"Kasi on hyvä numero", jankutetaan lapsen yläkoulussa ysillä
Helsingissä. Onko opettajat tai rehtori lainkaan tutustuneet lukioiden pääsyrajoihin? Ärsyttää sikana, että suorastaan kannustetaan alisuorittamaan ja ohjataan jopa tahallaan väärin, ettei vaan saisi enempää.
Onkohan ohje annettu ylempää?
Kommentit (536)
Näin sanotaan oppilaalle, jolla ei vaikuta olevan taitoa tai jaksamista siihen kiitettävään. Vanhemmat haluavat enemmän ja painostavat tästä opettajaa, mutta oppilaalla itsellään ei ole kiinnostusta opiskella. Tässä tilanteessa kahdeksan on jopa erinomainen arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Näin sanotaan oppilaalle, jolla ei vaikuta olevan taitoa tai jaksamista siihen kiitettävään. Vanhemmat haluavat enemmän ja painostavat tästä opettajaa, mutta oppilaalla itsellään ei ole kiinnostusta opiskella. Tässä tilanteessa kahdeksan on jopa erinomainen arvosana.
Ei sanota vaan sitä jankutetaan siellä kaikille. Se on jonkinlainen ideologia saada paremmat oppilaat alisuorittamaan jotta ne huonommat ei näyttäisi niin huonoilta. Tasapäistämistä.
Toivottavasti nämä useimmat kommentoijat ovat provoja.
Vituttaa ihan lukea, onneksi minun vanhempani eivät olleet tuollaisia.
Menkää itse sinne kouluun tekemään niitä kiitettäviä, kun se on niin saamarin tärkeää ja helppoa teille.
Kaikki eivät ole valmiita panostamaan kaikkea jonkun paskan lukion takia.Elämässä kun on muutakin tärkeämpää.
Numero kahdeksan on sanallisessa arvioinnissa ihan kirjaimellisesti "hyvä". Kasi tarkoittaa sitä, että oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa olevat tavoitteet hyvästä osaamisesta. Kiitettäviin arvosanoihin, eli ysiin ja kymppiin, täytyy osoittaa vielä ekstraosaamista ja harrastuneisuutta. Kun opettaja sanoo, että kasi on hyvä arvosana, hän ei kerro mielipidettään. Kasi on se arvosana, johon perusopetuksessa "tähsätään", eli pyritään saamaan koko porukka saavuttamaan se taso, joka opsissa on määritelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu lapsesta mih9in lukioon pääsee, onko opiskeluhalukkuutta, vaikka olisi niin ei saa kasia parempaa numeroa koska ei ansaitse kun sen kasin ja ole tyytyväinen siihen
Lukutaito? Se että jankutetaan että kasi riittää, kannustaa alisuoriutumaan.
Lapsi suoriutuu alle oman tason niin vanhemmat tsemppaa, kannustaa, motivoi ja kertoo että sinä yllät kyllä parempaan. Antaa opettajan jankuttaa että kasi on hyvä numero.
Älä ole naurettava.
koulu mennyt lähes 9 ka:lla ja yläasteella esim seiskalla putoaa kasiin ka niin vanhemmat tai edes toinen tsemppaa, kannustaa, motivoi, palkitsee jne. Eriasia jos on toivoton tapaus, ei kiinnosta ja jos kiinnostaa niin ei kertakaikkiaan saa kasia parempaa vaikka kuinka lukisi. Siinä vaiheessa kädet pystyyn ja on tyytyväinen niihin kasiin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, en lukenut kokonaan. Suomi on kyllä ilmeisesti alueittain hyvin epätasa-arvoinen tuossa asiassa. Asumme eteläisessä Suomessa keskikokoisessa kaupungissa. Ei täällä nyt kovin monta lukiota olekaan, mutta ihan kireimmillään parhaaseen lukioon vaaditaan n. 8,5 keskiarvoa lukuaineissa. Ja ihan hyvään lukioon pääsee joka tapauksessa, vaikka olisi alle kasin keskiarvo. Sääliksi käy pk-seudun nuoret :(
Helsingissä on myös vähän yli 7 lukioita , aina voi mennä Vantaan Lumoon.
Hgin lukioihin tulee myös oppilaita monistaeri kouluista Hgin ulkopuolelta, siksi alin ka millä pääsee lukioon niin nousee.
Vierailija kirjoitti:
Menkää itse sinne kouluun tekemään niitä kiitettäviä, kun se on niin saamarin tärkeää ja helppoa teille.
Kaikki eivät ole valmiita panostamaan kaikkea jonkun paskan lukion takia.Elämässä kun on muutakin tärkeämpää.
Mikä on muka tärkeämpää?
Kävin itse lukion 1980-luvulla ja silloinkin jotkut opettajat savoivat, että kasi on ihan hyvä numero. Ei ollut, sillä kasi laski keskiarvoa, kun ysi nosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muka tärkeämpää?
Sivusta mutta itse sanoisin tuohon, että esimerkiksi terveys. Terve lapsi ja nuori on monen vanhemmankin mielestä parempi kuin sairas. Samoin elävä oletettavasti ennemmin kuin kuollut.
pojalle on hyvä numero koska niillähän ei ole tapana panostaa koulun käyntiin
"Kasi on hyvä numero", on vain toinen tapa sanoa, että hyväkään ei riitä jatkopaikoista kamppailtaessa.
Vierailija kirjoitti:
ei ole painostamista kun huomaa että suoriutuu alle oman tason ja voi verrata siihen miten meni ala-asteella, eikä painosteta opettajia vaan yritetään puhua järkeä ja keskustella tulevaisuudesta ne
Yläasteelta lähtiessä keskiarvoni oli 8.1
Lukiosta lähtiessä 7.8 ja M:n paperit.
Minulla on tietojenkäsittelytieteen tutkinto.
Ihan hyvin olen pärjännyt, ei ole päihdeongelmia tai leivän syrjässä pysymisen ongelmia. Tienaan tosin vain 4744€/kk, mutta sainpahan viettää onnellisen ja paineettoman nuoruuden.
Vierailija kirjoitti:
pojalle on hyvä numero koska niillähän ei ole tapana panostaa koulun käyntiin
kyllä poikiakin joita kiinnostaa koulunkäynti, kaupunkilais poikia enemmän kun maaseutulaisia. Yle koulukone, amis vai lukio
Kyllä minulle kelpasi 8 yläasteella. Menin amikseen, en lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muka tärkeämpää?
Sivusta mutta itse sanoisin tuohon, että esimerkiksi terveys. Terve lapsi ja nuori on monen vanhemmankin mielestä parempi kuin sairas. Samoin elävä oletettavasti ennemmin kuin kuollut.
Voisin kuvitella, että kuoleminen haittaa lukio-opiskelua. Luulisi myös, että elossa oleminen ja opiskeluun panostaminen onnistuu samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Turussakin menee kamppailuksi jos kasin todistuksella yrittää lukioon. Kasi on hyvä numero, mutta tiukille menee jos asuu isossa kaupungissa ja haluaa hyvämaineiseen lukioon, ei tule riittämään. Mäkin juttelin omalle lapselle tästä rehellisesti seiskaluokasta alkaen, vaikka opettajat sanoo mitä tahansa niin kannattaa tähdätä korkeammalle jos tavoite on keskustan hyvät lukiot. Vaikuttaakin nyt siltä, että onnistuu. Mutta surullista, että tämä on mennyt tällaiseksi yläasteelaisten kuormittamiseksi, omaan lukioon pääsi aikoinaan ka 7,5, ja ihan laadukas paikka oli.
Minä olen aivan liian maalainen ymmärtääkseni koko lukiostressiä. Kuulostaa aivan järjettömältä, enkä todellakaan olisi halunnut tuollaista lapsilleni. Meidän muksut lähtivät Aaltoon ja Helsingin yliopistoon opiskelemaan, eivätkä koskaan joutuneet stressaamaan jostain lukiosta. Yksi lukio oli ja sinne kaikki halukkaat menivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muka tärkeämpää?
Jotenkin tuntuu ettei tässä kenenkään terveyden kustannuksella olla mitään yritetty. Kyllä lapset ja nuoret välillä tarvitsee herätteitä ja tsemppausta. Sekin on välittämisen osoitusta. Vähintäänkin asioista pitäisi jaksaa keskustella vakavasti eikä antaa kuvaa ettei vanhempia kiinnosta se jos lapsi heittää mahdollisuuksia menemään vaan siksi kun ei viitsi. Elämässä on melko tärkeä taito sekin että osaa ajoittain tehdä vähän duuniakin eikä vaan seilata sinne minne tänään sattuu huvittamaan.
Älä ole naurettava.