Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kasi on hyvä numero", jankutetaan lapsen yläkoulussa ysillä

Vierailija
12.04.2021 |

Helsingissä. Onko opettajat tai rehtori lainkaan tutustuneet lukioiden pääsyrajoihin? Ärsyttää sikana, että suorastaan kannustetaan alisuorittamaan ja ohjataan jopa tahallaan väärin, ettei vaan saisi enempää.

Onkohan ohje annettu ylempää?

Kommentit (536)

Vierailija
441/536 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän parasta numeroa anneta kenellekään. Itselle opettajat sanoivat monesti ammattikoulussa sekä ammattikorkeassa että "antaisin 5/5 mutta sitä ei voi antaa koska se vastaa täydellistä ja kukaan ei ole täydellinen, aina on parannettavaa."

Vierailija
442/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 on hyvä numero, 9 kiitettävä ja 10 erinomainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missä on tiedelukio? 

käy Ressun lukion sivulla

Vierailija
444/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliittilukioissa saa solmittua erilaisia verkostoja kuin rupulukioissa. Haluatko lapsesi esiintyvän asiantuntijana mediassa vai Poliisit-ohjelmassa naama blurrattuna?

viimeinen lause, 😂😂😂😂😂

Vierailija
445/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni viesti voisi olla oman äitini kirjoittama. Ei kelvannut kasi enkä aluksi lapsena osannut kyseenalaistaa sitä. Sitten huomasin, että todistuksen alareunassa oli numerot selitettyinä ja kasin kohdalla luki "hyvä". Tivasin äidiltä miksi hyvä ei riitä, äiti vastasi että koska olen lahjakas ja pystyisin saamaan paremman numeron jos näkisin enemmän vaivaa. Näistä väännettiin vaikka kuinka, vieläkin inhottaa muistella, haittasi meidän välejä paljon kun äiti piti koulunkäynnistäni niin paljon meteliä. Periaatteessa äiti toki oli oikeassa. En nähnyt koulussa mitenkään mahdottoman paljon vaivaa ja olisin pystynyt parempaankin. En vain vieläkään, tänä päivänäkään, ymmärrä miksi se olisi muka ollut niin tärkeää. Ei vaan kiinnostanut. Painostuksesta huolimatta pidin pääni ja pysyin suunnilleen tasaisena kasin oppilaana koko peruskoulun ja päättötodistuksen keskiarvo oli muistaakseni 8,6. Koska kyseessä oli nimenomaan keskiarvo, tuohon mahtui todella monta kokeesta saatua kasia ja jopa jokunen seiska, mitä äitini ei tuntunut käsittävän millään. Pääsin toivomaani lukioon täpärästi, mutta olisin kelpuuttanut hyvin muitakin. Oikeastaan nyt harmittaa etten mennyt selvästi matalamman ka-rajan kakkosvaihtoehtooni, koska se oli lähempänä ja siellä oli kuulemma porukalla hyvä henki. Miksiköhän pidin niin itsestäänselvänä että pitää yrittää niin hyvään kouluun kuin pääsee? Lukiossa sama kasin suoriutuminen jatkui ja kirjoitin ihan ok. Ensimmäinen kerta kun panokseni ei riittänytkään mihinkään oli yliopiston pääsykokeet. Kukaan ei ollut kertonut minulle, että pääsyokeissa se kasin tasoinen suoritus ei riitä mihinkään ja yllätyin. Seuraaviin pääsykokeisiin olin valmistautunut paremmin ja pääsin sisään toivomaani paikkaan. Nyt kun opiskeltava aihe oikeasti kiinnostaa, minulla on nelosen keskiarvo enkä koe opiskelua työlääksi. Tulevaisuus näyttää ihan hyvältä ja elämä ok, mitä nyt kärsinyt vähän masennuksesta kun jouduin niin pitkään lapsena ja nuorena ihmettelemään miksi en kelpaa ja vääntämään äidin kanssa joka yritti viilata minusta täydellistä. Ja yksi syy miksi en yrittänyt aivan parastani oli se, että vaistosin etten olisi kelvannut sittenkään. Kasista kysyttiin miksi ei ysiä, ysistä kysyttiin miksi ei kymppiä. Kympin jälkeen ei ehkä olisi enää kysytty mitään kouluun liittyen, mutta sitten olisi löytynyt jokin muu puute jota olisi pitänyt lähteä korjailemaan.

Niin että voisiko joku täällä olevista perustella minulle, miksi olisi pitänyt saada vähintään ysejä koko koulu ja miksi olisi pitänyt yrittää aivan parasta koko ajan? Luulen että suurin osa näistä teidän kasin lapsistanne on samanlaisia kuin minä ja tulevat pärjäämään elämässä ihan niin hyvin kuin itse kokevat tarpeelliseksi.

Minä vaadin lapselta, että hän tekee koulussa parhaansa. Kotiläksyt, tuntiaktiivisuus ja kokeisiin luku. En halua, että selvästi älykäs ja lahjakas lapsi alisuoriutuu. Kokeisiin lukematta arvosanat olisivat 8, nyt pienellä valmistautumisella enemmän 10 kuin 9. Yliopistoaikoina (tavoiteltu ala, kaikki niitä 10 oppilaita, useimmilla 6L pitkällä matikalla, siis 90-luvulla opiskeltiin) opinnoissa uupuivat ne, jotka eivät olleet oppineet opiskelemaan ja tekemään töitä koulussa. Siis ne, jotka pärjäsivät älyllään ja lahjakkuudellaan lukiossa ja peruskoulussa lukematta ja ponnistelematta. Viimeistään uupuivat työelämässä.

Mitenkäs logiikallasi on mahdollista, että jotkut pelkkää kymppiä tavoittelevat oppilaat uupuvat jo yläkoulussa, ääritapaukset jopa alakoulussa?

Kyllä uupumisen takana yleensä on se, että ripustaa ihmisarvoaan suorituksiin. Ei pysty sanomaan, että tämä nyt riittää.

Omat lapseni ovat sitä tyyppiä, joka ei saa kymppejä. Syynä ihan huolellisuus tai sen puute. Oppimiskykyä ja intoa riittää, ja olen oikein tyytyväinen, etteivät he ruoski itseään.

Vierailija
446/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää, kymppejä kaikille joiden vanhemmat tahtoo sitä tarpeeks kovaa!

Miten se on niin mahdoton ymmärtää et ehkä se kasi on just sun pershedelmälle ihan hyvä?

Vierailija
447/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää sama. Niin paljon! Kuopus on kaupungin peruskoulussa ja siellä paitsi latistetaan ja jatkuvasti ohjataan alisuorittamaan, jopa avoimesti naureskellaan "liian koville lukiohaaveille".

Kaksi vanhempaa kävi yksityiskoulun ja meno oli täysin erilaista.

Siellä katkerat haahkat, eli opettajat, purkavat omia traumojaan siitä, että joutuvat vuodesta toiseen opettamaan samoja peruskoulutustason asioita teineille, joista monia ei opinnot kiinnosta. Yritä siinä sitten kasvaa ihmisenä, kun työ on tylsää toistoa toistoa toistoa.

Vierailija
448/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi on ok numero, mutta positiivinen pedagogiikka menee niin pitkälle, että vitonenkin on hyvää suoriutumista. Antaa auktoriteetilta etenkin pojille oikein luvan alisuoriutua koulusta ja se on ihan ok.

Vierailija
449/536 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60%:lle korkeakoulututkinto on tavoitteena. Repikää siitä.

Vierailija
450/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä puhuu 14v poika jonka äiti antaa joko huudot tai pelikieltoa jos tulee ysiä tai kasia huonompaa kokeesta. 

Tuntuu kuin kävisin koulua äitini puolesta + Minua enemmän haukutaan kuin kannustetaan. Heti kun näen wilmassani ysiä huonompaa niin tiedän että kotona tulee taas olemaan rankka päivä. Ei tekisi ollenkaan mieli astua kotiovesta sisään. Vaikka jokatoinen numeroni on 10 tai 9, äitini silti näkee vain huonoa minussa. Ihmettelen joka päivä, kuinka muut kaverini menevät kotiin iloisena ilman pelkoa sen jälkeen, kun ovat saaneet esimerkiksi matikan kokeesta kutosen. Usko tai älä, mutta mun äiti sanoi mulle, että mun ois kysyttävä matikan opelta tukiopetusta siksi, koska sain kokeesta kasin.

En osaa sanoa onko 8 tarpeeksi hyvä numero, mutta opettajat ja kaverit sanovat niin. Oli tai ei, minä en voi hyvin.

Vierailija
451/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussakin menee kamppailuksi jos kasin todistuksella yrittää lukioon. Kasi on hyvä numero, mutta tiukille menee jos asuu isossa kaupungissa ja haluaa hyvämaineiseen lukioon, ei tule riittämään. Mäkin juttelin omalle lapselle tästä rehellisesti seiskaluokasta alkaen, vaikka opettajat sanoo mitä tahansa niin kannattaa tähdätä korkeammalle jos tavoite on keskustan hyvät lukiot. Vaikuttaakin nyt siltä, että onnistuu. Mutta surullista, että tämä on mennyt tällaiseksi yläasteelaisten kuormittamiseksi, omaan lukioon pääsi aikoinaan ka 7,5, ja ihan laadukas paikka oli.

Vierailija
452/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi on paska numero. Joko oppilas on laiska tai vajaaälyinen.

Vierailija
453/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi oli minun numeroni lukiossa ja ihan hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
454/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussakin menee kamppailuksi jos kasin todistuksella yrittää lukioon. Kasi on hyvä numero, mutta tiukille menee jos asuu isossa kaupungissa ja haluaa hyvämaineiseen lukioon, ei tule riittämään. Mäkin juttelin omalle lapselle tästä rehellisesti seiskaluokasta alkaen, vaikka opettajat sanoo mitä tahansa niin kannattaa tähdätä korkeammalle jos tavoite on keskustan hyvät lukiot. Vaikuttaakin nyt siltä, että onnistuu. Mutta surullista, että tämä on mennyt tällaiseksi yläasteelaisten kuormittamiseksi, omaan lukioon pääsi aikoinaan ka 7,5, ja ihan laadukas paikka oli.

Miten se oma lukio oli "laadukas paikka" mutta lapsea kohtalona joku muu kuin "hyvät lukiot"? Mua surettaa tämä kategorisointi, jonka huonoja seurauksia kohtaan päivittäin. T. Koulupsykologi

Vierailija
455/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se oma lukio oli "laadukas paikka" mutta lapsea kohtalona joku muu kuin "hyvät lukiot"? Mua surettaa tämä kategorisointi, jonka huonoja seurauksia kohtaan päivittäin. T. Koulupsykologi

Voisiko arvon psykologi raahautua todelliseen maailmaan sieltä ideologiahötöstä?

Vierailija
456/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, pitäisikö päivittää tiedot nykypäivään, etenkin jos olet koulupsykologi? Kyseinen oma lukioni on lopetettu muutama vuosi sitten. Samoin monia muita isompien kaupunkien lukioita on joko yhdistetty tai lakkautettu. Jäljelle jäävät ovat jakautuneet hyviin ja huonoihin, hyvät ovat keskustassa ja rupuisemmat alemman ka:n lukiot kehyskunnissa tai kaupunkien laitamilla. Täytyy siis tehdä valinta, haluaako hyvään vai huonoon, huonommissa oppilasaines on levottomampaa ja fokus enemmän muualla kuin oppimisessa. Laadukkaamista lukioista myös kirjoitetaan paremmin mikä ennustaa parempaa menestymistä jatko-opinnoista. Tervetuloa nykyaikaan sieltä 90-00 luvuilta!

Vierailija
457/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihmetystä, miksi nuoret voivat huonosti 

Vierailija
458/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on myös tapahtunut kahtiajako. Se että vanhempi ei halua lastaan tekohengitettyyn skeittilukioon vaan kunnolliseen lukioon ei tee vanhemmasta huonoa. 

Vierailija
459/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän parasta numeroa anneta kenellekään. Itselle opettajat sanoivat monesti ammattikoulussa sekä ammattikorkeassa että "antaisin 5/5 mutta sitä ei voi antaa koska se vastaa täydellistä ja kukaan ei ole täydellinen, aina on parannettavaa."

No mitäs helvettiä taas.Osaamisperustaisessa arvioinnissa saa kyllä sen vitosen, jos täyttää kriteerit. Just annoin tälläkin viikolla vitosen omassa aineessani kahdelle opiskelijalle. 

T: amisope

Vierailija
460/536 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin jos on yhtään katsonut lukioiden sisäänpääsyrajoja Helsingissä niin kasi ei ikävä kyllä ole riittävä numero.

Ja jos Helsingissä hyvätasoisissa yläkoulussa saa hyvällä suorituksella kasin ja muualla vastaavasta ysin niin hienostipa on hoidettu.

Kaseilla ei mennä Hgissä yli 9 lukioihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme