Nuoren poikaystävä ja suuret ruokakustannukset
Enpä osannut tällaiseen varautua. 17 v tyttären poikaystävä viettää meillä paljon aikaa ja toki ruokaa tarjotaan ja jääkaapilla saa vapaasti käydä. Sama käytäntö myös silloin, kun ovat pojan kotona. Poika on kova syömään ja jatkuvasti nälkä, tämän ymmärrän kyllä, kun on kasvava nuori. Välillä vaan tekee tiukkaa, kun ruokailut on niin suuret. Onko muilla tällaista ongelmaa?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla ongelmana se raha, mikä tytön poikaystävän syömisiin menee eikä halua yhdessäoloa rajoittaa, sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että alat ostaa halvempia täyttäviä ruokia ja myös puhut nuorten kanssa siitä, että vatsan saa syödä täyteen, mutta tiettyinä ruoka-aikoina ja että mitä se arkiruoka on.
Oliko niin, että pojan perhe on varakkaampi, tilaavat usein pizzaa tytöllekin ym.? Luulen, että heillä ei ehkä riittäisi ymmärrys siihen, jos ap alkaisi pyytää ruokarahaa, vaikka jollain kommentoijalla sellainen olikin toiminut.
Jos jomman kumman poikani tyttöystävän perhe pyytäisi rahaa poikani syömisistä siellä, vaikka miten ystävällisesti, en kyllä lähtisi rahaa antamaan vaan poika söisi jatkossa sitten kotona. Olisi todella outo kuvio alkaa makssaa oman lapsensa ruokahuollossa jollekin toiselle perheelle.
Tasapainon saa hyvin säilymään niinkin, että nuoret viikonloppukyläilee suunnilleen yhtä paljon kummankin luona.
Eikös siinä ehdotettu kaupassa pojan kanssa yhdessä käyntiä ja maksamista? Ideaali tilannehan rahallisesti olisi 50/50, mutta jos se on pikemminkin 80/20, niin mitä pahaa tai hävettävää kustannusten jaon ehdottamisessa on? Ja tässä kohtaahan on kyseessä eri asia kuin rahan pyytäminen toiselta perheeltä, kun poika ”asuu” siinä perheessä suurimman osan ajasta.
Ei ole mitään pahaa siinä, jos haluaa pyytää ruokakustannuksiin rahaa. Jos kerran pojan vanhemmille ei ole mikään ongelma sekään, että poika viettää noin paljon aikaa toisen perheen nurkissa.
Minun itseni vain olisi todella vaikea kuvitella tilannetta, että antaisin alaikäisen nuoreni viettää seurustelukumppanin luona niin paljon aikaa, että ruokakuluista tulisi ongelma.
16-17-v. seurustellessa se nyt ei ole äidin antamista olla, se on yhdessä ajan viettoa. Äitien luvan tarvitsee yöpymisiin, mutta sen jälkeen on aika keinotekoista yrittää sanella paljonko kummankin luona ollaan. Yleensä ollaan sen tytön luona enemmän, koska tytöllä todennäköisesti jo hygieniatarvikkeita yms. enemmän, ei tarvitse niin paljo kuljettaa mukana.
Tamponit, siteet ja arkimeikit menee pieneen pussukkaan. Ei luulisi olevan mikään ongelma? Yleensä nämä toisten luona loisivat pojat ovat amisnuoria, joilla ei ole harrastuksia eikä muita mielenkiinnon kohteita. Oma koti ankea ja virikkeetön.
Aha, minulla on on paljon tuttavia joiden lapset kävivät amiksen, vanhemmista löytyy hammaslääkäri, putkimies, tstosihteeri, opettaja, sossuntäti, kaupan kassa, yrittäjä, jne.
Kaikilla on kivat kodit eikä kukaan loisi kenenkään luona.
Sinun ystäväsi en voisi olla, en pidä ahdasmielisestä ja moukkamaisesta rasistista, kuten sinä olet. Olet sivistymätön moukka. .
🤢
Eikö tarkalleen ottaen tuossa tilanteessa kaikki loisi vuorollaan toistensa luona, jolloin loisiminen menee tasan eikä ketään häiritse joutuessaan pääasiallisen loisimisen kohteeksi? Ihminenhän on loinen siinä missä torakka tai rotta ja ihmiselle ominainen käyttäytyminen on loisimista.
Pitäähän pojan syödä, jaksaa yöt vinguttaa tytärtä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla pyydä tulemaan Hurstin valinnan kautta.
Tämä oli varsin nerokas ratkaisu ongelmaan. Tyttö ja poika ruokajonoon hakemaan kummatkin kassilliset ruokaa kotiin, mieluiten pari kertaa viikossa. Luokiolaisena ei välttämättä ole vielä omia tuloja ja pelastusarmeijan, kirkon tai Hurstin ruokajonossa voi esiintyä vähävaraisena opiskelijana täysin rehellisesti. Jos nämä ruoat ei riitä niin voi antaa pikkaisen taskurahaa ja pistää iltayhdeksältä S-ketjun ruokakauppoihin metsästämään -60% alennusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani oli sama tilanne mutta hän ei siitä ääneen valittanut. Huomasin kyllä että oli aika nolona kerran ollessani siellä kylässä ja tytön poikaystävä otti ruokaan ensimmäisenä kahmaisten kaikki suurimmat lohipalat (oli siis lohikeitto ruokana). Luulen että viimeisille jäi lähes pelkkää lientä.
Juu, harmillinen tilanne...
Suu auki ja pojalle kurinpalautus, kun nuoret kumppaneitaan meille toi, meillä juteltiin säännöt selväksi sitä mukaa mitä pitemmälle seurustelut menivät.
Meillä joutuivat tekemään myös töitä jos vkonlopun olivat. Lumitöitä ja nurenleikkuuta oli ohjelmassa jos oli ohjelmassa. Joku roti sentään pitää olla.
Omassa lapsuudenkodissani meitä oli 5 sisarta. Kaikkien poikaystävät pääsivät appikokelaan testiin, ohjelmassa oli esim. hiehon teurastamista, halkojen tekemistä ja pinoamista, kivien keräämistä pelloilta ynnä muuta maatilan työtä. Toki me tytötkin oltiin aina töissä mukana, äiti teki sillävälin sen ansaitun ruuan :D
Juu jotkut kossit ehkä säikähtivät, reippaat oli mieliksi ja tekivät töitä ihan tosissaan. 2000-luvun alussa tämä.
Meillä oli aiemmin lapsemme nuoruuskumppani kylässä 4 päivänä viikossa. Söi tietenkin aina meidän ruokia ja usein teki eväät mukaan lähtiessään. Tilanne hieman ärsytti, vaikka taloudellista hätää ei ollutkaan. Voi kai sitä kaikki rahansa sijoittaa vieraiden ruokkimikseen, vai miten se meni. Entistä ärsyttävänään tilanteesta teki se, että meidän lapsen vastavierailut olivat hyvin rajoitettuja toisen perheen toimesta. Nyt suhde on jo historiaa.
Ei kai nää vaan ole lihavia? Lihavilla ei ole oikeutta mennä jääkaapille tai ruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullani oli sama tilanne mutta hän ei siitä ääneen valittanut. Huomasin kyllä että oli aika nolona kerran ollessani siellä kylässä ja tytön poikaystävä otti ruokaan ensimmäisenä kahmaisten kaikki suurimmat lohipalat (oli siis lohikeitto ruokana). Luulen että viimeisille jäi lähes pelkkää lientä.
Juu, harmillinen tilanne...
Suu auki ja pojalle kurinpalautus, kun nuoret kumppaneitaan meille toi, meillä juteltiin säännöt selväksi sitä mukaa mitä pitemmälle seurustelut menivät.
Meillä joutuivat tekemään myös töitä jos vkonlopun olivat. Lumitöitä ja nurenleikkuuta oli ohjelmassa jos oli ohjelmassa. Joku roti sentään pitää olla.Omassa lapsuudenkodissani meitä oli 5 sisarta. Kaikkien poikaystävät pääsivät appikokelaan testiin, ohjelmassa oli esim. hiehon teurastamista, halkojen tekemistä ja pinoamista, kivien keräämistä pelloilta ynnä muuta maatilan työtä. Toki me tytötkin oltiin aina töissä mukana, äiti teki sillävälin sen ansaitun ruuan :D
Juu jotkut kossit ehkä säikähtivät, reippaat oli mieliksi ja tekivät töitä ihan tosissaan. 2000-luvun alussa tämä.
Hiehojen teurastamista? Teillä on syöty mahdottomasti lihaa, kotiteurastettuja eläimiä kun ei saa myydä ulkopuolelle (taisi olla siipikarja poikkeus).
Olen kait sitten vanhanaikainen mutta mun mielestä ei teinien tarvisi vielä muuttaa tyttö(tai poika)ystävän luo, viikonloput yhdessä olisi ihan riittävästi. Tulisi se koulukin paremmin hoidettua loppuun. Ja kyläilyt suunnilleen 50/50 niin menisi kustannuksetkin melkein tasan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä päivänä kun alan kyttäämään lapsen kavereiden tai seurustelukumppanien syömisiä meillä voi soittaa valkotakkiset hakemaan. Ei kai talous yhteen lisälautaseen kaadu ja jos harmittaa, että jotkut ruoat katoaa (joita esim. tarvitsee ruoanlaitossa), niin sitten joku systeemi, että tältä hyllyltä ei oteta.
Ei kenenkään talous yhteen lautaseen kaadu, mutta kun lautasia on monta kymmentä, jopa satoja niin pienituloiselle se on kurja juttu.
Sinä töykeydessäsi olet todella valmis hourulaan, mutta eihän ne sinnekään tuommoista ää. Liötä huoli. Muut asukkaat tulisivat hulluksi.
Eikö nykynuoret enää vietä aikaa ulkona? Vielä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa oli ihan tavanomaista tavata muita nuoria ulkona ja ihan vaan oleilla, pelata pallopelejä, pyöräillä jne. Ei norkoilla toisten luona sisätiloissa kännyköitä räpläten tai jatkuvaa netflix-rallia viettäen. Niin ja toisten ruokia syöden. Jos minulla olisi tuollaisia nuoria niin 18-vuotiaana kirjottaisin häätölapun ja ohjastaisin menemään sossun puheille, josta hoitavat kaupungin vuokrakämpän ja 400e / kk käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
No milläpä ne lukiolaiset ruokia kustantaisivat, rahat tulee vanhemmilta. Lähinnä vaan yllätti tämä tilanne ja tietty syödään koko perhe samaa ruokaa, en sen takia ala puurolinjalle. Nuoret kokkailevat välillä myös itse, mutta ostokset maksetaan me. Onneksi ovat osan ajasta pojan perheessä. Ei kyllä kävis mulle, että sanoisin pojalle, että syö kotonas, enemmin tingin jostain muusta. Ap
Mikset sitten tingi jostain muusta sen sijaan, että tulet tänne valittamaan?
Mua ei eniten häiritsisi ehkä rahanmeno, vaan se miten paljon enemmän ruokaa pitää kaupasta kantaa ja tehdä. Jos ennen sai edellisen päivän jämistä lounaan, niin nyt pitäisi joka päivälle tehdä uusi lounaskin.
Ja jos astiat ei ilman pyyntöä ilmesty teinin huoneesta tiskikoneeseen, niin sekin alkaisi rassata.
Seurustelin itse joskus teininä pienituloisessa perheessä asuvan poikaystävän kanssa ja olin hänen luonaan usein (toki tietty toisinkinpäin). Äiti antoi minulle pari kertaa 50 euroa ruokarahaa, että voin käydä heille kaupassa ja kokata jotain sille poikaystävän perheelle. Tämä otettiin siellä todella ilolla vastaan.
Eivätkö voisi pojan piikkiin joskus hommata noutoruokaa teillä ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei eniten häiritsisi ehkä rahanmeno, vaan se miten paljon enemmän ruokaa pitää kaupasta kantaa ja tehdä. Jos ennen sai edellisen päivän jämistä lounaan, niin nyt pitäisi joka päivälle tehdä uusi lounaskin.
Ja jos astiat ei ilman pyyntöä ilmesty teinin huoneesta tiskikoneeseen, niin sekin alkaisi rassata.
Lähes täysi-ikäisten nuorten tulisi osata jo kokata omat lounaansa ja päivällisensä! Kuitenkin vuoden päästä muuttavat siihen sossun tarjoamaan kaupungin vuokrakämppään ja joutuvat elämään pienellä käyttörahalla ja ruoka-avun ruoalla.
Usein jos oma teini on tyttö, niin kyllä siinä yllättyy, kun teinipojan annoksia katselee. Ymmärrän siis täysin sen, että ap on asiasta ihmeissään, vaikkei varsinaista ongelmaa olisikaan.
En todella tietä että paljonko suomalainen teini poika syö , En todella usko että suomalainen vanhempi välittää että oman tytärien poikaystävä syö liikaa kotona. Tosi Hauskaa tämä on varmasti kulttuurin ero.
Minä pidän huolen, että käyvät kaupassa ja ostavat ruokaa, laittavat omat ruokansa, tiskaavat tiskinsä, pyyhkivät keittiön tasot ja lakaisevat lattiat. En ole mikään kotiorja, vaan ihminen jolla on omakin elämä.
Mikä sitten on kenenkin todellisuus. Tiedän kyllä, missä teinini yöpyvät. Pääsääntöisesti täällä kotona ilman kumppania.
Jos seurustelu on niin vakavaa, että kaikki yöt vietetään yhdessä niin ei se oikein ole kotona vanhempien ruoissa asuvalle alaikäiselle sopivaa meininkiä.
Ja tosiaan nuo teineinä seurustelukumppaninsa huoneeseen muuttaneet on ihan tietynlaisesta taustasta yleensä.