HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?
Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?
Kommentit (842)
Mielialalääkkeet lihottaa ihmisiä ihan hirveesti. Tiedän sen omasta kokemuksesta. En voi ymmärtää, kuinka kaikki lihottaa, kun mielialalääkkeitä syö. Itse syön lähes pelkästään kasviksia ja kalaa ja lihaa - ihan normaalimääriä. En pulla, en karkkia, en juo alkoholia. En myöskään käytä pastaa tai riisiä. Ruisleipää (kokojyvä) pari viipaletta päivässä. Vettä juon. Silti paino tahtoo vain nousta.
Veriarvot on normaalit, joten ei kilpirauhasongelmaa.
Lihavuus on myös poliittinen kannanotto mieskatseeseen. Naisen ei enää tarvitse miellyttää miehen katsetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vain kehon ylimääräisen rasvakerroksen verollepantavaksi. Kassoilla on vihannesvaa-at, joten saa siihen lattialle varmasti ihmisvaa-ankin. Ja pituuden voi mitata myös elektronisesti ennen kassalle tuloa. Kone verottaa kaikista lihottavista tuotteista läskiveron painoindeksin mukaan. Sitä kovempi hinta, mitä korkeampi indeksi. Esim. 26 painoindeksillä maksat vaikkapa suklaasta 30%kovemman hinnan 27 indeksillä 60% ja 28 indeksillä 90%korotusta. Eli siis todella tuntuva korotus. Ihan siksi, että lihavista on koitunut käsittämättömät kulut ja hirveä vaivannäkö koko yhteiskunnalle vaikkapa tässä koronahötäkässä.
Haluatko fantasioissasi nöyryyttää myös muualla tavalla sairaita ihmisiä? Laitetaan syöpäsairaat juoksemaan juoksumatoilla bussipysäkeille? Suljetaan mt-potilaat yhteen huoneeseen ja katsotaan televisiosta mitä ne keskenään siellä toimittaa?
Lihavaa harmittaa, kun joutuisi maksmaan läskistä veroa. Eipäs vedetä tähän nyt muita. Lihavuus on itse hankittua. Täysin. On turha väittää, että "en syö mitään ja silti lihon". Fakta on, että ihminen ei osaa yhteyttää. Jos epäilet siihen kykeneväsi, niin sitä pitäisi tutkia. Kehitysmaissa ja nälkäänäkevissä maissa taidostasi olisi hyötyä.
Olen lievästi ylipainoinen (BMI 24.5) mutta minusta olisi hyvä idea laittaa läski verolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan terveyskeskuksesta saanut oikeasti apua. Kerrotaan kyllä että hyi hyi, karkki lihottaa, sitä ei saa syödä, ihan kuin olisin tyhmä ja en ymmärtäisi asiaa itse. Se että puhutaan kuin idiootille taas laukaisee halun syödä, koska olen tunnesyöjä.
Ylensyönti on oire, ei sairaus. Tarvitsisin apua mt-ongelmiin, mutta sitä en saa. Minulle vain heristellään sormea siksi että olen lihava ja sanotaan että pitää ottaa itseään niskasta kiinni, mutta ei tarjota mitään välineitä sen todellisen ongelman voittamiseen josta lihavuus johtuu.
Sitähän laihduttaminen on, epämukavuusalueelle poistumista ja etenkin siellä pysymistä. Mukava ja helppo elämä kuulostaa kivalta ja onkin kivaa, mutta sillä on hintansa, jotka tässä tilanteessa ovat terveyden menettäminen ja ulkonäölliset muutokset.
Aivan, minulla on elämääni kovasti vaikeuttavia mielenterveysongelmia koska elämäni on niin mukavaa ja helppoa. :D Kannattaisi sinunkin yrittää hakea apua, voit selvästi pahoin kun elämäsi ilo on vittuilla nettipalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeet lihottaa ihmisiä ihan hirveesti. Tiedän sen omasta kokemuksesta. En voi ymmärtää, kuinka kaikki lihottaa, kun mielialalääkkeitä syö. Itse syön lähes pelkästään kasviksia ja kalaa ja lihaa - ihan normaalimääriä. En pulla, en karkkia, en juo alkoholia. En myöskään käytä pastaa tai riisiä. Ruisleipää (kokojyvä) pari viipaletta päivässä. Vettä juon. Silti paino tahtoo vain nousta.
Veriarvot on normaalit, joten ei kilpirauhasongelmaa.
Monet mielialalääkkeet muuttavat sokeriaineenvaihduntaa ja jopa laukaisevat kakkostyypin diabeteksen. Ykköstyypin diabeetikkojen sokeriarvot saattavat lähteä aivan holtittomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se aika huvittavaa, jos tavallisessa ruokakaupassa ei saisi myydä makeisia, leivonnaisia, mehuja tai limonadeja yms, vaan niitä varten olisi erikoisliikkeet tai kahvilat.
Sopisi tähän suomalaiseen kaikki on kiellettävä -kulttuuriin.
Ja lisään aiempaan et luuletteko, et esim. teinien vanhemmat antaa niiden vetää energiajuomia päivät pitkät? Ne hilpasee kauppaan ruokiksella ja ostaa energiajuomaa ja herkkuja. Ei vanhemmat saa tietää. Osa vanhemmista tosin salliikin tämän, mut veikkaan et valtaosa ei. Tai se kun pienet koululaiset pyöräilee ilman kypärää?
Lapset ja nuoret tekevät paljon asioita, joista vanhemmilla ei ole tietoakaan ja joihin on vaikea puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ruokariippuvuutta ja mt-ongelmia pitäisi sitten hoitaa paremmin.
Ensimmäinen järkevä vastaus! Onnittelut olette oikealla tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan terveyskeskuksesta saanut oikeasti apua. Kerrotaan kyllä että hyi hyi, karkki lihottaa, sitä ei saa syödä, ihan kuin olisin tyhmä ja en ymmärtäisi asiaa itse. Se että puhutaan kuin idiootille taas laukaisee halun syödä, koska olen tunnesyöjä.
Ylensyönti on oire, ei sairaus. Tarvitsisin apua mt-ongelmiin, mutta sitä en saa. Minulle vain heristellään sormea siksi että olen lihava ja sanotaan että pitää ottaa itseään niskasta kiinni, mutta ei tarjota mitään välineitä sen todellisen ongelman voittamiseen josta lihavuus johtuu.
Sitähän laihduttaminen on, epämukavuusalueelle poistumista ja etenkin siellä pysymistä. Mukava ja helppo elämä kuulostaa kivalta ja onkin kivaa, mutta sillä on hintansa, jotka tässä tilanteessa ovat terveyden menettäminen ja ulkonäölliset muutokset.
Aivan, minulla on elämääni kovasti vaikeuttavia mielenterveysongelmia koska elämäni on niin mukavaa ja helppoa. :D Kannattaisi sinunkin yrittää hakea apua, voit selvästi pahoin kun elämäsi ilo on vittuilla nettipalstoilla.
Luuletko, että minulla sen helpompaa tässä olisi? Vaikka elämä on kuinka sysimustaa jatkumoa ilman valoa, ei muutosta tapahdu ellei siirry epämukavuusalueelle keittiössä tai liikunnan harrastamisessa. Jälkimmäinen sitä paitsi on tutkitusti hyvä voimavara mielenterveydellisissä ongelmissa.
Mutta jokainenhan on vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty.
Tämähän se vastaus on. Juuri yhdessä keskustelussa ihmeteltiin kuinka paprika on kallistunut aivan tolkuttomasti, kuten moni muukin kasvis ja hedelmät, marjoista ei viitsi edes aloittaa. Eihän toki paprikaa ole pakko ostaa, mutta siis esimerkkinä vain.
Miksi eivät kokeilisi laittaa verotusta alemmaksi kasviksille yms, tai poistaa kokonaan ja katsottaisiiin kuinka se vaikuttaa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Ostettaisiinko enemmän, vai plus miinus nolla tilanne. Hiilarivero ei ole oikea ratkaisu, koska kaikkihan me tiedämme, että mm. kasviksissa on hiilareita, eli minkälaisiin tuotteisiin vero kohdennettaisiin?
Ja mikä sitten olisi tätä ns. roskaruokaa? Kun monelle vaikkapa lihamakaronilaatikko menee roskaruoasta (valkoista jauhoa ja sika-nautaa), kun taas toiset kokee hampurilaisen ja sushin olevan tällainen?
Olen itse 90kg painava keski-ikäinen nainen ja sokeria en käytä, eli sokerivero on kohdallani ihan sama. Pikaruokapaikoissa olen käynyt joskus 10 vuotta sitten. Teen kaikki ruoat kotona, välillä käyttäen eineksiä, välillä lähes alusta loppuun asti itse. Oma nr. 1 ongelmani ylipainossa on varmaan liian isot annokset (tekemäni ruoka on vaan niin hyvää), sitten tulee stressi, unettomuus ja se kuuluisa kilpirauhasen vajaatoiminta. Mt-ongelmia ei ole. En tarvitse lohtusyömistä, enkä ole mainoksien orja, kun en mainokisa edes katso.
En tietenkään kaikkea em. laita näiden piikkiin, mutta osaltaan vaikeuttavat painonpudotusta. Käyn lähes joka päivä 1,5-2 tunnin kävelyillä ja teen kotona lihaskuntoharjoittelua - liikkumistani ei voi kutsua lyllertämiseksi, vaan olen hyvinkin nopea, notkea ja reipas. Veriarvot ovat aina olleet hyvät, poislukien tuo kilpirauhanen. Mitään kremppoja kropassa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä ihmiset, joiden elämä on jo muuten pelkkää stressiä ja kärsimystä, hehän ovat juuri yksi ryhmä lihovista. Eli ei vältetä stressialueelle menemistä vaan ei ole resursseja ottaa vastaan yhtä stressiä lisää ja lisäksi hormonit vaativat helppoa energiaa.
Itse laihdun aina, kun elämä on rentoa ja kivaa. Kesälomalla, jouluna, hyvässä seurassa jne. Kun olen vaikeuksien saartama, alan lihoa.
Jokainen täysi-ikäinen tekee itse omat päätöksensä. Voi tehdä liikkumisesta ja terveellisestä syömisestä stressin aiheen tai voi ottaa sen muutoksena kohti valoisampaa tulevaisuutta. Netti on täynnä ohjeita, valmennuksia, reseptejä. Ei tarvitse stressata, tarvitsee vain toimia ohjeiden mukaisesti. Jos se aiheuttaa stressiä, on syytä miettiä haluaako todella muutosta.
Itse olen miettinyt, että mainonnan kieltämisellä ja herkkuken piilottamisella erilliselle osastolle, tyyliin tupakkatuotteet, tai vaihtoehtoisesti erilliset herkkukaupat, tyyliin alkot, vähentäisivät impulssiostoja. Nyt herkut ovat houkuttelevasti esillä kaupoissa niin, että ne on pakko nähdä ohi mennessä.
Toinen konsti olisi järjettömien pakkauskokojen pienentäminen. Sipsit max. 100-150 gramman pusseihin, karkit kasarityyliin 90 gramman pusseihin. Irtojäätelötkin ovat nykyään hervottoman kokoisia.
Tähän päälle vielä verotuksen kiristäminen ja samalla marjat, hedelmät ja kasvikset alvittomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos me lainsäädännön keinoin on asetettu tavoite savuttomasta Suomesta, niin samalla tavalla pitäisi olla tavoite läskittömästä Suomesta. Ylipaino aiheuttaa monia kansanterveydellisiä ongelmia, joten peruste on yhtä pätevä.
Savuttoman Suomen tavoitehan liittyy enimmäkseen siihen, että ulkopuoliset eivät kärsisi muiden tupakoinnista ja että sitä ei mainostettaisi nuorille. Ylipaino on hieman eri asia. Minä en saa ylimääräisiä kaloreita, jos vieressäni seisoskelee ylipainoinen.
Todennäköisyys sairastua koronaviruksen vakavaan muotoon on 75%korkeampi lihavilla ja nillä jotka eivä ole viimeisen kahden vuoden aikana harrastaneet säännöllistä liikuntaa. Hrillä on myös 2,5 kertainen todennäköisyys kuolla koronaan verrattuna liikkuviin ja hoikkiin. 80%koronan sairastaneista ksaa ns. kevyemmän muodon, jota hädin tuskin huomaa. Olemme sulkeneet koko yhteiskunnan lihavien, liikkumattomien ja toki myös vanhusten vuoksi. Ja sinä sanot, että hoikat eivät joudu kärsimään muiden lihavuudesta. Kyllä ollaan jouduttu jo yli vuosi ja tuntuvasti.
Plus että lihavat lyllertää vielä rokotusjonossakin ohi.
Jos kerta hoikat salipyllistäjät tai nälässäkärvistelijät eivät sairasta vakavaa muotoa niin mihin sinä (te) rokotusta edes tarvitsette? Vai pettikö logiikka jo tässä vaiheessa?
Hoikka yli 50 v. salipyllistelijä tässä. Sairastin jo koronan. Juurikin sen keveän hieman kurkkua karhentavan muodon. Immuniteetti on siis jo hoidettu, enkä tarvitse rokotetta, eikä miehenikään. Hänkin lenkkeilijä, jolla oli samaten kevytmuoto.
Saatat olla immuuni sille sairastamallesi variantille jonkun aikaa, mutta rokote auttaa saamaan ainakin osittaisen immuniteetin myös muille varianteille.
Jo yli vuosi sitten uutisoitiin, että koronan jo kertaalleen sairastaneita oli sairastunut uudestaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, laeilla voisi vaikka pakottaa kunnat järjestemään maksuttomia laihdutusryhmiä ja apua syömishäiriöihin ja psykiatrisiin ongelmiin, jotka todella usein on merkittävän ylipainon takana.
Mitä noi ryhmät auttaa jos ja kun ihmisellä ei ole HALUA muuttaa mitään.
Suurin osa ylipainoisista tuntuu olleen laihdutuskuurilla koko elämänsä. Äkkiseltään väittäisin, että lihavista ainoastaan murto-osa ei haluaisi olla normaalipainoisia. Harvan elämänlaatua tai terveyttä kun ylipaino parantaa.
Yhteiskunta tyrkyttää tällä hetkellä jatkuvaa istumista (työt, pitkät työmatkat, vähäinen aika liikkumiseen), halpaa ravintoaineetonta kalorihöttöä ja vastuuta seurauksista yksilölle. Kyllä jotain välineitäkin pitäisi painonhallintaan antaa, eikä vain keppiä.
vaateketjut vois poistaa myynnistä kokonaan kaikki xl kokoset ja sitä isommat vaatteet
Mikä on asia josta ei tule kuluja yhteiskunnalle? Ylipäänsä elämä siis verolle. Kaikenlaiset yhteiskunnan tuet lopetettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa heti aamusta ylipainoiset kynsin hampain pitämässä kiinni saavutetuista kiloista. Ei saa verottaa sokeria, ei saa kieltää mainontaa lapsille, ei saa rajoittaa pakkauskokoja - kun meillä on oikeus syödä itsemme hautaan! Ihan on kakka idea, että jotenkin ohjattaisiin ihmisten syömistä terveellisemmäksi. Jumalaa siinä leikitään, jos saataisiin ympäröivä yhteiskunta sellaiseksi, ettei epäterveellisen ruoan ylenmääräinen mättämienn enää olisikaan helpompaa (ja mukahalvempaa) kuin terveellisesti syöminen. Järkyttävää.
Mitä se sun p3rsettäs kutittaa, jos toiset haluavat myös nauttia elämästä?
Lihavat nauttivat lihavuudesta?? Jännä, olen aina luullut että eivät.
Ei, vaan lihavat nauttivat ruuasta. Joku toinen nauttii hoikkana tupakasta, joku muu minkä tahansa painoisena alkoholista. Jokaisella on joku pahe ja guilty pleasure.
Väitän että useinkaan se ei mene näin. Tuntemillani lihavilla vaikuttaa päin vastoin olevan jotenkin lapsellinen makuaisti, että oikeasti maistuva ruoka ei ole se mitä himoitsevat. Ja lisäksi ruoan valmistaminen ei kiinnosta. Tykkäävät pikaruoasta, ranskanperunoista, sipseistä... sellaisesta nopeasta ja miedon makuisesta, jonka eteen ei tarvitse nähdä vaivaa. Nirsoilevat uusille mauille helposti. Minusta nuo einesmössöt ei ole mitään maailman parhaita ja nautinnollisimpia ruokia. Ei joku Gordon Ramsay, joka varmaankin nauttii ruoasta, ravaa missään Hesburgerilla tai vedä eineslihapiirakoita. Luulen että lihavilla se nautinto tulee myös suureksi osaksi määrästä, ei mausta. Koska hyvää selkeästi joltain maistuvaa ruokaa riittää mielestäni kyllä vähempikin. Miettii jotain hienojen ravintoloiden annoksia, niin ei siellä tule ämpärillistä jotain perunamuusia eteen. Eikä tarvikkaan.
Läski itsekin kirjoitti:
Itse olen miettinyt, että mainonnan kieltämisellä ja herkkuken piilottamisella erilliselle osastolle, tyyliin tupakkatuotteet, tai vaihtoehtoisesti erilliset herkkukaupat, tyyliin alkot, vähentäisivät impulssiostoja. Nyt herkut ovat houkuttelevasti esillä kaupoissa niin, että ne on pakko nähdä ohi mennessä.
Toinen konsti olisi järjettömien pakkauskokojen pienentäminen. Sipsit max. 100-150 gramman pusseihin, karkit kasarityyliin 90 gramman pusseihin. Irtojäätelötkin ovat nykyään hervottoman kokoisia.
Tähän päälle vielä verotuksen kiristäminen ja samalla marjat, hedelmät ja kasvikset alvittomiksi.
Tuo pakkauskokojen pienentäminen olisi oikeasti hyvä idea, itse pyrin valitsemaan aina pienempiä pakkauksia, mutta valikoima ei ole niissä tarpeeksi kattava.
Täysin eri mieltä. Laihduttamisen vaikeus riippuu ihmisestä asteikolla 2 - 10. Vasta kunnollinen laihdutuslääke tulee ratkaisemaan ongelman.