Nuoren poikaystävä ja suuret ruokakustannukset
Enpä osannut tällaiseen varautua. 17 v tyttären poikaystävä viettää meillä paljon aikaa ja toki ruokaa tarjotaan ja jääkaapilla saa vapaasti käydä. Sama käytäntö myös silloin, kun ovat pojan kotona. Poika on kova syömään ja jatkuvasti nälkä, tämän ymmärrän kyllä, kun on kasvava nuori. Välillä vaan tekee tiukkaa, kun ruokailut on niin suuret. Onko muilla tällaista ongelmaa?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykynuoret enää vietä aikaa ulkona? Vielä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa oli ihan tavanomaista tavata muita nuoria ulkona ja ihan vaan oleilla, pelata pallopelejä, pyöräillä jne. Ei norkoilla toisten luona sisätiloissa kännyköitä räpläten tai jatkuvaa netflix-rallia viettäen. Niin ja toisten ruokia syöden. Jos minulla olisi tuollaisia nuoria niin 18-vuotiaana kirjottaisin häätölapun ja ohjastaisin menemään sossun puheille, josta hoitavat kaupungin vuokrakämpän ja 400e / kk käyttörahaa.
1. Jos heittäisit nuoresi ulos olisi se rikos jos hän vielä opiskelisi.
2. oletko kuullut coronasta ei ole lupia hengailla ulkona isoilla porukoill
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani oli sama tilanne mutta hän ei siitä ääneen valittanut. Huomasin kyllä että oli aika nolona kerran ollessani siellä kylässä ja tytön poikaystävä otti ruokaan ensimmäisenä kahmaisten kaikki suurimmat lohipalat (oli siis lohikeitto ruokana). Luulen että viimeisille jäi lähes pelkkää lientä.
Jos ollaan niin tuttuja, että vakkarina seurustelukumppani on ruokapöydässä syömässä ja meininki tuo, niin minä kyllä ystävällisesti huomauttaisin asiasta.
Omille teinipojilleni sanon samasta viikoittain, ota kohtuudella eka annos niin että kaikille ja kunnolla ruokaa ja sitten lisää sen mukaan kuin kattilassa vielä on. Nälkähän kasvavilla nuorilla miehillä on ihan hirveä eikä useimmilla omaa kokemusta muonitusvastuusta.
Siinä on ihan pointtinsa, että perinteisten vierailutapojen mukaan ruokaa ottaa ensin naiset vanhimmasta nuorimpaan ja sitten miehet vanhimmasta nuorimpaan. Sitäkin voisi huonosti kasvatetulle nurkissa pyörivälle poikaystävälle ohjeistaa.
Mieltä lämmittää tietää olevansa arvoasteikolla alimpana (nuori mies)
Ota se poiccis puhutteluun ja kysy häneltä, tajuaako hän paljonko hänen ruokkimiseensa menee rahaa.
On ihan ymmärrettävää että kasvava nuori syö koko ajan muiden luona, ainahan se on kotiin päin kun kylässä ilmaiseksi syö. Mutta sano että hän voisi tuoda itselleen omat ruuat, eikä syödä teitä vararikkoon. Tai voisi maksaa vaikka viikon ruokaostokset kaupassa niin, että tajuaisi, miten paljon niihin menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aiemmin lapsemme nuoruuskumppani kylässä 4 päivänä viikossa. Söi tietenkin aina meidän ruokia ja usein teki eväät mukaan lähtiessään. Tilanne hieman ärsytti, vaikka taloudellista hätää ei ollutkaan. Voi kai sitä kaikki rahansa sijoittaa vieraiden ruokkimikseen, vai miten se meni. Entistä ärsyttävänään tilanteesta teki se, että meidän lapsen vastavierailut olivat hyvin rajoitettuja toisen perheen toimesta. Nyt suhde on jo historiaa.
Olisit ihmeessä sanonut sille kumppanille vähintäänkin, että ostaa eväänsä itse! Ihan hassua, jos aikuinen ihminen jää itsekseen ärsyytyneenä puhisemaan. Aivan hyvin voi asettaa rajat sille, mikä on sun kodissa ok.
Tästä tulee mieleen omat teiniajat. Tyttöystävä asui toisella paikkakunnalla, ja yhtenä kesälomana oli tarkoitus viettää muutama yö molempien luona. Hänen vanhempansa olivat etukäteen oikein innoissaan tulostani, ja toivottivat minun jäävän niin pitkäksi aikaa kuin haluan ja olevani kuin kotonani. Olin miehestäni käyttäytynyt ihan normaalisti ja vierailustani oli selvästi pidetty, mutta sitten yhtenä päivänä kuulin tytön ja hänen äitinsä juttelevan keskenään, niin oli hieman eri ääni kellossa: ”koska toi nyt lähtee täältä, eiks se oo ollu jo tarpeeks?” No, päätin lähteä seuraavana päivänä, etten ollut vaivaksi. Sitä ei kumminkaan tytön eikä vanhempienkaan puolesta haluttu, mutta lähdin kuitenkin. Riitahan siitä tuli. Mutta kyllä suomalainen vieraanvaraisuus on hyvin usein pelkkää esitystä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tällaista arkinotkumista lukioikäisinä. Silloin pitäisi opiskella ja kartuttaa tietoa yliopistoa varten ja iltaisin urheilla, eikä vain oleskella ja lojua toisten nurkissa. Viikonloput ovat sitten asia erikseen.
Kaikki ei lähde yliopistoihin jos nyt siitä lähdetään. Nimim. Lukiosta lähdin ammattikorkeaan
Mieheni poika söi pahimmillaan 2 neljän hengen annosta lihamakaronilaatikkoa päivässä. Teki ne kyllä itse. Tätä ruokahalua kesti nelisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykynuoret enää vietä aikaa ulkona? Vielä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa oli ihan tavanomaista tavata muita nuoria ulkona ja ihan vaan oleilla, pelata pallopelejä, pyöräillä jne. Ei norkoilla toisten luona sisätiloissa kännyköitä räpläten tai jatkuvaa netflix-rallia viettäen. Niin ja toisten ruokia syöden. Jos minulla olisi tuollaisia nuoria niin 18-vuotiaana kirjottaisin häätölapun ja ohjastaisin menemään sossun puheille, josta hoitavat kaupungin vuokrakämpän ja 400e / kk käyttörahaa.
1. Jos heittäisit nuoresi ulos olisi se rikos jos hän vielä opiskelisi.
2. oletko kuullut coronasta ei ole lupia hengailla ulkona isoilla porukoill
1. Vanhempien elatusvelvollisuus voi jatkua lapsen tultua täysi-ikäiseksi silloin, kun kyse on lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista ja mikäli elatusvelvollisuuden jatkaminen harkitaan kohtuulliseksi. Jos lapsi asuu kuitenkin omassa asunnossaan vastuu lapsen tuloista on yksin täysi-ikäisellä lapsella itsellään tai kunnan sosiaalihuollolla.
2. Ulkona voi olla myös lain sallimissa pienemmissä porukoissa. Koronariski on ulkotiloissa ainoastaan 5% luokkaa sisätiloihin verrattuna.
Ite kun kävin tyttöystävän vanhempien luona niin ne vanhemmat ei kyl silloin ollu kotona..
Onkohan aloituksessa mun poika..Poikani on 17-vuotias kilpaurheilua harrastava suursyömäri. Syö 2 lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan, välipalan ja käy yölläkin kaapilla kun on nälkä. Jatkuvasti saan olla täyttämässä jääkaappia. Yritän ostaa edullista mutta ravitsevaa.
Tyttöystävä tietysti syö meillä kun tapaavat ja yöpyvät toisillaan joka vuorotellen viikonloppuisin.
Olen tietoinen tästä "epäsuhdasta" ja pyrin panostamaan ruokaan kun tyttö on meillä. Olen myös antanut pojalleni ruokarahas eli ostaa itse kaupasta "eväitä" tai käyvät vaikka Mäkkärissä kun tytön luona ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani oli sama tilanne mutta hän ei siitä ääneen valittanut. Huomasin kyllä että oli aika nolona kerran ollessani siellä kylässä ja tytön poikaystävä otti ruokaan ensimmäisenä kahmaisten kaikki suurimmat lohipalat (oli siis lohikeitto ruokana). Luulen että viimeisille jäi lähes pelkkää lientä.
Jos ollaan niin tuttuja, että vakkarina seurustelukumppani on ruokapöydässä syömässä ja meininki tuo, niin minä kyllä ystävällisesti huomauttaisin asiasta.
Omille teinipojilleni sanon samasta viikoittain, ota kohtuudella eka annos niin että kaikille ja kunnolla ruokaa ja sitten lisää sen mukaan kuin kattilassa vielä on. Nälkähän kasvavilla nuorilla miehillä on ihan hirveä eikä useimmilla omaa kokemusta muonitusvastuusta.
Siinä on ihan pointtinsa, että perinteisten vierailutapojen mukaan ruokaa ottaa ensin naiset vanhimmasta nuorimpaan ja sitten miehet vanhimmasta nuorimpaan. Sitäkin voisi huonosti kasvatetulle nurkissa pyörivälle poikaystävälle ohjeistaa.
Sitten valitetaan kursailevista vieraista, jotka odottavat ”parempiarvoisten” menevän pöytään ensin, kun ne parempiarvoisetkin istuvat sohvassa perse liimattuna.
Lopulta ollaan naama norsun V:llä kun ruoka on kylmettynyt, lihat kypsyneet yli, juomat lämmenneet ja kermakakun kermakin härskiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kuulosta lainkaan siltä, että sulla olisi käsitystä todellisesta tilanteesta. Sit, kun valavasti seurustellaan ja ne kaikki yöt yhdessä vietetään, harvoin sitä tasan kalenterin mukaan kyllä jaetaan. Varmasti kavereita tavataan ja juttuja tehdään molempien luona, mutta kyllä se yleensä siihen menee, että ne yöt vietetään siellä missä se esim. koulun kannalta on parempi.
Mikä sitten on kenenkin todellisuus. Tiedän kyllä, missä teinini yöpyvät. Pääsääntöisesti täällä kotona ilman kumppania.
Jos seurustelu on niin vakavaa, että kaikki yöt vietetään yhdessä niin ei se oikein ole kotona vanhempien ruoissa asuvalle alaikäiselle sopivaa meininkiä.
Ja tosiaan nuo teineinä seurustelukumppaninsa huoneeseen muuttaneet on ihan tietynlaisesta taustasta yleensä.
Eli sä et tiedä aloituksen mukaisesta tilanteesta mitään ja silti tulet kertomaan miten paljon paremmin sä hoitaisit? Ja kyllä se on ihan sopivaa meininkiä nuorille, jotka on kasvatettu hyvin ja joilla keskusteluyhteys vanhempien kanssa toimii. Sä vaikutat todella suvaitsemattomalta ja raskaalta ihmiseltä, sori vaan.
Tuon ikäiset panee kuin punasilmäkanit. Kyllä siinä energiaa palaa ja ruokaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla ongelmana se raha, mikä tytön poikaystävän syömisiin menee eikä halua yhdessäoloa rajoittaa, sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että alat ostaa halvempia täyttäviä ruokia ja myös puhut nuorten kanssa siitä, että vatsan saa syödä täyteen, mutta tiettyinä ruoka-aikoina ja että mitä se arkiruoka on.
Oliko niin, että pojan perhe on varakkaampi, tilaavat usein pizzaa tytöllekin ym.? Luulen, että heillä ei ehkä riittäisi ymmärrys siihen, jos ap alkaisi pyytää ruokarahaa, vaikka jollain kommentoijalla sellainen olikin toiminut.
Jos jomman kumman poikani tyttöystävän perhe pyytäisi rahaa poikani syömisistä siellä, vaikka miten ystävällisesti, en kyllä lähtisi rahaa antamaan vaan poika söisi jatkossa sitten kotona. Olisi todella outo kuvio alkaa makssaa oman lapsensa ruokahuollossa jollekin toiselle perheelle.
Tasapainon saa hyvin säilymään niinkin, että nuoret viikonloppukyläilee suunnilleen yhtä paljon kummankin luona.
Eikös siinä ehdotettu kaupassa pojan kanssa yhdessä käyntiä ja maksamista? Ideaali tilannehan rahallisesti olisi 50/50, mutta jos se on pikemminkin 80/20, niin mitä pahaa tai hävettävää kustannusten jaon ehdottamisessa on? Ja tässä kohtaahan on kyseessä eri asia kuin rahan pyytäminen toiselta perheeltä, kun poika ”asuu” siinä perheessä suurimman osan ajasta.
Ei ole mitään pahaa siinä, jos haluaa pyytää ruokakustannuksiin rahaa. Jos kerran pojan vanhemmille ei ole mikään ongelma sekään, että poika viettää noin paljon aikaa toisen perheen nurkissa.
Minun itseni vain olisi todella vaikea kuvitella tilannetta, että antaisin alaikäisen nuoreni viettää seurustelukumppanin luona niin paljon aikaa, että ruokakuluista tulisi ongelma.
16-17-v. seurustellessa se nyt ei ole äidin antamista olla, se on yhdessä ajan viettoa. Äitien luvan tarvitsee yöpymisiin, mutta sen jälkeen on aika keinotekoista yrittää sanella paljonko kummankin luona ollaan. Yleensä ollaan sen tytön luona enemmän, koska tytöllä todennäköisesti jo hygieniatarvikkeita yms. enemmän, ei tarvitse niin paljo kuljettaa mukana.
Tamponit, siteet ja arkimeikit menee pieneen pussukkaan. Ei luulisi olevan mikään ongelma? Yleensä nämä toisten luona loisivat pojat ovat amisnuoria, joilla ei ole harrastuksia eikä muita mielenkiinnon kohteita. Oma koti ankea ja virikkeetön.
Aha, minulla on on paljon tuttavia joiden lapset kävivät amiksen, vanhemmista löytyy hammaslääkäri, putkimies, tstosihteeri, opettaja, sossuntäti, kaupan kassa, yrittäjä, jne.
Kaikilla on kivat kodit eikä kukaan loisi kenenkään luona.
Sinun ystäväsi en voisi olla, en pidä ahdasmielisestä ja moukkamaisesta rasistista, kuten sinä olet. Olet sivistymätön moukka. .
🤢Millä tavoin kommentti oli rasistinen? Eihän siinä ollut mitään viittausta etnisyyteen tai ihonväriin, ihan kantasuomalaisista oli kyse. Sivistymätön olet!
Sinä sivistynyt otat sanakirjan käteen ja katsot rasistinen-kohdasta. 😄
rasismi
rotuviha, rotusyrjintä
Onko amis ihmisrotu? Taitaa olla sivistyssanakirja sinulle tuntematon!
Rasismi ei ole vain rotusyrjintää. Rasismi on ihmisryhmän alempiarvoiseksi leimaaminen mm. rodun, uskonnon, äidinkielen, taustan tai henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Sanakirjasi taitaa olla aika vanha?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan aloituksessa mun poika..Poikani on 17-vuotias kilpaurheilua harrastava suursyömäri. Syö 2 lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan, välipalan ja käy yölläkin kaapilla kun on nälkä. Jatkuvasti saan olla täyttämässä jääkaappia. Yritän ostaa edullista mutta ravitsevaa.
Tyttöystävä tietysti syö meillä kun tapaavat ja yöpyvät toisillaan joka vuorotellen viikonloppuisin.
Olen tietoinen tästä "epäsuhdasta" ja pyrin panostamaan ruokaan kun tyttö on meillä. Olen myös antanut pojalleni ruokarahas eli ostaa itse kaupasta "eväitä" tai käyvät vaikka Mäkkärissä kun tytön luona ovat.
Ei oo sun poika, nää on yhdessä myös arkisin. T. AP
muistamme jutun jostain naisopiskelijasta joka likkakaverille menness ämeni ensitöikseen jääkaapille..
Otan osaa, jos kohta 2-metrinen poikani löytää joskus tyttöystävän. Hyötysuhde on heikko.
kyllä tuollaiseen voi vähän sanoakin.
"MIKS JÄÄSKAAPPI O TYHJÄ MULLA O NÄLKÄ"
Vierailija kirjoitti:
No milläpä ne lukiolaiset ruokia kustantaisivat, rahat tulee vanhemmilta. Lähinnä vaan yllätti tämä tilanne ja tietty syödään koko perhe samaa ruokaa, en sen takia ala puurolinjalle. Nuoret kokkailevat välillä myös itse, mutta ostokset maksetaan me. Onneksi ovat osan ajasta pojan perheessä. Ei kyllä kävis mulle, että sanoisin pojalle, että syö kotonas, enemmin tingin jostain muusta. Ap
Itse luuhasin poikaystävän luona nuorena melkein pari vuotta. Hänen vanhempansa olivat vähävaraisia, ja ruoka oli simppeliä. Olin kuitenkin aina tervetullut ja lämpimästi otettiin vastaan. Poikaystävän kanssa erottiin, mutta en ikinä unohda hänen vanhempiaan. Miten ihania ja lämminsydämisiä ihmisiä he olivat. Edelleen olen kiitollinen heille.
Sitten valitetaan kursailevista vieraista, jotka odottavat ”parempiarvoisten” menevän pöytään ensin, kun ne parempiarvoisetkin istuvat sohvassa perse liimattuna.