Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan ok, että terapiassa kerrotaan muiden salaisuuksia ja luottamuksellisia asioita myös?

Pettynyt
15.04.2021 |

Eli oma mieheni käy terapiassa, etäaikana hän pitää sen kotona ja olen yleensä kuunnellut musiikkia toisessa huoneessa, jotta hän saa rauhan käsitellä omia asioitaan.

Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa.

Koen oloni jollain lailla petetyksi, että asiat jotka olen hänelle todella luottamuksella kertonut, ovat menneet eteenpäin minulle tuntemattomalle henkilölle, jonka asiakas en itse ole. Mieheni sanoi, että terapiassa on tarkoituskin kertoa aivan kaikki joka itseä vaivaa jolloin hän vain teki oikein ja näin ollen hän ei ole rikkonut luottamusta meidän välillämme. Onko se tosiaan näin ja minun ei vain olisi kuullut kuulla, että yksityisasioistani puhutaan?

Kommentit (239)

Vierailija
61/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieheni sanoi, että terapiassa on tarkoituskin kertoa aivan kaikki joka itseä vaivaa jolloin hän vain teki oikein ja näin ollen hän ei ole rikkonut luottamusta meidän välillämme. Onko se tosiaan näin ja minun ei vain olisi kuullut kuulla, että yksityisasioistani puhutaan?"

Kyllä se on niin kuin miehesi sanoo. Eihän hän huvikseen jaaritellut, vaan puhui asioista jotka häntä vaivaavat.

Vierailija
62/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yhdenlainen terapeutti ja tänäänkin on 2 ihmistä puhunut minulle kumppaninsa asioita. Ei-pakollisia asioita ja nimet tiedän. Ihan normaalia. Ymmärrän että kumppania loukkaa jos kuulee, mutta siksi niitä keskusteluja ei kukaan saa kuulla.

Antakaa terapiarauha. Ap mene jatkossa pois kotoa terapian ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jutussa ei taida olla oikeaa ja väärää, kuten näistä vastauksistakin näkee.

Vierailija
64/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun jutut liittyy mieheesi, joten pakkohan hänen on puhua, jos ne mieltä painaa tms.

Mäkin olen kertonut mun hyväksikäyttäjästä paljonkin, vaikka hän on kieltänyt, etten saa kenellekään koskaan kertoa mitään.

Pikkusen eriasia. 🤣 Hyväksikäyttäjästä kuuluukin kertoa.

Nyt ap:n mies on kertonut toisen henkilökohtaisia asioita jotka vielä tallennetaan sähköisiin järjestelmiin terapeutin toimesta. Ehkä jopa etäistunnot tallennetaan.

Vierailija
65/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.

Ja omakannasta ne voi lukea kuka tahansa terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva.

Vierailija
66/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni terapeutti tekee muistiinpanot pelkästään käsin, joten nettiin ne eivät voi vuotaa + käyttävät salattua ohjelmaa keskusteluihinsa.

Ymmärrän tuon ensimmäisen kommentoijan hyväksikäyttötapauksen, koska siinä tekijä on toiminut laittomasti ja väärin. Kuitenkin kyse oli minun yksityisasioistani ja ahdistuksen aiheistani, enkä pidä siitä, että niistä puhutaan eteenpäin oli vaitiolovelvollisuus eli ei, en minä terapeuttia tunne ollenkaan. 

Valitettavasti sulta ei kysellä, että mistä sinä haluat, että miehesi saa puhua. Ja toivottavasti jatkossa olet niin fiksu ihminen, ettet enää salaa kuuntele toisten terapiaistuntoja. 

Eikö sun miehesi tästä suuttunut edes?

Kyllä mies teki enemmän väärin.

Vierailija
67/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt on ongelma tasan se, että sinä olet kuullut mitä hän puhui. Tottakai tuntuu kauhealta kuulla kun toiset keskustelevat sinun asioistasi sinun kuultesi, etkä voi edes itse osallistua keskusteluun.

Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että miehesi olisi tehnyt väärin sinänsä kertoessaan terapeutille, mutta olen kyllä häkeltynyt että uskalsi/kehtasi puhua noista niin että sinä saatat kuulla. Koska se sitten taas ON sosiaalisesti sopimatonta, että ihmisen asioista puhutaan hänen selkänsä takana ja hän joutuu kuulemaan sen.

