Onko tosiaan ok, että terapiassa kerrotaan muiden salaisuuksia ja luottamuksellisia asioita myös?
Eli oma mieheni käy terapiassa, etäaikana hän pitää sen kotona ja olen yleensä kuunnellut musiikkia toisessa huoneessa, jotta hän saa rauhan käsitellä omia asioitaan.
Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa.
Koen oloni jollain lailla petetyksi, että asiat jotka olen hänelle todella luottamuksella kertonut, ovat menneet eteenpäin minulle tuntemattomalle henkilölle, jonka asiakas en itse ole. Mieheni sanoi, että terapiassa on tarkoituskin kertoa aivan kaikki joka itseä vaivaa jolloin hän vain teki oikein ja näin ollen hän ei ole rikkonut luottamusta meidän välillämme. Onko se tosiaan näin ja minun ei vain olisi kuullut kuulla, että yksityisasioistani puhutaan?
Kommentit (239)
"Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa."
Haiskahtaa trollilta. Eikös tämä ole se palstan kunnollinen ja kellekään kelpaamaton mies, joka sai vain vääränlaisia naisia. Vai kuuluvatko nämä ex-kumppanisi läheisesti teidän suhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.
Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.
Mielestäni tässä ei ole tarve moralisoida, sillä ymmärtääkseni AP ei hae syyllistä teloituskomppanian eteen. Parisuhteessa kunnollistenkin ihmisten tulee usein tehtyä asioita, jotka ideaalisessa maailmassa ovat "törkeitä", kuten lompakon tutkiminen, puhelimen viestien selailu, keskusteluiden salakuuntelu, sähköpostien luku, jne. Useimmiten nämä teot jäävätkin piiloon, eikä kumppani niitä koskaan saa selville. Sitten kun sieltä paljastuu jotakin tärkeää tai törkeää, tämä tutkija joko leimataan konnaksi tai sankariksi.
Hypoteettinen esimerkki:
1. Kumppanin sähköpostista löytyy ketju lapsiin kohdistuvaa haureutta tekoaikoineen ja yhteystietoineen. AP ilmoittaa poliisille ja on sankari.
2. Kumppanin sähköpostista löytyy viestiketju, jossa hän kertoo terapeutilleen kokemistaan traumoista mainiten myös AP:n (joskaan ei trauman lähteenä). AP ilmoittaa kumppanille että se oli siten tässä. AP tuomitaan ja teilataan netissä.
Nyt, molemmissa tapauksissa hypoteettinen AP teki saman teon, mutta yhteisön reagointi on aivan erilainen riippuen lopputuloksesta. Moraalin kannalta katsoen, AP:n teko oli kuitenkin sama.
Tämä sanottu, en ota tässä postauksessa kantaa AP:n teon tuomittavuuteen, mutta muistutan ihmisiä siitä että täydellisen joustamaton suhtautuminen ja mustavalkoinen ajattelu ihmissuhteen asioihin tappaa suhteen aina. Ihmiset jotka "jättää sian" heti sen jälkeen kun se oli ottanut yhdet perskännit tai unohtanut vuosipäivän, päätyvät jättämään monta, monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa."
Haiskahtaa trollilta. Eikös tämä ole se palstan kunnollinen ja kellekään kelpaamaton mies, joka sai vain vääränlaisia naisia. Vai kuuluvatko nämä ex-kumppanisi läheisesti teidän suhteeseen?
Oletko edes lukenut koko ketjua? Kuka on palstan kunnollinen ja kellekään kelpaamaton mies? Olen itse siis nainen. Ex kumppaneita minulla on yksi, kuten olen jo sanonut ja se ei ollut olennainen pointti tässä koko asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.
Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.
Mielestäni tässä ei ole tarve moralisoida, sillä ymmärtääkseni AP ei hae syyllistä teloituskomppanian eteen. Parisuhteessa kunnollistenkin ihmisten tulee usein tehtyä asioita, jotka ideaalisessa maailmassa ovat "törkeitä", kuten lompakon tutkiminen, puhelimen viestien selailu, keskusteluiden salakuuntelu, sähköpostien luku, jne. Useimmiten nämä teot jäävätkin piiloon, eikä kumppani niitä koskaan saa selville. Sitten kun sieltä paljastuu jotakin tärkeää tai törkeää, tämä tutkija joko leimataan konnaksi tai sankariksi.
Hypoteettinen esimerkki:
1. Kumppanin sähköpostista löytyy ketju lapsiin kohdistuvaa haureutta tekoaikoineen ja yhteystietoineen. AP ilmoittaa poliisille ja on sankari.
2. Kumppanin sähköpostista löytyy viestiketju, jossa hän kertoo terapeutilleen kokemistaan traumoista mainiten myös AP:n (joskaan ei trauman lähteenä). AP ilmoittaa kumppanille että se oli siten tässä. AP tuomitaan ja teilataan netissä.
Nyt, molemmissa tapauksissa hypoteettinen AP teki saman teon, mutta yhteisön reagointi on aivan erilainen riippuen lopputuloksesta. Moraalin kannalta katsoen, AP:n teko oli kuitenkin sama.
Tämä sanottu, en ota tässä postauksessa kantaa AP:n teon tuomittavuuteen, mutta muistutan ihmisiä siitä että täydellisen joustamaton suhtautuminen ja mustavalkoinen ajattelu ihmissuhteen asioihin tappaa suhteen aina. Ihmiset jotka "jättää sian" heti sen jälkeen kun se oli ottanut yhdet perskännit tai unohtanut vuosipäivän, päätyvät jättämään monta, monta kertaa.
Nimenomaan en hae ketään teloituskomppanian eteen. Siksi koko otsikkokin on kysymysmuodossa, koska halusin vastauksia sille, että onko tämä täysin normaalikäytäntö ja jotain joka pitäisi vain hyväksyä, ja jos on niin miten sen voi hyväksyä, kun se tuntuu itsestä pahalta ja vieraalta. Mies on käynyt jo vuosia aikaisemmin terapiassa ja hänelle avoimuus on täten normaalia. Minä en ole käynyt terapiassa ja vierastan ajatusta siitä, että minun asiani kuuluisivat miehen terapian kannalta olennaisiksi keskustelunaiheiksi. Olisin toki voinut olla sanomatta asiasta miehelleni ja kirjoittamatta nettiin tästä, mutta haluaisin ennemminkin löytää vastauksia ja ymmärtää laajemmin tätä asiaa, kuin vain hautoa yksin omaa pahaa mieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Saakelin saakeli. Terapioikaa vain omia asioitanne ja jättäkää muut rauhaan. Voi sanoa, että kumppanin edelliset häiritsee ja se on iso ONGELMA, mutta ei sitä kuinka monta niitä on ollut ja minkä nimisiä. Joku vastuu juoruilullakin on.
Terapiassa mm. käydään läpi ihmisuhteita, nykyisiä ja menneitä. Kukaan ei voi sanoa, mitä asiakas saa terapeutilleen puhua. Jos terapoitava kertoo kumppaneistaan/läheisistään nimillä, ei terapeutti niillä nimillä tee mitään. Ei hän niitä kirjaa (esim. nimiä) Omakantaan. Monet terapeutit eivät kirjaa Kantaan mitään. Terapia EI OLE juoruilua; jos homma menee siihen, että asiakas supattaa naapiristaan jotain pelkäksi juoruiluksi tulkittavaa, terapeutti ohjaa keskustelua sellaisesta pois. Kuka muuten menisi terapeutilleen jotain juoruilemaan? Eikä terapeutti ainakaan kylillä juoruile. Jos hän sen tekee, on hän pian entinen terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.
Ja omakannasta ne voi lukea kuka tahansa terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva.
Omakannasta ei kukaan kyseiseen hoitoon osallistumaton voi lukea mitään. Jos, niin saapi nopeasti potkut. Omakannasta näkee, kuka on tietoja mahdollisesti katsellut. jos siellä on asiaankuulumaton henkilö vilkuillut, niin välittömästi tietopyyntö ja tirkistelijälle tosiaan fudut. Omakantaan voi myös laittaa tietojenkatselu-kiellon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni terapeutti tekee muistiinpanot pelkästään käsin, joten nettiin ne eivät voi vuotaa + käyttävät salattua ohjelmaa keskusteluihinsa.
Ymmärrän tuon ensimmäisen kommentoijan hyväksikäyttötapauksen, koska siinä tekijä on toiminut laittomasti ja väärin. Kuitenkin kyse oli minun yksityisasioistani ja ahdistuksen aiheistani, enkä pidä siitä, että niistä puhutaan eteenpäin oli vaitiolovelvollisuus eli ei, en minä terapeuttia tunne ollenkaan.
Valitettavasti sulta ei kysellä, että mistä sinä haluat, että miehesi saa puhua. Ja toivottavasti jatkossa olet niin fiksu ihminen, ettet enää salaa kuuntele toisten terapiaistuntoja.
Eikö sun miehesi tästä suuttunut edes?
Kyllä mies teki enemmän väärin.
Miehesi ei tee mitään väärää keskustellessaan henkilökohtaisuuksia terapiassaan. Sinä sen sijaat olet rikkonut rankasti sääntöjä kuunnellessasi miehesi terapia-istuntoja. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun jutut liittyy mieheesi, joten pakkohan hänen on puhua, jos ne mieltä painaa tms.
Mäkin olen kertonut mun hyväksikäyttäjästä paljonkin, vaikka hän on kieltänyt, etten saa kenellekään koskaan kertoa mitään.
Pikkusen eriasia. 🤣 Hyväksikäyttäjästä kuuluukin kertoa.
Nyt ap:n mies on kertonut toisen henkilökohtaisia asioita jotka vielä tallennetaan sähköisiin järjestelmiin terapeutin toimesta. Ehkä jopa etäistunnot tallennetaan.
AP:n mies on tietysti - eihän terapia edistyisi lainkaan - kertonut avioliitostaan hyvää ja pahaakin. Terapeutit EIVÄT kirjaa niistä vain ylimalkaisesti, jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ei taida olla oikeaa ja väärää, kuten näistä vastauksistakin näkee.
Tässä jutussa on täysin väärää ja ehdottomasti tuomittavaa se, että vaimo salakuunteli miehensä terapia-istuntoja!
Ei ole oikein. Miehesi on petturi. Terapeutti ei voi sille mitään, että potilas hölöttää mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt on ongelma tasan se, että sinä olet kuullut mitä hän puhui. Tottakai tuntuu kauhealta kuulla kun toiset keskustelevat sinun asioistasi sinun kuultesi, etkä voi edes itse osallistua keskusteluun.
Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että miehesi olisi tehnyt väärin sinänsä kertoessaan terapeutille, mutta olen kyllä häkeltynyt että uskalsi/kehtasi puhua noista niin että sinä saatat kuulla. Koska se sitten taas ON sosiaalisesti sopimatonta, että ihmisen asioista puhutaan hänen selkänsä takana ja hän joutuu kuulemaan sen.
Kyllä teki väärin. Mieheen ei voi luottaa. Ap:n ei kannata kertoa mitään miehelleen minkä ei halua leviävän kaikkien tietoon.
Herranen aika, mies ei tehnyt mitään, ei niin mitään väärää. Vaimo ei saa - eikä kukaan muukaan - korvat höröllä kuunnella. "leviävän kaikkien tietoon"? Kenen kaikkien? Ellei sitten vaimo itse juoruile kyseisestä asiasta.
Sano sille miehellesi, että ei kerro sun asioita. Kysy miten se häneen vaikuttaa, että sinulla oli yksi poikakaveri ennen häntä. Kysy, olisko parempi, että olisi ollut monta. Sano, että keksit koko jutun omasta päästäsi, että sulla ei ole mitään eksää ollut. Sano myös, että sun jutut peloista ym. olivat aikanaan ihan vitsillä kerrottuja.
Jos hän on vatkannut sinun asioitasi yksityiskohtaisesti, niin on väärin ja lisäksi vähän omituista, sillä sinä et ole terapiassa, vaan hän. Jos iso osa ajasta menee sun asioiden pyörittelyyn, niin mitä siitä on hänelle apua? Yrittääkö esittää terapeutille, että sinä olet se ongelma, että hänellä ei ole muuta ongelmaa kuin se että sun asiat on niin huonosti. Omaan korvaan kuulostaa tosi erikoiselta. Vois kyllä olla sillä terapeutillakin vähän pelisilmää että ohjais keskustelun takaisin oman asiakkaansa asioihin. Jos antaa vatkata sun asioita, niin tukeeko sillä käytöksellä miehesi ajatusta siitä, että hänessä ei ole mitään vialla?
Oletko kysynyt miksi hän kokee että sinun asioistasi on puhuttava niin tarkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mies on epäluotettava. Itse en jatkaisi hänen kanssaan.
Epöluotettava mies? Puhuu terapeutillen arkojakin asioita, kuten kuuluukin. Vaimo tässä epäluotettava on, kun salaa kuuntelee. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt on ongelma tasan se, että sinä olet kuullut mitä hän puhui. Tottakai tuntuu kauhealta kuulla kun toiset keskustelevat sinun asioistasi sinun kuultesi, etkä voi edes itse osallistua keskusteluun.
Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että miehesi olisi tehnyt väärin sinänsä kertoessaan terapeutille, mutta olen kyllä häkeltynyt että uskalsi/kehtasi puhua noista niin että sinä saatat kuulla. Koska se sitten taas ON sosiaalisesti sopimatonta, että ihmisen asioista puhutaan hänen selkänsä takana ja hän joutuu kuulemaan sen.
Kyllä teki väärin. Mieheen ei voi luottaa. Ap:n ei kannata kertoa mitään miehelleen minkä ei halua leviävän kaikkien tietoon.
Herranen aika, mies ei tehnyt mitään, ei niin mitään väärää. Vaimo ei saa - eikä kukaan muukaan - korvat höröllä kuunnella. "leviävän kaikkien tietoon"? Kenen kaikkien? Ellei sitten vaimo itse juoruile kyseisestä asiasta.
Miksi naisesta tehdään taas syyllinen, kun mies puhunut naisen asiat jollekin vieraalle tädille, joka kirjaa ne ylös. Ne asiat jotka mainittiin, olivat miehen tilanteeseen vaikuttamattomia suureksi osaksi, eli ei kuulu edes asiaan. Mies voisi puhua oleellisia, ei epäoleellisia, hänen pitäisi tunnistaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Terapia ei toimi jos on kiellettyjä aiheita. Sen takia terapeutilla on vaitiolovelvollisuus.
Totta, ei toimi. Mutta miksi mies käsittelee terapiassa vaimonsa menneisyyttä? Eiköhän se olisi vaimon tehtävä. Jos taas mies noin kovasti stressaa vaimonsa menneisyydestä, ei taida ihan pelkkä nettiterapia riittää.
Ja miettisin vähän muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille miehellesi, että ei kerro sun asioita. Kysy miten se häneen vaikuttaa, että sinulla oli yksi poikakaveri ennen häntä. Kysy, olisko parempi, että olisi ollut monta. Sano, että keksit koko jutun omasta päästäsi, että sulla ei ole mitään eksää ollut. Sano myös, että sun jutut peloista ym. olivat aikanaan ihan vitsillä kerrottuja.
Teidän pitäisi hankkiutua pariterapiaan, jos luottamus on noin heikolla tolalla.
Ne nauhoitetaan ja liitetään mielisairausraporttiin joka lähetetään työnantajalle. Uhrin on mennyt vahingossa muuallekin ja sitten on levinny kuvien kanssa somessa.
Vierailija kirjoitti:
Terapiassahan voi myös valehdella. Lue Vastaamosta loput.
Tietysti voi valehdella. Mutta kuka kävisi terapiassa valehtelemassa???
Tavallaan ymmärrän, että sinua harmittaa mutta toisaalta en. Voisitko yrittää kääntää tämän niin, että sinun pelot heijastuvat myös parisuhteeseen. Mies voi olla kyvytön tukemaan niissä, jonka takia hän on avautunut terapeutille? Toisaalta, avautuminen on myös tärkeää sen takia, että kumppani jaksaisi paremmin tukea myös sinua, kun saa puhua asioista. Yleisesti ottaen terapiassa puhutaan AINA muista. Yleensä terapiaan hakeudutaan myös muiden takia, esimerkiksi rankka lapsuus. Ei silloin voisi puhua mitään, jos ei saisi puhua muista. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että nimiä ei tarvitsisi sanoa.