensä johtamisesta, eli siitä, että huolehtii että oleelliset asiat edistyvät ja asioiden prioriteetit säilyvät. Jokaisen meidän pöydällämme on myös vähemmän tärkeitä asioita, ja ne sitten jäävät tekemättä, jos aika ei näihin riitä.

Vierailija
78/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pörssiyhtiössä on myös ihmisiä vastaavan taakan alla. Jotkut ovat sitten sairaslomalla muutaman kuukauden kun palavat loppuun. Toiset varailevat olemattomia palavereita, jotta on aikaa vastata niihin meileihin tai tehdä ne muut työt. Monella on myös uuden työn haku käynnissä. Firman johto ei tunnu tajuavan että kun nämä erikoisosaajat sitten lähtee firmasta tavalla tai toisella, niin vastaavan pätevyyden saavuttaminen kestää 10-20v uudelta kaverilta. 

Vierailija
79/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs ne yhdyssanat? t.eri

Vierailija
80/371 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tsemppiä, nyt ohjat omiin käsiin! Testaa tänään, mitä tapahtuu, kun declinaat kalenterikutsun ja kommentoit, että tuolloin ei käy, mutta ensi viikolla silloin ja silloin onnistuu. Luultavasti ei muuta kuun että sinä saat ihanan voimaannuttavan kokemuksen siitä, että sinä hallinnoit kalenteriasi, ei toisin päin.

Minusta kuulostaa että olet todella arvostettu osaaja, jonka panosta kaikki firmassanne tarvitsevat, nyt vaan opettamaan heille, miten ne palveluajat varataan sinun ehdoillasi. Itsenäisen työntekoajan lisäksi varaisin sinuna kalenteriin ainakin lounaat ja jotkut puolen tunnin palautumis/joustohetket sekä aamu- että iltapäivälle. Mitään varauksia noiden päälle et hyväksy. Jos joku hanke menee metsään sen takia, etteivät saa panostasi käyttöön, kehoita olemaan ensi kerralla ajoissa liikkeellä ja jos resurssointi tuntuu riittämättömältä, olemaan yhteydessä esimieheesi (voit jopa kannustaa siihen, jos oma viestisi lisäresurssien tarpeesta ei ole mennyt läpi).

Kuopasta on mahdollista nousta, sä pystyt tähän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme