Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
661/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen kauan on saanut tämä ketju olla täällä. Yleensä ylipainosta(kaan) ei saa keskustella

Vierailija
662/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoiset ovat kansallinen katastrofi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin hinta auttaisi. Jos karkkipussi tai suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kaksi kertaa, ostanko. 

Itse ostaisin varmaan ihan yhtä paljon kuin nytkin eli en juuri koskaan. T:BMI 50

Ihan yhtä lailla voisi nousta niiden tuotteiden hinta millä itse olet tuon sairaalloisen ylipainon itsellesi kerännyt.

Se koskee sitten kaikkia normaaliruokia. Käy mulle.

Väitätkö että olet painon kerryttänyt vihanneksilla ja kanalla?

En.

Niin. Eli se sinun ”normaaliruoka” mitä ikinä onkin (makkara, meetvursti, juusto, kerma, punainen liha, einekset, suolaiset valmisteet jne) joka todennäköisesti on epäterveellistä, saisi olla kalliimpaa.

Ihan kaikki normaali ruoka.

Jos nuo mainitsemani esimerkit ovat sinulle normaalia ruokaa niin en yhtään ihmettele että olet sairalloisen lihava

Itse asiassa nyt ne onkin kun aloitin vhh:n helmikuussa.

Verisuonesi tykkää varmasti. Mukavaa viimeistä reissua sydäninfarktin parissa!

Pitäisiskö sun vähän päivittää tietojasi? Jo pitkään on ollut tiedossa, että hiilihydraattien korvaaminen tyydyttyneellä rasvalla ei vaikuta sydänterveyteen negatiivisesti. Todettu useassa tutkimuksessa.

Vierailija
664/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokariippuvuutta ja mt-ongelmia pitäisi sitten hoitaa paremmin.

Ennen oli niin että selkeästi ylipainoisilla oli yleensä aineenvaihdunnan tai mt-puolen ongelmia.

Nyt lihavuus on normaalia, kun ruoka nyt vain on hyvää eikä huvita liikkua.

Käyn juoksemassa joka päivä töiden jälkeen 30-45min, kun etätöissä ei muuten tule yhtään liikuntaa. Tänään ylipainoinen naapurin nainen (ehkä noin 40v) totesi vittuilevaan sävyyn ”miten sä viitit joka päivä tollai juosta? Lähteekö ukko kävelemään muuten?”, kun törmäsimme pihalla. Menin ihan hiljaiseksi ja vaan naurahdin. Kun tulin lenkiltä, koko ylipainoinen perhe grillasi ylipainoisten kavereidensa kanssa makkaraa pihallaan ja kehuivat kuinka saivat grillin ekaa kertaa tulille tänä keväänä.

Oisit todennut sille, ettet vaan halua näyttää niin läskiltä kuin monet veltot.

Vierailija
665/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa joku kommentti, on niin pahaenteinen tuo viestilukema tässä nyt...

Vierailija
666/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me lainsäädännön keinoin on asetettu tavoite savuttomasta Suomesta, niin samalla tavalla pitäisi olla tavoite läskittömästä Suomesta. Ylipaino aiheuttaa monia kansanterveydellisiä ongelmia, joten peruste on yhtä pätevä.

Tästä haluaisin kyllä oikeasti jotain laskelmia. Kuinka paljon ylipaino aiheuttaa hoitokuluja? Entä töistä poissaoloa tai työkyvyttömyyttä? Ja sitten toisaalta, kuolevatko ylipainoiset nuorempina, ja kuinka paljon tämä säästää eläkemaksuja?

Aina luullaan, että lihavat sairastelisivat paljon, mutta enpä ole huomannut.

Ole hyvä, faktoja mutun sijaan: https://www.duodecimlehti.fi/duo95744

Tuhti taakka terveydenhuollolle

Lihavuuden vaikutus terveyteen on yleisesti tunnettu. Taloudellisten vaikutusten laita on toisin. Lihavuudesta yhteiskunnalle koituvia kustannuksia on tutkittu ongelman laajuuteen nähden yllättävän vähän. Ehkä siksi myös eri maissa saatu kustannushaarukka on suuri. Väestön lihavuudesta aiheutuvien hoitokustannusten on arvioitu yltävän 2-7 %:iin terveydenhuollon kokonaismenoista (Golditz 1992, Segal ym. 1994, Levy ym. 1995, Wolf ja Golditz 1996, Swinburn ym. 1997, Pekurinen ym. 2000). Tuottavuuskustannukset on usein arvioitu tätä monin verroin suuremmiksi.

Tuoreen suomalaisen arvion mukaan lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle vuosittain vähintään runsaan 260 miljoonan euron kokonaismenot (Pekurinen 2005). Summasta vajaat 190 miljoonaa rasittaa terveydenhuoltoa ja loput sosiaaliturvaa. Terveysmenoista runsas puolet kuluu vuodeosastohoitoon ja 40 % lääkehoitoon. Valtaosa sosiaaliturvan menoista johtuu työkyvyttömyyseläkkeistä. Kaksi kolmasosaa lihavuuden yhteiskunnalle aiheuttamista menoista liittyy kolmeen sairauteen: tyypin 2 diabetekseen, aivohalvaukseen ja nivelrikkoon.

Lihavuuden osuus terveydenhuollon kokonaismenoista on arviolta noin 3 % ja sosiaaliturvan menoista noin 1,8 %. Vaikka näitä lukuja voidaan pitää vain suuntaa antavina, alustavina ja konservatiivisina, ne ovat jo sinänsä merkittäviä.

Lihavuuden vaikutukset suomalaisen yhteiskunnan voimavarojen käyttöön ovat mittavia. Lihavuuden takia sairaalahoidossa on vuosittain varovaisen arvion mukaan noin 19 000 potilasta, joiden hoitamiseen kuluu runsaat 370 000 hoitopäivää. Työkyvyttömyyseläkkeellä on lihavuuden takia runsaat 5 200 henkilöä, ja sairauspäiviä kertyy lihavuuden vuoksi runsaat 340 000 vuodessa.

Mielenkiintoisia lukuja, jos nyt ovat oikeita eikä sinun keksimiä. Mietipä asiaa lihavan kannalta: esimerkiksi minä olen 35  kg ylipainoinen ja kymmenen vuotta juossut lääkäriltä toiselle valittamassa että paino ei putoa, lihon vaikka syön 1500-1600 kcal/pv ja liikun.  Olen saanut verenpainelääkkeet, kohta saan diabeteslääkkeet ja kolesterolilääkkeet, on astmaa ja allergiaa monenmoista, lihas- ja jännevaivoja. 10 VUOTTA! kerjännyt apua, saamatta muuta kuin lääkkeitä oireiden hoitoon. Ilmiselvästi olen kallis yhteiskunnalle, halveksittu ja pilkattu, syyllistetty. MIKSI minua ei siis ole hoidettu jo silloin 10v sitten?? jos olen kertonut että mikään oma keino ei auta ja tarvitsen apua. Nyt olen työkyvytön ja viimein verikokeissa näkyy kilpirauhasen vajaatoiminta. Edelleenkään en saa apua, enkä lääkitystä. MIKSI? Jos kerran olen kallis yhteiskunnalle, eikö minut kannattaisi hoitaa työkuntoiseksi eikä vain syyllistää?  Mielellään menisin töihin ja tienaisin rahat omaan elämiseeni, mutta minulle ei anneta siihen mahdollisuutta. Ei tämä sairaus poistu sillä että otan itseäni niskasta kiinni. Eihän syöpäsairaallekaan sanota että ota itseäsi niskasta kiinni ja syö paremmin, niin paranet. Onko tässä maassa yhtään tervejärkistä lääkäriä enää, joka tutkisi eikä vain juoksuttaisi potilasta 10v ajan lääkäriltä toiselle tutkimatta ja hoitamatta? Tuleehan siitä yhteiskunnalle kuluja kun päästetään sairaudet niin pahaksi että osastohoito kutsuu ja lääkemenot moninkertaistuu. Puhumattakaan työkyvyttömyydestä. No eihän kaikki ole sairaita ja siksi ylipainoisia, mutta minunkaltaisia on paljon, ei tuhansia vaan kymmeniä- tai satojatuhansia. Eikö kukaan muu näe tässä ristiriitaa että kulut on suuret mutta ei hoideta?

Oletpa melkoinen valehtelija. Pistä riistakamera keittiön kaapeille niin kotona kuin töissäkin. Voit huomata, että huomaamattasi napsitkin tuplamäärän ruokaa. Monet lihavat luulevat syövänsä vähän ja elävänsä pelkästä vedestä ja auringonvalosta. Näin asia ei todellisuudessa ole. Syötte salaa jopa itseltänne ja kerjäätte vielä päälle sääliä.

Huomaat todeksi kun itse sairastut, suorastaan toivon sitä sinunkaltaisillesi. Miten voi syödä salaa itseltään? Unissaanko? Tajuttomana? :D 

Vierailija
667/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävä  on ravitsemusterapeutti,  on monesti sanonut että jokaisella kilot lähtee tippumaan jos oikeasti noudattaa ohjeita. Ei lääkkeet tai muut tekosyyt auta jos itseään vaan huijaa syömällä vähä lisää .

Vierailija
668/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaateketjut vois poistaa myynnistä kokonaan kaikki xl kokoset ja sitä isommat vaatteet

Siis vain sen takia, että sulla on läskifetissi ja haluat pulleiden ihmisten liikkuvan ulkona alasti?

Vierailija
669/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asia josta ei tule kuluja yhteiskunnalle? Ylipäänsä elämä siis verolle. Kaikenlaiset yhteiskunnan tuet lopetettava. 

Tässä viestissä itää totuuden siemen. Sangen usein yhteiskunnan rahoista huolissaan olevat unohtavat joko vahingossa tai tietoisesti, että yhden yksilön kasvattaminen sikiöstä maisteriksi maksaa yhteiskunnalle helposti vähintään 100000€ erilaisina kuluina.

Vierailija
670/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä taas pikkusieluiset itkupillit ujeltavat porukalla. Ette te ole huolissanne ylipainoisten aiheuttamista kuluista yhteiskunnalle, te haluatte tuntea olevanne parempia ihmisiä. Ja joskus, niin surullista kuin se onkin, ainoa asia millä ihmisrukka pääsee pätemään on se,  että hänen elopainonsa on normaalin rajoissa siinä missä jollakin toisella ei. Onnitelkaa nyt itseänne siitä että ei ole läskiä kertynyt, menkää oikein peilin eteen. Faktahan kuitenkin on se, että sitä ylipainoa pitää olla aika merkittävästi ennen kuin se oikeasti alkaa olla terveysriski, joten ei, rakas nyrppynaama, se naapurin Irman muhkea peräpeili kokoa 44 ei rasita sinun kukkaroasi. Kuten ei se Jorman kaljakumpukaan. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun tuntee että on edes jossakin vähän parempi kuin muut, eikö? Mitäs jos seuraavaksi lähtisitte pätemään vaikka A-klinikoiden nurkille? Siellä sitä yhteiskunnan rahaa vasta meneekin, herranen aika sentään! Ehkä tulisi taas hyvä olo kun voisi tuntea itsensä paremmaksi? Että kun tälle linjalle lähdetään niin mikä ettei, aina löytyy joku jonka päälle astua jotta pääsee itse vähän korkeammalle. Eiks vaan? 

Vierailija
671/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävä  on ravitsemusterapeutti,  on monesti sanonut että jokaisella kilot lähtee tippumaan jos oikeasti noudattaa ohjeita. Ei lääkkeet tai muut tekosyyt auta jos itseään vaan huijaa syömällä vähä lisää .

Eli jos paino ei lähde tippumaan esim. lääkkeiden takia, ystäväsi on sitä mieltä, että lihava vain huijaa. Jep jep.

672/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski nainen kirjoitti:

Ylipainoiset ovat kansallinen katastrofi!

Lihavat on lepposia ei ne keksi kepposia.

Vierailija
673/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhuolto kalliimmaksi lihaville. Kylmästi vaan painoindeksin mukaan, että kuka maksaa ja miten paljon. Ja myös yksityisellä voitaisiin suosia hoikkia.

Yksityisellä suositaan aina sitä , kenellä on paksu lompakko.

Vierailija
674/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso puntari karkkihyllyn eteen ja suuri näyttö mikä myös ääneen kertoo painon.

Vierailija
675/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso puntari karkkihyllyn eteen ja suuri näyttö mikä myös ääneen kertoo painon.

Laitetaanko kaljahyllylle myös?

Vierailija
676/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä taas pikkusieluiset itkupillit ujeltavat porukalla. Ette te ole huolissanne ylipainoisten aiheuttamista kuluista yhteiskunnalle, te haluatte tuntea olevanne parempia ihmisiä. Ja joskus, niin surullista kuin se onkin, ainoa asia millä ihmisrukka pääsee pätemään on se,  että hänen elopainonsa on normaalin rajoissa siinä missä jollakin toisella ei. Onnitelkaa nyt itseänne siitä että ei ole läskiä kertynyt, menkää oikein peilin eteen. Faktahan kuitenkin on se, että sitä ylipainoa pitää olla aika merkittävästi ennen kuin se oikeasti alkaa olla terveysriski, joten ei, rakas nyrppynaama, se naapurin Irman muhkea peräpeili kokoa 44 ei rasita sinun kukkaroasi. Kuten ei se Jorman kaljakumpukaan. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun tuntee että on edes jossakin vähän parempi kuin muut, eikö? Mitäs jos seuraavaksi lähtisitte pätemään vaikka A-klinikoiden nurkille? Siellä sitä yhteiskunnan rahaa vasta meneekin, herranen aika sentään! Ehkä tulisi taas hyvä olo kun voisi tuntea itsensä paremmaksi? Että kun tälle linjalle lähdetään niin mikä ettei, aina löytyy joku jonka päälle astua jotta pääsee itse vähän korkeammalle. Eiks vaan? 

No kieltämättä tuli sama mieleen. Lihavia mollataan mitä törkeimmillä nimityksillä, joita ei tupakoitsijoiden kyseessä ollen käytetä.

Lihavuusongelmaa ssataisiin suitsittua kyllä, jos siihen paneuduttaisiin oikeasti. Itsekin olen aina kuullut, että syöt vain vähemmän, niin kyllä se paino putoaa. Ja että kaikkea saa syödä, mistään ei tarvitse tinkiä. Väärin. Kun on tullut siihen pisteeseen, jossa on jo esidiabetes, niin kyllä sillä vaan on iso merkitys, mitä syö. En ole koskaan saanut konkreettisia ohjeita, miten kannattaisi syödä, että verensokeri ei heilahtele. Paitsi nyt, kun olen ihan perusteellisilla ja yksityiskohtaisilla valmennusohjeilla saanut parikymmentä ylimääräistä kiloa pois, ilman nälkää ja kitumista. Ohjeissa on annettu määrät, ruoka-aineet ja ruokailurytmi, sisältäen ohjeet myös liikunnan vaikutuksen syömisiin. Homma ei olisi voinut helpommin onnistua. Mietin vain, miksi tuollaisia ohjeita ei anneta terveydenhuollossa. Ja ei, en ole karppaaja.

Vierailija
677/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kommentoijista kannattaa rangaistuksia, nöyryyttävää ja eriarvoistavaa kohtelua lihavuuden hoitoon. Miettikääpä, kuinka tehokasta sellainen olisi? Mshtaisiko kansa laihtua?

Vierailija
678/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yritä esittää alkoholistille, miten he saavat pidettyä itsensä raittiina, koska minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista suhdetta alkoholiin. En myöskään yritä selittää kaikille, miten he voivat treenata aivonsa parempaan kuosiin, kun olen itse läpäissyt mensan testin. 

Miten jokainen kokee voivansa olla kokemusasiantuntija siihen, miten pidetään itsensä normaalipainossa?

Vierailija
679/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa.Aivan itse ihminen saa tunkea turpaansa mitä tahtoo.Tai olla tahtomatta.Toiset syö herkkuja ja toiset salaattia.EI kuulu tippaakaan hallitukselle.Kohta tulee varmaan seksin tarkkailukin:virkailija seisoo vieressä kun sekstaat puolisosi kanssa.Ei,seis ei noin montaa työntöä ja nyt Pentti hitaammin, kun kohta saat muuten sydärin.. Tämä on ehdottomasti turvallisin asento.Ei Pertti EI saaa harrastaa seksiä naapurin Antin kanssa,se voi herättää kateutta toisessa naapurissa asuvassa Liisassa....Control,Control....Muistaako kukaan enää minä hallitsen koko maailmaa piirretyt...Yhtä utopistista alkaa olemaan meno hallituksessa....

Vierailija
680/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SANNA antaa lain että jokainen Suomalainen saa käyttää ruokaan vain 2€/vrk.

Ihanaa.Tuo kolminkertaistaa perheeni ruokarahan...