Mä olin ihan varma, että täällä olisi kiihkeä keskustelu aamun Hesarin
Espoon päivähoitotilannetta koskevasta uutisesta ja siihen haastatelluista äideistä ja isistä...
Kommentit (59)
Virallisista palkkataulukoistakin sen voi todeta =)
se kuntien kalleusluokitus ei kovinkaan pitkälle auta... parikymppiä sinne tänne.
Laajalahti on rikasta omakoti- ja pientaloaluetta. Ihan toisenlaisia haastateltavia olisi löytynyt vaikka Espoon keskuksesta tai vaikka omalta alueeltani Leppävaarasta. Täällä asuu ihan tavallisia työssäkäyviä, on paljon vuokra-asuntoja jne.
Edes väliaikaisesti silloin kun lapset ovat pieniä?
Laajalahti on rikasta omakoti- ja pientaloaluetta. Ihan toisenlaisia haastateltavia olisi löytynyt vaikka Espoon keskuksesta tai vaikka omalta alueeltani Leppävaarasta. Täällä asuu ihan tavallisia työssäkäyviä, on paljon vuokra-asuntoja jne.
Miten moni sitä uraa loppujen lopuksi tekee. Epäilen¨, että ei kovinkaan moni. Kyllä se suurin syy töihin palaamiseen on useimmilla se raha. Eläminen kun ei ole ilmaista ja yhden palkalla ei pärjää. Vaikka asuisi vuokra-asunnossa, niin vuokratkin ovat nykyään vähintään 1000 euroa. Monilla on kuitenkin omistusasunto ja siitä lainat maksettaa. Kaikki elinkustannukset ovat nousseet roimasti viimeisen vuoden aikana, joten jostain on revittävä se raha.
Itselläni töihinpaluu kuopuksen ollessa vuoden ikäinen johtui kaikesta muusta kuin urasta. Rahaa tarvittiin eikä pääkään olisi kyllä kestänyt pidempää (olin kotona vajaa 3 vuotta) kotona oloa.
Ei sitä suurta lainaa edes ihan kaikille myönnetäkään. Ja ymmärrä nyt, että on oikeasti aloja -myös naisille, joissa 3 vuoden poissaolo voi olla ammatillinen itsemurha. Jos taas on esim. siivooja, kaupan kassa yms. duunari on varmaankin ihan sama uran kannalta, vaikka olis seuraavat 18 vuotta hoitovapaalla.
Ja joo, tiedän, että joillakin on superhalpa vuokra-asunto jotain ihan ihmeen kautta, mutta perhekokoisen vuokra-asunnon vuokrakin lähentelee jo tonnia täällä pk-seudulla. Ihan saman hinnan joutuu maksamaan muista elinkustannuksista, vaikka asuisi vuokralla. Ei se kauppias myy jauhelihaa halvemmalla, vaikka näyttäisit vuokrasopimusta. Tsiisus...
että kun ei tiennyt, miten työnantaja suhtautuu, niin ei voinut jäädä kotiin. Just joo, hitusen aloitekykyä ei ois varmaan pahaksi sillekään hemmolle... Nykyään monilla tietämilläni työpaikoilla on niin, että työnantaja ja työkaverit ihmettelee ekan isän kotiinjääntiä, ehkä toisenkin, mutta sitten siitä tulee talon tapa, kun isät huomaa, että näinkin voi tehdä ja itseasiassa se onkin aika kivaa. Jonkun vaan tarvitsee raivata tietä ensin.
Minä en ainakaan kanna yhtään syyllisyyttä siitä, että vein lapseni reilun vuoden ikäisenä hoitoon ja menin takaisin töihin. Olenhan kouluttautunut pitkälle, unelma-ammattiini ja nautin työstäni täysin rinnoin. Pidän työstäni ja rakastan myös lastani, vaikka kotiäitinä oleminen ei ollutkaan minulle mitenkään luontevaa tai mukavaa. Enkä suostu tuntemaan syyllisyyttä. Miksi pitäisi? Ei ne lapset hajoa siellä päiväkodissa. (mutta voihan sitä näköjään kruunuansa kiillottaa vaan siksi, että jaksaa olla kotiäitinä siihen maagiseen kolmen vuoden ikään asti)
Naiset on naisille susia, tässä se taas nähtiin.. On se omituista, jos ei tuon enempää avarakatseisuutta löydy.
Lukekaa itsenne niin korkeeseen asemaan ja älylliselle tasolle,että osaatte keskustella muistakin asioista.. heh heh
Lukekaa itsenne niin korkeeseen asemaan ja älylliselle tasolle,että osaatte keskustella muistakin asioista.. heh heh
että viedään lapset aikaisin hoitoon, koska yhden ihmisen palkka ei riitä elämiseen ja sitten sanotaan et urakehitys vaatii töihin paluuta. Olishan se nyt noloo ja junttia tunnustaa, että rahat ei riitä : )
..keitelleet hilloja...repesin...miksi ihmeessä muuten nykyaikana pitää edes keittää hilloja ja pakastaa marjoja....no joo marjat ehkä ymmärrän jos ne on itse poimittuja..nooh nyky-ajan kotiäidit surffaa netissä ja puhuu kännykässä, se siitä laatu-ajasta lasten kanssa. Ei osata eikä viitsitä itse olla lasten kanssa niin ne viedään päiväkotiin.
jotka saavat alle 3-vuotiaasta yksityisen hoidon tukea 620,33 - 754,88 euroa ja yli 3-v 471,33 - 605,88 ja kotihoidon kuntalisää 218,64 €
miettikää, mikä mahdollisuus useampilapsisissa perheissä on palkata hoitaja kotiin!
olen mennyt päivähoitoon kolmekuisena, tätini kampaamon takahuoneeseen jossa sain viettää aikaa pinnasängyssä samanikäisen serkkuni kanssa- en tiedä olenko normaali;d
jotka saavat alle 3-vuotiaasta yksityisen hoidon tukea 620,33 - 754,88 euroa ja yli 3-v 471,33 - 605,88 ja kotihoidon kuntalisää 218,64 €
miettikää, mikä mahdollisuus useampilapsisissa perheissä on palkata hoitaja kotiin!
eikö Helsingissä tuo yksityisen hoidon tuki ole jotain 250 euroa? Toi on ihan sika hyvä tuki, enkä kyllä tuossa valossa ihmettele, että pientenkin lasten äidit suuntaavat työelämään. Sehän on poliittisesti johdettu ja loogismatemaattinen ratkaisu taata kunnan verotuloja. Ilman päiväkoti-investointeja. Mahtaa päivähoitajat tienata espoossa...
Maksan 2,5 vuotiaan lapseni perhepäivähoidota yksityisellä 60 euroa kuukaudessa, se tosin nousee, kun lapsi täyttää sen 3-v. Kuulun ylimpään maksuluokkaan.
Maksan 2,5 vuotiaan lapseni perhepäivähoidota yksityisellä 60 euroa kuukaudessa, se tosin nousee, kun lapsi täyttää sen 3-v. Kuulun ylimpään maksuluokkaan.
kieltämättä 60 egeä reilun 200 egen sijaan tuntuisi kivalta...
maksettua. Näin se vain on. Espoolainen on espoolainen, vaikka voissa paistaisi.
Virallisista palkkataulukoistakin sen voi todeta =)