Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
701/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä terveydenhoitomaksut voisi mennä esim painon mukaan. Jos sairautesi johtuu ylipainosta, maksat enemmän. Ns läskivero.

Niin usein tulee vastaan ylipainoisia ihmisiä jotka hakeutuvat pitkille sairauslomille, kun polvet eivät kestä painoa. Laihdutus korjaisi tilanteen, mutta kun ei kiinnosta. Tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Sama koskee monia sydän verisuonitauteja.

Samoin tupakoijan kuuluisi maksaa hoidostaan itse enemmän, jos keuhkotauti jne.

Vierailija
702/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipide otsikon kysymykseen: miksi vain ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin?

Tässä on vähän sama ilmiö kuin siinä, että rokotteiden ottajien mielestä rokotetun tulee itse maksaa sairaalalaskunsa, jos sairastuu koronaan. Miksei vaikkapa tieten tahtoen down-syndroomaisen (tämänhän saa tietää jo hyvissä ajoin ja on mahdollisuus aborttiin) tai huolimatta "perintönä kulkevan" vaikeavammaisen lapsen (näistäkin on uutisoitu, miten geenivirheen omaavat ovat riskeistä huolimatta yrittäneet tervettä lasta, epäonnistuen siinä, koska geenivirhe on niin "voimakas" - anteeksi, en nyt muista sitä oikeaa sanaa) saaneet vanhemmat eivät maksa omasta pussista kokonaan vammaisen lapsensa hoitoa? Miksi yhteiskunta maksaa takuueläkettä - mikset käynyt töissä tarpeeksi pärjätäksesi eläkeiässä? Miksi yhteiskunta tarjoaa varsinkaan rahallista sosiaalitukea? Mites muut kansantaudit, mikä jäisi verotuksen ulkopuolelle ja mikä ei? 

Jos mennään tuolle ylipainon terveydelliselle puolelle, niin jos lähdetään ylipainoa suitsimaan, niin tie tulee viemään jenkkilän malliin, jotta se olisi yhdenvertainen. Jos ei ole yleensä kallista sairasvakuutusta, et silloin saa hoitoa, ellei sitten ole todella käteistä sitä maksaa kerralla. 

Toki ylipainolle pitäisi tehdä jotain, ylipaino ei ole ideaali. Ainakin tämän uutisen perusteella ylipainon vaikutukset globaalisti ovat isommat kuin ilmastonmuutos! https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001857498.html

Tässä muuten noista tervydellisistä kustannuksista hyvät sivut, jotka kannattaa lukea: https://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/kalleimmat…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä terveydenhoitomaksut voisi mennä esim painon mukaan. Jos sairautesi johtuu ylipainosta, maksat enemmän. Ns läskivero.

Niin usein tulee vastaan ylipainoisia ihmisiä jotka hakeutuvat pitkille sairauslomille, kun polvet eivät kestä painoa. Laihdutus korjaisi tilanteen, mutta kun ei kiinnosta. Tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Sama koskee monia sydän verisuonitauteja.

Suolan syöjät ilman pyöräilykypärää ajajat, kännissä itsensä telovat, alkoholistit, narkkarit, karppaajat, allergikot, astmaatikot, diabetes2 sairastavat syöpää sairastavat- kaikilla taustalla enemmän tai vähemmän ns. oma syy.

Vierailija
704/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha alapeukuttaa, tämä on fakta. Jos ihminen ei itse ole valmis kuntouttamaan itseään, niin miksi yhteiskunnan pitää hänelle maksaa. Kuitenkin lihavuus itse aiheutettu, syystä viis.

Läskivero jees. ETENKIN NIILLE JOTKA OVAT SAIRAALLOISEN LIHAVIA.

Vierailija
705/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää nyt tämä. Miten voi olla niin vaikea myöntää, että Minä Itse Olen Syönyt Itseni Lihavaksi. Olen vastuussa omasta lihavuudestani, enkä voi syyttää sitä ketään tai mitään muuta kuin itseäni. En Dna.ta, koska jokaisella muullakin suomalaisella on lihavuusgeenit. En voi rehellisesti sanoa, että en syö mitään ja silti lihon, koska ihminen ei osaa yhteyttää. En voi syyttää lääkitystä, koska voin koska tahansa vaatia lääkäriä vaihtamaan lääkitykseen, joka ei lihota. En voi syyttää kilpirauhasvaivaa, koska ne hoidetaan aina, jos sellainen todella on. Oikeasti. Minä Itse olen vasttuussa tästä. Minä söin ja minä syön siten, että lihon. Olen myös ainoa ihminen maailmassa, joka voi tehdä minun lihavuudelleni mitään. Luovun uhrin roolista ja rupean töihin tänään. Osasin syödä itseni lihavaksi ja osaan syödä itseni laihaksi. Ja ne uhri ja itsesäälihöpötykset hiiteen täältä.

Sama toimii sitten varmasti aökojolisteille ja narkeille. Kipaiseppa niille sanomassa sama asia.

Vierailija
706/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa, tämä on fakta. Jos ihminen ei itse ole valmis kuntouttamaan itseään, niin miksi yhteiskunnan pitää hänelle maksaa. Kuitenkin lihavuus itse aiheutettu, syystä viis.

" yhteiskunnan pitää hänelle maksaa" mitä maksaa? Terveydenhuolto, eläke, mikä? Samaan ryhmään kuuluvat tupakoitsijat, alkoholin juojat, suolsn syöjät, kovan rasvan syöjät...tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Vierailija
707/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolan syöjät ilman pyöräilykypärää ajajat, kännissä itsensä telovat, alkoholistit, narkkarit, karppaajat, allergikot, astmaatikot, diabetes2 sairastavat syöpää sairastavat- kaikilla taustalla enemmän tai vähemmän ns. oma syy.

Juuri lihavista moni kuuluu yo joukkoon.

Vierailija
708/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai läskivero? Kyllä paljon järkevämpi olisi älykkyysvero. Tyhmyydestä erikoisvero ja jos olet fiksu,saat veronalennusta. (Tätä fiksuusveronalennusta ei tässä maassa tarvitsisi kylläkään monelle antaa.)

Vierailija
709/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää nyt tämä. Miten voi olla niin vaikea myöntää, että Minä Itse Olen Syönyt Itseni Lihavaksi. Olen vastuussa omasta lihavuudestani, enkä voi syyttää sitä ketään tai mitään muuta kuin itseäni. En Dna.ta, koska jokaisella muullakin suomalaisella on lihavuusgeenit. En voi rehellisesti sanoa, että en syö mitään ja silti lihon, koska ihminen ei osaa yhteyttää. En voi syyttää lääkitystä, koska voin koska tahansa vaatia lääkäriä vaihtamaan lääkitykseen, joka ei lihota. En voi syyttää kilpirauhasvaivaa, koska ne hoidetaan aina, jos sellainen todella on. Oikeasti. Minä Itse olen vasttuussa tästä. Minä söin ja minä syön siten, että lihon. Olen myös ainoa ihminen maailmassa, joka voi tehdä minun lihavuudelleni mitään. Luovun uhrin roolista ja rupean töihin tänään. Osasin syödä itseni lihavaksi ja osaan syödä itseni laihaksi. Ja ne uhri ja itsesäälihöpötykset hiiteen täältä.

Tosi lapsellinen, ala- arvoinen ja typerä kirjoitus henkilöltä, joka ei tunne asiaa ollenkaan. Ottaisit ensin selvää asioista, ennenkuin kirjoitat tämmöistä, itsesi lähinnä nolaat tällä.

Vierailija
710/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentolippujen hinnassa voitaisiin kyllä ottaa paino huomioon. Matkatavaroiden painoa tarkkaillaan tiukkaan, mutta kaksi kertaa enemmän painavampi asiakas saa tuoda saman määrän matkatavaroita, vaikka painoa koneeseen tulee läskin myötä selkeästi enemmän. Laihemmat maksavat sitten lihavampien puolestakin.

Vierailija
711/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" yhteiskunnan pitää hänelle maksaa" mitä maksaa? Terveydenhuolto, eläke, mikä? Samaan ryhmään kuuluvat tupakoitsijat, alkoholin juojat, suolsn syöjät, kovan rasvan syöjät...tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Yhteiskunta maksaa hänen esim hänen polvileikkaukset, kun ei kestä painoa. Laihduttaminen parantaisi asian ilman leikkausta. Pitkät sairauslomat. Koronan vuoksikin ylipainoiset pidempään tehohoidossa jne. Oletko itse pahasti Ylipainoinen?

Itse olen lievästi ja silti hyväksyisin läskiveron.

Vierailija
712/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea läskinä enempää kuin yhden sivun. Tehdäänkö kuten alkoholisteille eli kaupat auki klo 9-21 ja la 9-18 ja su kiinni. Tämähän varmaan tehoais?

Vierailija
713/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaalloinen ylipaino joka on seurausta 20 vuotta kestäneestä.syömishäiriöstä(bulimia ja ahmimishäriö) jonka aiheutti se, että.minit raisk* 12 vuotiaana. Olen yrittänyt elämäni aikana tiputtaa painoa viimeiset 20 vuotta, jopa ammattilaisten ohjein ja ohjauksessa. Ainoa asia, mitä olen aina toivonut on, että minulla olisi anoreksia jotta olisin edes ollut laiha. Kiitti vtusti kaikille teille, jotka minulle naureskelettee ja nimittelette minua ja osoittelette sormellanne täällä ja irl. Haistakaa vttu ja toivottavasti teille itsellenne tapahtuu jotain yhtä pskaa elämäsdänbe( kuten tapahtuu, karma is a bitch)

Vierailija
714/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi normaalipainoisiltakin leikataan polvia, lonkkia ja selkiä? Normaalipainoisella johtuu muusta ja lihavalla painosta?

Vierailija
715/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi koskea sitten kaikkia, joiden bmi on yli 25 Mites se nyt menikään, puolet miehistä ja puolet naisista? Eikun....

Vierailija
716/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta maksaa hänen esim hänen polvileikkaukset, kun ei kestä painoa. Laihduttaminen parantaisi asian ilman leikkausta. Pitkät sairauslomat. Koronan vuoksikin ylipainoiset pidempään tehohoidossa jne. Oletko itse pahasti Ylipainoinen?

Sori, mutta polvileikkaukseen ja lonkkaleikkaukseen on painorajat, koska ylipaino lisää infektioiden riskiä.

Vierailija
717/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän- ja verisuonitaudit

-suorat kustannukset 918 000 000 €

-työpanosmenetykset 1104 000 000€

Kiiskinen ym. 2005

Vanha tilasto ja veikkaan että tuosta vain kasvanut, mutta kertoo hyvin minkälainen hintalappu siitä ylipainosta ja sen liitännäissairauksista tulee meidän kaikkien maksettavaksi.

Vierailija
718/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lihaville tehtävät vatsalaukun pienennysleikkaukset aiheuttavat kustannuksia. Ja kuinka moni lihoo takaisin ylilihavaksi muutama vuosi leikkauksen jälkeen.

Sanon vain, että kun olet lihonut esim 20 kg yli normipainon ja sinulle alkaa tulle terveydellistä haittaa, niin viimeistään siinä vaiheessa pitäisi herätä. Ja Edes yrittää terveellisempää elämäntapaa. Jos paino sit 50 kg yli normin, niin ollaan jo pahasti myöhässä...

Vierailija
719/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaiset verot pitäisi sitten laittaa myös muille , joilla huonot elämäntavat.

Vierailija
720/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta polvileikkaukseen ja lonkkaleikkaukseen on painorajat, koska ylipaino lisää infektioiden riskiä.

Tiedän. He ovat silti vielä ylipainoisia kun leikkaukseen pääsevät, vaikka hiukan laihduttavat ennen sitä. Luuletko tosiaan jotain muuta?