Kyllä teki väärin. Mieheen ei voi luottaa. Ap:n ei kannata kertoa mitään miehelleen minkä ei halua leviävän kaikkien tietoon.

Vierailija
68/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.

Ja omakannasta ne voi lukea kuka tahansa terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva.

Sinne omakantaan ei kirjoiteta, että Esaa huolettaa, kun Ritulla on ollut suhde Karin, Jeren ja Jonen kanssa vuosina 2002-13 Länsi-Uudellamaalla.

Mahdollisesti, että luottamukseen liittyvät vaikeudet heijastuvat myös parisuhteeseen.

Ei terapiassa tarvitse sensuroida. Muutenkin kannattaa perustaa oma perusturvallisuuden tunne luulee kuin illuusioilla, että toisen toimintaa voi kontrolloida.

Vierailija
69/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ap teki väärin kun salakuunteli terapiasessiota.

Mä oon ite ravannu terapiassa ja kelan kuntoutuspsykoterapiassa ei todellakaan kirjotettu yhtään mitään omakantaan. Nyt oon julkisella puolella ja sielläkään ei kirjoteta omakantaan muuta kuin millainen psyykkinen vointi on sillä hetkellä.

Vierailija
70/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on epäluotettava. Itse en jatkaisi hänen kanssaan.

Vierailija
71/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassahan voi myös valehdella. Lue Vastaamosta loput.

Vierailija
72/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroppas nyt että miten se ihan konkreettisesti vaikuttaa sinun kannaltasi yhtään mihinkään jos joku yksittäinen terapeutti jolla on vaitiolovelvollisuus tietää asioistasi?

eiköhän sillä ole ihan omiakin ongelmia mietittävänä, plus kaikki muut asiakkaansa.

Vierailija
73/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Ymmärrän tunteesi. On inhimillistä että koet miehesi pettäneen luottamuksesi, koska hän kertoi teidän välisiä luottamuksellisia asioita kolmannelle osapuolelle. Tuntisin itsekin samalla tavalla. Koska en ole itse osapuolena tässä asiassa, pystyn katsomaan asiaa etäältä, kiihkottomasti ja puolueettomasti.

Näen tilanteen näin: Miehesi kertoo psykiatrille - jolla on vaitiolovelvollisuus edesvastuun uhalla - asioita, jotka vaivaavat hänen mieltään ja haluaa parantua. Psykiatri on tässä tapauksessa esine - tai väline - jonka avulla miehesi pyrkii toimimaan yhteiskunnassa ja ihmissuhteissansa paremmin. Sinun pitäisi tässä tapauksessa unohtaa, että psykiatri on elävä ihminen ja ajatella psykiatria sen prosessin välineenä, jolla miehesi alkaa voida paremmin.

Yksinkertaistettuna voidaan ajatella näin:

1. Jos haluat että miehesi paranee ja voi toimia ihmissuhteissa ja elämässä paremmin, et aseta rajoja ja esteitä paranemiselle. Tällöin joudut kantamaan sen tiedon, että miehesi on kertonut luottamuksellisia asioita taholle, joka ei niitä koskaan eteenpäin kerro.

2. Jos haluat että estät miestäsi kertomasta asioita A, B ja C psykiatrille, vaikka ne kuuluvat olennaisesti hänen mielensä ongelmakohtiin, asetat ehtoja ja esteitä miehesi paranemiselle. Toisin sanoen voisit kertoa miehellesi että: "Saat parantua, jos et kerro asioista A, B ja C. Jos se ei ole mahdollista, on parempi ettet parannu."

Viimeisin kohta on vähän julmasti sinua kohden sanottu, mutta se on asian ytimessä. Parantumiselle ei voi asettaa ehtoja, jotka eivät muita vahingoita. Huomaa, että ehtoja voit asettaa siinä tapauksessa, jos miehesi haluaa kertoa samat asiat Seiskalle tai Hymylle. Tällöin kyse ei ole parantumisesta, vaan taloudellisen hyödyn tavoittelusta tyyliin "Thomas Markle tilittää kaiken".

Nyt sinun pitää pohtia ja miettiä tarkasti, haluatko mennä vaihtoehdolla 1 vai 2. Kun olet selvittänyt sen itsellesi, tiedät mitä tehdä miehesi ja suhteesi kanssa jatkossa. Tsemppiä!

Vierailija
74/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkänahkainen mies. Itsetunto-ongelmia. Eikä naiset teidänkääm kannata eikä tarvitse kaikkea miehelle kertoa. Yli puolesta kun tulee entisiä miehiä lopulta. Eroja on paljon.

Vierailija
75/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. Vain ne saavat lukea joita hoidat

B. Niistäkin jotka hoitavat, vain tietyt ammattiryhmät pääsevät lukemaan koska

C. Psyk. tekstit ovat erityissuojattuja

D. Pitää olla perusteet miksi on tarpeellista lukea tekstin sisältöä

E. Kirjauksissa tuskin on tarkkoja yksityiskohtia muuta kuin potilaan voinnista. "potilasta vaivaa vaimon seksuaalihistoria ja kertoo kokeneensa mustasukkaisuutta ja ahdistusta ajatellessaan sitä. Kokee tämän haittaavan arjessa hieman"

Vierailija
76/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. Vain ne saavat lukea joita hoidat

B. Niistäkin jotka hoitavat, vain tietyt ammattiryhmät pääsevät lukemaan koska

C. Psyk. tekstit ovat erityissuojattuja

D. Pitää olla perusteet miksi on tarpeellista lukea tekstin sisältöä

E. Kirjauksissa tuskin on tarkkoja yksityiskohtia muuta kuin potilaan voinnista. "potilasta vaivaa vaimon seksuaalihistoria ja kertoo kokeneensa mustasukkaisuutta ja ahdistusta ajatellessaan sitä. Kokee tämän haittaavan arjessa hieman"

A. Piti tietysti olla, että hoitosuhteessa olevat saavat lukea. Ja siis eivät kaikki ammattiryhmät. Eli väite, että oma kannasta voi kuka tahansa terv.huollon ihminen käydä lukemassa, on puppua.

Vierailija
77/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena vielä, että miestä ei vaivaa edelliset kumppanini, joita on se yksi kappale.

Kyse oli minun omista 'ongelmistani' ja peloistani, joita olen herkällä hetkellä vuodattanut hänelle. En ollut tietoinen, että tälläisetkin asiat menisivät sanantarkasti eteenpäin. Oletin, että meidän suhteestamme ja siihen liittyvistä asioista puhutaan, mutta jos silloin kun vuodatin omia pelkojani olisi vieressä istunut myös miehen terapeutti, en olisi koskaan kertonutkaan mitään.

Hän ei ole minun terapeuttini, enkä maksa hänelle avusta ts. mitään luottamussuhdetta ei ole meidän välillämme. Asia harmittaa minua siksi, että koen, että vaikka terapeutti on vaitiolovelvollinen, haluaisin itse pystyä päättämään ketkä tietävät varsinkin nimelläni asioistani ja kuinka paljon.

Ymmärrän myös, että hänellä on asiakkaita joita hän pyrkii auttamaan ja myös omat ongelmansa päälle, mutta se ei varsinaisesti helpota sitä että minä haluaisin pitää joitain omia asioitani yksityisinä. Ehkei sitten olisi pitänyt kertoa miehellenikään mitään.

Vierailija
78/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP. Ymmärrän tunteesi. On inhimillistä että koet miehesi pettäneen luottamuksesi, koska hän kertoi teidän välisiä luottamuksellisia asioita kolmannelle osapuolelle. Tuntisin itsekin samalla tavalla. Koska en ole itse osapuolena tässä asiassa, pystyn katsomaan asiaa etäältä, kiihkottomasti ja puolueettomasti.

Näen tilanteen näin: Miehesi kertoo psykiatrille - jolla on vaitiolovelvollisuus edesvastuun uhalla - asioita, jotka vaivaavat hänen mieltään ja haluaa parantua. Psykiatri on tässä tapauksessa esine - tai väline - jonka avulla miehesi pyrkii toimimaan yhteiskunnassa ja ihmissuhteissansa paremmin. Sinun pitäisi tässä tapauksessa unohtaa, että psykiatri on elävä ihminen ja ajatella psykiatria sen prosessin välineenä, jolla miehesi alkaa voida paremmin.

Yksinkertaistettuna voidaan ajatella näin:

1. Jos haluat että miehesi paranee ja voi toimia ihmissuhteissa ja elämässä paremmin, et aseta rajoja ja esteitä paranemiselle. Tällöin joudut kantamaan sen tiedon, että miehesi on kertonut luottamuksellisia asioita taholle, joka ei niitä koskaan eteenpäin kerro.

2. Jos haluat että estät miestäsi kertomasta asioita A, B ja C psykiatrille, vaikka ne kuuluvat olennaisesti hänen mielensä ongelmakohtiin, asetat ehtoja ja esteitä miehesi paranemiselle. Toisin sanoen voisit kertoa miehellesi että: "Saat parantua, jos et kerro asioista A, B ja C. Jos se ei ole mahdollista, on parempi ettet parannu."

Viimeisin kohta on vähän julmasti sinua kohden sanottu, mutta se on asian ytimessä. Parantumiselle ei voi asettaa ehtoja, jotka eivät muita vahingoita. Huomaa, että ehtoja voit asettaa siinä tapauksessa, jos miehesi haluaa kertoa samat asiat Seiskalle tai Hymylle. Tällöin kyse ei ole parantumisesta, vaan taloudellisen hyödyn tavoittelusta tyyliin "Thomas Markle tilittää kaiken".

Nyt sinun pitää pohtia ja miettiä tarkasti, haluatko mennä vaihtoehdolla 1 vai 2. Kun olet selvittänyt sen itsellesi, tiedät mitä tehdä miehesi ja suhteesi kanssa jatkossa. Tsemppiä!

Kiitos pitkällisestä vastauksestasi, siinä oli paljon hyviä pointteja. Olen pyöritellyt tätä päässäni ja vaikka itsekin ajattelen, että olisi helpottavaa käydä terapiassa ja päästää ns. kaikki ulos, niin en itse laskisi siihen kumppanini omia salaisuuksia tai ystävieni salaisuuksia, ainakaan heidän omilla nimillään.

Lisäksi en estä miestäni kertomasta asioita, jotka häntä vaivaavat, mutta kuten joku aiempi kommentoija sanoi hyvin "puhuu aidasta eikä seipäästä".  Minusta on myös epäreilua nimenomaan sanoa, että minun henkilökohtaisista asioistani eteenpäin kertominen olisi 'parantumisen' esteenä. Siinä ei ole mitään järkeä, silloin joka ikinen maailman ihminen tarvitsisi terapiaa, koska tietää jonkun muun salaisuuksista joita ei saa kertoa eteenpäin.

Asiat olisi lisäksi hyvin voinut esittää yleisellä tavalla, ilman että antaa todella henkilökohtaisia mietteitäni ja ajatuksiani ruodittavaksi eteenpäin sekä kertoo sanantarkasti sanomiani lauseita.Tämä on se asia joka minua eniten vaivaa, koska koen oman yksityisyyteni menneen rikki. Olen ajatellut kumppanini ns. vaitiolovelvollisena minun asioistani.

En tahtoisi, että edes vaitiolovelvollinen ammattilainen tietää niistä, varsinkin kun hän ei ole minun terapeuttini enkä minä saa mitään 'apua' noihin ongelmiini. En myöskään tiennyt, että on ok kertoa terapeutille myös muiden salaisista asioista sen takia että hän nyt vaan on terapeutti. Valitettavasti ihmiset ovat kuitenkin myös pelkästään ihmisiä ja Vastaamon keissi osoitti sen, että mitä tahansa voi tapahtua.

Vierailija
79/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.

Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.

Vierailija
80/239 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.

Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.

Ymmärrä sinä itse, että jos mies istuu terapiassa omassa kodissamme ja olen viereisessä huoneessa ja kuulen nimeni toistuvasti, haluan kuunnella. Minusta on epämiellyttävä ajatus, että vaan koska 'terapia' niin mies saa puhua minunkin asiani läpi. Asiat toki voivat olla terapian kannalta olennaisia, jos ne vaivaavat miehen mieltä, mutta niistä ei tarvitse puhua niin, että se rikkoo minun yksityisyyteni täysin. Ei terapia voi olla 'free pass' kertoa muiden salaisuudet ja kipukohdat eteenpäin oman hyvinvoinnin takia. Tällöin minun täytyy tehdä ratkaisu, joko annan mieheni kertoa kaiken tarapiassa jolloin itse en enää kerro hänelle asioitani eteenpäin, koska en halua hänen keskustelevan niistä terapeuttinsa kanssa, joka taas vie minulta sen tunteen että voin puhua miehelleni aivan kaikesta. Tai sitten eroan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan