Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
281/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupassa herkut ovat ensimmäisenä esillä? Yleensä viimeisimpiä...

Vierailija
282/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Nopeille hiilareille haittavero 50%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan myötä nämä fasistit tulevat esiin, yksi kerrallaan.

Vierailija
284/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Erityisen tärkeää olisi pitää huoli siitä, että lihavien ihmisten hoitoa ei maksateta veronmaksajien rahoilla.

Jos elää epäterveellisesti niin minusta olisi oikeudenmukaista, että itse joutuisi kustantamaan oman hoitonsa.

Tämän takia kannatan terveydenhuollon yksityistämistä. Se lisäisi ihmisten omaa vastuuta. Toisaalta taas se vähentäisi julkisen sektorin velkataakkaa."

Sairasta että tämä oli yläpeukutetuin kommentti tuolla. Täydellinen ymmärryksen ja empatian puute.

Lihavien ei sitten enää varmaan tarvi maksella veroja? Miksi pitäisi jos kerran niillä veroilla ei saa esim. terveyspalveluja. Laihat maksakoot itse omat palvelunsa. Tuossa kommentissahan näet unohdetaan ihan kokonaan se, että valtaosa lihavista käy töissä ja maksaa veroja siinä kuin normaalipainoisetkin. Jos kerran osallistuu palvelujen maksamiseen niin tottakai on oikeutettu myös niitä käyttämään. Tai sitten koko verovelvollisuus romuttuu.

Vierailija
285/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?

Kaikki hyvänmakuinen hiilaripaska ja leivonnan mahdollistavat elintarvikkeet pois kaupoista.

Juu, näistähän lihominen pelkästään johtuu. Elintarviketeollisuus toki myös tähän suostuisi mukisematta. Parempia ideoita?

Hiilareita ei saisi ostaa lihavat. Vaaka kassalle ja sen perusteella katsotaan osto-oikeus.

Vaan entä, jos tykkää enemmän palvelutiskin gillatuista tuotteista? Siinä on kylkeä, kanaa ja lohta. Raakaa lohta ja kermaa uuniin. Kesällä tirisee kaslerit grillissä jne. Ai niin, tämähän oli sitä karppisafkaa, sehän ei lihota.

Ei lihotakaan, siksi koska nälkäsignaalit toimii aidolla ruualla eikä ylensyönti ei onnistu.

Niinhän sitä luulisi, mutta aina voi satsata, jos mahaan vielä mahtuu.

Karppiruoan jälkeen mahaan ei mahdu, olo on kylläinen ja tyytyväinen pitkään. Ei edes tee mieli santsata ;) 

Karppiruoan jälkeen on tunnin päästä taas nälkä. Koettu on.

Vierailija
286/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty. 

Tämähän se vastaus on. Juuri yhdessä keskustelussa ihmeteltiin kuinka paprika on kallistunut aivan tolkuttomasti, kuten moni muukin kasvis ja hedelmät, marjoista ei viitsi edes aloittaa. Eihän toki paprikaa ole pakko ostaa, mutta siis esimerkkinä vain. 

Miksi eivät kokeilisi laittaa verotusta alemmaksi kasviksille yms, tai poistaa kokonaan ja katsottaisiiin kuinka se vaikuttaa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Ostettaisiinko enemmän, vai plus miinus nolla tilanne. Hiilarivero ei ole oikea ratkaisu, koska kaikkihan me tiedämme, että mm. kasviksissa on hiilareita, eli minkälaisiin tuotteisiin vero kohdennettaisiin?

Ja mikä sitten olisi tätä ns. roskaruokaa? Kun monelle vaikkapa lihamakaronilaatikko menee roskaruoasta (valkoista jauhoa ja sika-nautaa), kun taas toiset kokee hampurilaisen ja sushin olevan tällainen?

Olen itse 90kg painava keski-ikäinen nainen ja sokeria en käytä, eli sokerivero on kohdallani ihan sama. Pikaruokapaikoissa olen käynyt joskus 10 vuotta sitten. Teen kaikki ruoat kotona, välillä käyttäen eineksiä, välillä lähes alusta loppuun asti itse. Oma nr. 1 ongelmani ylipainossa on varmaan liian isot annokset (tekemäni ruoka on vaan niin hyvää), sitten tulee stressi, unettomuus ja se kuuluisa kilpirauhasen vajaatoiminta. Mt-ongelmia ei ole. En tarvitse lohtusyömistä, enkä ole mainoksien orja, kun en mainokisa edes katso.

En tietenkään kaikkea em. laita näiden piikkiin, mutta osaltaan vaikeuttavat painonpudotusta. Käyn lähes joka päivä 1,5-2 tunnin kävelyillä ja teen kotona lihaskuntoharjoittelua - liikkumistani ei voi kutsua lyllertämiseksi, vaan olen hyvinkin nopea, notkea ja reipas. Veriarvot ovat aina olleet hyvät, poislukien tuo kilpirauhanen. Mitään kremppoja kropassa ei ole. 

Tämä on totta. Silmät pyöreänä eilen Prismassa, kun paprikat maksaa tosiaan euron kpl. Onhan tuo nyt aivan poskettoman hintaista. Pitää kohta itse kasvattaa ne jo ihan hinnan takia.

Vierailija
287/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me lainsäädännön keinoin on asetettu tavoite savuttomasta Suomesta, niin samalla tavalla pitäisi olla tavoite läskittömästä Suomesta. Ylipaino aiheuttaa monia kansanterveydellisiä ongelmia, joten peruste on yhtä pätevä.

Savuttoman Suomen tavoitehan liittyy enimmäkseen siihen, että ulkopuoliset eivät kärsisi muiden tupakoinnista ja että sitä ei mainostettaisi nuorille. Ylipaino on hieman eri asia. Minä en saa ylimääräisiä kaloreita, jos vieressäni seisoskelee ylipainoinen.

Todennäköisyys sairastua koronaviruksen vakavaan muotoon on 75%korkeampi lihavilla ja nillä jotka eivä ole viimeisen kahden vuoden aikana harrastaneet säännöllistä liikuntaa. Hrillä on myös 2,5 kertainen todennäköisyys kuolla koronaan verrattuna liikkuviin ja hoikkiin. 80%koronan sairastaneista ksaa ns. kevyemmän muodon, jota hädin tuskin huomaa. Olemme sulkeneet koko yhteiskunnan lihavien, liikkumattomien ja toki myös vanhusten vuoksi. Ja sinä sanot, että hoikat eivät joudu kärsimään muiden lihavuudesta. Kyllä ollaan jouduttu jo yli vuosi ja tuntuvasti.

Plus että lihavat lyllertää vielä rokotusjonossakin ohi.

Jos kerta hoikat salipyllistäjät tai nälässäkärvistelijät eivät sairasta vakavaa muotoa niin mihin sinä (te) rokotusta edes tarvitsette? Vai pettikö logiikka jo tässä vaiheessa?

Hoikka yli 50 v. salipyllistelijä tässä. Sairastin jo koronan. Juurikin sen keveän hieman kurkkua karhentavan muodon. Immuniteetti on siis jo hoidettu, enkä tarvitse rokotetta, eikä miehenikään. Hänkin lenkkeilijä, jolla oli samaten kevytmuoto.

Saatat olla immuuni sille sairastamallesi variantille jonkun aikaa, mutta rokote auttaa saamaan ainakin osittaisen immuniteetin myös muille varianteille.

Jo yli vuosi sitten uutisoitiin, että koronan jo kertaalleen sairastaneita oli sairastunut uudestaan.

-eri

Unelmissasi näin. Mulle käy ihan hyvin, että sairastan muutkin variantit. Pidän matkustamisesta ja matkustan paljon nytkin. Osin töiden takia, osin siksi, että suku asuu ympäri maailmaa. Mieluumin elän täysillä sen ajan kun elän ja kuolen kun kuolen. Minua järkyttää se, että itsestään huolta pitämättömät kuoleman ja elämänpelkääjät yrittävät vaatia, että kaikki eläisivät heidän/teidän takianne toisin. Minun puolesta voitte ihan rauhassa mädäntyä pizzan seurassa sohvalle, kunhan annatte muiden elää omas elämäänsä. Suurin ongelma tässä on se, että lihavista on tullut nyt tämän viruksen takia yhteiskunnalle aivan järkyttävät kulut. Ja haluatte edelleen, että me terveet, hoikat, työssäkäyvät ihmiset lakkaisimme normaalielämän teidän mässäysinnon vuoksi. Ei se ihan niinkään mene.

Vierailija
288/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen "ihminen ei voi lihomiselle mitään" -kampanja meneillään. Nälkään syömällä ei liho, nautinnonhaluun syömällä lihoo. Eikö ihminen voi mitään nautinnonhalulleen? Tunnen lukuisia paatuneita nikotinisteja, jotka ovat lopettaneet. Eikö ruoan kohtuukäyttö ole mahdollista. Onko 3/4 kansasta addikteja?

Olen itse harrastanut mässäystä saaden reilu 20 kiloa ylimääräistä ja tilanteeseen kyllästyttäni laihdutin ne pois reilu 15 vuotta sitten. Ihan valintakysymys omalla kohdalleni.

Vierailija
289/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt supermarkettien elintarvikevalikoimasta melkein puolet koostuu epäterveellisistä tuotteista."

Sanoisin ennemminkin, että 95-99% on oikea lukema.

Vierailija
290/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka vaatii aikaa (priorisointia), rahaa (resursseja) ja vaivannäköä (motivaatiota) pitkäjänteisesti. Ylenmäärin energiaa saa halvemmalla mikroa kilauttamalla. Tämä on osa ongelmaa.

Vierailija
291/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen "ihminen ei voi lihomiselle mitään" -kampanja meneillään. Nälkään syömällä ei liho, nautinnonhaluun syömällä lihoo. Eikö ihminen voi mitään nautinnonhalulleen? Tunnen lukuisia paatuneita nikotinisteja, jotka ovat lopettaneet. Eikö ruoan kohtuukäyttö ole mahdollista. Onko 3/4 kansasta addikteja?

Olen itse harrastanut mässäystä saaden reilu 20 kiloa ylimääräistä ja tilanteeseen kyllästyttäni laihdutin ne pois reilu 15 vuotta sitten. Ihan valintakysymys omalla kohdalleni.

Nykyään on ferritiiniä,kilpparia,stressiä , traumoja,tunteisiin syömistä.

Ei nuita ollut vielä 1990-luvulla,sillon ei näkynyt paljoa lihavia. E-pillereissäkin nykysin pikku murto-osa hormooneista mitä 60-luvulla,mutta se sen tekee että nyt lihotaan, ennen ei.

Vierailija
292/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuita ollut vielä 1990-luvulla,sillon ei näkynyt paljoa lihavia. E-pillereissäkin nykysin pikku murto-osa hormooneista mitä 60-luvulla,mutta se sen tekee että nyt lihotaan, ennen ei.

90-luvulla syötiin vain nakkeja vauvasta lähtien. Ihmekös, jos aikuisiässä on sairauksia.

Vierailija
293/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveydenhuolto kalliimmaksi lihaville. Kylmästi vaan painoindeksin mukaan, että kuka maksaa ja miten paljon. Ja myös yksityisellä voitaisiin suosia hoikkia.

Vierailija
294/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita tutkimus. Mua kiinnostaa.

Mulla on kovasti urheilevat lapset, terveellisiin elämäntapoihin kannustetaan kotona kaikin puolin. MUTTA kun ei niitä lapsia voi kotiin sitoa, niin on paljastunut, että koulupäivien jälkeen käyvät kaupoissa ostamassa herkkuja ja epäterveellisiä välipaloja. Ja mitä isommiksi kasvavat, sitä vähemmän vanhemmat voi 24/7 valvoa.

Yhden lapsen koulukaveri on sellanen, et sillä on aina mukana jotain mässyjä tms. Todella, todella vaikea yrittää kontrolloida ettei oma lapsi saa häneltä mitään. Ja kokee itse epämiellyttävänä, et tietää ettei sais ottaa ja toinen tuputtaa nenän eteen.

Kaikki ei todellakaan ole vanhemmista ja kodista kiinni! Toki uskon siihen, että pidemmällä tähtäimellä nämä kotiopit sitten taas itsenäistyessä tulevat enemmän mieleen kuin nyt. Kyllä se varmaan sitten myöhemmin näkyy, toivon niin.

Ohis

Aloita vaikka tuosta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3582584/

Lisää löytyy sitten kyseisen artikkelin viitteistä. Etköhän sinä noilla alkuun pääse:

Crouch P, O'Dea JA, Battisti R. Child feeding practices and perceptions of childhood overweight and childhood obesity risk among mothers of preschool children. Nutr Diet. 2007;64:151–158. doi: 10.1111/j.1747-0080.2007.00180.x. [CrossRef] [Google Scholar]

