Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
641/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on usein seuraus esim. stressistä. Kuinka hoidat sen pois ellet pysty hoitamaan syytä?

Tekosyitä.

Ei sitä voi ymmärtää ihmiset, jotka eivät ole eläissään töitä tehneet.

Vierailija
642/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä mielipidekirjoitus, vaikka tavoite olisikin sinällään hyvä. On ehdottomasti kannatettavaa, että valtio tukisi ihmisten terveyttä kaikin mahdollisin keinoin ja auttaisi niitä, jotka apua tarvitsevat. Tällä hetkellä tilanne ei todellakaan ole sellainen, vaan jopa apua kerjäävät jäävät valitettavasti usein täysin ilman apua. Terveydenhoidon yksityistäminen ei todellakaan ole ratkaisu, se asettaa köyhät ja rikkaat eriarvoiseen asemaan eikä yhtään mitään muuta. Lihavuuden voi ratkaista vain korjaamalla sieltä pohjalta ne syyt, jotka saavat ihmiset toimimaan haitallisesti. Kaikki muu on vain oireiden peittelyä ja ongelman siirtämistä

Meillä on jo nyt tiedossa, millaiset asiat aiheuttavat lihomista:

- mielenterveysongelmat, syömishäiriöt

Näihin ratkaisuna on parempien hoitojen ja terapian tarjoaminen kaikille tarvitseville, ei suinkaan avunsaannin vaikeuttaminen.

- stressi, vuorotyö

Näihin ratkaisuna on elämänlaadun tarkastelu ja työilmapiirin muutos. Ihmisten lihominen on seurannut täsmälleen samalla käyrällä, millä työelämän vaatimukset ovat kasvaneet. Ihmisiltä vaaditaan yksinkertaisesti liikaa, eikä moni kestä tätä, vaan pyrkii helpottamaan stressiä mm. syömällä. Syömisen verottaminen tai muu rankaisu ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sen aina vain uuteen paikkaan. Jos ei voi syödä, stressiä aletaan purkamaan esim. alkoholilla, tupakalla, lääkkeillä jne. vielä paljon haitallisemmilla keinoilla. Jos tahdotaan ratkaista ongelma, on korjattava ne perussyyt, jotka stressiä aiheuttavat.

- opitut epäterveelliset elintavat

Lapset oppivat elintavat hyvin pitkälti perheen ja yhteiskunnan kautta. Siksi olisi äärimmäisen tärkeää panostaa perheiden hyvinvointiin ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Tällä hetkellä todella monella lapsella ei ole mahdollisuutta mm. harrastaa liikuntaa, koska se maksaa niin paljon. Sen toteaminen, että ei kaikki liikunta maksa ja köyhä lapsi voi kävellä ympäri kerrostaloa, ei auta mitään, vaan ainoastaan lisää stressiä, pahoinvointia, osattomuutta ja siten myös lihavuutta. Ratkaisu on perheiden tukeminen ja maksuttomien monipuolisten liikuntaharrastusten tarjoaminen kaikille lapsille. Koululiikunta on valitettavasti edelleen monilla paikkakunnilla se sama ihmisiä traumatisoiva mörkö, jonka takia tuhannet ja taas tuhannet aikuiset eivät vieläkään suostu liikkumaan, koska heidät on nöyryytetty niin pahasti lapsuudessa liikuntatunneilla. Olisi äärimmäisen tärkeää saada tämä kierre katkaistua muuttamalla koulun ilmapiiriä, ja tämä pitäisi tehdä nopeasti! Myös koulun antama esimerkki on tärkeä; kun koulussa juhlitaan, viedäänkö lapset eväsretkelle metsään vai syödäänkö karkkia luokassa istuen ja elokuvaa katsoen? Saavatko lapset palkinnoksi tavoitteen saavuttamisesta toimintapäivän leikkipuistossa vai jätskit? Seisovatko välituntivalvojat pihalla jutellen keskenään, vai leikittävätkö he lapsia kaikki mukaan kutsuen ja juoksevat pitkin pihaa? Onko koululla tarjota tarvittavat liikuntavälineet, vai syyllistetäänkö perheitä ja laitetaan lapset esim. hiihtämään vanhoilla ja rikkinäisillä lahjoitussuksilla?

On paitsi turhaa, myös typerää valittaa lihomisesta, mikäli ei todellisuudessa ole kiinnostusta tehdä asiaan vaikuttavia päätöksiä. Lihomisepidemia on tulos huonoista poliittisista päätöksistä, ja vain muuttamalla niitä päätöksiä voidaan tämä ongelma ratkaista.

Tässäpä meillä malliesimerkki siitä, miten kaikki ulkoistetaan muiden syyksi. Kyllä se ainoa oikeasti vaikuttava esimerkki niin syömiseen kuin liikkumiseen tulee kotoa ja vanhemmilta. Piste. Ja niillä vanhoilla lahjoitussuksillakin voi hiihtää. Niitä oli tänä talvenakin facebook-pullollaan ja ihan hyvälaatuista. Mutta kun ei saisi enää vanhempi vastuuttaa mistään - ei siitä, että kotona opitaan käytöstavat, ei siitä, että kotona opitaan terveellinen suhde ruokaan ja liikutaan, ei siitä, että lapsille hankitaan joko ilmaiseksi tai ostaen heidän tarvitsemansa varusteet. Ei, kun jonkun muun pitäisi tehdä kaikki. Mikä sitten on vanhempien tehtävä nykyään - ottaa kivoja kuvia someen?

Tässäpä meillä malliesimerkki typerästä vastauksesta! Itselläni on kolme lasta, yksi heistä sairastaa syömishäiriötä. Milläköhän malliesimerkillä olen onnistunut kasvattamaan kaksi tervettä tyttöä ja yhden sairaan? Syömishäiriöt ovat AINA myös mielenterveyden sairauksia, myös se liikaa syöminen. Varsinkin nuorten mielenterveyspalveluita kasvattamalla ehkäistäisiin monet muutkin sairaudet jotka tulevat mielenterveyden ongelmien mukana. Mutta vanhempihan pystyy ihan hirvittävästi malliesimerkillään vaikuttamaan siihen, että lasta kiusataan, jonka seurauksena tulee mielenterveysongelmia, jotka aiheuttavat myös syömiseen ongelmia.

Oikein puistattaa, että joku BMI on nykyään verrannollinen vaikka veren hemoglobiini arvoihin. BMI on amerikkalaisen vakuutusyhtiön keksintö, jolla laskettiin keskiverto amerikkalaismiehen määre. Pikkuhiljaa on havahduttu siihen, että ihmiset ovat erilaisia. Toinen on BMI 33 vaarallisen ylipainoinen, toinen terve kuin pukki. Tai BMI 17 toiselle vaarallinen alipaino, toiselle luonnollinen. Mm. Kanadassa on jo luovuttu koko BMI mittarista, koska se ei kerro oikeasti yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin hinta auttaisi. Jos karkkipussi tai suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kaksi kertaa, ostanko. 

Itse ostaisin varmaan ihan yhtä paljon kuin nytkin eli en juuri koskaan. T:BMI 50

Ihan yhtä lailla voisi nousta niiden tuotteiden hinta millä itse olet tuon sairaalloisen ylipainon itsellesi kerännyt.

Se koskee sitten kaikkia normaaliruokia. Käy mulle.

Väitätkö että olet painon kerryttänyt vihanneksilla ja kanalla?

En.

Niin. Eli se sinun ”normaaliruoka” mitä ikinä onkin (makkara, meetvursti, juusto, kerma, punainen liha, einekset, suolaiset valmisteet jne) joka todennäköisesti on epäterveellistä, saisi olla kalliimpaa.

Ihan kaikki normaali ruoka.

Jos nuo mainitsemani esimerkit ovat sinulle normaalia ruokaa niin en yhtään ihmettele että olet sairalloisen lihava

Itse asiassa nyt ne onkin kun aloitin vhh:n helmikuussa.

Verisuonesi tykkää varmasti. Mukavaa viimeistä reissua sydäninfarktin parissa!

Eli elät samassa Puskassa kuin moni muukin? Onnea siitä!

Puskassa? Jos olet vähähiilarisella ja pi dät sen lupana syödä pelkkiä tyydyttyneitä kovia rasvoja ja suolaa niin kyllä, tulet tukkimaan verisuonesi tota menoa. Todennäkösesti verenpaineet korkeat pelkästään ton ylipainon myötä ja siinä alkaa olla jo pari aika merkittävää riskitekijää.

Ihanaa, että tiedät paremmin kuin minä mitä syön. Ei se mitään, jatka ihmeessä. Saan sentään naureskella täällä.

Kerro sitten toki mitä syöt.

No vaikka sitä kanaa ja vihanneksia.

Tuota nyt et usko itsekään.

Öh, ehkä sun pitää selvittää itsellesi mikä on vhh.

Vähhiilihydraattinen. Ainakin ketoilijat monesti vetävät sitten kaksin käsin sitä punaista lihaa ja pekonia ja painokin tippuu niin ajatellaan että se on jotenkin terveellistä.

Eli et tiedä siitä mitään. Näin arvelinkin.

No ole hyvä ja opeta minua typerää pikku raasua. Kerro esimerkki normi ruokailuistasi niin voin terveydenhuollon anmattilaisena kertoa oman näkemykseni asiaan

Jahas, sä oot näitä ateria 5-6 krt päivässä ja proteiinirahkaa. Juu, terve! Vhh:n kuuluu puol kg kasviksia, rasvaa ja proteiinia sopivassa suhteessa. Sen mukaan oletko ketokarppi tai esim. hyväharppi kuten itse, niin säädellään hiilareiden määrää.

Kyllä syön yleensä 4-5 kertaa päivässä joista aika perinteisesti 2 on lämmintä ruokaa. Kun et selkeästikään halua lautasesi sisältöä paljastaa niin minäpä aloitan.

Aamupalalla usein itse tehty tuorepuuro (kaurahiutale, maitorahka, sokeriton mehukeitto, pakastemarja, saksanpähkinöitä)

Lounas: usein joku keitto, jossa paljon kasviksia (porkkana, purjo, varsiselleri, lanttu, palsternakka) ja esim kanaa tai seitä tai linssikeitto

Välipala: joku hedelmä, usein omena tai appelsiini. Pähkinöitä jos jää nälkä.

Päivällinen: keittoa menee usein tällöinkin. Tai tyylillä kana/kala/pavut + couscous/bulgur/quinoa/riisi + paljon kasviksia

Iltapala jos nälkä: kaurapuuroa tai hedelmä tai pähkinöitä. Mitä nyt sattuu löytymään.

Ah, olen niin onnellinen, että voin syödä kunnolla ja herkutella omalla ruokavaliollani. Menenkin hakemaan puolukkarahkaa iltapalaksi.

Odotan edelleen mitä muuta sieltä lautaselta löytyy kun puolukkarahkaa

Vaikka sitä kanaa ja salaattia. Hyvin normaali ateria. Eilen söin kukkakaaliseitipaistosta.

Vähän sallin epäillä että sinne vatsaan menee muutakin kyn kukkakaalia ja seitä jos BMI on yli tuplat liikaa normaalipainosta

Meinaatko että 2 kuukaudessa paino putoaa 100kg? Nyt sullekin vähän rasvoja aivolle.

No selkeästi olet aika pitkään sitten syönyt päin helvettiä jos on nyt 100kg pudotettavaa. Hyviä sydänterveellisiä rasvoja syön päivässä ihan reippasti, kiitos huolehdinnista vaan.

Kuten ravintoterapeutti sanoi: ei se niin paljon väärin oo. Kunhan söin liikaa.

Vierailija
644/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on usein seuraus esim. stressistä. Kuinka hoidat sen pois ellet pysty hoitamaan syytä?

Tekosyitä.

Teen fyysisesti ja psyykkisesti vaativaa työtä jota tehdään 24 tunnin työvuoroissa kellon ja vuoden ympäri sekä ollaan vastuussa ihmisten terveydestä ja hengestä ja yksi virhe voi johtaa vaikka toisen menehtymiseen. Että ei tarvitse minulle stressistä tai työnteosta saarnata.

Vierailija
645/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen lisättynä vielä hyvin vaihtelevat työolosuhteet sekä väkivallan uhka työssä.

Vierailija
646/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Teen fyysisesti ja psyykkisesti vaativaa työtä jota tehdään 24 tunnin työvuoroissa kellon ja vuoden ympäri sekä ollaan vastuussa ihmisten terveydestä ja hengestä ja yksi virhe voi johtaa vaikka toisen menehtymiseen. Että ei tarvitse minulle stressistä tai työnteosta saarnata.

Etkä silti tiedä että ihmiset on erilaisia.

Vierailija
647/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Tiedän kyllä erittäin hyvin. Tiedän myös erittäin hyvin sen että se on (lapsia lukuunottamatta) oma valinta mitä kaupasta kotiin ostaa ja mitä suuhunsa laittaa. Itsessään pelkkä stressi ei ketään sairaalloisen ylipainoiseksi lihota. Toki se stressi voi johtaa ylensyömiseen tms mutta siinäkin valinta loppupeleissä yksilöllä, hintalappu yhteiskunnalle.

Vierailija
648/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa. Eihän tässä maassa ennestään ookaan riitävästi sääntöjä määräyksiä kyttäystä ja holhoomista. Lisää vaan veroja ja kyykytystä, suomalaiset tykkää.

Kuulostaa yhtä järkevältä kuin työttömän viiskymppisen kepittäminen työnantajien ikärasismista. 

Vierailija
649/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Tiedän kyllä erittäin hyvin. Tiedän myös erittäin hyvin sen että se on (lapsia lukuunottamatta) oma valinta mitä kaupasta kotiin ostaa ja mitä suuhunsa laittaa. Itsessään pelkkä stressi ei ketään sairaalloisen ylipainoiseksi lihota. Toki se stressi voi johtaa ylensyömiseen tms mutta siinäkin valinta loppupeleissä yksilöllä, hintalappu yhteiskunnalle.

Jaahas, menenkin ihan piruuttani aukaisemaan suklaalevyn. Siinäpä kuskailet mua hoivatessas.

Vierailija
650/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on osoitus postmodernin intersektionaalisen feminismin idioottimaisuudesta.

Vierailija
651/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Jaahas, menenkin ihan piruuttani aukaisemaan suklaalevyn. Siinäpä kuskailet mua hoivatessas.

En ole missään vaiheessa sanonut etteikö herkut kuuluisi elämään. Itsekin söin tänään mm. turkinpippureita ja poppareita. Eri asia sitten on vetääkö sen suklaalevyn, limupullon, pizzan, pullan ja kermapastan päivässä vai kohtuudella terveellisen ja ravistevan ruokavalion lisäksi.

Vierailija
652/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin hinta auttaisi. Jos karkkipussi tai suklaalevy maksaisi kympin, niin miettisin kaksi kertaa, ostanko. 

Itse ostaisin varmaan ihan yhtä paljon kuin nytkin eli en juuri koskaan. T:BMI 50

Ihan yhtä lailla voisi nousta niiden tuotteiden hinta millä itse olet tuon sairaalloisen ylipainon itsellesi kerännyt.

Se koskee sitten kaikkia normaaliruokia. Käy mulle.

Väitätkö että olet painon kerryttänyt vihanneksilla ja kanalla?

En.

Niin. Eli se sinun ”normaaliruoka” mitä ikinä onkin (makkara, meetvursti, juusto, kerma, punainen liha, einekset, suolaiset valmisteet jne) joka todennäköisesti on epäterveellistä, saisi olla kalliimpaa.

Ihan kaikki normaali ruoka.

Jos nuo mainitsemani esimerkit ovat sinulle normaalia ruokaa niin en yhtään ihmettele että olet sairalloisen lihava

Itse asiassa nyt ne onkin kun aloitin vhh:n helmikuussa.

Verisuonesi tykkää varmasti. Mukavaa viimeistä reissua sydäninfarktin parissa!

Eli elät samassa Puskassa kuin moni muukin? Onnea siitä!

Puskassa? Jos olet vähähiilarisella ja pi dät sen lupana syödä pelkkiä tyydyttyneitä kovia rasvoja ja suolaa niin kyllä, tulet tukkimaan verisuonesi tota menoa. Todennäkösesti verenpaineet korkeat pelkästään ton ylipainon myötä ja siinä alkaa olla jo pari aika merkittävää riskitekijää.

Ihanaa, että tiedät paremmin kuin minä mitä syön. Ei se mitään, jatka ihmeessä. Saan sentään naureskella täällä.

Kerro sitten toki mitä syöt.

Minä syön

- seitiä/uunilohta, perunoita ja kasviksia

- pinaattikeittoa ja kananmunia

- tortilloja/tacoja

- kasvissosekeittoa

- kasvispihvejä perunoiden kanssa

- tikka masalaa

- tonnikalapastavuokaa

- lasagnea

- lohirisottoa

- kasviskiusausta

- spagettia

- kalakeittoa

Jne. Ihan perusruokia.

Ohis

Vierailija
653/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa millä näistä ”läskeistä” pääsisi kaikista helpoiten eroon? No hoitamalla mielenterveyspalvelut ja muun terveydenhuollon kuntoon!

Kyllä lähes kaikilla lihavilla (mukaan lukien minä itse) on ylensyömisen taustalla joku tekijä, joka saa syömään liikaa (ahdistus, masennus, traumat, jne). Tähän ei vaan niin helposti auta se perus ”syö vähemmän kuin kulutat” mantra, koska sitä ruokaa käytetään lääkkeenä huonoon oloon. Kun se ongelma siellä taustalla hoidettaisiin, olisi paljon helpompi pysyttäytyä terveellisissä elämäntavoissa.

Vierailija
654/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen on ihan normaali ominaisuus, jonka evoluutio on luonut pitääkseen edes osan populaatiosta hengissä nälänhädän koittaessa. Lihavilla on parempi ruokahalu ja aina vähän pikkunälkä. Ei kiva ominaisuus, mutta ihan välttämätön ollut joskus muutama sata vuotta sitten.

Itse olen lihava ja voin sanoa etten laihdu ikinä, mutta tavoite on olla kuitenkin mahdollisimman vähän lihava. Lasken kaloreita, mutta niitä saa varmasti laskea lopun ikäni. Jos menen pari viikkoa vähän miinuskaloreilla, elimistö pistää isomman ruokahalun päälle. Nähty ja koettu. Mutta yritetään.

Ja eikö se ole hyvä, että ihmiset kuolevat aikaisemmin? Miten hoitaisitte ne kaikki ysikymppiset, joita Suomi olisi täynnä, jos kaikki eläisivät terveesti? He tarvitsevat asumisyksiköitä, lihavat eivät tarvitse.

Vierailija
655/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?

Humalainen ei saa ostaa alkoholia, niin ylipainoinen ei sais ostaa herkkuja?

Tiedätkö että lihoa voi myös vaikka tavallisella makaronilaatikolla. Ei lihomiseen herkkuja tarvita.

Aika harva sillä makaroonilaatikolla on kuitenkaan lihonut ylipainoiseksi. Eikä makaroonilaatikkoa himoitse samalla tavalla kuin sokeria. Itse koen että tupakasta oli helpompi päästä irti kuin sokerista. Se ei helpota että sokeria tuputetaan joka paikassa. Esim. kaupoissa kassalla on suklaapatukoita ihan vain siksi, jotta nälkäinen ihminen ehtii tehdä viimeisen repsahduksen, eikä pysty kiertämään karkkihyllyä ihan täysin. Ja siksi karkkihyllyt ovat kaupassa lähinnä kassaa. Ihan oikeasti tuollaisilla asioilla on merkitystä ja mielestäni siihen pitäisi puuttua.

656/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisille ei myytäisi ruokaa kuten juopuneille ei myydä alkoholia.

Vierailija
657/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?

Humalainen ei saa ostaa alkoholia, niin ylipainoinen ei sais ostaa herkkuja?

Tiedätkö että lihoa voi myös vaikka tavallisella makaronilaatikolla. Ei lihomiseen herkkuja tarvita.

JUUR NÄIN! Itse en syö mitään pas..aa mutta silti kiloja on. Ei mitään "maha pyöreenä kumpua" mutta BMI-mittarilla mitaten "Merkittävä lihavuus". Tee kumminkin raskasta työtä ja lenkkeilen eli ei se minua haittaa. Mutta se, ettei kiloni tulleet millään herkkukarkeilla ja pullalla. EN SYÖ mitään yltiösokerista enkä juo kaljaa enkä muutakaan ko. tuotteita. Piilosokereista en tiedä. En niitä vilkuile. Jos ruisleivässä on sokeria, sitten on. Ruokani koostuu nirmi suomiruuasta. Perunaa,makaronia ym. siihen normi ruis- tai kauraleipä. Millon mitenkin. Seassa jotain vihreää kasviskuntaan kuuluvaa. Sitämihin köyhällä pas..a työläisellä on nyt varaa tässä karmeen kalliissa yhteiskunnassa. Silti kiloja BMI:n mukaan on vaikka en tunne itseäni lihavaksi. Lihasta kyllä löytyy... Juu ja saan kämmeneni lattiaan... Seikka mistä lääkärit aina hämmästyy kun selkäkipuja sillon tällöin pakko käydä näyttämässä saikkutodistuksen takia... niin työni on raskasta kuten sanoin. Ei sovi istumatyöläisen edes katsoa ettei ala heikottamaan... Mutta on niin hyvä heittää hämmästyneelle lääkärille pirulline katse kun kämmenet läsähtää lattiaan... Hitaasti mutta varmasti...

Vierailija
658/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat sitä ja lihavat tätä....

Minä olen aina ollut vähän vankkarakenteisempi, siis saan suht helposti lihasmassaakin, mutta myös pyöreyttäkin löytyy. Näytän vähän tiimalasille, että on levämpi lantio ja isompi rintakehä, vyötärö erottuu (silloin kun erottuu) Tykkään kovasti vartalomallistani! Se mikä minut on heittänyt ylipainon puolelle, on raskaudet, joita on siunaantunut kolme.

Olen liikkunut jokaisen raskauden ajan aktiivisesti synnytykseen asti. Ja pyrkinyt syömään hyvin. Yhdessä raskaudessa olin vieläpä todella rajoitetulla ja tarkkaan vahditulla ruokavaliolla raskausdiabeteksen takia. Massaa on silti tullut aina. Painonnousu on jatkunut imetysajan puolelle täysimetyksen ajan ainakin. Useinhan sanotaan, että imetys kyllä tekee selvää raskauskiloista, mutta tämä ei päde kaikkien kohdalla. En millään muutoksella saanut yhtä ainoaa kiloa pois.

No, itselläni hormonitoiminnan tasaantuminen imetyksen loputtua humpsautti kilot pois ihan itsestään - kaksi ensimmäistä kertaa. Jouduin toisen kerran jopa lääkäriin, kun painoa putosi niin valtavasti niin nopeasti. En tietenkään stressannut viimeisessä raskaudessa. Jos paino on pudonnut ennenkin, kyllähän ihan varmasti nytkin, eikö niin?

Ei. Jostain kumman syystä näin ei käynyt. Elämäntapani on ollut kaikkien näiden raskauksien ja sitä edeltävän ja sen jälkeisen ajan samanlainen: terveellistä ravintoa, myös herkuttelua (pl. tuo radi) paljon keskitasoista liikuntaa. Huomattavaa on, että ihmisten suhtautuminen minuun on silti erilaista sen mukaan minkä kokoinen olen ollut, vaikka en ole tehnyt mitään eri tavalla missään vaiheessa. Eli en pidä itseäni sen enempää onnistujana kuin epäonnistujana, sillä tämä ei ole ollut omissa käsissäni.

Mutta eniten minua kiinnostaa missä siis syy miksi näin on käynyt? Kehoni on samanlainen jääräpää kuin kantajansakin, se on selvää. Hormonithan tässä mitä ilmeisemmin on syyllinen, mutta mitäs täällä sanoo palsta-asiantuntijat tähän minun esimerkkicaseen?

Vierailija
659/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt lihavia huolettaa. Muistelen, että uuden tupakkalakikeskustelun aikana näin lihavien sormi ojossa syyttelevän tupakoitsijoita siitä, että nämä kuluttavat pahalla tavallaan verovaroja ja se pitäisi kieltää. Näin siitäkin huolimatta, että tupakoitsijat jo silloin maksoivat kovaa haittaveroa tavastaan. Tupakointi kiellettiin baareista ja julkisissa rakennuksissa ja tupakoitsijat sullottiin pieniin koppeihin polttamaan. Tässäkin ketjussa näkee, miten lihavat yrittävät edelleen harhauttaa osoittelemalla tupakoijia ja alkoholisteja (vaikka nämä maksavat paheistaan hurjan veron ja lihavat eivät) Mietitäänpä jos lihavat joutuisivat julkisilla paikoilla syömään ne epäterveelliset pizzansa, karkkinsa ja pastansa pienissä, huonosti ilmastoiduissa kopeissaan ilman istuimia. Voi tuntua kauhealta, mutta näinhän tehdään jo tupakkamiehille. En polta itse, mutten ymmärrä, miksei lihavia saa/pidä kohdella yhtä nihilistisesti kuin tupakoijia. Lihavuus on yhtä epäterveellinen pahe, kuin tupakointi. Miksi lihavat tarvitsevat erityiskohtelun silkkihansikkain, kun sitä ei tarjota tupakoitsijoille?

Tupakoitsija on täysin vapaa tuhoamaan oman terveytensä ja lyhentämään elinikäänsä tuapkoimalla, aivan kuten liikalihava syömällä tai himourheilija urheilemalla. Samasta syystä kaikkien on saatava syyllistämätöntä terveydenhoitoa: kuka nyt mitäkin harrastaa, kaikilla on oltava oikeus terveyden- ja sairaudenhoitoon ja tasapuolisesti. 

Tupakoinnin ja ylipainon kohdalla on vain sellainen "pikkuero", että tupakoitsija tuhoaa myös sivullisten terveyden. Terveisin sivusta seurannut, kun sukulaismies tupakoi sekä itselleen että savuttomalle rouvalleen syövän. Ensin kuoli syöpään tupakoitsija, puolitoista vuotta sen jälkeen rouvansa. Lapsellaan todettiin syöpä sitten kolmen vuoden päästä. Lapsi tervehtyi, mutta menetti leikkau kessa osia kehostaan. Vanhempiensa menetystä ei ehkä voi edes laskea rahassa.

Moni on aloittanut tupakoinnin koulussa sosiaalisen paineen vaikutuksen vuoksi. Ei ole ollut psyykkisiä taitoja vastustaa ryhmäpainetta. Lapsille tulisi opettaa tätäkin samalla kun opetetaan olemaan kiusaamatta ja piinamasta toisia siten, että lapsi alkaa hakemaan lohtua syömisestä. Lihavuudelle on monia erilaisia laukaisevia syitä. Tai siis tarkemmin sille, että ihminen alkaa syödä enemmän kuin kuluttaa. Lihavuutta ei siksi voi niputtaa eikä lihavuuteen sen vuoksi toimi mitkään "verotetaan epäterveellistä ruokaa" keinot. Ihminen voi tosiaankin lihottaa itsensä vaikka terveellisellä ruoalla. Kun itse aloin vegaaniksi aikoinaan (olen aina ollut laiha), aloin lihota aika nopeasti. Syy löytyi ruokavaliosta ja kaikki tehtiin terveellisella ruoalla. Syy miksi minä en lihonut "liikaa", ei sekään johtunut ruoasta, vaan siitä, että työni on liikuntasektorilla + perheemme karvaturrit ovat hyperaktiivisia ja vaativat tarvittaessa itkulla juoksulenkille lähtemistä.

Vierailija
660/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat sitä ja lihavat tätä....

Minä olen aina ollut vähän vankkarakenteisempi, siis saan suht helposti lihasmassaakin, mutta myös pyöreyttäkin löytyy. Näytän vähän tiimalasille, että on levämpi lantio ja isompi rintakehä, vyötärö erottuu (silloin kun erottuu) Tykkään kovasti vartalomallistani! Se mikä minut on heittänyt ylipainon puolelle, on raskaudet, joita on siunaantunut kolme.

Olen liikkunut jokaisen raskauden ajan aktiivisesti synnytykseen asti. Ja pyrkinyt syömään hyvin. Yhdessä raskaudessa olin vieläpä todella rajoitetulla ja tarkkaan vahditulla ruokavaliolla raskausdiabeteksen takia. Massaa on silti tullut aina. Painonnousu on jatkunut imetysajan puolelle täysimetyksen ajan ainakin. Useinhan sanotaan, että imetys kyllä tekee selvää raskauskiloista, mutta tämä ei päde kaikkien kohdalla. En millään muutoksella saanut yhtä ainoaa kiloa pois.

No, itselläni hormonitoiminnan tasaantuminen imetyksen loputtua humpsautti kilot pois ihan itsestään - kaksi ensimmäistä kertaa. Jouduin toisen kerran jopa lääkäriin, kun painoa putosi niin valtavasti niin nopeasti. En tietenkään stressannut viimeisessä raskaudessa. Jos paino on pudonnut ennenkin, kyllähän ihan varmasti nytkin, eikö niin?

Ei. Jostain kumman syystä näin ei käynyt. Elämäntapani on ollut kaikkien näiden raskauksien ja sitä edeltävän ja sen jälkeisen ajan samanlainen: terveellistä ravintoa, myös herkuttelua (pl. tuo radi) paljon keskitasoista liikuntaa. Huomattavaa on, että ihmisten suhtautuminen minuun on silti erilaista sen mukaan minkä kokoinen olen ollut, vaikka en ole tehnyt mitään eri tavalla missään vaiheessa. Eli en pidä itseäni sen enempää onnistujana kuin epäonnistujana, sillä tämä ei ole ollut omissa käsissäni.

Mutta eniten minua kiinnostaa missä siis syy miksi näin on käynyt? Kehoni on samanlainen jääräpää kuin kantajansakin, se on selvää. Hormonithan tässä mitä ilmeisemmin on syyllinen, mutta mitäs täällä sanoo palsta-asiantuntijat tähän minun esimerkkicaseen?

Ja olen tämän esimerkkini ennenkin kertonut täällä, mutta jostain syystä asiantuntijat (?), jotka ovat muuten aktiivisesti ketjussa ottaneet kantaa, eivät ole osanneet sanoa mitään siihen, mitä olisin voinut toisin tehdä.