Pääkaupunkiseudulta omistusasunto, miten?!
Miten olette onnistuneet ilman kaukaisen sukulaisen perintöä tai rikkaita vanhempia? Olen 30-vuotias sinkku. Nettona jää noin 2000€ käteen. Elämä täällä kuitenkin niin pirun kallista, että säästöön saan kuusta riippuen keskimäärin 200€, vaikka kuinka yritän pihistää. Välillä tuntuu myös niin turhauttavalta säästää pikku summia, kun edessä on kuitenkin vähintään se 10 000 säästö.
Onko joku kerryttänyt varallisuutta asumisoikeusasunnon kautta? Ainoa realistinen mahdollisuus tuntuu tätä vauhtia olevan omistaa 20-neliöinen yksiö kymmenen vuoden päästä. Tilaa kuitenkin tarvitsen enemmän jo oman mielenterveyden takia, sillä työskentelen hyvin paljon kotoa käsin ja kansiot täytyy olla levällään.
Kertokaa kokemuksianne ja purkakaa vaikka muutkin turhautumistanne.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin itse vuosi sitten kaksioita Tikkurilasta ja ihan älyttömän korkeissa hinnoissa nekin pyörivät vaikka eivät ole edes mitään kantakaupunkia ja monet jotain sellaisia missä pitäisi kuitenkin tehdä remppaa edes vähäsen. Monet olivat jopa yli 200k+ EUR, mikä on aika summa yksin maksettavaksi. Veljeni osti samalla hinnalla Kuopiosta 5h+s rivitalon.
Mulla oli säästöjä 50k, mutta siltikin olisin saanut lainan maksettua joskus 20v päästä, sitten kun olisin jo lähemmäs 50v. Kuulostaahan se aikamoiselta pallolta jalkaan, mutta lopulta kävi niin, että muutin töiden puolesta pois pk-seudulta, joten onneksi en ehtinyt ostaa kämppää.
Ei pk-seudulla yksin oikein kämppiä maksella. Moni tähänkin ketjuun vastannut puhuu, että ME ostettiin ja ME hommattiin, mutta entäs jos on ihan yksin eikä ole sitä puolisoa jakamassa kuluja? On se ihan eri asia ostaa 200k kämppä yksin kuin kaksin...
Riippuu tulotasosta ja millainen rahankäyttäjä on. Mulla on 50k€ brutto ja aina olen melko säästäväinen ollut. Nyt reilu kolmekymppisenä oma 200k€ arvoinen asunto, josta velkaa vähemmän kuin on sijoituksissa rahaa. käteistä reilu puolet velasta myös odottamassa sijoituskohdetta. Ihan yksin olen ostanut. Parisuhdejutuissa ei ole kuin palanut rahaa tähän mennessä, mutta oman rakkaan siitä huolimatta haluaisin.
Mullekin tarjottiin 25 vuoden lainaa 170k kämppään Vantaalla. Tulot oli bruttona neljä tonnia kuussa ja säästöjä 40k. Saahan siinä ihan tosissaan miettiä et jos haluaa lyhentää lainaa yhtään nopeammin tai ostaa kämpän jostain paremmalta alueelta, et miten monta vuotta on valmis luopumaan kaikesta "turhasta" kuten matkoista ja ravintolakäynneistä jotta saa ostettua asunnon. Ei elämän asunnon ostettuakaan pitäisi olla mitään vuosien mittaista kärsimystä vaan että saa asua jossain hädin tuskin Kehä III tuntumassa.
Jos olisin ap, ostaisin yksiön jostain putkiremppaa odottelevasta kerrostalosta Kivenlahdesta, Kaitaalta tai Espoonlahdesta. Pari vuotta jä metro tulee ja kämppä lihoiksi ja sitten nokka kohti itää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aso ei ole huono vaihtoehto, jos tilantarve on nyt heti. Siinä säästää sitten pikkuhlijaa.
Pk-seudulla asot on halvempia kuin vastaavankokoiset asunnot. Meillä esim rivitaloasunto kolmio Espoossa 880e/kk, 2015 rakennetussa talossa.Tästä muutetaan seuraavaksi, kun oma omakotitalo rakennetaan lähi vuosina.
ASO on tosiaan hyvä pakkosäästökeino.
Nykyisin asumisoikeusasuntoakaan ei voi rahoittaa 100 % lainarahalla. Pankista riippuen omarahoitusosuus on 10-20 %, ja kaiken lisäksi jotkut lainoittavat vain alkuperäisen asomaksun jättäen indeksikorotuksen kokonaan huomioimatta.
Riippuu asosta. Osassa kuukausimaksut vastaavat vapaiden markkinoiden vuokria. Eli vain ne joissa kuukausimaksussa näkyy se että on joutunut laittamaan rahaa kiinni ihan merkittävän summan ovat mielekkäitä.
Jep, eli Helsingissä lähinnä HASO on reilusti markkinahintoja edullisempi etenkin kantakaupungissa. Harmi, että kantakaupunkiin vaaditaankin sitten todella vanha numero.
Itse pähkäilen kannattaako kohdallani muutto Hasoon, kun asun jo valmiiksi edullisesti Hekalla. Toki joku 2-3 euron erotus neliöhinnassa voi olla satasia vuodessa, mutta kun asomaksun voisi sijoittaa paljon tuottavammin kuin omaan asumiseensa.
Tuntuu et näihin ketjuihin vastailee aina ne "mikset sijoita, minullakin on nyt 33v kolme sijoitusasuntoa" tyypit. Samaistun tohon edellisen sivun M28, onhan se nyt hullua miten kallista asuminen on ja elätäpä sitten perhe täällä pk-seudulla. Samaan aikaan kun muualta saa sen 4-5h jonkun kampin rempattavan kopperon tai töölöläisen 18m2 hinnalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asossa ollaan me asuttu. Nyt asuntolainaa 0e ja asosta saadaan poismuuttaessa se 30 000 e takaisin.
N40+Eli olette kuten vuokralla, mutta vuokranantaja saa teidän 30k siksi aikaa käyttöönsä.
No onhan tuossa sen verran ideaa, että se 30K kynnysraha seuloo karmeimmat sosiaalitapaukset pois naapureista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin itse vuosi sitten kaksioita Tikkurilasta ja ihan älyttömän korkeissa hinnoissa nekin pyörivät vaikka eivät ole edes mitään kantakaupunkia ja monet jotain sellaisia missä pitäisi kuitenkin tehdä remppaa edes vähäsen. Monet olivat jopa yli 200k+ EUR, mikä on aika summa yksin maksettavaksi. Veljeni osti samalla hinnalla Kuopiosta 5h+s rivitalon.
Mulla oli säästöjä 50k, mutta siltikin olisin saanut lainan maksettua joskus 20v päästä, sitten kun olisin jo lähemmäs 50v. Kuulostaahan se aikamoiselta pallolta jalkaan, mutta lopulta kävi niin, että muutin töiden puolesta pois pk-seudulta, joten onneksi en ehtinyt ostaa kämppää.
Ei pk-seudulla yksin oikein kämppiä maksella. Moni tähänkin ketjuun vastannut puhuu, että ME ostettiin ja ME hommattiin, mutta entäs jos on ihan yksin eikä ole sitä puolisoa jakamassa kuluja? On se ihan eri asia ostaa 200k kämppä yksin kuin kaksin...
Riippuu tulotasosta ja millainen rahankäyttäjä on. Mulla on 50k€ brutto ja aina olen melko säästäväinen ollut. Nyt reilu kolmekymppisenä oma 200k€ arvoinen asunto, josta velkaa vähemmän kuin on sijoituksissa rahaa. käteistä reilu puolet velasta myös odottamassa sijoituskohdetta. Ihan yksin olen ostanut. Parisuhdejutuissa ei ole kuin palanut rahaa tähän mennessä, mutta oman rakkaan siitä huolimatta haluaisin.
Mullekin tarjottiin 25 vuoden lainaa 170k kämppään Vantaalla. Tulot oli bruttona neljä tonnia kuussa ja säästöjä 40k. Saahan siinä ihan tosissaan miettiä et jos haluaa lyhentää lainaa yhtään nopeammin tai ostaa kämpän jostain paremmalta alueelta, et miten monta vuotta on valmis luopumaan kaikesta "turhasta" kuten matkoista ja ravintolakäynneistä jotta saa ostettua asunnon. Ei elämän asunnon ostettuakaan pitäisi olla mitään vuosien mittaista kärsimystä vaan että saa asua jossain hädin tuskin Kehä III tuntumassa.
Vähemmän tuon lainan lyhennys korot ja vastikkeet yhteensä ovat, kuin vastaavan asunnon vuokra. Sijoituksiin laitan säästöön jäävän rahan suurelta osin, kun korot ovat niin alhaalla, ettei lainan poismaksua ole mieltä kiirehtiä. Parin vuoden lyhennysten verran varattina käteispuskuria, että ei joudu pulaan missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto kirjoitti:
Mulla firma, joka ostaa/remppaa ja myy asuntoja. On tullut viime aikoina vastaan tapauksia, joissa maahanmuuttajataustaisilla 100% luototus. Olen ollut tietoinen, että pankilta voi ostaa lisävakuutta, mutta en tiennyt että tuo mahdollista. S-pankista oli viimeisin kauppa noilla ehdoilla.
Ostajilla ei ollut käteistä siis edes käsirahaan...
Mutta joo, kannattaa ostaa pieni asunto, jonka remppaat ja myyt 2 v. päästä voitolla. Sit voi jo päästä mieluisampaan. Jokainen asuttu vuosi kerryttää sen 10 000 e. säästöjä maksetun lainan muodossa.
Keksitkö päästäsi? Ei varmasti myönnä pankki sosiaalisin perustein lainoja.
En keksinyt. Mies siis oli ihan vakituisessa työssä, nainen oli pienemmän lapsen kanssa kotona. Olivat siis ilmeisesti jo asuneet Suomessa vuosia. Pointti ei ollutkaan niin tuo maahanmuuttajuus, vaan lähinnä se, että jopa ilman vakuuksia tai säästöjä pystyi ostamaan asunnon. Vaikkakin Itä-Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto kirjoitti:
Mulla firma, joka ostaa/remppaa ja myy asuntoja. On tullut viime aikoina vastaan tapauksia, joissa maahanmuuttajataustaisilla 100% luototus. Olen ollut tietoinen, että pankilta voi ostaa lisävakuutta, mutta en tiennyt että tuo mahdollista. S-pankista oli viimeisin kauppa noilla ehdoilla.
Ostajilla ei ollut käteistä siis edes käsirahaan...
Mutta joo, kannattaa ostaa pieni asunto, jonka remppaat ja myyt 2 v. päästä voitolla. Sit voi jo päästä mieluisampaan. Jokainen asuttu vuosi kerryttää sen 10 000 e. säästöjä maksetun lainan muodossa.
Keksitkö päästäsi? Ei varmasti myönnä pankki sosiaalisin perustein lainoja.
En keksinyt. Mies siis oli ihan vakituisessa työssä, nainen oli pienemmän lapsen kanssa kotona. Olivat siis ilmeisesti jo asuneet Suomessa vuosia. Pointti ei ollutkaan niin tuo maahanmuuttajuus, vaan lähinnä se, että jopa ilman vakuuksia tai säästöjä pystyi ostamaan asunnon. Vaikkakin Itä-Helsingistä.
Niin, voihan omarahoitusosuus olla vakuudetonta lainaa samoin kuin sen maksullisen takauksen voi ostaa lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
”Elämä täällä kuitenkin niin pirun kallista, että säästöön saan kuusta riippuen keskimäärin 200€”
Eli säästät noin 2500 € vuodessa. Ymmärrätkö, että jos 200 000 € asunnon hinta nousee keskimäärin vaikka 2 % vuodessa, se tarkoittaa 4000 € lisäystä hintaan. Tuolla säästösummalla et pysy edes paikoillasi, vaan juokset taaksepäin. Siis ostovoimasi asuntoon heikkenee joka vuosi. Tee ohisalot ja vamppaa joku hyvätuloinen mies.
Ei! Omarahoitusosuus, sanotaan nyt vaikka 20% eli 40000, kasvaa vain sen 2% eli tässä tapauksessa 800 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Elämä täällä kuitenkin niin pirun kallista, että säästöön saan kuusta riippuen keskimäärin 200€”
Eli säästät noin 2500 € vuodessa. Ymmärrätkö, että jos 200 000 € asunnon hinta nousee keskimäärin vaikka 2 % vuodessa, se tarkoittaa 4000 € lisäystä hintaan. Tuolla säästösummalla et pysy edes paikoillasi, vaan juokset taaksepäin. Siis ostovoimasi asuntoon heikkenee joka vuosi. Tee ohisalot ja vamppaa joku hyvätuloinen mies.
Ei! Omarahoitusosuus, sanotaan nyt vaikka 20% eli 40000, kasvaa vain sen 2% eli tässä tapauksessa 800 euroa vuodessa.
Velkaakaan ei toisaalta myönnetä rajattomasti, joten tulotasosta ja muusta maksukyvystä riippuen sekin voi tulla ongelmaksi. ei pankki helpolla myönna 2000€ netolla mitään 200k€+ lainaa, varsinkaan jos ei ole erityisen suuro omarahoitusosuus. Riskiä ne pankissa laskeskelevat.
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusasuminen ei ole hyvä (jos minkäänlainen) tapa kerryttää varallisuutta. Jos on sellainen summa, jonka aso:on kiinni pääseminen edellyttää, se kannattaa sijoittaa kyllä jonnekin muualle kuin kämppään, jossa maksat kuitenkin vuokraa joka kuukausi, ja usein vielä lähes markkinahintaista vuokraa. Se raha seisoo tyhjänpanttina, kun voisi olla jossain kasvamassa kunnollista korkoakin.
Sain juuri ilmoituksen vuonna 2000 rakennetusta asosta Vuosaaressa. Alkuperäinen asomaksu 10 428e ja indeksikorotuksen myötä nykyinen hinta on 10 809e, eli ei tuota tosiaan voi sijoituksena pitää. Toki käyttövastike on kohtuullinen 10,7e/m2, joka on Helsingin vuokratasolla todella edullinen.
Hanki toinen duuni, hanki halvin mahdollinen kämppä jostain somalikennostosta, muuta yhteen jonkun samanlaisen persaukisen kanssa ja jaa asumiskustannukset. Säästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusasuminen ei ole hyvä (jos minkäänlainen) tapa kerryttää varallisuutta. Jos on sellainen summa, jonka aso:on kiinni pääseminen edellyttää, se kannattaa sijoittaa kyllä jonnekin muualle kuin kämppään, jossa maksat kuitenkin vuokraa joka kuukausi, ja usein vielä lähes markkinahintaista vuokraa. Se raha seisoo tyhjänpanttina, kun voisi olla jossain kasvamassa kunnollista korkoakin.
Helsingissä HASO:n vuokrat noin 10 euroa/neliö.
Ja tämmöiseen saat jonottaa 25 vuotta. Hups, siinä meni elämä samalla.
Mistä keksit 25 vuotta? Jopa muutaman vuoden vanhoilla numeroita noita asuntoja saa. Nytkin jäi mm. Itäkeskuksen uuteen taloon vapaita asuntoja eli niistä olisi ihan uudella numerollakin saanut asunnon jos olisi hakenut, yksiöitä joissa alle 400 euroa kuukausimaksu.
isompia asuntoja saa nopeastikin, kaksiota saa Espoossakin(ellei Suvela tai Suurpelto houkuttele) jonottaa pitkään vaikka olisi 10v vanha numero. Puhumattakaan Helsingin paremmista paikoista esim. Ruoholahdesta, siinä lukee jo Hekan sivuilla että xxxx numeroa isommalla ei ole paljon saumaa näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä HASO:n vuokrat noin 10 euroa/neliö.
Ja tämmöiseen saat jonottaa 25 vuotta. Hups, siinä meni elämä samalla.
Mistä keksit 25 vuotta? Jopa muutaman vuoden vanhoilla numeroita noita asuntoja saa. Nytkin jäi mm. Itäkeskuksen uuteen taloon vapaita asuntoja eli niistä olisi ihan uudella numerollakin saanut asunnon jos olisi hakenut, yksiöitä joissa alle 400 euroa kuukausimaksu.
isompia asuntoja saa nopeastikin, kaksiota saa Espoossakin(ellei Suvela tai Suurpelto houkuttele) jonottaa pitkään vaikka olisi 10v vanha numero. Puhumattakaan Helsingin paremmista paikoista esim. Ruoholahdesta, siinä lukee jo Hekan sivuilla että xxxx numeroa isommalla ei ole paljon saumaa näihin.
siis Hasoa tarkoitin, Heka taitaa olla ne kaupungin vuokra-asunnot...
Miksi jokaisen pitäisi saada ostettua asunto Helsingistä, vaikka tulot eivät riitä lähellekkään moiseen? Ei se mikään kansalaisoikeus ole. Jos ei rahat riitä, niin asut vuokralla, tai muutat jonnekkin halvemmalle seudulle. Ei ketään kiinnosta sinun kaverit ja sukulaiset.
Jos kerran saat nettona 2000€ ja säästöön jää 200€, niin ihan ensimmäisenä käy läpi, mihin rahasi menevät. Tuollaisesta nettopalkasta pitäisi kyllä saada helposti enemmänkin säästöön, kun ei ole ole lapsia. Joko olet liian kalliissa vuokra-asunnossa tai sitten muuten kulusi ovat liian korkeat (sitä ajatellen, että haluaisit säästää asuntoon). Sanoisin, että kyllä 500€ pitäisi helposti saada säästöön. Eli ensin otat selvää, mihin rahasi menee ja sitten karsit turhan, jotta saat vähintään sen 500€/kk säästöön. Sitten avaat asp-tilin ja laitat 2 vuoden ajan sen 500€/kk sinne (toki jos sinulla ei ole minkäänlaista puskurirahastoa, niin ehkä 100€ kannattaa jättää kuukausittain sinne yllättäviä menoja varten). Myös kaikki ylimääräiset sinne aspille kuten veronpalautukset, lomarahat, yms. Sitten parin-muutaman vuoden päästä ostat sellaisen asunnon, jonka säästöilläsi saat. Sitten kun olet siinä asunut jonkin aikaa ja sitä maksanut pois, voit halutessasi myydä, jos arvo on noussut ja vaihtaa itse isompaan/muuten kalliimpaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule ihan normaalia, että lainaa maksetaan 20-25 vuotta. Vuokraa maksat hamaan tappiin asti. Senhän voi ajatella niinkin että mitä pidemmän laina-ajan saa, sitä pienemmän lyhennyksen saa. Toki korkoja maksaa sitten yhteensä enemmän, mutta monelle se auttaa arkea, kun saa lyhennyksen pienemmäksi. Jos ostat 200k asunnon, käytät siihen 50k omia säästöjä, niin 25v laina-ajalla maksat siitä noin 500-600€ kuussa, korosta riippuen. Ei mielestäni kovin paha hinta omasta verrattuna vuokraan...toki päälle tulee vastikkeet ja muut, mutta edelleen, maksat omaan, et jonkun muun taskuun.