Burke V. Obesity in childhood and cardiovascular risk. Clin Exp Pharmacol P. 2006;33:831–837. doi: 10.1111/j.1440-1681.2006.04449.x. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Faith MS, Scanlon KS, Birch LL, Francis LA, Sherry B. Parent–child Feeding Strategies and Their Relationships to Child Eating and Weight Status. Obesity. 2004;12:1711–1722. doi: 10.1038/oby.2004.212. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Fuentes RM, Notkola IL, Shemeikka S, Tuomilehto J, Nissinen A. Tracking of body mass index during childhood: a 15-year prospective population-based family study in eastern Finland. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003;27:716–721. doi: 10.1038/sj.ijo.0802271. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Stang J, Loth KA. Parenting style and child feeding practices: Potential mitigating factors in the etiology of childhood obesity. J Am Diet Assoc. 2011;111:1301–1305. doi: 10.1016/j.jada.2011.06.010. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Carnell S, Wardle J. Measuring behavioural susceptibility to obesity: Validation of the child eating behaviour questionnaire. Appetite. 2007;48:104–113. doi: 10.1016/j.appet.2006.07.075. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Faith MS, Berkowitz RI, Stallings VA, Kerns J, Storey M, Stunkard AJ. Parental feeding attitudes and styles and child Body Mass Index: Prospective analysis of a gene-environment interaction. Pediatrics. 2004;114:e429–e436. doi: 10.1542/peds.2003-1075-L. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Spruijt-Metz D, Li C, Cohen E, Birch L, Goran M. Longitudinal influence of mother’s child-feeding practices on adiposity in children. J Pediatr. 2006;148:314–320. doi: 10.1016/j.jpeds.2005.10.035. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Webber L, Cooke L, Hill C, Wardle J. Child adiposity and maternal feeding practices: a longitudinal analysis. Am J Clin Nutr. 2010;92:1423–1428. doi: 10.3945/ajcn.2010.30112. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Vierailija
295/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuollaiset kommentit ovat älyttömiä, mutta aina niitä mediassa julkaistaan, pitäisi tutkijoille ja lääkäreille asettaa älykkyyden minimirajat ettei tuollaisia aivopieruja tarvitse suoltaa. Ylipaino ei sillä katoa, että asetetaan pakkoja ja veroja. Se katoaa silloin, kun puututaan syihin, jotka ajavat ihmisen syömään enemmän kuin kuluttaa. Tämän on siis lähdettävä vanhemmista, kasvatuksesta, koulukurista, ihmisten - myös lasten empatiakasvatuksesta. Kun pakotetaan ylipainoinen laihduttamaan, tai huomautellaan hänelle ylipainosta, puututaan ihmisen kehorauhaan ja itsemääräämisoikeuteen. Siitä käsin ei tule tapahtumaan minkäänlaista muutosta, koska itsemääräämisoikeuteen ja kehorauhaan puuttuminen saa aikaan vain vastaliikkeen. Ylipainoinen alkaa laihtua, kun syyt, jotka hänet siihen veivät poistuvat. Se on niin yksinkertaista. Siihen ei päästä haukkumalla, solvaamalla, osoittelemalla tai pakottamalla.

Tupakoitsijakaan ei tupakointiaan lopeta, jos siihen pakotetaan.

Sinäänsä samaa mieltä, mutta kun seuraa joitakin kehopositiivisuusihmisiä, niin huomaa, etteivät he kyllä oikeasti laihdu. Se Jenny on ollut kehopositiivinen jo vuosia ja pari kuukautta sitten, kun kävin hänen instaansa kurkistamassa, niin hän oli yhtä lihava kuin ennenkin (nähdäkseni). Milloin ne kehopositiivisuuden hyödyt näkyvät painon laskuna? Voitko osoittaa yhtäkään kehopositiivisuuden puolestapuhujaa, joka olisi laihtunut?

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että ylipainoisia ei saisi haukkua, solvata tai pakottaa, koska muutoksen pitäisi lähteä itsestä, ja on ehdottoman tärkeää, että huomattavan ylipainoisilla hoidettaisiin ne ongelmien juurisyyt kuntoon.

Vierailija
296/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin ja traumojen itsehoito ruoalla on aika sama kuin hoitaisi masennusta alkoholilla. Miksi kaivaa sitä kuoppaa syvemmäksi, jossa jo on?

Vierailija
297/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa heti aamusta ylipainoiset kynsin hampain pitämässä kiinni saavutetuista kiloista. Ei saa verottaa sokeria, ei saa kieltää mainontaa lapsille, ei saa rajoittaa pakkauskokoja - kun meillä on oikeus syödä itsemme hautaan! Ihan on kakka idea, että jotenkin ohjattaisiin ihmisten syömistä terveellisemmäksi. Jumalaa siinä leikitään, jos saataisiin ympäröivä yhteiskunta sellaiseksi, ettei epäterveellisen ruoan ylenmääräinen mättämienn enää olisikaan helpompaa (ja mukahalvempaa) kuin terveellisesti syöminen. Järkyttävää.

Mitä se sun p3rsettäs kutittaa, jos toiset haluavat myös nauttia elämästä?

Lihavat nauttivat lihavuudesta?? Jännä, olen aina luullut että eivät.

Ei, vaan lihavat nauttivat ruuasta. Joku toinen nauttii hoikkana tupakasta, joku muu minkä tahansa painoisena alkoholista. Jokaisella on joku pahe ja guilty pleasure.

Väitän että useinkaan se ei mene näin. Tuntemillani lihavilla vaikuttaa päin vastoin olevan jotenkin lapsellinen makuaisti, että oikeasti maistuva ruoka ei ole se mitä himoitsevat. Ja lisäksi ruoan valmistaminen ei kiinnosta. Tykkäävät pikaruoasta, ranskanperunoista, sipseistä... sellaisesta nopeasta ja miedon makuisesta, jonka eteen ei tarvitse nähdä vaivaa. Nirsoilevat uusille mauille helposti. Minusta nuo einesmössöt ei ole mitään maailman parhaita ja nautinnollisimpia ruokia. Ei joku Gordon Ramsay, joka varmaankin nauttii ruoasta, ravaa missään Hesburgerilla tai vedä eineslihapiirakoita. Luulen että lihavilla se nautinto tulee myös suureksi osaksi määrästä, ei mausta. Koska hyvää selkeästi joltain maistuvaa ruokaa riittää mielestäni kyllä vähempikin. Miettii jotain hienojen ravintoloiden annoksia, niin ei siellä tule ämpärillistä jotain perunamuusia eteen. Eikä tarvikkaan.

Gordon Ramsay ei kyllä ainakaan kokkiohjelmiensa perusteella nauti ruoasta, koska kun hän maistaa ruokia niin sylkee hetken suussa pyörittelyn jälkeen takaisin lautaselle tai sitten nielee ruokaa korkeintaan teelusikallisen verran.

Todennäköisesti hän on kuitenkin kalorien laskija mikä tuossa ammatissa on ihan fiksua, koska on tekemisissä kaloririkkaiden ja makuaistia stimuloivien ruokien kanssa. Muuten käy kuin Jamie Oliverille (tai kenelle tahansa ihmiselle) jos syö niitä omia kokkailujaan hyvällä ruokahalulla.

Vierailija
298/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhuolto kalliimmaksi lihaville. Kylmästi vaan painoindeksin mukaan, että kuka maksaa ja miten paljon. Ja myös yksityisellä voitaisiin suosia hoikkia.

Ei tietenkään painoindeksin mukaan, koska lihas painaa kolme kertaa enemmän kuin läski. Tämmöisessä olisi katsottava rasvaprosenttia tms.

Vierailija
299/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä (ja vaikka ylipainoisia) halutaan saada liikkeelle, on siihen annettava mahdollisuuksia. Kuljen itse sähköpotkulaudalla ja siitä tiedän, että niissä on painorajat. Omassa laudassani on painorajana 95 kiloa, painan itse 70 kiloa, painoraja toimii hyvin, jos esim käyn kaupassa ja kulejtan sillä sekä itseni, että ostokset kotiin mäkien päälle. Ne eivät siis ole ylipainoisten saavutettavissa. Jopa monissa polkupyörissä on painorajat. Ei ylipainoisille. Jos ylipainoinen menee urheiluvaateliikkeeseen, hänelle tarjotaan eioota. Koot ovat vain normaalipainoisille. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sitten kehdataan vielä sheimata ylipainoisia siitä että eivät liiku, syövät väärin. Kas kun ei samantien aleta pystyttää mestauslavoja ja polttaa ylipainoisten ruumiita polttolaitoksissa - rasvahan on hyvää polttoainetta.

Jos ihmisiä halutaan ohjata syöään oikein ja terveellisesti, terveellisen ruoan hintaa pitää laskea lainsäädöllisin keinoin. Ja on myös valvottava ettei kaupat ja kauppaketju käytä tilannetta hyväkseen. Se on ainoa oikea tie ruokatalouden korjaamisen suhteen.

Oikeasti pitää lähteä rajoitusten, julkisen häpäisyn ja pakkojen tieltä mahdollistamisen tielle. Yhteiskunnan tulee olla sellainen, että jokaisella on tasavertaiset mahdollisuudet elää elämäänsä. Ei ole mitään väliä sillä onko ihmisen rajoitteena tupakoinnin tuhoamat keuhkot, ylipaino, sokeus, kuurous, jalattomuus, kädettömyys jne, ihmisten pitää saada olla rauhassa ja antaa heidän elää elämäänsä.

Neuvonnan ja valistuksen pitää olla kannustavaa, ei syyllistävää tai osoittelevaa mitä se on nykyisessä neuvostosuomessa ja kommunistisessa terveydenhuollossa.

Kai sä nyt sentään tajuat, miksi niissä kuntoiluvälineissä on painorajat? Ei sen takia, että lihavat eivät saisi liikkua, vaan sen takia, ettei ne välineiden rakenteet välttämättä kestä sitä painoa. Suurin osa kuntoiluvälineistä voitaisiin varmaan myös suunnitella todella ylipainoisille, mutta se nostaisi niiden hintaa merkittävästi.

Vierailija
300/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa heti aamusta ylipainoiset kynsin hampain pitämässä kiinni saavutetuista kiloista. Ei saa verottaa sokeria, ei saa kieltää mainontaa lapsille, ei saa rajoittaa pakkauskokoja - kun meillä on oikeus syödä itsemme hautaan! Ihan on kakka idea, että jotenkin ohjattaisiin ihmisten syömistä terveellisemmäksi. Jumalaa siinä leikitään, jos saataisiin ympäröivä yhteiskunta sellaiseksi, ettei epäterveellisen ruoan ylenmääräinen mättämienn enää olisikaan helpompaa (ja mukahalvempaa) kuin terveellisesti syöminen. Järkyttävää.

Mitä se sun p3rsettäs kutittaa, jos toiset haluavat myös nauttia elämästä?

Lihavat nauttivat lihavuudesta?? Jännä, olen aina luullut että eivät.

Ei, vaan lihavat nauttivat ruuasta. Joku toinen nauttii hoikkana tupakasta, joku muu minkä tahansa painoisena alkoholista. Jokaisella on joku pahe ja guilty pleasure.

Väitän että useinkaan se ei mene näin. Tuntemillani lihavilla vaikuttaa päin vastoin olevan jotenkin lapsellinen makuaisti, että oikeasti maistuva ruoka ei ole se mitä himoitsevat. Ja lisäksi ruoan valmistaminen ei kiinnosta. Tykkäävät pikaruoasta, ranskanperunoista, sipseistä... sellaisesta nopeasta ja miedon makuisesta, jonka eteen ei tarvitse nähdä vaivaa. Nirsoilevat uusille mauille helposti. Minusta nuo einesmössöt ei ole mitään maailman parhaita ja nautinnollisimpia ruokia. Ei joku Gordon Ramsay, joka varmaankin nauttii ruoasta, ravaa missään Hesburgerilla tai vedä eineslihapiirakoita. Luulen että lihavilla se nautinto tulee myös suureksi osaksi määrästä, ei mausta. Koska hyvää selkeästi joltain maistuvaa ruokaa riittää mielestäni kyllä vähempikin. Miettii jotain hienojen ravintoloiden annoksia, niin ei siellä tule ämpärillistä jotain perunamuusia eteen. Eikä tarvikkaan.

Saman olen huomannut omassa tuttavapiirissäni. Ylipainoiset ovat niitä, jotka elävätä jauhelihalla, ketsupilla, ranskalaisilla, lenkkimakkaralla, ranskanleivällä. Joiden herkut ovat mäkkärin hampurilaiset ja kotipitsan pitsat ja sipsit ja karkit ja jäätelöt. Ne, jotka sitten oikeasti panostavat herkkulisen ruoan laittamiseen ja laatuun, ja oikeasti nautiskelevat hyvästä ruoasta, se nsijaan, että sen pitäisi olla nopeasti kurkusta alas mätettävissä, ovat normaalipainoisia. Niille, joille ruoka on oikeasti nautinto, nautinnon saavuttamiseen riittää pieni määrä laadukasta herkkua. Ylipainosiet sen sijaan syövät sitä mautonta, laadutonta moskaa ihan järkyttävän kokoisia annoksia hirveällä vauhdilla. Ei ole mikään ihme, ette tajua olevansa jo ylitäynnä, kun  mikään ei maistu miltään, pureskella ei tarvitse ja ruokailutahti on sellainen, että vatsalaukku ehti huutaa olevansa täynnä, vasta kun sinne on mätetty jo kolmen ihmisen annoksen verran ruokaa.