Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan ok, että terapiassa kerrotaan muiden salaisuuksia ja luottamuksellisia asioita myös?

Pettynyt
15.04.2021 |

Eli oma mieheni käy terapiassa, etäaikana hän pitää sen kotona ja olen yleensä kuunnellut musiikkia toisessa huoneessa, jotta hän saa rauhan käsitellä omia asioitaan.

Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa.

Koen oloni jollain lailla petetyksi, että asiat jotka olen hänelle todella luottamuksella kertonut, ovat menneet eteenpäin minulle tuntemattomalle henkilölle, jonka asiakas en itse ole. Mieheni sanoi, että terapiassa on tarkoituskin kertoa aivan kaikki joka itseä vaivaa jolloin hän vain teki oikein ja näin ollen hän ei ole rikkonut luottamusta meidän välillämme. Onko se tosiaan näin ja minun ei vain olisi kuullut kuulla, että yksityisasioistani puhutaan?

Kommentit (239)

Vierailija
1/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun jutut liittyy mieheesi, joten pakkohan hänen on puhua, jos ne mieltä painaa tms.

Mäkin olen kertonut mun hyväksikäyttäjästä paljonkin, vaikka hän on kieltänyt, etten saa kenellekään koskaan kertoa mitään.

Vierailija
2/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun edelliset umppanit sun miehelle kuuluu. Sillä tosiaan on päässä vikaa jos niitä vatvoo. En puhuis enää sille mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.

Vierailija
4/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin kaikki saa lukea miehesi kertomat jutut netistä. Onko kivaa?

Vierailija
5/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok käsitellä kaikkea terapiassa, eihän siitä mitään tulisi jos pitäisi olla sisäinen sensuuri koko ajan.

Miksi itse petit luottamuksen mieheen ja kuuntelit terapiasessiota?

Vierailija
6/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni terapeutti tekee muistiinpanot pelkästään käsin, joten nettiin ne eivät voi vuotaa + käyttävät salattua ohjelmaa keskusteluihinsa.

Ymmärrän tuon ensimmäisen kommentoijan hyväksikäyttötapauksen, koska siinä tekijä on toiminut laittomasti ja väärin. Kuitenkin kyse oli minun yksityisasioistani ja ahdistuksen aiheistani, enkä pidä siitä, että niistä puhutaan eteenpäin oli vaitiolovelvollisuus eli ei, en minä terapeuttia tunne ollenkaan. 

Vierailija
7/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, ja exästä kerroin kyllä asioita, mutta ne koskivat sen hetkistä tilannetta, eli avioeroamme. Olisi vähän vaikea käydä eroterapiassa jos ei saisi puhua siitä erosta :p

Sen sijaan jos nyt menisin terapiaan, niin ei se kyllä koskisi nykyistä parisuhdettamme, enkä todellakaan kertoisi vaimoni yksityisasioita, tai muita asioita joita hän on minulle luottamuksella kertonut eteenpäin yhtään kenellekään. Kumppanisihan on päästään seonnut jos hän kertoo sinun exkumppaneittesi nimiä myöten terapeutille.

Vierailija
8/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miehestäni kaiken ja hän minusta, joten nyt kun tein koulutöitä toisessa huoneessa en odottanut edes kuulevani mitään. Kun kuitenkin kuulin toistuvasti oman nimeni, luonnollisesti kiinnostuin. Seuraavaksi kuulin miten hän selittää todella yksityiskohtaisesti minun elämästäni asioita, joista olen kertonut pelkästään hänelle. Tämä tuntui minusta todella ikävältä, sillä haluaisin itse saada valita ketkä tietävät näitä asioita (nimellä varsinkin) minusta. Olisi eri asia jos en olisi esim. tavannut hänen terapeuttiaan (olin mukana ensimmäisellä kerralla) ja hän ei tietäisi nimeäni. Nyt koen oman yksityisyyteni menneen rikki, koska minä en ole asiakas ja minä en saa neuvoja noihin omiin asioihini.

Vierailija
9/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä, sun mies ois voinut sulta kysyä että sopiiko, että juttelee niistä asioista terapeutin kanssa. Asioista voi myös puhua ynpäripyöreästi kuitenkin niin että terapeutti ymmärtää mistä on kyse.

Vierailija
10/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia ei toimi jos on kiellettyjä aiheita. Sen takia terapeutilla on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
11/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni terapeutti tekee muistiinpanot pelkästään käsin, joten nettiin ne eivät voi vuotaa + käyttävät salattua ohjelmaa keskusteluihinsa.

Ymmärrän tuon ensimmäisen kommentoijan hyväksikäyttötapauksen, koska siinä tekijä on toiminut laittomasti ja väärin. Kuitenkin kyse oli minun yksityisasioistani ja ahdistuksen aiheistani, enkä pidä siitä, että niistä puhutaan eteenpäin oli vaitiolovelvollisuus eli ei, en minä terapeuttia tunne ollenkaan. 

Valitettavasti sulta ei kysellä, että mistä sinä haluat, että miehesi saa puhua. Ja toivottavasti jatkossa olet niin fiksu ihminen, ettet enää salaa kuuntele toisten terapiaistuntoja. 

Eikö sun miehesi tästä suuttunut edes?

Vierailija
12/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, ja exästä kerroin kyllä asioita, mutta ne koskivat sen hetkistä tilannetta, eli avioeroamme. Olisi vähän vaikea käydä eroterapiassa jos ei saisi puhua siitä erosta :p

Sen sijaan jos nyt menisin terapiaan, niin ei se kyllä koskisi nykyistä parisuhdettamme, enkä todellakaan kertoisi vaimoni yksityisasioita, tai muita asioita joita hän on minulle luottamuksella kertonut eteenpäin yhtään kenellekään. Kumppanisihan on päästään seonnut jos hän kertoo sinun exkumppaneittesi nimiä myöten terapeutille.

Yleensä terapiassa tosiaan käydään sen takia, että on mielenterveysongelmia. Jos kumppaniin liittyvät asiat vaivaavat mieltä, totta kai niistä puhutaan terapiassa.

Vierailija
13/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakelin saakeli. Terapioikaa vain omia asioitanne ja jättäkää muut rauhaan. Voi sanoa, että kumppanin edelliset häiritsee ja se on iso ONGELMA,  mutta ei sitä kuinka monta niitä on ollut ja minkä nimisiä. Joku vastuu juoruilullakin on.

Vierailija
14/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sulta ei kysellä, että mistä sinä haluat, että miehesi saa puhua. Ja toivottavasti jatkossa olet niin fiksu ihminen, ettet enää salaa kuuntele toisten terapiaistuntoja. 

Eikö sun miehesi tästä suuttunut edes?

Mieheni sanoi, etten olisi saanut kuunnella. Itse kuitenkin ahdistuin todella paljon kun kuulin yksityisasioistani puhuttavan ja itkin hänelle sitä, että miten hän voi kertoa eteenpäin asioita joista olen vannottanut häntä, että ei saa puhua kenellekään ja joista en itsekään ole vielä valmis puhumaan kenellekään muulle.

Mielestäni olisi eri asia, jos hän olisi kertonut asioista yleisellä tasolla (hän puhui tasan sanantarkkaan lauseita joita olen sanonut) ja syvimmistä peloista mitä minulla on ja käsitteli minun asioitani siinä. 

Vierailija
15/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakelin saakeli. Terapioikaa vain omia asioitanne ja jättäkää muut rauhaan. Voi sanoa, että kumppanin edelliset häiritsee ja se on iso ONGELMA,  mutta ei sitä kuinka monta niitä on ollut ja minkä nimisiä. Joku vastuu juoruilullakin on.

Terapiassa käsiteltävät asiat yleensä jotenkin liittyvät myös muihin ihmisiin.

Vierailija
16/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä terapiassa tosiaan käydään sen takia, että on mielenterveysongelmia. Jos kumppaniin liittyvät asiat vaivaavat mieltä, totta kai niistä puhutaan terapiassa.

Mielestäni on täysin ymmärrettävää käsitellä eroa ja ymmärtäisin myös riitojen käsittelyn esim. mitä olen sanonut hänelle riidassa tmv mikä toiminnassani häntä häiritsee/ahdistaa. Kyse oli kuitenkin nyt minulle aroista ja luottamuksellisista asioista, joista kerroin pelkästään hänelle ja oletin, että ne eivät menisi eteenpäin. Häntä ei häiritse ex-kumppanini, mutta jostain syystä hän selitti hyvin yksityiskohtaisesti kaikki asiani (ala jossa olen töissä, missä ja mitä opiskelen jne). En koe näitä relevanteiksi tiedoiksi hänen omien ongelmiensa ratkonnan kannalta.

Vierailija
17/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä ei puhuta nimillä kumppanin eksistä, vaan riittää että sanoo ongelman olevan kumppanin eksä. Seonnut on ihan eri asia kuin terapiassa käyminen. Meillä käydään töistä esim. ennalta ehkäisesvästi.

Vierailija
18/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin terapeutilleni siitä, kuinka ystäväni petti aviomiestään. Kerroin myös toisen ystävän lapsen sairaudesta. Miksi? Koska molemmat ystäväni tukeutuivat elämäntilanteissaan minuun, ja olettivat että kuuntelen loputtomasti, ymmärrän ja autan. Siinä vaiheessa, kun puhelimeni oli yöllä täyttynyt viesteistä joissa toinen pohti, miten salata seuraava tapaaminen ja miten minä voisin toimia alibina, oli minulle aika raskasta. 

Ei kiinnostanut siitä tilanteessa enää yhtään, että puhun toisten henkilökohtaisista asioista jollekin, jolla on vaitiolovelvollisuus kuitenkin. Tarkoitus oli parantaa MINUN oloani. 

Vierailija
19/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa käsiteltävät asiat yleensä jotenkin liittyvät myös muihin ihmisiin.

Ja ymmärrän myös tämän täysin. Olisi vaikea kertoa oma elämäntarinansa ilman muiden ihmisten osallisuutta siihen. Asia jota tässä kyseenalaistin, oli se, että onko muiden elämässä olevien henkilöiden luottamuksella kertomat asiat todellakin osa tätä? Ymmärrän että hän puhuisi suhteestamme, riidoistamme, elämästämme jne, mutta miksi kertoa nimellä minun salaisuuksiani. Sitä tässä kyseenalaistan.

Vierailija
20/239 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n miestä vaivaa ap:n ex kumppanit ja ap:n omat ongelmat? Ja käy näiden ongelmien takia terapiassa. Luulisi siellä terapiassa liittyvän omia ongelmia ihan jonoksi asti. Vai jääkö omat käsittelemättä, kun voi keskittyä toisen asioihin? Outo terapia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän