Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AstraZeneca -rokotetuille kysymys

Vierailija
16.04.2021 |

Uskallatko ottaa kakkospiikiksi Pfizeria tai Modernaa vai jääkö väliin? Perustelut?

Itse olen saanut ensimmäisen annoksen AstraZenecaa ja asiasta ristiriitainen olo. Toisen piikin aika on toukokuun alussa ja vielä en ole varma uskallanko mennä vai perunko ajan... Teen tietysti täysin oman päätökseni, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden samassa tilanteessa olevien mielipiteitä ja fiiliksiä.

Kommentit (250)

Vierailija
81/250 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota toista piikkiä Astraa tai mitään muutakaan rokotetta. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päätyneet sellaiseen hypoteesiin, että toinen piikki altistaa verenhyytymisongelmille ensimmäistä enemmän. Olkoonkin, että se on hypoteesi, mutta luotan enemmän lääkäreihin, kuin omaan arvostelukykyyni. En myöskään lähde koekaniiniksi mitään koktaileja kokeilemaan. Mulle on tullut tavallisesta käsikauppalääkkeestä verenpurkaumia, kun flunssassa otin, enkä tiedä onko se osoitus siitä, että mulla on taipumusta tuollaisiin reaktioihin ja luulen, että mitään vastausta en tule kysymykseeni saamaan, tai sitä on turha edes kysellä. Joten en ole ottamassa enää mitään rokotuksia. Lisäksi mulla on hypokondria, joka oireilee masennuksen kanssa ja mun täytyy arvioida myös rokotteen vaikutukset mielenterveyteen. Voin helposti joutua osastolle ja se ei ole toivottavaa.

Verenpurkautuma eli mustelma ei ole veritulppa, joka on punasolujen yhteenhyytyminen klimpiksi, joka tukkii verisuonen. Suurin osa kipulääkkeistä tekee verestä juoksevampaa ja siten myös mustelmia tulee herkemmin ja suurempina kuin ilman kipulääkitystä.

Ennemmin kannattaisi pohtia sitä, että käyttääkö hormonivalmisteita esimerkiksi ehkäisyyn tai vaihdevuosivaivoihin. Apteekin käsikauppalääkkeinä myytävät vaihdevuosivaivoihin tarkoitetut emätinpuikot voivat myös aiheuttaa veritulppia ihan lääketehtaan oman mainoksen alareunassa olevan tekstin mukaan.

Muuten aivoveritulppia ehkäistään ihan ”lastenaspiriinilla”.

Mutta tässä rokotereaktiossa tapahtuu ensin se " veren oheneminen", jonka seurauksena voi tulla mustelmia tai verenpurkaumia, tulppa tulee sen jälkeen, kun elimistö alkaa korjaamaan tätä oiretta. Mulla tuli petekkioita koko ihoon eli ne eivät olleet vain pientä mustelmataipumusta, vaan selkeä ja voimakas reaktio.

Vierailija
82/250 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en lähtis ottamaan mitään lastenaspiriineja tai kalaöljykapseleita rokotteen kanssa. Niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä tässä tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/250 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan myös kakkosena AstraZenecan :) ensi viikolla aika

Olet siis yli 65-vuotias? Tämä kysely oli alle 65-vuotiaille, jotka saavat kakkosrokotteena joko Modernaa tai Pfizeria.

Kaikki alle 65-vuotiaatkin eivät käytä vaihdevuosihormonihoitoja. Minä en ole migreenipotilaana voinut koskaan käyttää hormonaalisia lääkkeitä. Pärjään postmenopaussisena ihan hyvin apteekin hormonittomalla Femisan Vitalin geelillä.

Migreenipotilailla on muutenkin suurempi aivohalvausriski ilman hormoneitakin. Riskiryhmäläisenä sain kuitenkin Astraa, koska muuta ei varmaan ollut edes tarjolla.

Tiedostan, että ottaisin suuremman riskin vaikka käyttämällä migreenipotilaana apteekin käsikauppahormoneita kuin ottamalla rokotuksen. Sen lisäksi juuri eilen MTV:n uutissivustolla oli tieto, että Pfizer ja Moderma aiheuttavat yhtä paljon sinustromboosia kuin Astrakin.

Ihmisten pitäisi opetella erottamaan sinustromboosi ja muut veritulpat ja aivohalvaukset toisistaan.

Mitä tarkoitat tällä "Ihmisten pitäisi opetella erottamaan sinustromboosi ja muut veritulpat ja aivohalvaukset toisistaan"?

Vierailija
84/250 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis yli 65-vuotias? Tämä kysely oli alle 65-vuotiaille, jotka saavat kakkosrokotteena joko Modernaa tai Pfizeria.

Kaikki alle 65-vuotiaatkin eivät käytä vaihdevuosihormonihoitoja. Minä en ole migreenipotilaana voinut koskaan käyttää hormonaalisia lääkkeitä. Pärjään postmenopaussisena ihan hyvin apteekin hormonittomalla Femisan Vitalin geelillä.

Migreenipotilailla on muutenkin suurempi aivohalvausriski ilman hormoneitakin. Riskiryhmäläisenä sain kuitenkin Astraa, koska muuta ei varmaan ollut edes tarjolla.

Tiedostan, että ottaisin suuremman riskin vaikka käyttämällä migreenipotilaana apteekin käsikauppahormoneita kuin ottamalla rokotuksen. Sen lisäksi juuri eilen MTV:n uutissivustolla oli tieto, että Pfizer ja Moderma aiheuttavat yhtä paljon sinustromboosia kuin Astrakin.

Ihmisten pitäisi opetella erottamaan sinustromboosi ja muut veritulpat ja aivohalvaukset toisistaan.

Voisiko saada linkin tähän Mtv:n uutiseen tai tähän viittaavaan tutkimukseen? Itse en onnistunut löytämään. Kiitos.

85/250 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja kuka viittasi tuohon mtv:tekstiin, mutta siellä se edelleen on.

www.mtvuutiset.fi etusivulta.

Tutkijat paljastivat uuden havainnon: Aivolaskimotukosten ilmaantuvuus lähes samaa luokkaa Pfizerin ja AZ rokotteen saanneilla.

Vierailija
86/250 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa olisi toiseen koronarokotukseen aika, eka oli Astraa. Ikää on 64v eli nyt en saa tuota Astraa, vähästä jää kiinni. Ehdottomasti  tuon Astran olisin ottanut. Nyt mietin otanko ensinkään tuota toista rokotetta eli varmaan Pfizer tai Moderna. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä tuota. Jos vaikka tulisivat järkkiinsä tuon asian kanssa.

Vierailija
87/250 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

88/250 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toukokuussa olisi toiseen koronarokotukseen aika, eka oli Astraa. Ikää on 64v eli nyt en saa tuota Astraa, vähästä jää kiinni. Ehdottomasti  tuon Astran olisin ottanut. Nyt mietin otanko ensinkään tuota toista rokotetta eli varmaan Pfizer tai Moderna. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä tuota. Jos vaikka tulisivat järkkiinsä tuon asian kanssa.

Samassa tilanteessa ollaan, minulla toinen piikki kesäkuun alussa.

Olen hieman katkera siitä, että jään nyt ilman täyttä rokotesuojaa, en aio ottaa toista piikkiä eri valmisteella.

Briteissä valmistuu vasta kesäkuussa ensimmäinen tutkimus AZ ja Pfizet rokotteiden coctailista.

Rokotetta kuitenkin aina testataan ennen kuin tulee jakeluun, tuntuu hurjalta, että pitäisi ottaa nyt ristiin kun tutkimuksia ei ole.

Ihmetyttää ettei mitään infoa tule mistään ja WHO:n kantahan on, ettei voida pistää ristiin. En tiedä mihin perustuu Suomen ja parin muun pohjoismaan kanta, että kahta eri voidaan käyttää.

En siis "pelkää" mitään noista rokotteista, mutta niiden sekoittamista kyllä.

Olen tullut siihen tulokseen, että 2 piikki jää ottamatta ja seuraan tilannetta, mahdollisesti sitten syksyllä otan kun vähintään puoli vuotta kulunut ekasta piikistä.

Vierailija
89/250 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten ilmeisesti odottaa tutkimus tuosta coctailista.

Vierailija
90/250 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään kuka olisi jo saanut Astran jälkeen toisena tuon Pfizerin tai jonkun muun rokotteen?

Vierailija
91/250 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kettään?

Vierailija
92/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö kettään?

En vielä, mutta huomenna saan. Kerron sitten miten kävi.

Vierailija
93/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan mitä annetaan, vaikka ensimmäisestä rokotteesta olinkin päiväkaupalla kipeä. Ei meillä ole järkeviä vaihtoehtoja koronan voittamiselle.

Vierailija
94/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota toista piikkiä Astraa tai mitään muutakaan rokotetta. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päätyneet sellaiseen hypoteesiin, että toinen piikki altistaa verenhyytymisongelmille ensimmäistä enemmän. Olkoonkin, että se on hypoteesi, mutta luotan enemmän lääkäreihin, kuin omaan arvostelukykyyni. En myöskään lähde koekaniiniksi mitään koktaileja kokeilemaan. Mulle on tullut tavallisesta käsikauppalääkkeestä verenpurkaumia, kun flunssassa otin, enkä tiedä onko se osoitus siitä, että mulla on taipumusta tuollaisiin reaktioihin ja luulen, että mitään vastausta en tule kysymykseeni saamaan, tai sitä on turha edes kysellä. Joten en ole ottamassa enää mitään rokotuksia. Lisäksi mulla on hypokondria, joka oireilee masennuksen kanssa ja mun täytyy arvioida myös rokotteen vaikutukset mielenterveyteen. Voin helposti joutua osastolle ja se ei ole toivottavaa.

Verenpurkautuma eli mustelma ei ole veritulppa, joka on punasolujen yhteenhyytyminen klimpiksi, joka tukkii verisuonen. Suurin osa kipulääkkeistä tekee verestä juoksevampaa ja siten myös mustelmia tulee herkemmin ja suurempina kuin ilman kipulääkitystä.

Ennemmin kannattaisi pohtia sitä, että käyttääkö hormonivalmisteita esimerkiksi ehkäisyyn tai vaihdevuosivaivoihin. Apteekin käsikauppalääkkeinä myytävät vaihdevuosivaivoihin tarkoitetut emätinpuikot voivat myös aiheuttaa veritulppia ihan lääketehtaan oman mainoksen alareunassa olevan tekstin mukaan.

Muuten aivoveritulppia ehkäistään ihan ”lastenaspiriinilla”.

Mutta tässä rokotereaktiossa tapahtuu ensin se " veren oheneminen", jonka seurauksena voi tulla mustelmia tai verenpurkaumia, tulppa tulee sen jälkeen, kun elimistö alkaa korjaamaan tätä oiretta. Mulla tuli petekkioita koko ihoon eli ne eivät olleet vain pientä mustelmataipumusta, vaan selkeä ja voimakas reaktio.

Petekkia ei liity mitenkään rokotukseen. Petekkioiden tarkkaa syntymekanismia ei tunneta mutta jossain todetaan niitä tulevan reumaan taipuvaiselle kovasti ponnistellessa.

Vierailija
95/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tällä "Ihmisten pitäisi opetella erottamaan sinustromboosi ja muut veritulpat ja aivohalvaukset toisistaan"?

Niillä ovat eri syntymekanismit. Tavallista aivohalvausta moni pohjustaa ihan epäterveellisillä elämäntavoilla.

Vierailija
96/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten ilmeisesti odottaa tutkimus tuosta coctailista.

Eihän tuo ole mitenkään sen kummempi kuin, että olisit ensin sairastanut koronan jonkun mutaation kuten nyt vaikka Astran ensisijaisesti torjuman brittiversion. Se ei suojaa mutta lieventää eteläafrikkalaisen tai brasilialaiseen tai intialaiseen versioon sairastumista. Toisesta rokotteesta saa sitten kahden rokotteen annoksella mahdollisimman hyvän suojan.

Moni sairastaa talvikautena monta eri rinovirusten aiheuttamaa flunssaa eikä ajattele mitään ”cocktaileja” vaikka vetää vaikka mitä lääkkeitä tautia sairastaessaan. Rokotteen apuaineet ulostetaan ja hiotaan kahdessa vuorokaudessa eli kroppaan ei jää mitään cocktaileja pyörimään.

Vierailija
97/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö kettään?

En vielä, mutta huomenna saan. Kerron sitten miten kävi.

Olen kuulolla!

Vierailija
98/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette painu Venäjälle. Siellä tarjoillaan Sputnikia ihan mielellään.

Vierailija
99/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivovaltiomotukos on sitten eri asia kuin aivolaskimotukos!! Aivoinfarktissa nimen omaan aivovaltimo(t) menevät tukkoon ja tätä hoidetaan liotushoidolla, jos vasta-aihetta ei ole. Aivoinfarktin riskitekijöitä ovat tupakointi, 2 tyypin diabetes, huonosti hoidettu sepelvaltimotauti ja korkea verenpaine. Aivolaskimotukos, johon harvat ovat Astrasta ja Johnsonista sairastuneet, on erityyppinen.

Vierailija
100/250 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivovaltiomotukos on sitten eri asia kuin aivolaskimotukos!! Aivoinfarktissa nimen omaan aivovaltimo(t) menevät tukkoon ja tätä hoidetaan liotushoidolla, jos vasta-aihetta ei ole. Aivoinfarktin riskitekijöitä ovat tupakointi, 2 tyypin diabetes, huonosti hoidettu sepelvaltimotauti ja korkea verenpaine. Aivolaskimotukos, johon harvat ovat Astrasta ja Johnsonista sairastuneet, on erityyppinen.

Aivoverenvuoto taas voi aiheutua esim.aneurysman repeämisestä aivovaltimoissa tai jostain harvinaisista taudeista, jotka heikentevät verisuonten seinämiä jo hyvinkin nuorella iällä.